قاچاق کودکان و پیامدهای غیر انسانی آن
استاندار تهران در سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران طی سخنانی اظهار داشت: پای کار اصلی کاهش آسیبهای اجتماعی در تهران، شهرداری است چرا که عمده فعالیت در این بخش به امکانات و تجهیزات مرتبط است و سه مؤلفه “صیانت از کودکان، مشارکت سمنها و ورود جدی تمامی دستگاهها” هم در ساماندهی و هم در مبارزه با مواد مخدر و هم ساماندهی کودکان کار و خیابان آن بخش است.
محسنی بندپی افزود: در ساماندهی کودکان، عمدتاً با باندهای قاچاق کودک به تهران روبهرو هستیم که کودک را بدون اطلاعِ والدین از شهرهای کشورهای همجوار به تهران قاچاق میکنند چنانچه طی ماههای اخیر، ۲۳۴ کودک با این روش وارد تهران شدهاند و اغلب این کودکان در فعالیتهای غیرمجاز بهکار گرفته میشوند و حقوق انسانی خود آنها و جامعه نقض میشود.
(کودک پرس)
تحصیل 500 هزار دانشآموز اتباع در ایران
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر قریب به نیم میلیون دانش آموزان اتباع بیگانه در کشورمان را تحت پوشش داریم. رضوان حکیمزاده در مراسم افتتاح مرکز پیش دبستانی افاغنه در مهمانشهر رفسنجان اظهار داشت: این روز را به اسم عدالت آموزشی و حقوق کودک نامگذاری میکنم از اینکه نوآموزان اتباع و ایرانی دور هم جمع شدهاند و روز خوب برابری و برادری برگرفته از دین مبین اسلام را شاهدیم.
وی با بیان اینکه علیرغم تحریمهای ظالمانهای که بر کشور ما روا داشتهاند آنچه که داشتیم با مهمانانمان تقسیم کردهایم ادامه داد: بنا بر تأکید رهبری مبنی بر برابری فرصتهای آموزشی برای کودکانی که از کشورهای دیگر بهویژه اتباع افغانستان در ایران زندگی میکنند، ما بدون کمکهای بین المللی این زمینه را برای فراگیری علم و دانش برای اتباع فراهم کردهایم.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جا دارد سازمانهای بینالمللی و دولت افغانستان بیش از پیش به این موضوع دقت داشته باشند. همه مقامات افغانستان که در چند سال پیش با آنها ملاقات کردهام اعلام کردند که ایران بدون تبلیغات و بدون ادعا این فرصت گرانبها را برای فرزندان ما ایجاد کرده است.
حکیمزاده عنوان داشت: برای تعلیم ۵۰۰ هزار دانشآموز تعداد ۱۰ هزار معلم در آموزش و پرورش کشور نیاز بود درحالیکه آموزش و پرورش ایران مجوز استخدام حتی یک نفر را نگرفته است. وی ادامه داد: برای این دانشآموزان تعداد بسیاری کلاس آموزشی و امکانات ذیربط نیاز بود ولی معلمان و مدیران وزارت آموزش و پرورش بدون امکانات جدید با ایثار خود زمینه فراگیری هر دانشآموز اتباع بیگانه را فراهم آوردهاند.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در این زمینه ما خوشحالیم که توجه به تعالیم دین اسلام داریم و حق آموزش را مثل حق نفس کشیدن حق طبیعی هر کودک میدانیم و آموزش برای هر فرد، سرمایهگذاری برای یک جامعه است.
حکیمزاده یادآور شد: امید که در برداشتن گام دوم، علاوه بر فرصت دسترسی به آموزش، طوری با این افراد تعامل کنیم که اگر زمانی تمام امور دنیا بهدستشان افتاد ایرانی و یا غیرایرانی، از ما بزرگترها پیام محبت و عدالت و عدم تبعیض را دریافت کرده باشند در اینصورت این مدیران آینده با ما و دیگران به خوبی و نیکی رفتار خواهند کرد.
وی سرمایهگذاری بر روی آموزش و پرورش را سرمایهگذاری بر روی آینده بشریت دانست و گفت: این اقدام ارزشمند رفسنجان را که پیشگام در برقراری عدالت آموزشی است را به فال نیک میگیریم و امیدواریم به یک الگو تبدیل شود.