X

تا کنون به همت 2712 خیر نیک‌اندیش 7059 دانش‌آموز مستعد فاقد سرپرست موثر و در خطر ترک تحصیل بورسیه تحصیلی شده اند.
این دانش‌آموزان توسط 439 مددکار همراهی میشوند تا مسیر زندگی و تحصیلشان هموار تر شود.
اما در حال حاضر 460 دانش‌آموز دیگر منتظر بورسیه هستند٬ کمک کنید تا این دانش‌آموزان نیز از بورسیه (کمک هزینه تحصیلی ) بهره مند گردند. من هم هستم

کودکان از جمله گروه‌های انسانی هستند که به‌لحاظ شرایط جسمی و روحی، نیازمند حمایت‌های خاص می‌باشند تا بتوانند به رشد و شکوفایی مناسب با استعدادهای ذاتی خود نائل آیند. این حمایت‌ها در مورد کودکانی که به علل و عوامل مختلف از شرایط مناسب خانوادگی یا جسمی و روانی برخوردار نیستند، طبیعتا باید مضاعف باشد.

بر مبنای دو گزاره فوق، امروزه در سطح جهانی هم حقوق کودکان به‌طور عام، خود یک حوزه مشخص پیگیری از مجموعه مباحث حقوق بشر است و هم حمایت‌های ویژه از کودکان خاص به‌شکل جداگانه مورد توجه جدی اسناد و موازین حقوقی قرار می‌گیرد.
حمایت‌های مقرر در اسناد حقوقی ملی و بین‌المللی طیف گسترده‌ای از موارد ایجابی و سلبی را دربر می‌گیرند و همه ابعاد زندگی کودکان از تغذیه، سلامت، آموزش، مسکن، تامین اجتماعی گرفته تا شادی و خلاقیت و آزادی بیان و حریم خصوصی و حق مشارکت و دیگر زمینه‌ها نظر به‌گستردگی دامنه بایدها و نبایدهای مربوط به ارتقاء وضعیت کودکان در هر کشور، طبیعتا رشته‌های مختلف علمی نیز ورود کرده و هر یک از زاویه‌ای در تلاشند تا سهمی مثبت در این زمینه ایفا کنند.

** رشته‌های پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، مددکاری، هنر، ادبیات و دیگر رشته‌های مرتبط، هر یک پیشنهادات و راهکارهایی برای تامین وضعیت مناسب کودکان ارائه می‌کنند **

از تلاش‌گران حوزه کودک انتظار می‌رود که هم گستردگی دامنه نیازهای کودکان را مورد توجه قرار دهند و هم از دستاوردهای علوم مختلف برای پیشبرد تلاش‌های خود بهره بگیرند. همانند دیگر کشورها در کشور ما نیز نهادهای مختلف حاکمیتی و غیردولتی در زمینه ارتقاء حقوق کودک فعالند و هریک زمینه‌هایی مشخص یا چند زمینه از نیازهای کودکان را پیگیری می‌کنند.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است تلاشگران حوزه کودک:

  1. مطالعات خوبی در مباحث مختلف مربوط به کودکان به‌ویژه حقوق کودکان داشته باشند تا با اشراف علمی لازم، تلاش‌های خود را سامان دهند.
  2. ضمن شناخت یکدیگر، از فعالیت‌های مختلف جاری در کشور مطلع باشند تا از موازی‌‌کاری‌ها جلوگیری شود و در موارد لزوم، هم‌افزایی و شبکه‌سازی مورد نیاز انجام پذیرد.
  3. نگاهی جهانی داشته و همواره تلاش کنند تا از دستاوردهای علمی و تجربی جهانی برای بهبود امور ملی استفاده نمایند و متقابلا تجربیات مفید خود را در اختیار دیگر ملل قرار دهند.

تفاهم‌نامه مشترک بین کمیسیون حقوق بشر اسلامی و موسسه دارالاکرام:

کمیسیون، متعهد شد به‌صورت ادواری اخبار مرتبط با حقوق کودکان را در اختیار تلاشگران دارالاکرام قرار دهد تا به‌تدریج مطالعات و حساسیت‌های فعالان ذی‌ربط در زمینه مباحث تخصصی حقوق کودکان ارتقاء یابد و حاصل این تلاش، در فعالیت‌های مجموعه و خدمت‌رسانی بهتر به گروه‌های هدف خود را نشان دهد.

در اخبار تهیه شده، سعی می‌شود با همکاری امور پژوهشی و آموزشی و امور بین‌الملل کمیسیون، اسنادی که برای فعالان حوزه کودک مفید است، ارائه شود. همچنین برخی سوژه‌های جدید حقوق کودک در ایران و بحث‌های ذی‌ربط و فعالیت نهادهای مدنی ملی یا بین‌المللی از منظر میزان کنشگری حقوقی آنها مورد توجه قرار گیرد.

با آرزوی مفید بودن این توزیع اطلاعات برای یکایک تلاشگران عرصه حقوق کودک، یاد آوری می نماید که نقل اخبار و داده های منقول از رسانه ها و منابع مختلف، لزوما به معنای تائید دیدگاه های اعلامی نخواهد بود بلکه صرفا برای تسهیل دسترسی به اطلاعات مزبور ارائه میشود.

(امور همکاری های علمی- کاربردی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران) (IHRC@IHRC.IR/  @ihrcsupport)

مطالب مرتبط

عدالت آموزشی؛ مهم‌ترین گام برای کاهش شکاف طبقاتی

عدالت یکی از مفاهیمی است که خیر نهایی انسان‌ها را تامین می‌کند و در رأس فضایلی قرار دارد که تحقق‌بخش […]

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند […]

طرح آبا (آشتی با آموزش)

طرح آبا طرح ملی است که آموزش و پرورش کشوری جهت رفع تبعیض در سوادآموزی کودکان و نگه داشتن کودکان […]