فعالیت ۷ تشکل مدنی در جنوب تهران برای حمایت از نوجوانان و سایر افراد در معرض آسیب
تقی رستموندی (معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور) درباره بهبود وضعیت اجتماعی مناطق شوش، مولوی، هرندی گفت: نیروهای بسیج، سازمان بهزیستی و ۷ تشکل مردمی در این مناطق فعال هستند تا در خصوص بهسازی اجتماعی مناطق شوش، مولوی و هرندی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: برای اولینبار است که هماهنگی بسیار خوبی بین همه دستگاهها برای بهسازی و بهبود وضعیت اجتماعی این منطقه وجود دارد. تشکلهای مردمی با برگزاری برنامههای فرهنگی و اجتماعی در محله اقدامات مناسبی را انجام میدهند. همچنین در مساجد نیز برنامههای فرهنگی توسط بسیج در حال انجام است.
همچنین درباره اقدامات سازمان اجتماعی کشور برای جلوگیری از ورود جوانان به اعتیاد گفت: در حوزه جوانان اقدامات مثبت بسیار خوبی طی سالهای اخیر صورت گرفته است. سال گذشته برای اولین بار بیش از ۵ میلیون نفر از دانشآموزان، اولیاء و مربیان تحت آموزشهای پیشگیری از مصرف موادمخدر قرار گرفتند.
رستموندی با بیان اینکه طرح بهصورت آموزشی و مهارتآموزی به سه گروه ارائه شد، خاطرنشان کرد: دانشآموزان، مربیان و اولیاء، تحت آموزشهای این پروژه قرار گرفتند. اثرسنجی نیز از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص این پروژه انجام شده است که نتیجه آن از سوی ستاد اعلام خواهد شد.
(ماخذ: ایلنا)
دکتر محمود عباسی در نامهای به رناته وینتر، درخواست کرد تا بهعنوان رئیس کمیته حقوق کودک، اثر تحریمهای یک جانبه دولت ایالات متحده آمریکا دایر بر نقض حقوق کودکان ایرانی در دسترسی فوری به کمکهای بشردوستانه بینالمللی در سیل را مورد توجه جدی قرار دهد.

ایران بهعنوان یکی از کشورهای فعال در زمینه حقوق بشردوستانه
عباسی خاطرنشان کرد: ایران بهعنوان یکی از کشورهای فعال در زمینه حقوق بشردوستانه در وضعیتهای آسیبزای ناشی از بلایای طبیعی همواره در چنین موقعیتهایی از طریق جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پیشگام در کمکرسانی دولتی و مردمی به دیگر کشورها بهویژه کشورهای همسایه بوده است.
وی در این نامه اظهار داشت: طی ماههای گذشته، بروز حادثه طبیعی سیل در بخش وسیعی از ایران بهویژه در استانهای گلستان، خوزستان و لرستان، آثار ویرانگری را در پی داشته که طیف گستردهای از شهروندان ایرانی بهویژه زنان و کودکان را تحت تأثیر منفی قرار داده است. طبیعی است که در چنین وضعیتی با وجود تلاشهای همه جانبه دولت، نیاز به دریافت کمکهای بشر دوستانه بینالمللی نیز امری حیاتی است.
معاون حقوق بشر وزیر دادگستری با اشاره به بند دوم ماده یک میثاق حقوق مدنی و سیاسی گفت: هیچ ملتی را نمیتوان از وسایل بقاء خود محروم ساخت همچنین اصول راهنمای مربوط به حق کمک بشردوستانه مصوب ۱۹۹۳، هر انسانی را ذیحق در بهرهمندی از کمکهای بشردوستانه دانسته است تا احترام به حق حیات و سلامت در موارد اضطراری تضمین شود.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تصریح کرد: کودکان سرزمین من علاوه بر رنج ناشی از سیل، زخم خورده جنایات دولتی طغیانگر در عرصه بینالمللی هستند که با تحریمهای یکجانبه و نامشروع، موازین بینالمللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بینالمللی را نقض کرده و مانع از دسترسی کودکان قربانی سیل به غذا و دارو شده است.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، ابراز امیدواری کرد، در آستانه سیامین سالگرد کنوانسیون حقوق کودک، در راستای تضمین حقوق درج شده در این معاهده، همکاریهای بینالمللی از گزند یکجانبه گراییها دولتی که به کنوانسیون حقوق کودک نپیوسته، مصون بماند.
(ماخذ: ایرنا)
ورود احتمالی «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش سلامت نوآموزان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه کردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور کار قرار خواهد گرفت و روی آن کار می کنیم.
رضوان حکیمزاده در نشست خبری اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد با اشاره به خدمات مترقی و ارزشمند سنجش سلامت در کشور اظهار کرد: امیدواریم سنجش را بهجای بدو ورود به دبستان، دوسال قبل دبستان انجام دهیم.
وی افزود: اکنون سنجش بهصورت اختیاری برای ۵ سالهها و بهطور محدود برای ۴ سالهها نیز انجام میشود، اما اگر بتوانیم سنجش را دو سال عقب ببریم امکان مداخلات بهتری فراهم میشود، البته لازمه آن این است که دوره پیش دبستانی را هم دو سال قبل از کلاس اول داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت غربالگری در دوره پیش دبستانی گفت: این غربالگری در راستای عدالت آموزشی انجام میشود. مواردی چون کمبینایی و کمشنوایی عمدتا در مناطق محروم کمتر مورد توجه و شناسایی خانوادهها قرار میگیرد و طرح سنجش در راستای توسعه عدالت آموزشی انجام میشود.
وی با اشاره به اهمیت یادگیری زبان فارسی گفت: در کارگروهی پیشنهاد شد بسندگی زبانی را به مجموعه سنجش اضافه کنیم. باید کودکان ما در شرایطی باشند که امکان دریافت و درک مطلب به زبان فارسی را داشته باشند و جزو گروهی قرار نگیرند که زودهنگام مدرسه را ترک میکنند.
حکیمزاده ادامه داد: در زمینه افت تحصیلی با دو گروه مواجهیم؛ یک گروه، کودکان دیرآموزند و دسته دیگر آنها هستند که در مناطق دوزبانه پیش دبستانی را نگذراندهاند و اگر آزمون بسندگی زبان فارسی را به این مجموعه اضافه کنیم کمک بزرگی برای ایجاد آمادگی هدفمند زبانی در دوره ابتدایی فراهم میشود.
وی با بیان اینکه ۸۳ هزار دانشآموز دیرآموز در مدارس عادی تحصیل میکنند اظهار کرد: فرزندان ما باید بیاموزند در محیط اجتماعی در کنار کسانی زندگی میکنند که ممکن است محرومیتهایی داشته باشند. نگرانیهایی برای مدیریت بهتر یادگیری دیرآموزان داریم. هر دانشآموز دیرآموز بهلحاظ سختیِ کار، معادل سه دانشآموز عادی برای معلم است.
وی تاکید کرد: لازم است تجدیدنظرهایی در برنامههای آموزشی دیرآموزان داشته باشیم و انعطافهایی ایجاد کنیم تا شاهد موفقیت بیشتر آنها باشیم.
به گفته وی در سال گذشته یکمیلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۶۲ کلاس اولی داشتیم که پیش بینی میکنیم در سال جدید یک میلیون و ۵۰۱ هزار دانش آموز کلاس اولی داشته باشیم و آمار ۱.۷ درصد رشد داشته باشد. در دوره ابتدایی با احتساب اتباع، هشت میلیون و ۷۰ هزار دانشآموز در سال گذشته داشتیم که به هشت میلیون و ۲۲۹ هزار دانشآموز با دو درصد افزایش در سال جدید میرسد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانشآموز اتباع در سال ۹۶ داشتیم که در سال ۹۷ به ۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر رسید گفت: نرخ تکرار پایه در سال ۹۶، ۱.۴ بود که به ۱.۳۸ کاهش یافت.
وی درباره سنجش آمادگی بسندگی زبان فارسی گفت: این موضوع فعلا یک پیشنهاد بوده و قرار شده روی آن کار کنیم و استانداردها را احصاء کنیم. با توجه به تاثیر این آمادگی برای ورود به مدرسه و ایجاد ارتباط به زبان معیار، امیدواریم در غربالگریها این مورد هم ارزیابی شود تا آنها که نیاز دارند خدمت هدفمند دریافت کنند.