جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بوسه به جای خشم

بوسه به جای خشم

استمرار کشتار کودکان در درگیری‌های مسلحانه سوریه

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی، تاکنون ۱۴۰ کودک سوری در نتیجه جنگ در این کشور کشته شده‌اند.
این نهاد تاکید کرد در روند جاری درگیری‌های نظامی در برخی مناطق سوریه، تعداد کودکان کشته شده، روزبه‌روز در حال افزایش است. یونیسف، خواهان تلاش جامعه جهانی برای توقف درگیری‌ها در سوریه و امکان اجرای عدالت، علیه عوامل قتل کشتار کودکان گردید.
(ایسنا)

تاکید بر اهمیت پیشگیری از منازعات مختلف برای صیانت از حقوق کودکان

در بیستمین سالگرد صدور قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در خصوص کودکان و منازعات مسلحانه و در سی سالگی پیمان‌نامه حقوق کودک، نماینده دبیرکل سازمان ملل در موضوع کودکان با ارائه گزارشی اعلام کرد:
نقض‌های فاحش حقوق کودک ناشی از منازعات مسلحانه در سراسر جهان  ادامه دارد و اغلب 6 شکل نقض حقوق کودک را می‌توان به عینه مشاهده کرد: به‌کارگیری کودکان به‌عنوان عنصر نظامی، کشتن یا سر به نیست کردن کودکان، خشونت جنسی، حمله به مدارس یا مراکز درمانیِ مورد نیاز کودکان، ربودن و منع دسترسی کودکان به کمک‌های بشردوستانه؛
در این گزارش از همه کشورها خواسته شده تا نسبت به حل و فصل اختلافات بین خود یا در روابط دولت‌ها با گروه‌های مخالف داخلی از روش‌های صلح‌آمیز استفاده کنند و اجازه ندهند که کار به درگیری نظامی منتهی شود چرا که کودکان بیش از هر گروه دیگر آسیب می‌بینند.
در این گزارش از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواسته شده تا برای رعایت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین دولت‌ها یا موارد اختلاف بین حکومت‌ها و گروه‌های مخالف داخلی که می‌تواند تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی باشد اقدامات جدی‌تری را معمول دارند.
(سایت مرکزی سازمان ملل)

قانونگذاری جدید در فرانسه برای ممنوعیت تنبیه کودکان توسط والدین آن‌ها

دبیر کل شورای اروپا از تصویب قانون جدید در فرانسه که به‌موجب آن خشونت توسط والدین علیه کودکان منع شده است، قدردانی نمود. در این قانون هرگونه خشونت برای اهدافی چون آموزش یا تربیت کودک ممنوع تلقی شده است. شورای اروپا از همه کشورهای عضو خواسته که تنبیه بدنی کودکان در خانواده را به طور کامل منع کنند.
(سایت شورای اروپا– بخش کودک)

شایان ذکر است برابر گزارشات نهادهای مدنی مختلف اروپا هنوز در برخی مناطقِ این منطقهِ جهان، خانواده‌ها از تنبیه فیزیکی کودک استفاده می‌کنند چنان‌چه در انگلیس نیز تا چند سال قبل این اقدامات منع قانونی نداشت.

انتشار گزارشات کاربردی از سوی نماینده دبیر کل در زمینه منع خشونت علیه کودکان

نماینده دبیرکل سازمان ملل در زمینه منع خشونت علیه کودک با انتشار گزارشات مفصل کاربردی، محتواهای خوبی را جهت فعالان حقوق کودک در سراسر جهان تدارک دیده است. در یکی از گزارشات جدیدِ وی، که به‌تازگی در 106 صفحه منتشر شده با عنوان به تعهد خود برای محوِ خشونت، علیه کودکان تا سال 2030 میلادی عمل کنیم؛
جزئیات آن‌چه دولت‌ها باید در راستای اهداف توسعه پایدار جهت صیانت از حقوق کودک انجام دهند، توضیح داده شده است. وی از دولت‌ها خواسته تا اجازه مشارکت کودکان برای تحقق روند توسعه پایدار در کشورهایشان را بدهند.
(https://violenceagainstchildren.un.org)

ابراز نگرانی دیده بان حقوق بشر نسبت به نقض حقوق کودکان کشمیری

پیرو اعمال محدودیت‌های مختلف از سوی دولت هند علیه مردم کشمیر تحت سیطره هند، دیده‌بان حقوق بشر همنوا با بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دیگر نسبت به نقض حقوق مردم در این منطقه توسط دولت هند ابراز نگرانی کرد و یادآوری نمود که کودکان از جمله گروه‌هایی هستند که در این فضای خفقان و سرکوب آسیب جدی می‌بینند.
شایان ذکر است طی هفته‌های اخیر، سازمان همکاری اسلامی نیز در مورد تحولات کشمیر و نقض حقوق مردم این منطقه چند بار واکنش انتقادی داشت.

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=1201

مطالب مرتبط

مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

خشونت علیه کودکان و زنان

اگر کودک یا زنی مورد خشونت قرار گیرد قانون چه حمایتی از او می‌کند؟ این روزها که ویروس کرونا اذهان جهانی را به خود معطوف

ادامه مطلب »
مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و

ادامه مطلب »