جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اخبار کودکان در حوزه فرهنگ

اخبار کودکان در حوزه فرهنگ

کتابخانه‌های تخصصی کودک در کشور افزایش می‌یابد

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تغییر کارکرد کتابخانه‌ها را از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد برشمرد و در این خصوص از افزایش کتابخانه‌های تخصصی کودک در کشور خبر داد.
اسماعیل شفاهی گفت: طی پنج سال گذشته یکی از اولویت‌های این نهاد تأکید بر کتابخانه‌ محوری بود و براین اساس، تلاش شد کارکرد کتابخانه‌ها از شکل سنتی و رایج خارج شود.
وی تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و چندمنظوره برپایه این تغییر نگاه را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: برنامه‌ها و کارهای مطلوبی در این زمینه اجرا شده و البته کارهای زیادی هم برای تحقق این مهم وجود دارد.
معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بالابردن سطح آگاهی را یکی از کارکردهای کتابخانه‌ها برشمرد و تأکید کرد که براین اساس و طی پنج سال گذشته توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان صورت گرفته است.
وی با اشاره به ایجاد کتابخانه‌های تخصصی در این زمینه تصریح کرد: اعتقاد داریم که فرهنگ مطالعه و خواندن باید از سنین کودکی در جامعه نهادینه شود، لذا ایجاد کتابخانه‌های تخصصی کودک را در دستور کار قرار داده‌ایم.
شفاعی در عین حال با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد کاملاً فرهنگی است، یادآور شد: نگاه سیاسی و کار سیاسی در این نهاد اصولاً ممکن نبوده و مدیرانِ این نهاد در استان‌ها با وجود گرایشات سیاسیِ مختلف، هیچ کار و نگاه سیاسی ندارند.
(ماخذ: کودک پرس)

جزئیات حضور مربیان اقلیت‌‌های دینی در مهدکودک‌ها

پیرو مباحثی که اخیراً در مورد مربیان مهد کودک‌ها در سطح جامعه مطرح شد، مدیر‌کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: در مهدهای کودکِ مسلمان، به‌هیچ‌عنوان نباید از مربیان اقلیت‌های دینی استفاده کرد همانطور که در مهدهای کودک اقلیت‌های دینی و به احترام آن‌ها از مربیان خودشان استفاده می‌شود.
سازمان بهزیستی در مهدهای کودک، محتوایی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی تهیه و تدوین کرده است که قابل تفکیک هم نیست و این محتوا، تلفیقی از فرهنگ بومی و ایرانی است که این محتوا باید در مهدهای کودک توسط مربیان مسلمان آموزش داده شود و از طرف دیگر فرد آموزش‌دهنده باید ایرانی باشد.
این رویه در سال‌های گذشته ادامه داشته است و اخیراً برخی از مهدهای کودک اقدام به جذب مربی از اقلیت‌های دینی کرده‌اند که ما به این مهدها اعلام کردیم که شما در آموزش‌های مصوبات مهدهای کودک نمی‌توانید از مربیان غیر مسلمان جذب کنید که این موضوع با اعتراض برخی از این افراد روبه‌رو شد؛ برهمین اساس سازمان بهزیستی دستورالعملی را در این ارتباط ابلاغ کرد که جذب پرسنل از اقلیت‌های دینی در مهدهای کودک مسلمانان ممنوع است که در دستورالعمل ابتدایی عنوان شده بود که “هرگونه مربی”.

بخش‌نامه اخیر با اعتراضاتی روبه‌رو شد و وزیر رفاه نیز در این زمینه دستوری را داد که بخش‌نامه اشاره شده تعدیل شود و ما نیز براساس دستور وزیر، بخش‌نامه جدیدی را تهیه و اعلام کردیم که استفاده از مربیان اقلیت‌های دینی در کلاس‌های فوق‌ برنامه ورزش، هنر و سفالگری و… بلامانع است اما باز هم برخی از افراد به جوسازی خود ادامه دادند و از خارج از کشور در ارتباط با این موضوع نیز فشار آوردند و در این ارتباط، شبکه‌هایی مانند “بی‌بی‌سی” و “من و تو” در این رابطه تحلیل‌هایی را داشتند.

بعد از این ماجرا، نماینده زرتشتیان در مجلس نسبت به این بخش‌نامه واکنش نشان داده و در این خصوص با وزیر رفاه مکاتبه کردند اما آن‌چه که مشخص است اینکه اقدام سازمان بهزیستی، قانونی و به‌جا بوده و آنچیزی که برخی از افراد عنوان می‌کنند که این بخش‌نامه، مخالف حقوق بشر است اصلاً درست نیست چرا که ضد حقوق بشر این است که کودکان اقلیت‌های دینی را مجبور کنیم در مهدهای کودک مسلمان ثبت‌نام‌کنند و زیر نظر مربیان مسلمان آموزش ببینند اما این در حالی است که سازمان بهزیستی هم‌اکنون برای کودکان اقلیت‌های دینی، مهدهای کودکی را پیش‌بینی کرده است و تمام مربیان آن‌ها از اقلیت‌های دینی هستند و محتوای آموزشی آن‌ها نیز از محتوای آموزشی دینی خودشان است و ما هیچ وقت اجبار نمی‌کنیم که مربیان مسلمان در مهدهای کودک اقلیت‌های دینی حضور پیدا کند و این احترام به اقلیت‌های دینی است آن‌ها نیز باید به اکثریت احترام بگذارند.

دلیلی ندارد که در مهدهای کودک مسلمانان، مربیان غیرمسلمان حضور پیدا کنند و به آن‌ها آموزش بدهند و این اتفاق، عجیب و غریب است که در مهدهای کودک مسلمانان، مربیان اقلیت‌های دینی حضور پیدا کنند و آن‌ها آموزه‌های دین اسلام را به بچه‌ها بدهند. حقوق مساوی این است که اقلیت‌های دینی و مسلمانان هرکدام مهدهای کودک خود داشته باشند و این موضوع هیچ مغایرتی با حقوق بشر ندارد بلکه حمایت از کودکان و حقوق والدین اوست.

انتقاد یکی از نویسندگان مشهور حوزه کودک از وضعیت کتاب‌های کودک در موضوع ایثار و شهادت

مصطفی رحمان‌دوست  در نشست «بررسی وضعیت کمی و کیفی و معنایی کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه ایثار و شهادت» گفت: تاکنون 2 هزار عنوان کتاب، توسط بنیاد شهید منتشر شده است و سایر ناشران نیز باید برخود فرض بدانند که در این راه گام بردارند.
به‌نظرم باید از دوستان بنیاد شهید صادقانه سؤال کنیم که آیا کتاب‌های شما تاثیری بر ادبیات ما گذاشته است یا خیر؟ خاطرم هست که یکی از مؤسسات، 25 عنوان از آثار ایثار و شهادت خود را پیش من آورد و از من پرسید که آنان را چه کنیم؟ به آنان گفتم که بهتر است آن‌ها را بازیافت کنید، شاید به کار بیاید.
جالب است بدانید که وقتی کار را ادامه دادند متوجه شدیم تنها با سه نفر کار می‌کردند. هزینه زیادی شده بود و واقعا ناراحت شدم. البته بعدها این کتاب‌ها جمع شد.

وی افزود: بعضی از این کتاب‌ها سطح کیفی پایینی دارند چرا که اغلب سفارشی هستند. کیفیت یک اثر بستگی به این دارد که رعایت اصول هنری در آن صورت گرفته است یا خیر؟ از شما می‌پرسم کدام اثر مربوط به ایثار و شهادت، شما را تکان داده است؟
البته حوزه هنری کارهای خوبی کرده است و به گردآوری خاطرات همسر و خانواده شهدا اقدام نموده است. برای مثال کتاب “دختر شینا” بسیار خوب و مناسب بود و به‌نظرم چون از دل برخاسته بود بر دل مخاطبانش نیز نشست. اما  به‌نظرم، بیش از 90 درصد دیگر آثار از نظر کیفی تاثیرگذار نبوده است. به‌لحاظ معنایی آثار را به دو شاخه تقسیم می‌کنم.
بخشی از آثار که مدیران خارج از حیطه ادبیات را راضی می‌کند و بخشی که دل‌های مخاطبان را راضی می‌کند. دقت داشته باشید که در یک اثر ادبی نمی‌توان مستقیم حرف زد. علاوه براین، کتابی ماندگار می‌شود که خود نویسنده به خودش سفارش داده باشد.

رحمان‌دوست در انتهای صحبت‌های خود پیشنهادی را به مؤسساتی که هزینه زیادی برای نشر کتاب‌های ایثار و شهادت انجام می‌دهند، مطرح کرد و گفت: به آنان پیشنهاد می‌کنم که این کاررا متوقف کنند و بهتر است به‌جای این کار به سراغ کسانی بروند که خودشان به خودشان سفارش داده‌اند

(ماخذ: تسنیم)

تأسیس تشکل مستقل سینمای کودک و نوجوان ایران

مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، تأسیس و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند. مجمع عمومی این مرکز با حضور بیش از 50 نفر از اعضای پیوسته در خانه سینما برگزار شد و با تصویب اساسنامه پیشنهادی هیئت مؤسس، مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران رسماً تاسیس و کار خود را آغاز کرد.

پس از اعلام موجودیت مرکز توسعه، بلافاصله نخستین مجمع عمومی این مرکز تشکیل و با برگزاری انتخابات، نادره ترکمانی، وحید نیک‌خواه آزاد، پوران درخشنده، سیدجواد هاشمی، بیژن بیرنگ، حسن آقاکریمی، داریوش بابائیان با کسب بیشترین آراء به‌عنوان اعضای اصلی شورای مرکزی انتخاب و وحید گلستان و نادر یغمائیان نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل آن انتخاب شدند. همچنین امیر مشهدی عباس و علی نوری اسکوئی به‌عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل مرکز توسعه برگزیده شدند.

در نخستین جلسه شورای مرکزی «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران» که با حضور همه اعضای شورای مرکزی و بازرس مرکز توسعه تشکیل شد، پوران درخشنده به‌عنوان رئیس مرکز توسعه برگزیده شد و حسن آقاکریمی نایب رئیس، داریوش بابائیان خزانه‌دار و سیّدجواد هاشمی به‌عنوان سخنگوی مرکز توسعه شدند.

مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران که فیلم‌نامه نویسان، کارگردانان، تهیّه‌کنندگان و پخش‌کنندگان حوزه سینمای کودک و نوجوانِ ایران، اعضای پیوسته آن هستند، تشکیلاتی غیردولتی است که تلاش مستمر و همه جانبه برای اعتلای سینمای کودک و نوجوان ایران را به‌عنوان هدف اصلی خود برگزیده است.

اعضای هیئت مؤسس مرکز توسعه، خانم‌ها: بیتا منصوری و نادره ترکمانی و آقایان ایرج طهماسب، حسن آقاکریمی، وحید گلستان، علی عبدالعلی‌زاده، رهبر قنبری، غلام‌رضا آزادی و وحید نیک‌خواه آزاد بودند که اساسنامه پیشنهادی مرکز توسعه را تدوین و به مجمع عمومی مؤسسان ارائه کردند.

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=773

مطالب مرتبط

مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

خشونت علیه کودکان و زنان

اگر کودک یا زنی مورد خشونت قرار گیرد قانون چه حمایتی از او می‌کند؟ این روزها که ویروس کرونا اذهان جهانی را به خود معطوف

ادامه مطلب »
مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و

ادامه مطلب »