X

تا کنون به همت 2712 خیر نیک‌اندیش 7059 دانش‌آموز مستعد فاقد سرپرست موثر و در خطر ترک تحصیل بورسیه تحصیلی شده اند.
این دانش‌آموزان توسط 439 مددکار همراهی میشوند تا مسیر زندگی و تحصیلشان هموار تر شود.
اما در حال حاضر 460 دانش‌آموز دیگر منتظر بورسیه هستند٬ کمک کنید تا این دانش‌آموزان نیز از بورسیه (کمک هزینه تحصیلی ) بهره مند گردند. من هم هستم

نیاز به توجه خانواده‌ها برای بهره‌مندی از مهدکودک‌های دارای نظارت رسمی

معاون اجتماعی بهزیستی استان قم گفت: برخی از مهد کودک‌ها بدون مجوز بهزیستی مشغول فعالیت هستند که ممکن است ضوابط لازم برای رعایت حقوق کودکان را مورد توجه قرار ندهند؛ فلذا از خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندان خود را در مهدکودک ثبت‌نام کنند تقاضا داریم به مجوز این مراکز دقت کنند.

ساماندهی خانه های بازی در قم

وی همچنین به ایجاد خانه‌های بازیِ متعدد در قم اشاره و بیان کرد: سامان‌دهی این مراکز و صدور مجوز برای آن‌ها نیز با بهزیستی است و خانواده‌ها باید در این مورد نیز به مجوز این مراکز نیز توجه داشته باشند.

ساماندهی کودکان کار در قم

وی همچنین از راه‌اندازی مرکز سامان‌دهی کودکان کار در قم خبر داد و بیان کرد: ۵۰۴ کودک کار در ماه‌های اخیر از سوی بهزیستی شناسایی و سامان‌دهی شدند.
(ایرنا)

آمارهای قابل تامل سوءتغذیه کودکان در مرکز کشور

مدیر کل کمیته امداد استان تهران گفت: در سه ماه نخست امسال ۸۲۱ کودک دارای سوءتغذیه با همکاری مراکز بهداشت شهری و روستایی در سطح استان شناسایی‌شدند که تحت درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه برای کمک به بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال، ماهیانه به‌صورت میانگین ۱۰۰ هزار تومان در قالب بن‌کارت شارژ می‌شود، بیان کرد: والدین کودکان مبتلا به سوءتغذیه از طریق این بن‌کارت می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز کودکان خود را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با کمیته امداد تهیه کنند.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران افزود: کمک به رفع سوءتغذیهِ کودکان، یک طرح مشارکتی- حمایتی بین وزارت بهداشت و کمیته امداد است که براساس بسته غذایی پیشنهاد شده از طرف وزارت بهداشت سبد غذایی متناسب با نیاز تغذیه‌ای تهیه می‌شود.

کمک به رفع سوءتغذیه کودکان

شیران تاکید کرد: با پایش مستمر و کنترل دوره‌ای کودکان دارای سوءتغذیه و سنجش سلامت این گروه در دوره‌های زمانی شش ماهه، کودکان بهبودیافته در قالب این طرح از چرخه دریافت سبد غذایی کمیته‌ امداد خارج و افراد جدید جایگزین آن­‌ها می‌شوند.
وی با بیان این‌که زمینه مشارکت خیران برای کمک به بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال نیز فراهم است، افزود: خَیران می‌توانند با حمایت از طرح همسفره در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رفع سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال مشارکت کنند.

شیران با اشاره به اینکه سبد غذایی ویژه کودکان زیر پنج سال، دچار سوءتغذیه شامل حبوبات، لبنیات، برنج، روغن، گوشت مرغ و ماهی است، گفت: این سبد علاوه بر کودکان تحت حمایت کمیته‌امداد به سایر کودکان نیازمندی که تحت حمایت نیستند تعلق می‌گیرد.

فقر و فقدان حمایت لازم در برخی مناطق کشور

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان گفت: از ماه رمضان سال‌ جاری تاکنون دو هزار کودک در این استان، دارای حامی شده‌اند اما هنوز سه  هزار کودک فاقد حامی هستند. وی افزود: ۱۰۲ هزار خانواده در استان کرمان تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد ۶۵ هزار خانواده، سرپرست آن‌ها خانم هستند.

وی گفت: بسیاری از خانم‌های جوان یک زندگی را شروع کردند اما به بدیهی‌ترین علت، سرپرست خانوار شده‌اند که در ادامه تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند و منابع نهادها کفاف حمایت موثر را نمی‌دهد.

دانش‌آموزان زیر خط فقر و چالش‌های متنوع بهره‌مندی از حق تحصیل

حمیدرضا امام قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور درباره مشکلات برخی کارگران برای ثبت‌نام در مدارس دولتی گفت: این روزها جامعه کارگری کشورمان با وجود تمام مشکلات و دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی در تب و تاب تلاش برای امکان تحصیل فرزندان خود هستند.
این موضوع از این حیث دارای اهمیت است که در طی چند سال اخیر بعد از کاهش فاحش درآمدها و کاهش قدرت خرید کارگران، دغدغه بعدی این قشر، تحصیل فرزندان آن‌ها در مدارس دولتی آن‌هم با کمترین هزینه ممکن است زیرا به‌واسطه مشکلات متنوع والدین این گروه از دانش‌آموزان، توانایی ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی را به‌دلیل هزینه‌های بالای تحصیل نداشته و ندارند، بنابراین ادامه تحصیل در مدارس دولتی، اولویت اول و آخر آن‌هاست کمااینکه برای تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب، پوشاک و ملزومات مصرفی فرزندان خود حتی در این‌گونه از مدارس هم از توانمندی لازم برخوردار نیستند.
در این شرایط اگر مدارس، مطالبه پرداخت وجه هم داشته باشند دیگر امکان ادامه تحصیل فرزندان کارگران منتفی می‌شود.
(تسنیم)

هشت استان دچار ناامنی غذایی‌ و کودکان در معرض آسیب بیشتر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: هشت استان کشور با ناامنی غذایی روبرو هستند؛ به‌ویژه استان‌های محروم که شامل سیستان‌ و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، هرمزگان، خوزستان، کرمان، خراسان جنوبی و.. می‌شود.
به گفته زهرا عبداللهی، این استان‌ها از نظر کیفیت و فراوانی مواد غذایی کمبود ویژه‌ای دارند؛ از نمودهای سوءتغذیه یا کمبود مواد غذایی در این استان‌ها می‌توان به سوءتغذیه کودکان، کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن که منجر به کم‌خونی و همچنین کمبود روی اشاره کرد که به نسبت استان‌های دیگر با کسری بالاتری در سبد غذائی جمعیت این مناطق مواجه هستیم.
(میدان)

آموزش ‌و پرورش عشایری و عدالت آموزشی

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۸۲هزار دانش‌آموز عشایری در شش هزار و ۸۰ مدرسه در ۱۲هزار و ۲۹۷ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند. یک‌صد مدرسه عشایری در سراسر کشور فقط با یک دانش‌آموز به‌کار خود ادامه می‌دهد و این موضوع، جلوه‌ای روشن از تحقق عدالت آموزشی است که به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای همه لازم‌التعلیمان این مرز و بوم فراهم ‌شده است. آموزش ‌و پرورش عشایری، بزرگترین سرمایه اجتماعی آن، معلمان سخت‌کوش عشایری هستند که باعزت نفس، عشق به وطن و با قلب خود به شغل مقدس معلمی مبادرت می‌ورزند

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزان عشایری باید افق‌های وسیع‌تر در نظر بگیریم و نباید آن‌ها را فقط به آموزش مهارت‌های کشاورزی و دامپروی محدود کنیم و علاوه بر آموزش مهارت‌های فوق، عشایر باید در بین خود، وکیل، پزشک، مهندس و پرستار نیز داشته باشند و با تعلیم و تربیت تمام ساحتی باکیفیت می‌توان به این هدف دست‌یافت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اصل اساسی فرهنگ عشایری، حفظ ارزش‌های زندگی عشایری است و دانش‌آموزان عشایر فقط پوشش‌های رنگارنگ ندارند بلکه روح آن‌ها نیز رنگارنگ و لطیف است و باید آن‌ها را پاس بداریم و کاری کنیم که همه کودکان ایران‌زمین مانند کودکان عشایری بتوانند قانون طبیعت را قبل از آموزش حروف الفبا بیاموزند و باید تلاش کنیم فرهنگ حفظ محیط‌ زیست و نیز آشنایی و دوستی با طبیعت را در همه دانش‌آموزان کشور نهادینه‌ سازیم.
(سایت وزارت آموزش و پرورش)

افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهدهای کودک تهران

مهشید موقر، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان این‌که اعمال افزایش قیمت شهریه مهد کودک از خرداد ماه سال جاری امکان‌پذیر شده است، گفت: براساس جلسه کارگروه تنظیم بازار استان، افزایش قیمت‌ها ۲۹ درصد نسبت به سال قبل تعیین شده است.
(ایسنا)

۷۶ درصد دانش‌آموزان «مدارس غیردولتی» فرزندان کارمندان دولت هستند

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این مدارس پاسخگویی به تقاضای کیفی خانواده‌ها برای انتخاب مدرسه است، گفت: ۷۶ درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی فرزندان کارمندان دولت، ۴ درصد اساتید دانشگاه و مدیران و مابقی مشاغل آزاد هستند.
(تسنیم)

استمرار مدارسی کپری و کانکسی در برخی نقاط کشور

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: ۶۱ مدرسه کانکسی و ۱۴ مدرسه کپری را شناسایی کردیم و ۸ هزار و ۲۴۶ دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند که عمدتاً شامل مدارس روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور است
(ایسنا)

پرونده قضایی برای ۳ مدیر مدرسه به دلیل گرفتن شهریه غیرمجاز

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان اعلام کرد: برای سه مدیر مدرسه به‌علت دریافت غیرمجاز شهریه از والدین دانش‌آموزان پرونده قضایی تشکیل می‌شود. او با بیان اینکه دادستانی در زمینه برخورد با این تخلف، جدی و مصمم است اضافه کرد: تاکنون گزارش دریافت شهریه توسط مدیران سه مدرسه گزارش و مقرر شد اداره آموزش و پرورش این افراد را به دادستانی برای تشکیل پرونده معرفی کند.
شایان ذکر است مسئولان قضایی از دادستان‌های سراسر کشور خواسته‌اند که نسبت به حقوق عامه، حساسیت معمول دارند و در هر مورد که زمینه قانونی تعقیب خلاف‌کاران وجود دارد نسبت به ورود در مصادیق ذی‌ربط اقدام نمایند.
(ایرنا)

دسته‌بندی‌های مدارس دولتی و بازتولید نابرابری آموزشی

اما آنچه در این ماجرا می‌‌توان به آن پرداخت، دسته‌بندی‌های مختلف مدارس و جداسازی دانش‌آموزان، تأثیر آن در بازتولید نابرابری آموزشی و در نهایت ناکام ماندن دانش‌آموزان از طبقات پایین‌‌تر جامعه در چرخه رقابت و ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر است.

رضا امیدی استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبایی در مطلبی با اشاره به گزارش اخیر یونسکو، گفته است:

“به‌تازگی یونسکو به دولت‌ها توصیه کرده بین 4 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی و 15 تا 20 درصد بودجۀ عمومی را به آموزش عمومی اختصاص دهند، اما وضعیت ایران بدین‌صورت است که 1.5 تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی و 10 درصد بودجه عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص دارد.

همچنین براساس این گزارش، پرداخت از جیب خانواده‌ها در تأمین مالی آموزش عمومی به‌طور متوسط 20 درصد است؛ این نسبت در کشورهای پردرآمد حدود 18درصد و در کشورهای کم‌درآمد حدود 33 درصد برآورد شده است؛ براساس پایین‌ترین برآوردها، سهم پرداخت از جیب خانواده‌های ایرانی (صرفاً شهریه‌ای که به مدارس دولتی و غیردولتی می‌پردازند) از مجموع هزینه‌های آموزش و پرورش حدود 33 درصد است”.

همچنین محمدرضا واعظ مهدوی، معاون سابق سازمان برنامه و بودجه اخیراً گفته بود: بیش از 9 درصد خانواده‌های ایرانی برای تحصیل فرزندانشان باید وسایل زندگی را بفروشند!

آموزش شاخصی در شکاف طبقاتی

ادامه این وضعیت باعث شده که حالا یکی از شاخص‌های شکاف طبقاتی در جامعه ما مسئله “آموزش”‌ باشد تا جایی‌که براساس برخی بررسی‌ها البته در سال 96 میزان نابرابری‌هایی که در هزینه‌های آموزش بین خانواده‌های دهک بالا و دهک پایین وجود دارد حدود یک به پنجاه ‌و سه است یعنی دهک ثروتمند 53 برابر دهک فقیر، برای آموزش فرزندش هزینه می‌کند حالا تصور کنید در چنین شرایطی رقابت برای موفقیت در ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر یکسان خواهد بود؟

تنوع مدارس و بالتبع، کم‌توجهی‌ها به مدارس دولتی و افت شاخص‌های کیفی در آن‌ها، نتایج خود را در مواقعی همچون اعلام نتایج کنکور به‌خوبی نمایان می‌کند و در این میان، تلاش دولت برای ارزان‌تر تمام‌شدن ادارۀ آموزش و پرورش هم مدارس دولتی را هدف قرار داده است،‌ وضعیتی که حالا دانش‌آموزان مدارس دولتی را در رقابتی نابرابر قرار داده است و عجیب‌ آن‌که اوضاع کیفی مدارس دولتی، مدت‌هاست در سرازیری افت قرار گرفته است و عجیب‌تر آن‌که این اوضاع، حساسیت هیچ‌کدام از مسئولان را جلب نمی‌کند اما از این وضعیت نباید تعجب کرد چرا که تقریباً فرزندان هیچ‌یک از مسئولان در مدارس دولتی عادی تحصیل نمی‌کنند!!

البته باید به این نکته هم توجه داشت که تلاش‌ها برای تضعیف مدارس سمپاد با هدف خصوصی‌سازی بیشتر آموزش عمومی انجام نشود.

حالا همین مسئله به اعتراض برخی کاربران در فضای مجازی تبدیل شده است، یکی از معلمان در همین‌باره نوشت: در حالی‌که تهران حدود 17 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده است، 50 درصد نفرات برتر کنکور تهرانی هستند!! اغلب رتبه‌های برتر دیگر نیز متعلق به کلان‌شهرها هستند. عدالت آموزشی در عرصه تاخت‌وتاز خصوصی‌سازی آموزش‌ و پرورش هرروز بی‌رمق‌تر می‌شود.

معلم دیگری هم می‌نویسد: در تاریخ آموزش و‌ پرورش خصوصی‌سازی همیشه با ظاهر فقرزدایی، عدالت آموزشی و… روی کار آمده است، چه می‌گذرد در وزارتی که قرار است نقش اساسی در تعلیم و تربیت رسمی ایفا کند؟ آیا با این‌گونه اعمال رویتان می‌شود در کتاب‌های درسی از بدی به تزویر بگویید از عدالت سخن بگویید اگر هم بگویید اثر ندارد…؟
(تسنیم)

مطالب مرتبط

عدالت آموزشی؛ مهم‌ترین گام برای کاهش شکاف طبقاتی

عدالت یکی از مفاهیمی است که خیر نهایی انسان‌ها را تامین می‌کند و در رأس فضایلی قرار دارد که تحقق‌بخش […]

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند […]

طرح آبا (آشتی با آموزش)

طرح آبا طرح ملی است که آموزش و پرورش کشوری جهت رفع تبعیض در سوادآموزی کودکان و نگه داشتن کودکان […]