بازتابهای اجرای چند مورد ترانهخوانی در مدارس ایران و اجرای موسیقی عرفانی ایران توسط دانشآموزان فرانسوی
در گردونه بحثها و نقد و نظرهای مزبور، به ناگهان استاد شهرام ناظری فیلم کوتاهی را در صفحه مجازی خود منتشر کرد که نشان میداد کودکان یک مدرسه فرانسوی شعر و ترانه عرفانی (شیدا شدم) را با چه زیبایی اجرا میکنند. استاد ناظری در توضیح کلیپ مزبور نوشته بود: “شیدا شدم در لیون فرانسه”! جالب است بدانید که هیچیک از این دانشآموزان ایرانی نیستند. این ویدیو بخشی از تمرین “دیوید بروله” با کودکان این مدرسه است. دیوید بروله از هنرمندان سازهای کوبهای ایرانی است که نزد مجید خلج و کامبیز گنجهای نواختن دف و تنبک را آموخته است
در هفتههای اخیر پیرو پخش چند مورد فیلم ترانهخوانی در مدارس کشور، برخی افراد و نهادها واکنشهای انتقادی تندی به آموزش و پرورش گرفتند و دور جدیدی از محدودیتها را تجویز کردند. در مقابل کارشناسانی تاکید کردند که نباید به این بهانه، شادی و تفریح سالم مدارس را تحتالشعاع قرار داد.
خبر آنلاین با گذاشتن کلیپ مزبور، در نقد عملکرد مسئولان کشور از جمله اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به وزارت آموزش و پرورش نوشت:
آنها عارفانههای ما را میخوانند و حال، ما کابوسمان برخورد با معلمانی است که در روز معلم گذاشتهاند بچههایشان از ساسی مانکن بخوانند و شادمانه ریتم شیش و هشت بگیرند که سلطانه و جنتلمنه و احیانا عشق منه!
در همه روزهایی که بزرگواران نماینده مجلس نیاز به شنیدن موسیقی حتی فاخرش را با تنگنظری ممنوع کرده بودند، آنچه قارچوار و زیرزمینی رویید، همین سونامی جنتلمنهها بود و آنچه از یادها رفت نوای فاخر موسیقی سنتی بود و اشعار بیهمتای حافظ و باباطاهر و مولانا؛
ما چه کاشتیم که جای این اشعار و نوای فاخر امروز طوفان “جنتلمنه” درو میکنیم دوستان نماینده؟ شایان ذکر است هر دو وجه رویدادهای یاد شده از منظر حقوق فرهنگی قابل تامل و شایسته بررسی دقیقتر است.