اولویت پلیس برای آموزش فرهنگ صحیح راهنمایی و رانندگی از مرحله پیش دبستانی

رئیس پلیس راه استان ایلام از ارائه آموزش‌های مقررات راهنمایی و رانندگی و آشنایی اولیه با تابلوها و علائم رانندگی از سوی کودکان در مهد کودک‌های استان خبر داد. وی افزود: آموزش یکی از مهمترین مسائل در اصلاح رفتارهای غلط در رانندگی و رفع مشکلات ترافیک است و برای ارتقاء ایمنی ترافیک باید آموزش در تمام مقاطع سنی وجود داشته باشد. در بین گروه‌های مختلف آسیب‌پذیر در محیط ترافیک، کودکان بیشتر به جهت عدم آموزش صحیح آسیب می‌بینند و برای تأثیرگذاری بر کودکان از روش‌های گوناگون اعم از آموزش نظری در مدارس، آموزش عملی، تبلیغات و رسانه‌های گروهی می‌توان بهره گرفت
(خبرگزاری مهر)

نهاد کتابخانه‌های عمومی و تلاش برای ارتقاء حقوق فرهنگی کودکان

به‌دنبال برگزاری پویش «بهار مهربانی» که با هدف کاهش آلام مردم به‌ویژه کودکان، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی کودکان در مناطق سیل‌زده اجرا شد، طرح «مهربانی در مهر» برای تهیه نوشت‌افزار اسلامی- ایرانی و کتاب‌های کمک‌درسی برای کودکان و دانش‌آموزان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.این اقدام با توجه به سال تحصیلی جدید به‌منظور تهیه نوشت افزار اسلامی- ایرانی و کتاب‌های کمک درسی، در راستای اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای امداد فرهنگی و تأمین نیازهای روانی کودکان و نوجوانان در مناطق سیل‌زده برگزار گردید و طی چند هفته کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به‌عنوان پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی (شامل نوشت افزار اسلامی- ایرانی و کتاب‌های کمک درسی) فعالیت کردند.براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در روند اجرایی طرح «مهربانی در مهر» اقلام جمع‌آوری شده پس از سامان‌دهی و تفکیک و پس از ارزیابی‌های لازم به استان‌های سیل‌زده ارسال می‌شود و در اختیار کودکان و دانش‌آموزان این مناطق قرار گیرد. این حرکت در ماه مبارک رمضان نیز با عنوان طرح «بهار مهربانی در بهار قرآن» که به توزیع اقلام جمع‌آوری شده در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت ماه مبارک رمضان اختصاص داشت، ادامه پیدا کرد. نقالی، شاهنامه‌خوانی، بازی‌های بومی محلی، مسابقات تفریحی، پرواز بادبادک‌ها، قصه‌گویی با محوریت جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، برنامه‌های جهادی فرهنگی، قصه‌گویی، برنامه‌های مرتبط با ماه مبارک رمضان و برنامه ویژه روزه اولی‌ها، بخشی از برنامه‌های اجرا شده در این مناطق بود.
(سامانه کتابخانه‌های عمومی کشور)

ضرورت همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی برای تولید محتوا در حوزه کودک

نخستین نشست تخصصی استارتاپ‌های کودک‌محور با عنوان «نقش محتوا در کسب و کارهای الکترونیک حوزه کودک» با حضور کارشناسان در نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: کانون، دارای بیش از ۵۰ سال سابقه در تولید محتوای فرهنگی قابل اعتماد و مفید برای کودکان و نوجوانان است اما نداشتن نگاه اقتصادی برای تبدیل این محتواها به محصولات قابل عرضه در بازارهای ملی و جهانی با شکل‌های روزآمد در این حوزه باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. حامد رهنما، با بیان مثال‌هایی از چند نمونه موفق و ناموفق در تبدیل محتواهای فرهنگی و هنری به محصول، حضور بخش خصوصی فعال و خوش‌فکر را از نیازهای ضروری مجموعه‌های دولتی برای اجرای بهتر این مهم و کمک به مجموعه‌هایی مانند کانون پرورش فکری عنوان کرد.

وی در ادامه از نبود سازوکار مدون در کشور برای کمک به کنترل خانواده‌ها و مجموعه‌های مسئول بر اینترنت و فضاهای دسترسی کودکان به محتواهای دیجیتال در این حوزه، انتقاد کرد.

قهرمان‌سازی و شخصیت‌سازی قصه‌ها و داستان‌های اصیل ایرانی در قالب بازی‌های دیجیتال و نرم‌افزارها از دیگر ضرورت‌های تعامل با کودکان امروز است که رهنما در این نشست بر آن تاکید کرد. مرتضی توکلی مدیر استارتاپ نی‌نی‌بان، سجاد اسم‌حسینی مدیر استارتاپ کودک پرس و حسین شکاری مدیرعامل دوزلی‌بوک دیگر سخنرانان نشست تخصصی استارتاپ‌های کودک‌محور بودند. هر یک از موارد یاد شده خدمات قبال توجهی برای حوزه کودک ارائه می‌کنند.

تلاش فعالان مدنی برای حذف تبلیغات در شبکه کودکان  رسانه ملی

به‌تازگی، هشتگی با نام “پویا بدون تبلیغات” در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده که از مسئولان رسانه ملی می‌خواهند آگهی‌های تبلیغاتی را برای شبکه تخصصی کودکان حذف کنند.

پویا بدون تبلیغات، پویشی است که اخیرا از سوی خانواده‌هایی که فرزند آن‌ها مخاطب شبکه پویا هستند، به‌راه افتاده است. کاربرانی که از این هشتگ استفاده می‌کنند معتقدند شبکه پویا به‌عنوان شبکه تخصصی کودک تبلیغات آزاردهنده‌ای دارد که ذهن کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌همین دلیل با راه‌اندازی این پویش به‌دنبال تغییر سیاست‌های کلی در ارتباط با این شبکه هستند.

این درحالی است که مدیر شبکه می‌گوید: در آگهی‌های بازرگانی، انتخاب و تعیین زمان پخش برعهده اداره کل بازرگانی صدا و سیماست. این‌ها در قالب بسته‌هایی به شبکه‌ها ارسال می‌شود که در این تعداد دقیقه و این ساعت‌ها پخش شوند و شبکه اجازه دخل و تصرف در این آگهی‌ها را ندارد. اگر تخلفی هم در پخش انجام شود با آن‌ها برخورد می‌شود.

چرا نباید برای کودکان، آگهی تبلیغاتی پخش کرد؟ بدیهی‌است که کودکان در سنین خردسالی در  اوج رشد نورون‌های مغزی هستند و به‌خاطر شرایط طبیعی سنی هر چیزی را که هم سن و سالان خود داشته باشند طلب می‌کنند. حالا اگر در این شرایط، مورد هجوم انواع تبلیغات تجاری قرار بگیرند و بنا به‌هردلیلی (بودجه خانواده یا حتی مسائل فرهنگی و…) آن‌را به‌دست نیاورند، به‌طور بنیادین، عقده‌سازی در این کودکان شکل می‌گیرد.

اسباب بازی و نقش آن در هویت کودکان

غلام‌رضا دیزجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی گفت: اسباب‌بازی کالایی هویت‌ساز است اما باید بدانیم هدفمان از هویت چیست. وی افزود: عمده‌ترین مشکل ما جایگاه اسباب‌بازی در خانواده و نگاه عموم مردم و مسئولین به اسباب‌بازی است. شما تصور کنید، اسباب‌بازی به‌عنوان محصول لوکس، لاکچری و فانتزی میان مردم جا افتاده است حال آن‌که این نوع نگاه در جامعه را باید تغییر داد و اسباب‌بازی باید به عنوان نیاز اساسی شناخته شود، همانند شیر خشک، دارو و مواد اولیه که کودک به آن نیاز دارد، به اسباب‌بازی هم برای تکامل رشد جسمی‌اش نیاز دارد. متأسفانه و بدون تعارف، نگاه‌ها در سال‌های گذشته این‌طور نبوده است. حالا اطلاع‌رسانی کم بوده، انجمنی شکل نگرفته، رویدادها و مواجه‌شدن مردم و مسئولین به‌درستی نبوده است، در هر صورت اگر این نگاه، جدی ایجاد شود، همه‌چیز تغییر می‌کند.

دیزجی درباره هویت‌ساز بودن اسباب‌بازی گفت: واقعیت این است، اسباب‌بازی، ابزار و وسیله کاملاً هویت‌ساز است. حالا چه انتظاری از هویت داریم؟ فرهنگ ما چه هویتی را می‌طلبد؟ پیشینه ما، اعتقاد و مذهب و تاریخ ایران ما؛ اگر انتظار داریم محصولات مطابق با هویت‌های موردنظر ما باشد باید برای آن هزینه کنیم. رسانه، دولت، متخصصان این حوزه و… باید کمک کنند تا سیستم قانون‌گذاری از بحث کالای فرهنگی خصوصاً اسباب‌بازی و سرگرمی حمایت کنند

https://alefbayefarda.ir/?p=981

مطالب مرتبط

عدالت آموزشی؛ مهم‌ترین گام برای کاهش شکاف طبقاتی

عدالت یکی از مفاهیمی است که خیر نهایی انسان‌ها را تامین می‌کند و در رأس فضایلی قرار دارد که تحقق‌بخش […]

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند […]

طرح آبا (آشتی با آموزش)

طرح آبا طرح ملی است که آموزش و پرورش کشوری جهت رفع تبعیض در سوادآموزی کودکان و نگه داشتن کودکان […]