جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
لذت تکنولوژی یا لذت مطالعه کتاب

لذت تکنولوژی یا لذت مطالعه کتاب

تولید محتوای فرهنگی ویژه کودک و نوجوان با طرح مجازی پیک امید

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران از تولید محتوای فرهنگی ویژه کودک و نوجوان با طرح مجازی “پیک امید” در این استان خبر داد.
ایسنا/ مازندران

محمدعلی یزدان شناس، ظهر امروز در اولین جلسه شورای فرهنگی سال ۹۹ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مازندران که به صورت مجازی برگزار شد، با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و اقدام دستگاه‌های اداری با ایجاد پروتکل‌های سلامت محور با اشاره به شعار امسال “جهش تولید” در حوزه فرهنگی را ضرورت جامعه امروز عنوان کرد.
وی اظهار کرد: با تقدیر از معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کشور در اجرای به موقع این طرح و همچنین از تلاش‌های صورت گرفته کارشناسان و مربیان کانون مازندران در تولید محتوا برای طرح “پیک امید” بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: طرح پیک امید که از آغازین روزهای شیوع  ویروس کووید ۱۹ در کانون اجرا شد، فرصت مناسبی برای تولید محتوا و ایجاد فضای نشاط، یادگیری و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان فراهم آورده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر در قالب ویدئو توسط مربیان و اعضای کانون تولید شده است که بخشی در صفحات مجازی کانون پرورش فکری مازندران بارگذاری شده، یکی از نکات مهم این طرح را ترغیب بچه‌ها و والدین برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در خانه دانست و افزود: طرح پیک امید با رویکرد محتوایی و رعایت نکات فنی از کارشناسان باید پیگیری شود.
به گزارش ایسنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ با رعایت موازین بهداشتی تمامی مراکز فرهنگی هنری خود را تعطیل کرده و ادامه این فعالیت‌ها را در صفحات مجازی خود و سایت استانی دنبال می‌کند، بر این اساس مربیان و اعضای کانون مازندران با تولید محتوا در قالب ویدئوهای فرهنگی آموزشی در بخش‌های هنری، ادبی و فرهنگی تلاش کردند تا نشاط و پویایی را در دل قرنطینه برای مخاطب کودک و نوجوان فراهم آوردند.
شورای کتاب کودک پس از مدتی تعطیلی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا آغاز به‌کار کرد. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه هیئت‌ مدیره شورای کتاب کودک آمده است: به اطلاع می‌رساند بخش‌های دبیر خانه، کتابخانه تحقیقاتی، دفتر تألیف فرهنگنامه و بخش فروش آثار از تاریخ اول اردیبهشت‌ماه و از  ساعت ٩ تا ١٥ فعال است.

ضرورت تقویت میزان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد

استاندار گیلان با بیان اینکه میزان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد را تقویت کنیم، گفت: همراهی دستگاه‌هایی همچون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مخابرات نیز برای به‌کارگیری اپراتورهای مختلف و اتصال روستاهای باقیمانده به اینترنت و میزان اتصال دانش‌آموزان به شبکه آموزشی، تقویت شود.

ایسنا/ گیلان

ارسلان زارع، عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گیلان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید همواره در برنامه‌های خود، دانش‌آموزان را به عنوان سرمایه‌های آینده کشور در نظر گرفته و در این مسیر، تلاش دارد تا آنها را از هرگونه آسیب‌های آموزشی و علمی مصون دارد.
استاندار گیلان با توجه به شیوع کرونا و حفظ سلامت جامعه با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مراکز آموزشی و مدارس، آموزش تعطیل نشد و در بستر فضای مجازی پیگیری شد، افزود:  همه تاکیدات متخصصین بهداشتی و درمانی، راهبرد در خانه ماندن و حفظ فاصله اجتماعی به عنوان مهم‌ترین مولفه کاهش قطع چرخه انتقال ویروس و قطع آن است.
وی ادامه داد: گیلان بعد از قم، نخستین استانی بود که به عنوان کانون کرونا شناخته و تصمیم بر تعطیلی نیز از همین استان اجرایی شد که همراهی خوب مردم و دانش‌آموزان را در پی داشت، لذا برای پیشگیری از گسترش و انتقال ویروس، اقداماتی انجام گرفت.
زارع با بیان اینکه تعطیلی فضای آموزشی به هیچ عنوان به معنی تعطیلی آموزش نبوده و نیست، تصریح کرد: برای دولت بسیار مهم بود که ارائه آموزش در بستر فضای مجازی دنبال شود و اختصاصی بودن فضای آموزشی در محیط کار در نظر گرفته شد در همین راستا نهایتا شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) راه اندازی شد و گیلان هم جزء استان‌های پیشرو بوده است.
استاندار گیلان ادامه داد: گام‌های نخستین اقدام ارزشمند آموزش به دانش‌آموزان همانطور که با همکاری خوب صداوسیما شکل گرفت، همچنان تداوم یابد و همراهی دستگاه‌هایی همچون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مخابرات نیز برای به‌کارگیری اپراتورهای مختلف و اتصال روستاهای باقیمانده به اینترنت و میزان اتصال دانش‌آموزان به شبکه آموزشی، تقویت شود.
زارع با بیان اینکه میزان دسترسی دانش‌آموزان به شبکه شاد را تقویت کنیم، تصریح کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا راهکارهای جایگزینی برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و عدم آسیب به کنکوری‌ها بیان و دنبال می‌شود. با توجه به اینکه کارشناسان همچنان بر فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند، باید هوشمندسازی مدارس را پیش از این‌ها اجرایی می‌کردیم و دولت نیز اعتبار خوبی به آن اختصاص داده که باید باتوجه به دسترسی گیلان به میانگین کشوری، جزو استان‌های موفق در این خصوص باشیم.
وی ادامه داد: در آستانه ماه مبارک رمضان انتظار دارم معلمان در کنار آموزش‌های مجازی، در تقویت باورهای دینی و پرورشی اهتمام داشته باشند.
استاندار گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره استاد فرهیخته، فرزانه و فیلسوف عالیقدر شهید مرتضی مطهری و نامگذاری ۱۲ اردیبهشت تحت عنوان روز تکریم و بزرگداشت مقام معلم گفت: مقام شامخ معلمان را ارج می‌نهیم و امیدوارم آئین قدردانی از معلمان به نحو شایسته و از بستر فضای مجازی و ویدئو کنفرانس در تمامی شهرستان‌ها انجام گیرد.
زارع با اشاره به نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان، بیان کرد: نرخ پوشش تحصیلی کودکان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع است که امیدواریم این پوشش به نزدیک ۱۰۰ درصد برسد و برای تقویت آن باید تلاش جدی شود. باید تلاش شود تا با الزام مناطق و شهرستان‌ها با برنامه‌ای مشخص و همکاری اولیای دانش‌آموزان، افراد بازمانده از تحصیل را به حداقل رسانده و به هدف مطلوب برسیم.
وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده بین وزارتخانه‌های کشور و آموزش و پرورش با هدف تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی و افزایش استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، افزود: این تفاهم‌نامه که با استفاده از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و تشریک مساعی برای تسریع در دستیابی به اهداف و برنامه‌های مشترک امضا شده، می‌تواند بسیار موثر باشد؛ در این راستا به فرمانداران به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود تا با قرار دادن این مهم در دستور کارشان تلاشی مضاعفی در راستای اجرای آن داشته باشند، یکی از اصل‌های این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی با استفاده از اصل اجتماعی است.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی در استان، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در استان، برای راه اندازی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی استفاده شود.

اولین پارک هوشمند کودک ایران در سمنان آماده بهره‌برداری

شهردار سمنان گفت: اولین پارک هوشمند کشور در راستای ایجاد مولفه‌های شهر دوستدار کودک که تا به امروز شهر سمنان در آن پیشرو بوده، آماده بهره‌برداری و آغاز به کار است.
ایرنا/ سمنان

سیدمحمد ناظم رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: پارک هوشمند سمنان به صورت سرپوشیده و در محیط کروی شکل در ورودی بوستان کوشمغان قرار دارد و می تواند به یکی از پرطرفدارترین اماکن بازی ویژه کودکان قرار گیرد.
وی افزود: امروز خانه ها به صورت آپارتمانی است و پیشرفت فناوری هایی مانند گوشی همراه هوشمند باعث  شده کودکان در خانه و بدون تحرک با ابزارهایی مانند تبلت و گوشی هوشمند سرگرم شوند و این پارک هوشمند یک محل بازی ترکیبی است که علاوه بر ایجاد تحرک با استفاده از فن آوری های نوین و با تاکید بر استفاده  از گوشی تلفن همراه و تبلت، بازی های متنوع، جذاب و آموزنده ای را برای کودکان فراهم کند.
وی ادامه داد: بازی های واقعیت مجازی در پارک هوشمند سمنان با تاکید بر آموزش های شهروندی  فرهنگی  و علمی برای کودکان طراحی شده و در بخشی نیز بازی ورزشی درنظرگرفته شده است.
شهردار سمنان گفت: روش بازی ها در این پارک به گونه ای است که در ابتدا نرم افزاری کم حجم بر روی تلفن همراه و یا تبلت کودک نصب می شود و پس از ورود به پارک مراحل مختلف را طی می کند، در مرحله اول وارد جنگلی با ۱۰ حیوان می شود که به شکل فیزیکی ساخته شده است و زمانی که کودک دوربین گوشی را به سمت این حیوانات می گیرد آن حیوان به شکل سه بعدی حاضر می شود و شروع به معرفی خود و صحبت کردن با کودک می شود.
ناظم رضوی تشریح کرد: مراحل مختلف این پارک با شیوه گرفتن دوربین بر اشیا ساخته شده  و متحرک شدن شکل سه بعدی آن در صفحه گوشی یا تبلت برای کودک جذابیت های بسیاری را به همراه دارد.
وی توضیح داد: مراحل رشد گیاه، حوضچه دلفین ها، شهر خوراکی ها، آموزش نماز، پرتاب توپ و آشنایی با منظومه شمسی از جمله قابلیت های دیگر پارک هوشمند کودک سمنان است.
وی اضافه کرد: این پارک سرپوشیده در داخل بوستان کوش مغان قرار دارد و به زودی طرح های آموزشی نیز در فضای باز این بوستان برای کودکان ایجاد می شود تا مجموعه کامل تر به بهره بردای برسد، همچنین در کنار استخر کوشمغان نیز مکان تفریحی پذیرایی برای استراحت خانواده ها و ورود به باغ راه های این منطقه در حال ساخت است.
شهرداری سمنان در تلاش است برای معرفی این شهر به عنوان دوستدار کودک طرح‌هایی مانند اولین پارک هوشمند ایران، شهربازی بزرگ سیمرغ و مرکز تخصصی کودک و خانواده کارن را به بهره برداری برساند.

انتشار دوباره «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان»

دوره‌ جدید «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» پس از مدت‌ها توقف دوباره منتشر می‌شود.‌ به گزارش ایسنا، بنابر اعلام، معلم‌ها، دانشجوهای رشته‌های ادبیات کودک، کتابداری و علوم تربیتی، ناشرها، کتاب‌فروش‌ها، نویسنده‌ها و مترجم‌ها و همه کسانی که با کودکان و نوجوانان کار می‌کنند، مخاطب این فصل‌نامه هستند.‌

انتشار کتاب صوتی کودکان برای مقابله با کرونا

یونیسف یک کتاب داستانی جدید با هدف کمک به کودکان در درک کووید ۱۹، با همکاری بیش از ۵۰ سازمان بین المللی تهیه و تولید کرده است.
این کتاب، با همکاری بیش از ۵۰ سازمان که در بخش فعالیت‌های بشردوستانه فعالیت می‌کنند نوشته شده است. سازمان‌های همکار در تدوین این کتاب شامل سازمان بهداشت جهانی، صندوق کودکان سازمان ملل و سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان، فدراسیون بین المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر و سازمان نجات کودکان است.

این کتاب با کمک یک موجود خیالی به نام «آریو» است که در آن مضامینی همچون، “قهرمان من تو هستی، بچه ها چطور می توانند با کووید ۱۹ مبارزه کنند!” توضیح می دهد که چگونه کودکان می توانند در مواجهه با یک واقعیت جدید و به سرعت در حال تغییر، از خود، خانواده و دوستانشان در مقابل ویروس جدید کرونا محافظت کنند و چگونه می توانند احساسات دشوار این روزهای خود را مدیریت کنند.


جامعه هدف این کتاب کودکان ۶-۱۱ هستند و در مراحل اولیه این پروژه، بیش از ۱۷۰۰ کودک، والدین، ​​مراقبان و معلمان از سراسر جهان نحوه مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ را به اشتراک گذاشتند. هلن پاتوک تصویرگر و نویسنده کتاب و تیم پروژه وی برای اطمینان از این که داستان و پیام‌های آن برای کودکانی از قشرهای مختلف و قاره‌های مختلف مناسب است تلاش زیادی کردند و اطلاعات را از منابع متعدد بررسی کردند.
برای دستیابی به هرچه بیشتر بچه‌ها به این کتاب، قرار است به طور گسترده ترجمه شود. این کتاب فعلا در ۶ نسخه تهیه شده و به زودی به بیش از ۳۰ زبان دیگر ترجمه می‌شود. این محصول در قالب یک محصول آنلاین و کتاب صوتی منتشر می‌شود.
ایسنا/ اصفهان

کرونا ویروس جدید با نام علمی کووید ۱۹ از آخرین روزهای دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین بروز کرد و در مدت صد روزی که از شیوع گسترده این ویروس مرگبار در سراسر دنیا می گذرد، کمتر نقطه امنی در جهان وجود دارد که از حمله کرونا در امان مانده باشد. وبسایت” worldometers” آمار لحظه ای مبتلایان، بهبود یافتگان کرونا و مرگ ناشی از این بیماری در کشورهای مختلف جهان را ثبت می کند و بر اساس آخرین آمار این سایت، شمار مبتلایان به کووید ۱۹ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گذشته که از این تعداد، حدود ۱۰۷ هزار نفر جان باخته و بیش از ۴۰۰ هزار نفر بهبود یافته اند.
آمریکا با بیشترین مبتلایان به این بیماری در صدر کشورهای جهان است و اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، انگلیس و ایران نیز در رده های بعدی میزان ابتلا به این کرونا در جهان قرار دارند.
کووید ۱۹ بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی را نشانه می گیرد و تاکنون هنوز هیچ دارو  واکسنی برای این بیماری کشف نشده است. هرچند شیوع سریع و گسترده ای دارد، راهکارهایی نیز برای در امان ماندن از آن وجود دارد؛ شستن مرتب دست ها، رعایت فاصله با اشخاص، دوری از اجتماعات و تا حد امکان در خانه ماندن و استفاده از ماسک روش هایی است که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید رعایت کنیم.

از وضع بد کتابخوانی تا انتقاد از سیستم آموزش و پرورش

اسدالله شعبانی از وضعیت بد کتاب و کتابخوانی می‌گوید و نسبت به نظام آموزشی آموزش و پرورش انتقاد دارد.
این  شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت ادبیات و کتاب کودک و نوجوان در سال گذشته اظهار کرد: در کشور ما اطلاع‌رسانی‌، خوب نیست؛ ما اطلاع دقیقی از تولید، مصرف کتاب و بازخورد کتاب‌هایمان نداریم. رسانه‌ها فرمالیته کار می‌کنند و ما واقعا نمی‌دانیم استقبال بچه‌ها از کتاب چگونه است و اصلا خانواده‌ها با کتاب چه رابطه‌ای دارند.
فقط چیزهایی را از شمارگان کتاب ناشران درمی‌یابیم که نشان می‌دهد سال به سال وضع بدتر می‌شود و تمام شعارهای دولتی، جشنواره‌ها، باشگاه‌های کتابخوانی که در پس پرده  آن، کسانی برای خودشان بازار گرمی می‌کنند، کوبیدن بر پیت توخالی ست!
او با بیان این‌که وضعیت‌مان به طور کلی در زمینه ادبیات و کتاب و کتابخوانی اصلا خوب نیست گفت: مشکلات ما بنیادی‌ ست. الان هم در شرایط کرونایی، چاپ و نشر کتاب کاغذی دچار سرنوشت نامعلومی شده است! فقط در فضای مجازی است که می‌کوشند راه‌هایی را پیدا کنند آن هم با این اینترنتی که ما داریم، پیداست که به این آسانی ها راه به جایی نمی‌بریم.

آنچه آشکار است این است که ما سال‌هاست در فعالیت های فرهنگی دچار بن بستیم و در این بن بست‌ها بیهوده دست و پا می‌زنیم، راه رشد و رونق بسته است ادبیات کودک و کتاب و کتابخوانی هم در همین چهارچوب فرومانده است. امیدوارم در دنیای پس از فروکش کردن کرونا به خود بیاییم. شتر سواری دولا دولا نمی‌شود. جامعه ما به دگرگونی‌های بنیادی نیازمند است.

اگر بناست کتاب و کتابخوانی به مسیر رشد و رونق خود باز گردد، شایسته است همه روش‌های ناکار آمد را که ده ها سال است در این گستره به کارگرفته شده کنار بگذاریم، به رقابت آزاد در تولید کالاهای فرهنگی تن در دهیم و حق انتخاب را برای تولید کننده و مصرف کننده محترم بشماریم. تنها با چنین ساز و کاری است که می‌توان به پویایی رسید وگرنه باکانالیزه کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری از طریق عوامل دولتی و شبه دولتی کاری از پیش نخواهیم برد.
او با بیان این که دولت هم درگیری‌های زیادی دارد، کمبود بودجه  و تحریم اقتصادی و مشکلات دیگر که عملا اقتصاد کشور را در بن‌بست قرار داده است. نمی‌تواند کاری بکند و همان بهتر که نتواند.
شعبانی در ادامه بیان کرد: البته این‌طور نیست که نویسندگان و کوشندگان در این پهنه ها بی‌تفاوت باشند، آنان ایده‌های خوبی دارند و اگر شرایط مناسبی فراهم باشد می‌توانند در همه پهنه‌های ادبی، هنری و آموزشی کارهای خوب و خلاقه پدید آورند اما آنان هم در این فرو بستگی کارها گیر کرده‌اند.
از سویی هم  مردمی که خواننده کتاب هستند و کتاب برای آن‌ها تولید می‌شود به قدری درگیر گرفتاری‌های زندگی روزمره شده‌اند که گویی نگاهشان نسبت به کتاب، دگرگون شده و آن را موجب دردسر می‌دانند و اصولا فرصتی هم برای خواندن کتاب ندارند. با چنین رویکردی پیداست که سهم بچه‌ها هم از کتاب چه خواهد بود!
نویسنده مجموعه «قصه‌های عامیانه» و «قصه‌های شیرین شاهنامه» سپس بیان کرد: دغدغه خانواده‌ها  این است که بچه‌ها درس‌شان را  بخوانند تا در آینده بتوانند به شغل و  موقعیت مناسبی دست یابند در صورتی که نظام آموزشی ما به گونه‌ایست که چنین امکانی را هم برای همه فراهم نمی کند. نظام آموزشی ما اصولا به  نظر  می‌رسد دانش‌آموزان را به عنوان دانش‌ آموز نمی‌پذیرد، انگار گروهی را گیر آورده و می‌خواهد از آن‌ها آدم‌های خاصی بسازد! در نتیجه بچه‌هایی که خواست و پسندشان در نظام آموزشی نادیده گرفته می‌شود پس از چندی بی‌هیچ دلبستگی به فرهنگ و میهن خود آرزوهایشان را در سرزمین‌های بیگانه می‌جویند!
او تاکید کرد: آموزش و پرورش ما، یکی از بال‌هایش یعنی تربیت را از دست داده است، تربیت ذوق هنری و ادبی در این نظام جایی ندارد. با آن یکی بالش هم گرچه بال بال می‌زند اما پروازی در کار نیست.
شعبانی با اشاره به تغییرات کتاب‌های درسی گفت:  اخیرا در آموزش و پرورش برخی از درس‌های خوب را هم از کتاب‌های بچه‌ها حذف کرده اند، مثلا شعری از حافظ را حذف کرده و درسی را جایگزین کرده‌اند که صدای کارشناسان درآمد، این نشان می‌دهد مسئولان دفتر تالیف کتاب‌های درسی معنای ادبیات را درک نمی‌کنند و پرورش ذوق دانش آموزان برایشان بی‌اهمیت است.در این سیستم همه چیز در آموزش خلاصه می‌شود آن هم به قول خودشان آموزشی با رویکرد دینی آیا این جماعت پس از این همه سال نمی‌دانند نتیجه هر افراطی تفریط است؟
این شاعر خاطر نشان کرد: من به عنوان یکی از کوشندگان پهنه ادبیات کودکان هرگز نخواسته‌ام نومیدانه حرف بزنم من این مردم و  تاریخ و فرهنگشان را دوست دارم. دلم می‌خواهد در جهان پساکرونا  مسئولان ما بیدار شوند و دگرگونی‌های بنیادی در همه عرصه‌ها به ویژه پهنه فرهنگ و آموزش و پرورش کشور ایجاد شود تا ما هم بتوانیم به نیازهای ذوقی و هنری کودکان و نوجوانان کشورمان پاسخ دهیم. شرایطی فراهم آید تا در تالیف کتاب ها به پسند و انتخاب خانواده‌ها و فرزندانشان توجه شود، در کنار آموزش‌های ضروری کتاب و کتابخوانی هم  در مدرسه ها جزو برنامه‌های درسی جای گیرد.

ترویج ادبیات کودک، نیاز ضروری جامعه امروز

کودکان، نیازمند آموختن مهارت‌های زندگی هستند و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است. اهمیت کتاب و کتاب خوانی بر هیچ کس پوشیده نیست و همانطور که می دانیم یکی از مهم‌ترین روش های افزایش توانمندی‌های کودک، کتاب خواندن برای وی است.
تنها فایده کتابخوانی برای کودکان سرگرمی و به خواب رفتن کودک نیست، این کار نه تنها برای امروز کودک مفید است، بلکه بر شخصیت آینده او نیز تاثیر مستقیم دارد.
دوم آوریل مصادف با سالروز تولد هانس کریستین اندرسن، به پیشنهاد یلا لپمن، پایه گذار کتابخانه بین المللی مونیخ و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، در سال ۱۹۶۷ میلادی به عنوان روز جهانی کتاب کودک انتخاب شد و از سال ۱۳۴۹ این روز در ایران به رسمیت شناخته شد.
شورای کتاب کودک در ایران، شعبه ملی این نهاد بین المللی است. هر سال یکی از کشورها پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را تهیه می کنند. ایران نیز، تاکنون دو مرتبه این وظیفه را به عهده گرفته است. نخست در سال ۱۳۵۵، پرویز دیبایی پوستری را طرحی کرد، پیام را الهام توکلی و هاله زربخت، دو دانش آموز ایرانی، با عنوان «ماهی طلایی جادو» نوشتند و شعار آن را نیز محمود کیانوش در قالب یک رباعی سرود و بار دوم نیز در سال ۱۳۷۲، پیام روز جهانی توسط مهدخت کشکولی نوشته شد و  پوستر آن را نورالدین زرین کلک طراحی کرد. پیام آن سال «کتاب، قصه دیروزها، راز فرداها» بود.
ایسنا/ اصفهان

تکنولوژی‌، کودکان را از لذت مطالعه کتاب‌ها دور کرده است

یک شاعر کودکان و نوجوانان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدید سرگرمی‌هایی را در اختیار کودک و نوجوان امروز قرار داده که آنها را از لذت مطالعه کتاب های شعر و داستان دور کرده است و حتی به کتاب‌های درسی هم توجه ندارند.

مهدی امانی پور گفت: علاوه بر کمبود کتاب، تعداد نشریه های حوزه کودک و نوجوان نیز کمتر می‌شود در صورتی که این حوزه، یکی از جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین ادبیات جهان است و می توانیم با این نوع ادبیات جهان را تحت تاثیر قرار دهیم.

وی افزود: اگر امروز نسلی بی انگیزه را در جامعه می‌بینیم ناشی از بی توجهی ما به ادبیات کودک و نوجوان است. شاعران و نویسندگان حوزه کودک بسیار کمتر از حوزه بزرگسال هستند، در حالی که توجه به این کار می‌تواند ما را به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به جلو ببرد.
این شاعر کودک و نوجوان، تصریح کرد: کتاب‌های اندکی که برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر می شود، پشت ویترین‌ها خاک می‌خورد، زیرا پدر و مادرها اهل مطالعه و کتابخوانی نیستند و برای بچه‌ها کتاب هایی می‌خرند که خوش رنگ و لعاب است، در حالی‌که از نظر محتوایی در سطح پایینی هستند.
امانی پور گفت: یکی از علت های بی توجهی کودکان و نوجوانان به ادبیات، توجه خانواده ها به نمره عالی و قبولی در کنکور است، به گونه ای برای آنها برنامه ریزی می کنند که هیچ فراغتی برای مطالعه کتاب داستان و شعر ندارند، در حالی که جشنواره های مختلفی در مدرسه برگزار می شود.

ارائه داستان و نمایش در رسانه ها، گامی در توسعه ادبیات کودک

یک کارشناس علوم تربیتی نیز در این رابطه به ایسنا گفت: ترویج ادبیات کودکان، یک نیاز ضروری برای پرورش شخصیت آنها است، زیرا داستان، شعر و نمایش، اگر با توجه به نیاز کودک و علاقه او باشد، بهترین وسیله انتقال فرهنگ بوده و نتیجه های مفیدی در مسیر توسعه کشور به همراه خواهد داشت.
زهرا نیک سرشت، اظهار کرد: آشنا کردن کودکان با آموزه های دینی و قصه های اصیل ایرانی در قالب داستان و نمایش در رسانه های جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون، گام بسیار مهمی در توسعه ادبیات کودک است.
وی افزود: کودکان، دنیای پیچیده و بزرگی دارند. آن ها همه چیز را به خوبی می بینند و به دنبال جواب برای پرسش های خود هستند بنابراین خانه و مدرسه باید فرصتی را برای آنها فراهم کنند که این پاسخ ها را در کتاب جستجو کنند تا به مطالعه علاقه مند شوند.
این کارشناس علوم تربیتی، تصریح کرد: خیال، نقش مهمی در پرورش کودکان دارد و یکی از وظایف مهم تصویرگران و نویسندگان، باز کردن دریچه هایی است که کودک را به سوی جهان تخیل و شگفتی هایش هدایت کند.
وی تاکید کرد: واقع گرایی یکی دیگر از ویژگی های ادبیات کودک است. داستان های واقعی و جنبه های گوناگون آن باعث می شود که کودکان بتوانند محیط و مردمان دوران گذشته و حال را شناخته و به خودشناسی برسند و مسایلشان را با بزرگترها مطرح کرده و از آنها چاره جویی کنند.
نیک سرشت گفت: مشکل کتاب نخواندن کودکان، یک مساله فرهنگی است. کمبود کتاب خوب با محتوای مناسب کودک، شتابزدگی در نوشتن، ارزان تمام شدن، آشنا نبودن با فضای ذهنی و روانشناسی کودک از جمله عوامل افت کیفی کتاب های کودک است.

ترویج کتابخوانی، جامعه توسعه یافته می سازد

همچنین  یک مترجم کتاب کودک به ایسنا گفت: جامعه موفق، پویا و توسعه یافته جامعه‌ای است که کودکانش قدرت تفکر و تعقل داشته باشند و این جامعه فقط با وجود کتابخوان‌ها و ترویج کتابخوانی شکل می گیرد.
فرمهر منجزی، اظهار کرد:  اگر همواره می گوییم کتاب بخوانید، چرایی آن را باید در آثار مثبت کتابخوانی در رفتار شهروندان جامعه دید. به ویژه کودکان، که شخصیت آنها در حال شکل گیری است و لازم نیست این تغییرها را مستقیم ببینیم یا به زبان آوریم و به ترتیب برشمریم.
وی افزود: کودکی که کتاب می خواند در وجود و شخصیت او تغییر مثبت و سازنده به وجود می آید. کودکی که به طور مستمر و متنوع کتاب می خواند، دیدگاه وسیعی نسبت به جهان خود پیدا می کند. کودکی که با موضوع های مختلف آشنا شده، شناخت بیشتری پیدا می کند و ظرفیت پذیرش او نیز بیشتر می شود.
عضو هیئت مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان، تصریح کرد: کودک کتابخوان تک بعدی نیست، دنیایش سیاه و سفید نیست و رنگ هم وارد دنیا و زندگی او می شود و درموقعیت های مختلف، از آنچه از داستان ها در ناخودآگاهش مانده، برای آگاهی و حل مشکل کمک می گیرد.

کودک کتابخوان در بحران ها از اندوخته هایش کمک می گیرد

وی تاکید کرد: تفاوت کودکی که کتاب می خواند و آنکه کتاب نمی خواند، زمانی مشخص شود که هر دو دچار یک بحران یا مشکل می شوند، کودک کتابخوان، از اندوخته هایش کمک می گیرد و سریعتر و عاقلانه تر تصمیم گرفته و راه حلی پیدا می کند.
منجزی اظهار کرد: کودکی که با زندگی های مختلف آشنا شده، در شرایط متفاوت نیز به راحتی می تواند با اندکی تغییر، شرایط را به نفع خودش تغییر دهد. او راه های زیادی پیش رو دارد، زیرا کتاب خوانده  و از آن ها تاثیر پذیرفته است و  همین یک تاثیر می تواند دلیل محکمی برای توجه به ادبیات کودک در مدرسه و آموزش‌های رسمی باشد.

عضو هیئت مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان با بیان اینکه اگر کودکان در مدرسه، ادبیات داستانی بیشتر بخوانند و داستان خوانی جزیی از برنامه های روزانه شان باشد، درک آن‌ها از جهان پیرامونشان بهتر و بیشتر است و در حل مشکلات و مسائل اجتماعی موفق تر هستند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، این کودکان شناخت و پذیرش بهتر دارند و در زندگی و کار نیز توفیق بیشتری دارند.



منجزی افزود: کودکانی که کتاب می خوانند، به آنچه خوانده اند فکر می کنند، تحلیل می کنند و قدرت تخیل و تفکرش تقویت می شود و این چنین فردی، هر چه را بشنود، به راحتی نمی پذیرد.

تداوم اجرای طرح پیک امید مجازی در مراکز کانون پرورش فکری استان مرکزی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: به دلیل شیوع کرونا طرح پیک امید مجازی که در ۵۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
جهانبخش قنبری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طرحی را تحت عنوان پیک امید مجازی راه اندازی کرده است.
وی ادامه داد: در مواقع بروز بحران‌های طبیعی مانند سیل، زلزله مربیان کانون پرورش فکری در مناطق، حضور پیدا و خدمت رسانی می‌کردند اما به موجب به وجود آمدن بحران بیماری کرونا در استان و سایر استان‌ها راه اندازی پیک امید مجازی از سوی کانون پیش بینی شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: مربیان در پیک امید مجازی، آثار فرهنگی، هنری و ادبی تولید می‌کنند و از طریق شبکه‌های اجتماعی، بارگذاری کرده و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند.
قنبری افزود: در پیک امید مجازی، روخوانی، قصه گویی، معرفی کتاب، بازی و سرگرمی‌های خانوادگی و خانگی، فعالیت‌های علمی، بیان نکات بهداشتی به زبان خود کودکان، تولید پویانمایی، نقاشی، آموزش سفال، ساخت عروسک‌های نمایشی، مسابقات عکاسی، شعر خوانی، داستان و طرح‌های ادبی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: اکنون در تمامی ۵۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان پیک امید مجازی در حال اجراست و صدها اثر توسط مربیان و اعضای کانون تولید شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی افزود: کودکان و نوجوانان با مراجعه به سایت http://omid.kpf.ir می‌توانند فیلم‌ها و کتاب‌های تولیدی کانون در این سایت را مشاهده کنند.
قنبری عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طرحی تحت عنوان فرزند «یک قهرمان» که در راستای تقدیر از فرزندان کادر درمانی استان است را در دست اقدام دارد تا با اهدای بسته‌های فرهنگی و کتاب، از این کودکان و نوجوانان تقدیر کند.

کنگره بین‌المللی ادبیات کودکان و نوجوانان به تعویق افتاد

برگزاری سی و هفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودکان و نوجوانان دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اعلام شورای کتاب کودک، سی و هفتمین کنگره ادبیات کودکان و نوجوانانِ دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که قرار بود در ۱۵ تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۹( سپتامبر ۲۰۲۰) در مسکو برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال بعد (سپتامبر ۲۰۲۱) موکول شد.
دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یک‌بار همایش ادبیات کودکان را به میزبانی یکی از شعبه‌های ملی برگزار می‌کند. سی و هفتمین همایش بین‌المللی در مسکو، به میزبانی شعبه ملی روسیه برگزار خواهد شد.
«جهانِ بزرگِ شگفت‌انگیز از منظر کتاب‌های کودکان: ادبیات ملی و بین‌المللی- نقش، ارزش و تأثیر آن بر خوانندگان جوان در کشورهای مختلف»، موضوع برگزاری این همایش خواهد بود.

اجرای طرح دوست مکاتبه ای در کانون پرورش فکری لرستان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز به منظور فاصله گذاری اجتماعی در فضای مجازی فعالیت های چشمگیری را به اعضای کودک و نوجوان، در حومه شهر و روستاهای استان ارائه می دهد.
محمد جواد محمدی روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد: با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز، بخش مکاتبه ای خرم آباد با حضور کودکان و نوجوانان کم بضاعت از حومه شهر و روستاها، گروهی را با عنوان «دوست مکاتبه ای» با مشارکت والدین اعضا، تشکیل داد و این گروه هم اکنون در حال فعالیت است.
وی اظهار داشت: مربی مکاتبه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان در شهرخرم آباد با تشکیل گروه در فضای مجازی، تعدادی از اعضای این مرکز را در گروهی گرد هم آورد و نامه نگاری مجازی را آغاز کرد و در این گروه، طرح های ادبی به صورت عمومی از طرف اعضا ارائه می شود و مربی به نامه های قبلی، به صورت خصوصی پاسخ می فرستد.
محمدی ادامه داد: با توجه به متفاوت بودن سطح اعضا، و پراکندگی منطقه ای که در این گروه وجود دارد و گوشی هایی که در دسترس اعضا نبوده و متعلق به والدینشان هستند، امکان برگزاری کارگاه وجود ندارد، اما طرح های ادبی، ویژه برنامه های کانون، مسابقاتی که در کانال کانون بارگزاری می شود، همگی به اطلاع اعضا می رسد.
بخش مکاتبه ای کانون لرستان درخرم آباد بیش از ۲۰۲ عضو دارد و حدود ۲۰ روستا، محله حاشیه شهر و مدرسه را تحت پوشش قرار می دهد.
ایرنا/ خرم آباد

“مهربانی کودکانه” طرح شهرداری مشهد برای روزهای کرونایی

“مهربانی کودکانه” طرحی است که مدیریت شهری مشهد برای ترغیب کودکان به درخانه ماندن و تهیه بسته‌های فرهنگی و اقلام بازی برای کودکان حاشیه شهر، برنامه ریزی و عملیاتی کرده است.
آمار کودکان زیر ۶ سال خراسان رضوی بیش از  ۱۳۰ هزار نفر است که بیش از ۶۰ درصد این جمعت در مشهد ساکن است و این درحالی است که حدود یک سوم از جمعیت سه و نیم میلیونی کلانشهر مشهد نیز در مناطق حاشیه هر ساکن هستند.
با شیوع ویروس کرونا افراد، نهادها و خیران در بخش‌های مختلف، دغدغه معیشت جمعیت حاشیه‌نشین را داشته و دارند اما در میان این جمعیت، کودکانی هستند که بیش از دو ماه است از فضای بازی با دوستان و همنوعان خود دور مانده و ناچار به درخانه ماندن شده اند اما کمتر به آنها توجه می شود.
کودکانی که به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی خانواده مانند سایر همنوعان خود امکان برخورداری از بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌های نرم افزاری را ندارند از این رو فرهنگسرای کودک و آینده و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد طرح “مهربانی کودکانه” را برای پر کردن اوقات این کودکان برنامه ریزی و اجرا کردند.
ایرنا- مشهد

حواسمان به نقاط مثبت باشد

علیرضا هندیجانی، مدیرعامل جمعیت نیکخواهان سلامت روان شیراز است. وی و گروهش در جمعیت نیکخواهان سلامت روان شیراز، سابقه اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متعددی با هدف پیشگیری از بیماری‌های اعصاب و روان در مناطق مختلف کشور دارند. علیرضا هندیجانی معتقد است که در مواجهه با مناطق محروم، باید نگاهمان را عوض کنیم و به داشته‌هایشان توجه کنیم.
او بر این باور است که کودکان و نوجوانان مناطق محروم به دلیل ارتباط زیاد با محیط زیست، بسیار خلاق، شاد و نماد کودک سالم هستند و مراکز آموزشی در شهرها باید از این کودکان برای طراحی برنامه‌های آموزشی تربیت کودکان سالم الگو بگیرند: «اما آنچه شاهد آن هستیم، این است که با وجود توانمندی‌ها، این کودکان در دوران بزرگسالی سهم کمی در پیشرفت منطقه خود دارند».
ایشان دلیل این مسئله را نبود دانش کافی این کودکان از نحوه رشد و به‌کارگیری توانمندی‌ها برای ایجاد تغییر می‌داند. به نظر هندیجانی، بسیار مهم است که کودکان و نوجوانان مناطق محروم برای شرکت در همایش‌ها و مسابقات و سایر رویدادهای کشوری مورد حمایت قرار بگیرند.
حضور در عرصه‌های استانی و کشوری باعث کسب تجربه و وسعت دید این دانش‌آموزان و در نتیجه ترسیم چشم‌اندازی بهتر برای منطقه‌شان خواهد شد. آقای هندیجانی بر اهمیت توجه به فرهنگ و بوم یک منطقه برای تعریف طرح‌های آموزشی تأکید کرده و می‌گویند: برای کمک دادن به بچه‌های این مناطق، باید مثل آنها زندگی کرد.
اشتباه بسیاری از سمن‌ها این است که بیشتر اوقات می‌خواهند که ساکنان این مناطق، مثل آنها زندگی کنند! دیدهایی که از بیرون است، آسیب‌زا هستند و برای کمک‌رسانی و فهم نیازها باید از دید خود بچه‌ها و ساکنان این مناطق به موضوعات نگاه کرد.

آنچه جوانان را برای تغییر محیط‌شان، توانا می‌کند

الهام مراد، چند سالی است که با همکاری انجمن حامی و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، طرح‌های آموزشی را در مناطق محروم (و عمدتاً در جنوب سیستان و بلوچستان) اجرا می‌کند. از نظر خانم مراد هر آنچه را در مورد «نیاز آموزشی کودکان مناطق محروم» گفته می‌شود، می‌توان به کلیت بچه‌های ایران نیز تعمیم داد. تفاوت فقط در این است که این نیازها در مناطق محروم ابعاد پررنگ‌تری پیدا کرده و البته کار کردن در این مناطق، تأثیرگذاری بیشتری هم به همراه دارد.  به نظر او، مواردی چون «مشارکت، کشف و حل مسئله، ارزشمند دانستن خود و پیشینه خود، ارزشمند دانستن کار و فعالیت و باور داشتن به مؤثر بودن تلاش» از نیازهای اصلی آموزشی کودکان مناطق محروم است که در طراحی برنامه‌های آموزشی، باید مورد توجه قرار بگیرد.
به باور الهام مراد، دانش‌آموزانی که مهارت شناسایی و حل مسئله منطقه خود و توانایی مشارکت برای حل جمعی مسائل را دارند همان افرادی هستند که قدرت ایجاد تغییر را دارند. از سوی دیگر، او آشنایی با دانش بومی سرزمین خود، سرگذشت آدم‌های اثرگذار به‌عنوان الگو، و سرگذشت سرزمین‌های دیگر را لازمه رشد می‌داند؛ چرا که بسیاری از کودکان و نوجوانان، تعریف بسیار محدودی از موفقیت و مؤثر بودن دارند که باعث می‌شود که دنیای ذهنی‌ آنها برای خودشان و محیطشان محدود باشد.
مراد با اشاره به تجربه خود در مشارکت در طرح «اتاق کارآفرینی مدارس» در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، می‌گوید: «به‌طور مثال ما در این طرح سعی می‌کنیم رویکرد مشارکتی را در تمامی برنامه‌های طرح وارد کنیم و تمامی مراحل، با مشارکت معلمان و تسهیل‌گران بومی و البته خود دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی و اجرا بشود. ما باید کاری کنیم که احساس توانمندی در دانش‌آموز، معلم و فعالان محلی تقویت شود.
شناخت کارآفرینان بومی و فارغ‌التحصیلان موفق منطقه خودشان، تماشای فیلم‌های مستند کوتاه و بلند درباره کارآفرینان موفق، و طراحی مسائل و تمرین‌هایی که دانش‌آموزان را به مشاهده و شناخت محیط و نیازهای بومی‌شان ترغیب کند، ابزارهایی است که ما سعی می‌کنیم به کار بگیریم». از نگاه خانم مراد، فعالان آموزشی و فرهنگی در مناطق محروم لازم است که با تکیه بر مطالعات میدانی هدفمند، به فهم بهتری درباره ریشه مسائل پیچیده مناطق محروم دست یابند تا ضمن افزایش عمق و تأثیر فعالیت‌ها، از آسیب‌های ناخواسته نیز بکاهند.
همایش «آموزش در مسیر محرومیت‌زدایی»، خردادماه ۱۳۹۹ در دانشگاه صنعتی شریف و به همت مدرسه توسعه پایدار برگزار می‌شود و قرار است با نگاهی متفاوت به آموزش در مناطق محروم، تمرکز خود را بر وجوه نرم‌افزاری و غیر زیرساختی راه‌حل‌های آموزشی در مناطق کمتر برخوردار قرار دهد. علاقه‌مندان جهت پیگیری مباحث و شرکت در این رویداد اجتماعی می‌توانند اخبار تکمیلی را از وبسایت مدرسه توسعه پایدار دانشگاه شریف به نشانی www.sdschool.ir دنبال کنند.
کتابخانه محبوب کودکان کار در گیلان و صمد رهبریار مسئول این کتابخانه سیار، از برگزیدگان ششمین دوره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور سهم خود را امروز در قرنطینه خانگی تولید محتوای داستانی و فرهنگی برای کودکان بویژه کودکان کار در هجوم دیو سیرت ویروس ها می داند.
قاصدک

رهبریار که دغدغه فرهنگ در کلامش پیداست روز چهارشنبه در مصاحبه ای با خبرنگار ایرنا می گوید: این روزها در تعطیلی کتابخانه و خانه ماندن های اجباری فعالیت ما بیش از گذشته شده و دلتنگی های ما در قالب قصه در بستر پادکست و فیلم جاری شده است.
وی می افزاید : ازین رو این روزها را در خانه می مانم و به همراه همسرم و با امکانات محدود در دسترس سعی می کنیم تولیدات فرهنگی جذابی برای مخاطبان کتابخانه سیار قاصدک تهیه کنیم.
وی اظهار داشت: در این روزهایی که تنها خانه نشینی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک می کند، تکنولوژی و فضای مجازی است که به یاری آمده  تا شاید روزهای کسالت بار را با دلتنگی کمتری سر کنیم و بتوانیم با استفاده از این فضا، خانه مانی را برای کودکان سهل تر و یا حتی خوشایند کنیم.
وی ادامه می دهد: کودکان کار که در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی و یا مشاغل کاذب به کار مشغولند، ضمن محرومیت از حقوق اولیه انسانی به ویژه حق آموزش و سلامت جسمی و روانی، در معرض انواع آسیب ها و خشونت های روحی و جسمی قرار دارند.
رهبریار افزود: کتابخانه عمومی سیار قاصدک رشت که از۲۲بهمن ماه سال ۱۳۹۵ با ارائه خدمات متنوع فرهنگی و تامین نیازهای مطالعاتی مردم مناطق فاقد کتابخانه در محله های جماران، مسکن مهر، جانبازان، کسبخ، فخب، سیاه اسطلخ، پاسکیاب، حمیدیان، نخودچر و پسیخان آغاز به کار کرد تاکنون توانسته با اجرای برنامه های فرهنگی متنوعی چون جمع خوانی، قصه گویی، نشست های کتاب خوان در مدارس و مهدهای کودک در جمع کودکان کار شهر رشت محبوبیت فراوانی کسب کند و امروز بخشی از آن کودکان با گوشی های ساده به جمع گروه قصه خوانی پیوسته اند.
وی اظهار داشت: گویا دلتنگی و نگرانی تنها منحصر به جمع خانواده و دوست و آشنا نیست؛ فعالیت تعدادی از همکاران کتابدار در فضای مجازی حکایت از دلتنگی کتابداران و اعضای کتابخانه ها دارد و باید قدر بدانیم این ارتباطات راه دور را که امید و انگیزه می دهد تا این روزهای سخت را تاب بیاوریم.
صمد رهبریار گفت: از همه خانواده ها می خواهم بیش از پیش مراقب خود باشند؛ ماندن در خانه را جدی بگیرید و به آن به چشم یک فرصت نگاه کنند؛ فرصتی برای کسب آگاهی بیشتر و بدانید که آگاهی تنها از کتاب به دست نمی آید، تماشای یک فیلم و خلق یک نقاشی نیز درس هایی برای آموختن دارد.
علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برای حضور و استفاده از امکانات این کتابخانه سیار و اطلاع از برنامه ها و ساعات حضور این کتابخانه در محلات ۱۰گانه شهر رشت می توانند با مراجعه به وبلاگ کتابخانه، آدرس http://ghasedaklibrary.blog.ir/  از آن بهره مند شوند.
بیش از ۶۵ هزار نفر هم اکنون عضو فعال ۱۰۰ کتابخانه عمومی در استان گیلان بوده و از امکانات این مجموعه ها در ساعات مختلف شبانه روز استفاده می کنند.
ایرنا- رشت

بسته مجازی “کتابخوانان کوچک” برگزار میشود

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ از برگزاری بسته مجازی کتاب کودک با عنوان «کتابخوانان کوچک» از ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در روزهای شیوع ویروس کرونا شهروندان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا اشرفی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رئیس فرهنگسرای فردوس ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و دعوت جدی از مردم برای حضور در منزل با شعار محوری «خانه همیشه امن است»، از برگزاری بسته مجازی کتاب کودک با عنوان «کتابخوانان کوچک» خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر حضور شهروندان در خانه‌های خود، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت اعضای خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان در این روزها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ویژه‌برنامه‌های متنوع در بستر فضای مجازی برگزار می‌کند.

وی در ادامه افزود: یکی از این برنامه‌ها در قالب بسته مجازی کتاب کودک تحت عنوان «کتابخوانان کوچک» است که به همت فرهنگ‌سرای فردوس در چهار محور در حوزه کتاب و کتابخوانی از دوم تا ۳۱ فروردین و با شعار «می‌آید از پس چه خبرها؟ سلامتی…» از سروده‌های حامد عسگری و نیز «#سالمو_مبارک» برگزار خواهد شد.اشرفی در تشریح چهار محور اجرایی این برنامه، جزئیات هر یک از آن‌ها را اعلام کرد:

۱-«کتاب خوانان کوچک»: دعوت از مخاطبان کودک برای خوانش کتاب‌های مورد علاقه و ارسال برای انتشار در فضای مجازی اینستاگرام؛
۲-«با من بخوان»: انتشار فیلم خوانش نویسندگان مطرح ادبیات کودک از بخش‌هایی از کتاب‌های خود و تشویق کودکان به مطالعه در فضای تعطیلات خانه نشینی کرونایی؛
۳- «کتاب گراف»: معرفی ۱۴ کتاب مفید و جریان‌ساز برای مطالعه نوروزی در قالب اینفوگرافی متحرک به انتخاب نویسندگان، کارشناسان چهره حوزه کتاب کودک و….
۴- «من و کتاب»: ارسال عکس کودکان در کنار کتابی که خوانده‌اند برای انتشار در صفحه اینستاگرام پویش
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ در پایان از تمامی علاقه‌مندان به بهره‌مندی از این برنامه‌ها و نیز شرکت در پویش‌های اعلام شده درخواست کرد تا به صفحه اینستاگرام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی @farhangsara و نیز صفحه فرهنگ‌سرای فردوس به نشانی @ferdos.farhangsaraa و برای کسب اطلاعات بیشتر به ساب پورتال سازمان فرهنگی هنری به آدرس www.fhnews.ir مراجعه کنند.

برپایی مسابقه نقاشی «قرنطینه» برای کودکان

گالری گلستان، مسابقه نقاشی «قرنطینه» را برای کودکان زیر ۱۰ سال برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلی گلستان مدیر گالری گلستان از برپایی مسابقه نقاشی «قرنطینه» برای کودکان زیر ۱۰ سال خبر داد و گفت: برای این مسابقه سه جایزه اول تا سوم در نظر گرفته شده است و به بهترین آثار به ترتیب مبلغ ۳ میلیون، ۲ میلیون و یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.
بر این اساس، مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است و علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند آثارشان را به آدرس ایمیل info@golestangallery.com ارسال کنند.
گالری گلستان به دلیل شیوع ویروس کرونا تا ۲۲ فروردین ماه تعطیل است.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان از راه‌اندازی و فعالیت ۶ کتابخانه درون مدرسه‌ای در مناطق کم برخودار شهری و روستایی استان زنجان توسط کانون استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان علیرضا نوری اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی و سیاست‌های کلان برنامه‌ریزی کانون در سطح کشور اجرای فعالیت کتاب محور با رویکرد توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌باشد، که این امر در چند سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است، به طوری که کانون استان توانسته است با اعتبار اندک گام‌های بزرگی در راه ترویج کتاب و کتابخوانی برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان که مخاطبان و سرمایه‌های اصلی این سازمان هستند بردارد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان افزود: در کنار فعالیت‌های گسترده ۱۷ مرکز ثابت و ۱۳ کتابخانه‌های سیار و پستی استان که در بیش از ۲۰۰ منطقه روستایی و مناطق شهری استان زنجان خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌کند، راه‌اندازی کتابخانه‌های درون مدرسه‌ای به عنوان یک طرح توسعه محور فرهنگی، در اولویت و سیاست‌های کاری کانون استان قرار دارد.
نوری ادامه داد: این طرح با اهداف توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در مناطق کم برخودار در راستای عدالت محوری، مطالبات خانواده‌ها، غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در قالب امداد فرهنگی صورت پذیرفته است که برای اولین بار در سطح کشور در نوع خود تحسین برانگیز بود که با تعداد کثیری از کتاب‌ها که از لحاظ محتوا توسط نویسنده‌های مطرح کودک و نوجوان کشور و جهان به نگارش در آمده و چاپ شده است و در قفسه کتابخانه‌های درون مدرسه‌ای جا گرفته است.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان تصریح کرد: تاکنون از هیچ نهادی برای تجهیز و راه‌اندازی، هزینه و کمکی دریافت نکرده‌ایم بلکه با امکانات اندک با همت والای همکاران و حمایت‌های مدیر عامل در تهران و معاونین توانستیم گام‌های کوچک اما تاثیرگذار برداریم.
نوری افزود: این ۶ کتابخانه درون مدرسه‌ای در سه منطقه کم برخودار شهری زنجان (گلشهر، بی سیم، خاندره)، روستای قویی از توابع شهر گرماب، روستایی دستجرده (شهرستان طارم)، روستای مشکین (منطقه قره پشتلو) وجود دارد که مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان این مناطق و مدارس مورد اشاره قرار گرفته است تا دانش‌آموزان بتوانند در ایام فراغت خود از این امکانات بهره‌مند شوند.
وی از همه خانواده درخواست کرد با ثبت‌نام کودکان و نوجوانان خود در مراکز کانون که در همه شهرستان‌های استان شعبات متعدد دارد از فعالیت‌های متعدد و متنوع فرهنگی، هنری، ادبی، قرآنی و علمی که توسط مربیان و کارشناسان خبره کانون استان انجام می‌شود بهره‌مند شوند.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: کانون استان اردبیل از گسترده‌ترین و تخصصی‌ترین شبکه کتاب کودک و نوجوان کشور برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری مهر، زعفر احدزاده در تشریح برنامه‌های انجام یافته در خصوص روز جهانی کتاب کودک گفت: روز ۱۴ فروردین به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شده و هر ساله در این روز برنامه‌های مختلف فرهنگی و ترویجی در سطح استان و در بین جامعه هدف برگزار می‌شود.
وی به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور عزیزمان اشاره کرد و گفت: ارتباط مربیان و مراکز فرهنگی هنری کانون با کودکان مستقیم و رودررو نیست و برای ترویج ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه برای کودکان این امکان را از طریق پیک امید مجازی فراهم نمودیم تا جامعه هدف در همه جا به فعالیت‌ها و کتاب‌هایی با معیارهای هنری و ادبی بالا دسترسی پیدا کنند.
مدیر کل کانون استان اردبیل با اشاره به انتشار تخصصی‌ترین و مفیدترین کتب کودک و نوجوان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد: یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گسترده‌ترین و تخصصی‌ترین شبکه کتاب کودک و نوجوان را در کشور داراست و در بیش از یک هزار مرکز ثابت، سیار و پستی شبکه گسترده و سودمندی برای این نسل تدارک دیده است.
به گفته وی در استان اردبیل در سی و چهار مرکز ثابت و سیار و پستی توسعه کتابخوانی انجام می شود و نویسندگان این حوزه در استان را نیز شناسایی نموده و در این میان هفت عضو کودک و نوجوان تاکنون موفق به انتشار کتاب شده‌اند.

جشنواره «کرونااُمید» ویژه‌ کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود

جشنواره «کرونااُمید» ویژه‌ کودکان و نوجوانان به واسطه شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای مسئولیت اجتماعی خود و به همت موسسه فرهنگی و هنری آتیه، انتشارات علمی و فرهنگی، موسسه عالی پژوهش سازمان تأمین‌ اجتماعی و معاونت توسعه و مدیریت منابع، معاونت امور تعاون و معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی با همکاری گروهی از نویسندگان و فعالان فرهنگی و مطبوعاتی حوزه کودک و نوجوانان جشنواره فرهنگی و آموزشی «کرونااُمید» را با هدف ارائه محتوای فرهنگی و آموزشی برای سرگرمی و افزایش نشاط کودکان و نوجوانان به ‌ویژه در خانواده‌های مخاطب سازمان تأمین‌اجتماعی به واسطه شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، برگزار می‌کند.
این جشنواره در قالب شش بخش‌ با عناوین «داستان ناتمام»، «داستان یک عکس»، «معرفی کتاب»، «نقاشی و تصویرسازی»، «به چشم خودم» و «حالا که توی خونه‌ام چی بخونم» به روش تعاملی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی از ۲۷ اسفند ۹۸ تا ۲۷ فروردین سال آینده برگزار خواهد شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق صفحه اینستاگرام coronaomid@ اطلاعات و اخبار بیشتر را دریافت و در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت کنند.

انتشار فراخوان مهروارۀ «نقل سپید خنده»

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان از برگزاری نخستین مهروارۀ شعر، داستان و تصویرگری طنز با عنوان «نقل سپید خنده» خبر داد.
سیدمحمد قلمکاریان با بیان اینکه حفظ یک فضای خانوادگی آرام و دلنشین برای ایجاد احساس امنیت در بین اعضای خانواده از اهمیت اساسی برخوردار است، اظهار کرد: این روزها که شهروندان در ایام شیوع ویروس کرونا باید در خانه‌ بمانند و مراسم‌ و مهمانی‌ها نیز لغو شده‌اند، بهانه‌گیری کودکان، برای خانواده‌ها به معضلی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان اصفهان بر آن شد تا با برگزاری مهروارۀ «نقل سپید خنده» از نویسندگان،  شاعران، تصویرگران و فعالانی که در حوزۀ کودکان و نوجوانان قلم می‌زنند بخواهد که به این ویروس همه‌گیر با چشم طنز بنگرند و مرتبط با آن به خلق اثر بپردازند.
ایسنا/ اصفهان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با اشاره به هدف برگزاری مهرواره نقل سپید خنده توسط انجمن فعالان کودک و نوجوان این کانون اشاره کرد و گفت: برگزاری این جشنواره طنز بهانه‌ای است برای خلق تازه‌ترین لبخندها در این روزهای بی‌لبخند و این جشنواره به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بتوانیم همگام با یکدیگر برای کودکان و نوجوانان سرزمینمان گام‌های ارزنده برداریم.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان اصفهان، قلمکاریان، موضوعاتی که برای این مهرواره در نظر گرفته شده را چنین شرح داد: موضوعات فراخوان این مهرواره شامل؛ عید بدون عیدی، نوروز در قرنطینه، چشم‌های به در، درد و دل‌های دست‌هایم، تعطیلی‌های کشدار، دلتنگی‌های قرنطینه، پدرهای خانه نشین و موضوع آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در قالب شعر، داستان و قالب‌های تصویری مثل کاریکاتور، کاریکلماتور و اینفوگرافی، تا تاریخ دهم اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۹ به آدرس peykomid۹۹@gmail.com  ارسال کنند.
وی خطاب به نویسندگان، شاعران و تصویرگران گفت: فراخوان «نقل سپیده خنده» تکاپوی شما را می‌طلبد؛ شما که دل‌هایتان برای بچه‌ها می‌تپد و کودکان و نوجوانان چشم به راه خلق آثار خوب شما هستند. آثار منتخب این مهرواره در نشریه الکترونیکی فعالان کودک و نوجوان منتشر می‌شود.

پیام نوش‌آفرین انصاری برای «روز جهانی کتاب کودک»

نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک، در پیامی، چهاردهم فروردین روز جهانی کتاب کودک را تبریک گفت. به گزارش ایسنا، دبیر شورای کتاب کودک با اشاره به پیام نوروزی خود به مناسبت سال نو، گفت: در این پیام، موضوع عشق و نیروی عشق را مطرح کردم، این‌که چقدر این عنصر مهم است و زندگی ما را می‌سازد.  در پایان این پیام از ادبیات کودکان نام بردم و ابراز خوشحالی کردم که همه ما زیر درخت تنومند ادبیات کودکان باهم آشنا شدیم و طی طریق می‌کنیم.
او همچنین گفت: پیام امروز من درباره روز جهانی کتاب کودک و روز تولد هانس کریستین اندرسن که سال‌هاست از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان نام گذاری شده‌است. نزدیک به هشتاد کشور  این روز را جشن می‌گیرند و شورای کتاب کودک هم همسو با این کشورها حرکت می‌کند. برای ما هم از نظر سنت روز ۱۳ فروردین، روز بسیار مهمی است، بنابراین این روز را هم تبریک می‌گویم.
نوش‌آفرین انصاری در ادامه بیان کرد: امروز می‌خواهم شخصیت اندرسن و آثار او را یادآوری می‌کنم،  از همه خواهش می‌کنم آثاری مانند «دختر کبریت فروش» و «جوجه اردک زشت» و آثار دیگر اندرسن را یکبار دیگر بخوانید و ببینید چرا ادبیات کودک این‌طور حرکت‌دهنده عشق به زندگی است.
او در ادامه گفت: امیدوارم پیام سوم من بعد از رفع مشکل بسیار بسیار پیچیده کرونا باشد، همه به زندگی عادی برگشته باشیم و بتوانیم در کنار هم باشیم و از وجود هم لذت ببریم، برای همه آروزی سلامتی دارم.
روز دوم آوریل همزمان با زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی و خالق آثار داستانی کودک و نوجوان به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» نامگذاری شده است.
هدف از نامگذاری و بزرگداشت «روز جهانی کتاب کودک»، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف جهان به منظور دستیابی به صلح و تفاهم جهانی، رشد و شکوفایی ادبیات کودکان و نوجوانان وآشنایی نسل جوان با فرهنگ ملت‌ها عنوان شده است.

از سال ۱۳۴۹ این روز در ایران به رسمیت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در سال ۱۹۵۳ در کشور سوئیس تاسیس شد. یکی از فعالیت‌های مستمر این دفتر برپایی «روز جهانی کتاب کودک» است.

خانم معلمی که دانش‌آموزان غیرایرانی‌اش را هم تنها نگذاشت

یک آموزگار دهستان بالاده منطقه بیرم در شهرستان لارستان درایام تعطیلی مدارس، علاوه بر تداوم آموزش برای دانش‌آموزان ایرانی، دو دانش آموز غیرایرانی‌اش که دسترسی به اینترنت نداشتند را هم تنها نگداشت.
صفیه چهره‌ور آموزگار دبستان حجاب روستای بالاده شهرستان لارستان علاوه بر تداوم آموزش به 24 دانش‌آموز ایرانی، برای 2 دانش‌آموز افغانستانی تدریس خود را به شکل حضوری و با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی، دنبال کرده است.
این آموزگار با علم به اینکه 2 دانش آموز غیرایرانی‌اش علیرغم استعداد و هوش سرشار، به دلیل دسترسی نداشتن به ابزارهای الکترونیک، امکان پیگیری روند فراگیری را ندارند، وقتی برای آنها کنار گذاشته و در ساعت‌هایی به شکل حضوری به آنان درس می‌دهد.
این خانم معلم بیرمی با وجود همه سختی ها و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، هر روز راهی منطقه خدمتی خود می شود تا کودکان کلاسش را لبریز از محبت و عشق به همنوع کند و علاوه بر آموزش‌های تحصیلی به آنان درسی بالاتر و والاتر و ماندگارتر بدهد، درس محبت، ایثار، فداکاری و… منتقل کند.
چهره آور در خصوص دلیل این اقدام که شاید او را در معرض مخاطرات ابتلا به کرونا ویروس قرار دهد، گفت: خطر و بیماری همه جا وجود دارد لذا سعی می کنم با رعایت دقیق مسائل و نکات بهداشتی در حفظ سلامت خود و این دو کودک کوشیده و بخاطر هوش سرشارآنها حیف بود که از کلاس عقب بمانند و باید به هر نحو که می شد آموزش آن ها ادامه پیدا می کرد.
این آموزگار همچنین ازخانم صباحی مدیر آموزشگاه خود نیز به نیکی یاد و اضافه کرد: ایشان به عنوان یک معلم واقعی با وجود غیر بومی بودن و در این روزهای کرونایی فاصله چند صد کیلومتری شهر محل سکونت خود تا بالاده بیرم را برای شرکت در جلسات و پی گیری امور مدرسه پیموده است و اکنون نیز در این مسیر او را یاری می دهد.
ایسنا/ فارس

چهره‌آور یک دهه خدمت خود را به عنوان نیروی حق التدریس در روستاهای این منطقه سپری کرده و آموزگاری را موهبتی می داند که باید فراتر از یک شغل و به عنوان یک آرمان به آن نگریست.
این آموزگار اعتقاد دارد که در این عصر، تنها آموزش و پرورش می تواند توسعه متوازن و همه بعدی جامعه را رقم زده و راه را برای رسیدن به اهداف متعالی، پایه ریزی و عملیاتی کند و بخش مهمی از این مهم برعهده معلمان قرار دارد.
قبل از اینکه شبکه شاد فعالیت خود را آغاز کند، در دیگر پیام‌رسان‌ها با دانش‌آموزانم ارتباط داشتم و فیلم‌هایی که از تدریس در خانه ضبط کرده بودم به آنان می‌فرستادم که در اولین روز چون تخته‌سیاه و یا وایت‌برد در خانه نداشتیم با استفاده از نایلونی به رنگ سفید بر روی یک صفحه چوبی، تدریس را آغاز کردم و چون نوشته‌ها پاک نمی‌شد، با استفاده از دستمال مرطوب، به سختی پاک می‌کردم تا مطلب جدیدی بنویسم.
چند روز بعد تدریس را بر پشت صفحه پازل دخترم که حالتی شبیه به وایت‌برد داشت، آغاز کردم و منتظر بازگشایی فروشگاه‌ها بودیم تا بتوانیم ماژیک‌های جدیدی تهیه کنیم. از اسباب‌بازی‌های دخترم و وسایل آشپزخانه و حتی حبوبات برای آموزش استفاده می‌کنم. باید آموزش را برای دانش‌آموزان باورپذیر کنم تا آن‌ها از آن لذت ببرند. البته نکته‌ای که وجود دارد این است کودکان نیازمند به آموزش خاص از بازی بیشتر لذت می‌برند و وقتی که این بازی از طریق گوشی تلفن باشد لذتش برای آن‌ها بیشتر است، به همین خاطر سعی می‌کنم با ایجاد فضای بازی مطلب را به آن‌ها آموزش دهم، هرچند صدای دخترم تقریبا در همه فیلم‌ها و ویس‌ها وجود دارد و کمبود امکانات آموزشی و داشتن کودک خردسال از مشکلات تدریس در خانه‌ است.
البته متاسفانه یکی از دانش‌آموزانم گوشی همراه هوشمند نداشته و توان مالی خرید گوشی جدید نیز ندارد، به همین دلیل به صورت مکالمه تلفنی به او آموزش می‌دهم و یکی دیگر از دانش‌آموزانم نیز تاکنون به هیچ یک از تماس‌ها پاسخ نداده، به همین دلیل من و مدیر مدرسه پیگیر ارتباط با او و خانواده‌اش هستیم تا از دیگر همکلاسی‌هایش عقب نماند.
خانم معلم حرف‌های زیادی برای صحبت کردن داشت. او از علاقه به شغل و دانش‌آموزانش سخن می‌گفت و گاهی نامهربانی‌های اولیای دانش‌آموزانش؛ ولی وقتی صحبت از حقوق و مزایا شد، مشکل بزرگ معلمان حق‌الدریس را حقوق‌های پایین و بدون مزایا و حتی وجود تفاوت بسیار با سایر همکاران عنوان کرد ولی این را نیز عنوان کرد که هیچ‌کدام از این موارد از عشق او به شغل و دانش‌آموزانش برای ذره‌ای نمی‌کاهد.
معلمان، رسولان روشنایی هستند که آموزش آنان همانند باران ابر بهاری بر تشنگی گلبرگ‌ها می‌بارد و کلام آنان هیچ‌گاه برای دانش‌آموزانشان بوی کهنگی نمی‌گیرد و خستگی کار و گرد گچ بر روی چهره‌شان نمی‌تواند آنان را از مسیری که انتخاب کرده‌اند بازگردانند و حال این وضعیت برای معلمان کودکان استثنایی بیش از پیش است.

اگر در مدرسه حواست پرت باشد تو را زندانی می‌کنند

مهر ۹۸ دانش‌آموز پسری داشتم که از همان ابتدا گوشه‌گیر بود و می‌ترسید تکالیفش را نشان دهد، هربار که به سمتش می‌رفتم بدون اینکه کار بدی کرده باشد می‌گفت «خانم ببخشید، نزنیا» اگر درس بلد نبود دست‌هایش خیس عرق می‌شد و می‌گفت «خانم تو رو خدا نزنیا» او حتی از ترس زیادی که داشت در مدرسه بازی نمی‌کرد.
هر بار در جوابش می‌گفتم «من تو را نمی‌زنم چرا باید بزنم، مگه بقیه را می‌زنم» اما خیلی می‌ترسید، وقتی مدرسه تعطیل می‌شد تمام تلاشش این بود که زودتر از بقیه خارج شود و اگر نفر آخر می‌شد گریه می‌کرد و می‌گفتم نترس ما باهم بیرون می‌رویم.
با مادرش تماس گرفتم و خواستم به مدرسه بیاید، وقتی ماجرا را تعریف کردم و گفتم او اصلاً شناختی از من ندارد و من جز مهربانی رفتار دیگری ندارم، چرا این‌همه از من می‌ترسد؟ مادرش گفت: «تقصیر من است، فرزند بزرگ من از همان اول درست درس نخواند و هنوز هم در خواندن مشکل دارد، به همین دلیل گفتم اگر درس بلد نباشی کتک می‌خوری، اگر شلوغ کنی و حواست پرت باشد تو را زندانی می‌کنند، اگر معلم عصبانی شود با چوب تو را می‌زنند پس فقط باید درس بخوانی».
با شنیدن این حرف‌ها خیلی ناراحت شدم و به او گفتم این کار نتیجه عکس خواهد داد و اطمینان دادم با آرامش و محبت بهتر می‌توانیم پیشرفت کنیم، بعدازآن با همکاری مادرش و تشویق‌های مکرر، جایزه دادن، سپردن مسئولیت‌های کوچک به او توانستیم ترسش را از بین ببریم و او در حال حاضر دانش‌آموز خوبی هست.

فالگوش‌های کلاس ریاضی!

اوایل سال تحصیلی ۹۶_ ۹۷ بود تازه به مدرسه روستایی رفته بودم و برای اولین بار باید در کلاس چندپایه تدریس می‌کردم، محیطش برایم تازگی داشت و ترس از مدیریت کلاس چندپایه را داشتم، چند روزی از تدریسم گذشته بود اما حس می‌کردم که یکی از والدین برای سنجش توانایی تدریسم هرازگاهی به پشت پنجره می‌آید و من را چک می‌کند.
زنگ ریاضی، همیشه سرش را به شیشه می‌چسباند و با دقت من را برانداز می‌کرد، خیلی از این رفتارش ناراحت بودم و به من برخورده بود که چرا باید تدریسم را کنترل کند، درست است که تازه آمده بودم اما کارم را بلد بودم.


یک روز تصمیم گرفتم به این رفتارش واکنش دهم؛ همان‌طور که درس می‌دادم به سمتش رفتم و پرسیدم «جانم چیزی شده؟» عکس‌العملش خلاف تصورم بود، خجالت‌زده از من خواست که بیرون کلاس به حرف‌هایش گوش دهم، با شرمندگی گفت: «من بلد نیستم به پسرم ریاضی یاد دهم؛ سال گذشته یکی از اقوام به پسرم کمک می‌کرد که امسال به شهر رفته‌؛ مجبور هستم که از پشت شیشه نگاه کنم تا یاد بگیرم و در خانه با او تمرین کنم، دوست ندارم پسرم بداند من ریاضی بلد نیستم»
بعد از شنیدن حرف‌هایش از قضاوت نابه‌جایم شرمنده شدم، از طرفی خوشحال شدم که چنین مادران با مسئولیتی در روستاهای کوچک هستند که برای آینده فرزندانشان نگران هستند و به او گفتم «هر مبحثی را که نتوانستید یاد بگیرد زنگ تفریح بیایید با شما کار کنم» او هم با خوشحالی رفت.

کلمات را آیینه به دست یاد گرفت

یک ماه و نیم از یاد دادن حروف الفبا به دانش‌آموزان پایه اول می‌گذشت، یکی از دختران کلاس نمی‌توانست حروف را به‌درستی بنویسد و مشکل قرینه نویسی داشت، به روش‌های مختلفی مانند قصه گفتن و نشان دادن تصاویر سعی می‌کردم که درست‌نویسی را یاد بگیرد اما نتیجه نداشت.
یک روز قبل از ورود به کلاس کفش‌هایم، مقنعه و مانتویم را برعکس پوشیدم با یک آینه به دست وارد کلاس شدم دانش آموزان شروع به خندیدن کردند و من را با دست‌نشان می‌دادند، علت خنده را پرسیدم، دختری از انتهای کلاس با شیطنت گفت «خانوم لباساتون برعکسه» صدای خنده کلاس را پر کرد.
به خودم نگاهی انداختم و گفتم «ای‌وای! راست میگید» به کمک همان دانش‌آموزی که مشکل قرینه‌نویسی داشت لباسم را مرتب و درست کردم و به او گفتم «دختر خوشگلم تو هم وقتی کلمه‌ها را برعکس می‌نویسی همین‌قدر خنده‌دار میشه و بقیه حرف‌ها بهشون می‌خندند.»
همان‌طور که سرش را پایین انداخته بود، آیینه کوچک را به دستش دادم و گفتم هر وقت املا نوشتی ببین کج و ناجور نیستند، اگر کج بودن با آیینه نگاه کن ببین خوشگلش چه شکلی می‌شود، بعدازآن روز با استفاده از آیینه کلمات را درست می‌نوشت و بعد از گذشت چند روز دیگر مشکل قرینه نویسی نداشت و من از آن روز متوجه شدم که گاهی غیر از ابزار آموزشی، استفاده از خلاقیت باعث یادگیری می‌شود.
به گزارش ایسنا، نام روستا که می‌آید، همراه مردم با صفایش محدودیت و محرومیت نیز در ذهن تداعی می‌شود. روستاهایی که از شهر دور افتاده‌اند و مسیر رفت و آمد نیز سهل نیست. تلفن همراه آنتن نمی‌دهد، امکانات آموزشی حداقلی است؛ با همه این‌ها امثال فاطمه رضایی و معلم‌های دیگری هستند که برای تدریس به دانش‌آموزان و خدمت به مردم این مرزو و بوم در نهایت گمنامی سختی را به جان می‌خرند تا ایران عزیز فردای بهتری داشته باشد.

پای صحبت های معلمی که با فقر و سرطان می جنگد؛

به بچه‌ها یاد می‌دهم؛ امید داشته باشند

روز معلم، روز عاشقانی است که امید را نه در کلام که در عمل به فرزندان این مروز و بوم می آموزند. آنها که پرتلاش اما بی ادعا، وجودشان همچون شمعی فروزان برای بچه هایی است که گرچه از بسیاری از نعمت های مادی این دنیای بزرگ محروم، اما سرشار از استعداد و توانایی اند.
صبح یکی از روزهای اردیبهشتی، جایی در شهر اصفهان، در مدرسه ای که مدیر آن نمی خواهد نام و نشانی از آن برده شود، به دیدار معلمی می روم که سال های عمر خود را وقف دانش آموزانش کرده و حالا چندسالی است مدیر مدرسه ای شده که بیشتر دانش آموزانش کودکان کار، بچه های بدسرپرست، بی سرپرست و اقشار آسیب دیده جامعه اند.
به گزارش ایسنا، آقای ملکوتی از ابتدای مصاحبه نمی خواهد از خودش حرفی بزند و تاکیدش بر نشان دادن کارهایی است که در این مدرسه با کمک خیران برای دانش آموزانش انجام داده است. او درحالی که همزمان با بیماری سرطان می جنگد، خالصانه و عاشقانه برای باز نماندن کودکان آسیب دیده جامعه از تحصیل تلاش کرده و هر بار مثل پدری دلسوز و نگران، با نام بردن از بچه ها، اشک در چشمانش حلقه می زند.
بعد از بازدید از تمام بخش های مدرسه، آقای ملکوتی برایم از انگیزه تلاش هایش برای دانش آموزان محروم این مدرسه می گوید و امیدها و آرزوهای بزرگی که در سر دارد؛ آرزوهایی که نه تنها سرطان مانع آن نشده، بلکه انگیزه ای برای فعالیت های بیشتر شده است.
در ادامه به مناسبت گرامیداشت روز معلم گفت و گوی ایسنا با معلمی را می خوانید که در عمل ثابت کرده عاشق دانش آموزانش است و برای تک تک آنها آینده ای روشن می خواهد.
ایسنا/ اصفهان

چطور شد به این مدرسه آمدید؟

امسال سی و دومین سال فعالیتم در آموزش و پرورش است، پنج سال پیش با انتخاب خود به این مدرسه آمدم، البته فرصت کارهای دیگر در بخش اداری و غیر اداری هم برایم فراهم بود، ولی خودم انتخاب کردم که در یک مدرسه محروم کار کنم.

از کارهایی که در این مدرسه انجام داده اید برایمان بگویید.

این مدرسه قدیمی است و نزدیک ۴۰ سال از عمر آن گذشته. پنج سال پیش وقتی به این مدرسه آمدم فضا کاملا فرسوده و پر از خرابی بود، درحالی که امروز سیستم فاضلاب مدرسه کاملا اصلاح شده، دیوارهای مدرسه شستشو، بازسازی و زیباسازی شده، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، حمام با وسایل بهداشتی برای بچه های کار احداث شده و تمام کلاس ها کولر و سیستم تهویه هوا دارند.
موتورخانه مرکزی و اتوماتیک برای گرمایش کلاس ها، کپسول بزرگ و قابل حمل اطفاء حریق، نمازخانه و سایت کامپیوتر، کتابخانه، دیتاشو در تمام کلاس ها و زیراکس رایگان و آزمایشگاه از دیگر امکاناتی است که در این مدرسه ایجاد شده، به طوری که شاید حتی بهترین مدارس شهر اصفهان هم چنین امکاناتی نداشته باشند، اما اینجا و در یکی از مناطق محروم شهر اصفهان تمام امکانات یک مدرسه خوب را فراهم کرده ایم.

این کارها نیاز به هزینه زیادی دارد، هزینه ها را چطور تامین کردید؟

این اقدامات طی ۵ سال انجام شده و یک شبه اتفاق نیفتاده است، ضمن اینکه خیران زیادی پا به پای ما آمدند. شبانه روز دنبال خیران هستم و به لطف خدا آنها هم وقتی می بینند کار شده به میدان می آیند. به عنوان نمونه سال گذشته تمام لباس های فرم دانش آموزان را خیران آماده و اهدا کردند. برای سایر هزینه ها هم همینطور است، اینجا از دانش آموزان نه تنها هزینه ای دریافت نمی کنیم، بلکه کمک هایی هم در قالب جایزه به همه دانش آموزان اهدا می کنیم.

چند کلاس و چند دانش آموز دارید؟

امسال ۱۳ کلاس و ۴۶۰ دانش آموز داریم. فقط یک دفتر برای کادر آموزشی داریم و بقیه اتاق ها را به کلاس درس تبدیل کردیم. همانطور که می بینید حتی بیشتر از مدارس دیگر امکانات داریم. یک فضای مخروبه پشت مدرسه بود که آنجا را هم آسفالت و آماده کردیم تا بچه ها استفاده کنند. البته باید بگویم که همه این فضاهای فیزیکی برای فضای معنوی که بچه ها به آن نیاز دارند، ایجاد شده است.

فضای معنوی مدرسه شما چه ویژگی دارد؟

ما رقابت را در این مدرسه تبدیل به رفاقت کردیم، اینجا بین دانش آموزان ما هیچ رقابتی نیست، درحالی که در مدارس دیگر فقط رقابت حاکم است. اینجا وقتی میزهای جایزه و تغذیه می چینیم بچه ها خیلی دوستانه می آیند و سهم خودشان را بر می دارند و اینقدر مناعت طبع دارند که هیچ وقت بیشتر از سهم خودشان بر نمی دارند.
ما یک حیاط پویا داریم و سه زنگ بچه ها آزاد هستند از اسباب بازی ها استفاده کنند، این فضا اینقدر آرامش دارد که وقتی شما وارد مدرسه می شوید اصلا احساس نمی کنید ۴۶۰ دانش آموز اینجا مشغول بازی هستند. در مناسبت های مختلف همیشه جشن می گیریم و در کنار برنامه های شاد، از بچه ها و خانواده ها یا سرپرستان شان که بیش از دو هزار نفر می شوند پذیرایی می کنیم.
هر روز در مدرسه میز نان داریم که بچه هایی که صبحانه نخورده اند بتوانند به مقداری که نیاز دارند نان بخورند، همچنین به خاطر فقر تغذیه ای که بیشتر بچه ها دارند هفته ای یک مرتبه تخم مرغ و با نظرسنجی از خودشان، میوه یا غذای مورد علاقه شان را می دهیم. به غیر از اینها بن های مواد غذایی آماده می کنیم و در اختیار خانواده ها قرار می دهیم. این را هم باید بگویم که ما یک مدرسه دوست دار محیط زیست هستیم و بچه ها اصلا ظروف یک بار مصرف استفاده نمی کنند. داخل کلاس ها هم هیچ پسماندی نمی بینید، چون نظافت کلاس ها با خود بچه هاست مثل مدارس کشور ژاپن و می بینید که همین الان هم چقدر کلاس ها مرتب و تمیز است.

بیشتر دانش آموزانی که در این مدرسه تحصیل می کنند از خانواده های محروم و یا آسیب دیده هستند؟

بیشتر بچه ها شرایط خاصی دارند و از اقشار آسیب دیده جامعه هستند، اما این را هم باید بگویم که ما نزدیک به ۱۰۰ دانش آموز داریم که از لحاظ وضعیت مالی مشکلی ندارند، حتی وضعیت مالی و موقعیت اجتماعی خوبی دارند، اما والدین آنها که اهداف ما را می دانند داوطلبانه فرزندانشان را در این مدرسه ثبت نام کرده اند تا در کنار بچه های دیگر قرار گرفته و راه و رسم زندگی، سختی ها و داشتن و نداشتن ها را یاد بگیرند.
بچه ای که از لحاظ مالی محروم است از لحاظ ذهنی محروم نیست، ما دانش آموزان تیزهوشی داریم که رتبه های برتر کشوری و استانی به دست آورده اند. به عنوان نمونه حجم هایی که درک آن شاید برای دانش آموزان عادی مشکل باشد، واحدهای پول، حساب، سرود خواندن و کار دستی دانش آموزان ما از بقیه دانش آموزان مدارس دیگر خیلی بهتر است.

ملاک شما برای ثبت نام دانش آموزان در این مدرسه چیست؟

ملیت، قومیت و ثروت اصلا برای ما ملاک نیست، ما شرایط بچه ها را بررسی و بعد از آن برای اینکه بچه ای با هر شرایط زندگی از تحصیل محروم نماند او را در این مدرسه ثبت نام می کنیم.

در کنار آموزش های تحصیلی، بچه ها اینجا چه چیزهای دیگری یاد می گیرند؟

بیشتر بچه ها بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان در روز از جمع آوری پسماند درآمد دارند، اما وقتی به مدرسه می آیند و نصف روز کار می کنند بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان درآمد دارند که کمک خرجی برای خانواده هایشان است. ما شرایط بچه ها را می دانیم و به خاطر همین در مدرسه به آنها فکر زیبا می دهیم، مثل اینکه به سمت زباله نروند، بروند سراغ کارهای فنی، تعمیر ماشین، آپاراتی، قفل سازی و … دانش آموزان ورودی مدرسه ما نگاهشان به جمع آوری پسماند است، ولی کم کم کمک می کنیم و آنها را به کارگاه های مطمئن می فرستیم تا هم کار یاد بگیرند و هم درآمد داشته باشند.
دانش آموز کلاس اول ما دو سال است کار کرده، یعنی از پنج سالگی کار کرده است، اما همین دانش آموز در مدرسه نگاهش تغییر می کند و حرفه ای یاد می گیرد. در کنار این، آموزش های دیگری مثل توانایی نه گفتن، دریافت پول در ازای کار و … می بینند. اگر دانش آموزان مشکلی داشته باشند به مشاور و روانشناس ارجاع می شوند و خوشبختانه هم والدین و هم دانش آموزان اینجا را قابل اعتماد می دانند و می خواهند در این مدرسه درس بخوانند.

در دوران کرونا و تعطیلی مدرسه هم با دانش آموزان ارتباط داشتید؟

در زمانی که مدارس تعطیل بود علاوه بر حفظ ارتباط آموزشی با دانش آموزان، یکسری ژتون آماده کردیم تا در دوران کرونا، مرغ، برنج، روغن و کالاهای مورد نیاز بین خانواده دانش آموزان تقسیم کنیم. جالب است که همه فکر می کنند بچه ها می آیند این مواد غذایی را می برند و چیزی اینجا باقی نمی ماند، ولی وقتی به دانش آموز زنگ می زنم، می گوید من نیازی ندارم. اینقدر مناعت طبع دارند که هیچ وقت مستقیم به آنها چیزی نمی دهیم، بلکه به صورت جایزه و انبوه به همه می دهیم، بچه های ما حاضرند کار کنند ولی حاضر نیستند کمکی از بیرون قبول کنند.

مهمترین هدفی که در این مدرسه دنبال می کنید چیست؟

همانطور که اشاره کردم ما می خواهیم بچه ای از تحصیل محروم نماند، به خاطر همین اینجا پذیرای همه بچه ها هستیم و ثبت نام آنها را بدون هیچ هزینه ای انجام می دهیم. در عین حال کرامت انسانی بچه ها باید حفظ شود و هیچ کمکی را بدون دلیل به بچه ها نمی دهیم، بلکه در قالب جوایز گروهی به همه بچه ها تعلق می گیرد.
خوشبختانه حمایت های زیادی هم داریم، به عنوان نمونه بارها شده که رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان از هزینه شخصی خودش به مدرسه کمک کرده و همینطور مسئولان دیگر که همیشه پیگیر مسائل مدرسه هستند و تلاش می کنند کمبودی وجود نداشته باشد.
چند روز پیش معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان برای شبکه شاد با من تماس گرفتند و گفتند چند نفر از دانش آموزان شما دسترسی به این شبکه ندارند و خیلی تاکید داشتند که در آموزش این بچه ها وقفه ای به وجود نیاید. همین طور خیرانی که هر زمانی خواستم اسمشان را بیاورم اجازه نداده اند و اگر آنها نبودند و همینطور همکارانم در مدرسه که با عشق اینجا کار می کنند، اصلا نمی توانستیم کاری کنیم، آن هم در مدرسه ای که بیشتر دانش آموزان شرایط خاص زندگی دارند و حتی روزهایی می شود که بدون کتاب و وسیله به مدرسه می آیند.

شیرین ترین خاطره ای که از دوران کار در این مدرسه دارید چیست؟

همه روزهای کار برایم شیرین است، اما اگر بخواهم یک نمونه بگویم همین دو ماه پیش بود که برای بچه ها کفش جایزه آورده بودیم. فردای آن روز مادر یکی از بچه ها به مدرسه آمد و گفت پسرم برای خواهرش کفش آورده و معلوم شد کفش شماره پای خواهرش برداشته بود. گفتم بیا یک جفت هم برای خودت بردار، قبول نکرد و گفت جایزه من همان یک جفت بود که برداشتم.

بزرگترین آرزویی که دارید چیست؟

اینجا اولین مدرسه کودکان کار است و بعد کم کم در شهرهای دیگر چنین کاری را شروع کردند. دوست داشتم این توان را داشتم که برای همه کودکان کار در کشور مدرسه می ساختم، این آرزوی من استالان دانش آموزان این مدرسه در مقاطع بالاتر و در مدارس خوبی که اسم نمی برم مشغول تحصیل هستند، به خاطر استعداد بالایی که داشتند به این مدارس معرفی شدند و آنها هم ثبت نامشان را انجام دادند. ای کاش این توانایی را داشتم که این کار را توسعه می دادم.

چرا چنین آرزویی دارید، اصلا چطور شد این کار دغدغه شما شد؟

پدرم هم فرهنگی است و من نیز سال ۱۳۴۴ در آموزش و پرورش استخدام شدم. از بچگی به خاطر دارم که پدرم در مناطق محروم فعالیت می کرد، برای ساخت مدارس و جذب بچه های محروم به مدرسه و تشویق آنها به تحصیل در کنار پدرم بودم. این عشق و علاقه از پدرم به من رسید. زمانی با پای پیاده، بعد با دوچرخه، ژیان، پیکان و حالا با یک پراید همیشه به سراغ بچه هایی می روم که شرایط زندگی خوبی ندارند و کمک های خیران را به دست آنها می رسانم چون این کار را از بچگی یاد گرفته ام و عاشق این کار هستم.
اگر این بچه ها را ببینید اصلا دلتان نمی خواهد رهایشان کنید. اینقدر که بچه های با محبت و با معرفتی هستند. من آدرس همه بچه ها را دارم و به در خانه هایشان می روم. این مدت هم خودم و همکارانم مدام پیگیر حالشان بوده ایم که خدای نکرده مشکلی برایشان پیش نیامده باشد.
صبح که از خانه بیرون می آیم شب بر می گردم. ساعت ۶ تا ۸ شب هم می روم پای تنور نان در می آورم و برای بچه ها بسته بندی می کنم چون اگر من پشت تنور نباشم بچه ها راحت نیستند بیایند نان رایگان ببرند.

البته توان بدنی زیادی ندارم، چون سرطان دارم و شیمی درمانی و پرتو درمانی ام نزدیک ۴ سال است طول کشیده و کورتن مصرف می کنم. من بچه جنگ و جبهه ام و مجروحیت جنگی و آلودگی به مواد شیمیایی دارم، اما اعتقاد دارم که آن زمان باید در جبهه جنگ تحمیلی می جنگیدم و این زمان جبهه دیگری. دلم نمی خواهد هیچ کجای دنیا بگویند بچه های ایران از تحصیل محروم اند و تا آخرین قطره خون می ایستم تا کسی نتواند علیه کشورم تبلیغات منفی کند.
به همه کسانی که سرطان دارند هم می گویم ناامید نباشند، من به بچه هایم یاد می دهم امید داشته باشند. همیشه حتی در جمع سرطانی ها هم می گویم بعد از سرطان، زندگی تازه شروع می شود. همه بچه های مدرسه میدانند من با وجود بیماری، نفر اولی هستم که به مدرسه می آیم و این کار به من انگیزه می دهد. در این مدرسه ما کنار هم هستیم و به هم کمک می کنیم.

بزرگترین پاداشی که به عنوان یک معلم گرفته اید چیست؟

یک مکانیک وقتی ماشینی تعمیر می کند با دیدن آن لذت نمی برد، ولی من با انسان سروکار دارم و از رشد و پیشرفت او با تمام وجود لذت می برم. اولین دانش آموزی که داشتم امروز یکی از مسئولان شهر اصفهان است، همینطور خیلی از شاگردانم امروز خودشان معلم هستند. افتخار می کنم معلم هستم و اعتقاد دارم لذتی بالاتر از این نیست که به یک انسان راه درست را نشان دهیم.

برای بچه های این مدرسه هم آینده روشن می بینید؟

قطعاً، ما بچه های المپیادی و رتبه های برتر ورزشی و علمی داریم. همیشه به بچه ها می گویم فقر و بیماری، ترمز زندگی نیست. خیلی ها فکر می کنند کسی که فقیر باشد نمی تواند زندگی و پیشرفت کند، درحالی که باید بچه های مدرسه ما را ببیند، این بچه ها اگر پول ندارند، استعداد، انگیزه و انسانیت دارند. اگر بین این بچه ها کار کنید فکر نمی کنم بعد از آن دلتان بخواهد هیچ شغل دیگری داشته باشید.

برای روز معلم چه پیامی برای همکارانتان دارید؟

معلمی تنها شغلی است که باید با عشق شروع شود و ادامه پیدا کند، اگر عشق نباشد کسی معلم نمی شود. من دست معلمی را می بوسم که در این شرایط با پول خودش برای بچه های ما لباس و وسیله و کفش می خرد، برای بچه ها گوشی و بسته اینترنتی خریده تا بچه ای از تحصیل باز نماند. اینها فقط عشق می خواهند و چیزی جز این نیست:

معلم چراغی است افروخته که تا چشم برهم نهی سوخته

و صحبت پایانی؟

من ۳۳ سال است که در آموزش و پرورش کار می کنم و ۲ سال دیگر بازنشسته می شوم. بعد از بازنشستگی قصد دارم مدرسه یا خیریه ای مخصوص کودکان کار تاسیس کنم و همین الان هم زندگی ام را وقف این بچه ها کرده ام، از مسئولان هم می خواهم کمک کنند تا بتوانیم بیشتر و بهتر از این بچه ها حمایت کنیم.

ثبت‌ نام ۲۵۰ هزار کودک در طرح سنجش نوآموزان

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی از ثبت‌ نام۲۵۰ هزار کودک در طرح سنجش خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سیدجواد حسینی در خصوص برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در روزهای کرونایی گفت: تمام ابعاد کاری آموزش‌ و پرورش تحت تاثیر کرونا است ازاین‌رو طرح سنجش را با یک ماه تاخیر شروع کردیم زیرا این برنامه جوهره اصلی‌اش حفظ و ارتقاء سلامت است.
رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی با بیان چرایی اجرای برنامه سنجش اظهار کرد: براساس مصوبه هیات دولت در سال ۷۵، اساسنامه سازمان و قانون برنامه پنج ساله اجرای طرح سنجش الزامی است.
وی افزود: انجام برنامه سنجش به بهبود کیفیت آموزش‌ و پرورش منجر می‌شود زیرا با شناسایی دانش آموزان ناتوان جسمی و حرکتی، اوتیسم و می‌توان دانش آموزان را جایابی مناسب کرد.
رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا این طرح را شروع کردیم و همه پروتکل‌ها را رعایت کرده‌ایم. در حال حاضر سنجش فقط از دانش آموزان بدو ورود به دبستان گرفته می‌شود و۲۰۰ پایگاه سنجش را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.
وی افزود: کار دیگری که ما امسال انجام دادیم این بوده که پیش‌تر اتاق انتظار برای والدین نداشتیم اما اکنون این اتاق برای والدین درنظر گرفته شده است. همچنین قبلاً زمان سنجش برای هر دانش‌آموز ۱۵ دقیقه بوده اما اکنون زمان سنجش برای هر فرد را به ۳۰ دقیقه رسانده‌ایم.
حسینی ادامه داد: ما پیش‌تر در شیفت بعدازظهر امکان سنجش را نداشتیم اما الان این امکان فراهم شده و سنجش در شیفت بعدازظهر نیز انجام می‌شود. همچنین ضدعفونی کردن دانش‌آموزان، استفاده از ماسک و نحوه پرداخت هزینه‌های از طریق دستگاه لحاظ شده است.
رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در خصوص نوبت‌دهی برای سنجش نوآموزان گفت: خانواده‌ها ضمن مراجعه به مدارس برای ثبت‌نام نوآموز خود، در طرح نوبت‌دهی طرح سنجش نیز قرار می‌گیرند.
وی افزود: اگر ازدحامی در پایگاه‌های سنجش بوده است به این دلیل است که خانواده‌ها در ساعت مقرر مراجعه نکرده‌اند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که تا امروز چه تعداد از نوآموزان در این طرح شرکت کردند، گفت: تا امروز ۲۵۰ هزار نفر نوبت‌گیری و ۱۳ هزار نفر در طرح سنجش شرکت کردند که نسبت به گذشته استقبال خوبی بوده است.



وی در پایان گفت: اگر در استانی ستاد ملی مقابله با کرونا تشخیص داد که فعلاً نباید طرح سنجش دانش آموزان صورت گیرد، می‌‎توانند آن را به زمان دیگری موکول کنند که شرایط بهتر باشد.

معلمان، تسهیلگران پرورش خلاقیت و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: معلمان به‌عنوان تسهیلگران پرورش خلاقیت و مهارت‌آموزی در کودکان می‌توانند دستاوردهای مفیدی را رقم بزنند.
دکتر زهرا حکیم زاده در آئین اختتامیه دومین جشنواره خلاقیت (شوق مهارت) که در محل اداره کل آموزش‌ و پرورش به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره دربرگیرنده مأموریت اصلی دوره ابتدایی است و این دوره خاصی بوده که مهارت خواندن، نوشتن و مهارت اصلی زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزیم.
وی دوران کودکی را فرصت مناسبی برای پرورش خلاقیت عنوان کرد و با اشاره به اینکه دنیای امروز، دنیای خلاقیت و نوآوری است و با روش‌های ابتدایی راه بجایی نمی‌بریم، بیان کرد: در این راستا آموزگاران، نقش کلیدی دارند و باید محیط امن، آموزشی و اجتماعی  و توام با آرامش برای دانش‌آموزان ایجاد کنند و باید به دنبال راه‌های جدید برای ادامه آموزش باشیم و بحرانی همچون کرونا ما را متوقف نکند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اهمیت موضوع خلاقیت در این جشنواره گفت: پرورش خلاقیت یکی از ماموریت‌های اصلی دوران ابتدایی است.
حکیم‌زاده افزود: نوع فعالیت‌های تعلیم و تربیت و روشهای ما در چگونگی ایجاد خلاقیت در این مقطع موثر است و باید بررسی شود که این روش‌ها چقدر تاثیرگذار بوده است. وی بیان کرد: باید روش‌های تعلیم و تربیت ما بستری برای ایجاد فضای مناسب برای ایجاد خلاقیت باشد.
ایسنا/ لرستان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش عنوان کرد: اگر کودکان ما یاد بگیرند که افکار خود را در قالب قصه، فیلم، نقاشی و … بیان کند خانواده‌ها مطمئن باشند کودکان آنان در آینده شانس بیشتری در موفقیت خواهند داشت.
وی بیان کرد: معلمان به‌عنوان تسهیلگران پرورش خلاقیت و مهارت‌آموزی در کودکان می‌توانند دستاوردهای مفیدی را رقم بزنند. حکیم زاده گفت: با مشارکت استان‌ها در این جشنواره بارقه امیدی در خانواده آموزش ابتدایی ایجاد شده که این حرکت خلاقانه بسیار ارزشمند است.

احداث پارک تخصصی خلاقیت برای کودک در همدان

شهردار همدان از احداث پارک تخصصی خلاقیت برای کودکان خبرداد و گفت: بعد از پارک تحصصی گل ها دومین پارک تخصصی همدان تحت عنوان پارک خلاقیت برای کودکان همدانی در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
ایسنا/ همدان

عباس صوفی عصر دوشنبه ۲۷ مردادماه در آیین افتتاح پارک تخصصی «باغ گل‌ها» در منطقه دو همدان، با تأکید براینکه هدف ما توسعه متوازن شهر است، اظهارکرد: هدف ما این است که شهر آرام، زیبا و توسعه یافته‌ای را برای مردم شهر همدان آماده کنیم.
وی با اشاره به اجرای پروژه‌های کوچک، متوسط و بزرگ در شهر همدان، تصریح کرد: پروژه‌های کوچک همان پروژه‌های اورژانسی هستند که در نقاط مختلف شهر درحال اجراست و پروژه‌های متوسط از جمله باغ گل ها و پارک خلاقیت از این دست هستند که پروژه‌های اثرگذاری در شهر خواهند بود.
وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در مباحث عمرانی در شهر همدان انجام شده است و توجه به تمام مناطق شهر در دستور کار شهرداری قرار دارد، ادامه داد: امسال عملیات اجرایی سه پارکینگ طبقاتی در شهر همدان آغاز می‌شود.
صوفی با اشاره به اجرای پروژه هدایت آبهای سطحی در شهر همدان، خاطرنشان کرد: هر ساله در ایام بارش، شاهد آبگرفتگی معابر و خانه‌های مردم بودیم که با اجرای فاز اول این پروژه، این مشکل در بخشی از مناطق همدان برطرف شد.
وی تأکید کرد: در بحث مدیریت سیل، کاربی نظیری در شهر همدان صورت گرفت که اگر غافل می‌شدیم شاید همدان هم جزء شهرهایی بود که مردم آسیب می‌دیدند.

اتمام مطالعات قطار شهری همدان

شهردار همدان از اتمام مطالعات قطار شهری همدان خبر داد و مطرح کرد: مطالعات قطار شهری همدان تمام شده و درحال پیگیری انتخاب پیمانکار برای اجرای این طرح هستیم.
این مقام مسئول ضمن تشکر و قدردانی از کادر درمانی استان و شهر همدان در بحث کرونا، یادآور شد: در کنار کادر درمانی شهرداری همدان ضدعفونی معابر شهر را در دستور کار خود قرار داد تا کمکی به حوزه درمان در زمینه کنترل شیوع ویروس کرونا داشته باشد.
صوفی با اشاره به مباحث فرهنگی اجتماعی شهر، اظهارکرد: شورای اجتماعی محلات از سال گذشته در همدان کلید خورده و امسال همه محلات همدان دارای شورای اجتماعی می‌شوند.
وی از راه‌اندازی فرهنگسرای کسب و کار برای نخستین بار در همدان خبرداد و تصریح کرد: اعتقاد داریم اگر می‌خواهیم شهری موفق داشته باشیم باید در اقتصاد موفق باشیم برهمین اساس، شهرداری همدان با همکاری نهادهای مرتبط، نخستین فرهنگسرای کسب و کار را برای هماهنگی، زنجیره سازی و برندسازی تولیدات خانگی را در همدان ایجاد کرده است.
شهردار همدان با تأکید براینکه در کنار مباحث عمرانی، مباحث اجتماعی و کمک به توسعه کسب و کارها در دستور کار شهرداری همدان قرار دارد، از اجرای دو پروژه تجاری بزرگ در این شهر خبرداد و افزود: دو پروژه بزرگ عصر طلایی با ۳۰۰ هزار مترمربع و پروژه ۱۰۰ هزار مترمربعی آسمان در شهر همدان درحال پیگیری و اجراست که پروژه‌های تجاری اثرگذار است.

احداث ۲۰ زمین ورزشی استاندارد در همدان

وی با تأکید بر توسعه فضای سبز در نقاط مختلف شهر همدان، اظهار کرد: احداث ۲۰ زمین تخصصی ورزشی استاندارد از سال گذشته آغاز شده و در چند روز آینده تحویل شهروندان همدانی می‌شود به طوریکه در پایین ترین نقطه شهر همدان پارک و زمین چمن استاندارد ایجاد شده است.
صوفی با اشاره به احداث دو پارک بزرگ در همدان، خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هکتاری اکباتان امروز آغاز می‌شود که طراحی انجام شده و یک پارک جنگلی مفرح برای شهروندان همدانی است تا فقط بلوار ارم، فضای تفریحی مردم همدان نباشد.
شهردار همدان با بیان اینکه پارک گل ها نیز در منطقه دو همدان امروز به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: پارک  ۱۰۰ هکتاری منطقه فخرآباد آغاز شده است و طی دو سال آینده این پارکها به فضای شهری همدان اضافه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه ظرف یک یا دو سال آینده ورودی‌های شهر همدان ترمیم می‌شود، یادآور شد: پل شهید سردار همدانی با جدیت درحال انجام است و پل غدیر نیز در ورودی همدان در حال اجراست.

باغ گل ها یکی از آرزوهای ما بود

رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه شهرداری همدان با وجود کرونا ساکت ننشسته و زندگی با کرونا را ادامه داده است، گفت: شهرداری همدان با وجود تمام پروژه‌هایی که دارد، در بحث فضای سبز و ایجاد فضای نشاط آور برای مردم با سه رویکرد پارک های فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای، حاشیه ای و نواری را در دستور کار خود قرار داده است.
کامران گردان با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در بخش گردشگری ایجاد زیرساخت های گردشگری است، اظهار کرد: احداث پارک ها و فضای سبز مناسب یکی از زمینه‌های جذب گردشگر است که خوشبختانه در سطح شهر همدان پارکهای بسیار مناسبی داریم.
وی تصریح کرد: باغ گل ها یکی از آرزوهای ما بود که علاوه بر اینکه موجب نشاط برای اهالی منطقه شده است، باید در مناطق مختلف شهر نیز ایجاد شود تا از رفت و آمدهای بیشتر جلوگیری شود تا به کاهش ترافیک کمک کند و هم احساس مشارکت مردم در محلات را ایجاد کند.
گردان افزود: امیدواریم اهالی منطقه نسبت به حفظ این باغ کوشا باشند و با بودجه ها و اعتباراتی که داریم بتوانیم از این قبیل کارها را در سطح شهر داشته باشیم.
رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه ما مصمم هستیم که اقدامات زیربنایی در حوزه گردشگری انجام دهیم، یادآور شد: در نظرسنجی‌هایی که از گردشگران و مسافرانی که به همدان سفر داشتند صورت گرفته بود، خوشبختانه امنیت و نظافت و زیبایی شهر همدان از سوی مهمانان مطرح شد که مرهون تلاش های شهرداری است.

باغ گل ها از جاذبه های گردشگری همدان

مدیر منطقه دو شهردار همدان نیز گفت: باغ گل ها بی نظیرترین باغ در سطح استان همدان و یکی از جاذبه‌های گردشگری برای جذب گردشگری در همدان است. جلیلوند اظهار کرد: شهرداری همدان به دید مادی به زمین باغ گل ها نگاه نکرده است و این پارک زیبا را در این منطقه‌ مرغوب که می توانست بهره وری مادی خوبی داشته باشد، تبدیل به پارک کرد.
وی با بیان اینکه پروژه های متعدد شهرداری منطقه دو به لحاظ بیشترین درخواست‌های مردم و نظر شورای شهر همدان و معتمدین در دستور کار قرار گرفت، افزود: نداشتن آسفالت معابر، بیشترین مباحث این منطقه بود که شهرداری با پخش بیش از ۵۰ هزار تن آسفالت توانست این مساله را تا حدود زیادی حل کند.
مدیر منطقه دو شهرداری همدان با تأکید بر اینکه استانداردسازی و نداشتن پیاده رو در سطح منطقه دو مشهود بود که اجرایی شده است، تصریح کرد: پروژه هدایت آب های سطحی در بلوار شهید مطهری همدان یکی از پروژه‌های تأثیرگذار و سختی بود که با حداقل صرفه جویی در زمان و مباحث مالی به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به احداث پارک ۲۵۰ هکتاری اکباتان، ادامه داد: این پروژه نهایی شده و عملیات اجرایی آن از امروز آغاز می‌شود که یکی از بی‌نظیرترین پروژه‌های استان همدان خواهد بود.
این مقام مسئول یادآور شد: پارک جنگلی اکباتان با کمترین دستکاری در طبیعت و کمترین مباحث عمرانی و حداکثر بهره‌وری به مردم شهر همدان تحویل داده خواهد شد.

سنجش ۷۰ درصد از نوآموزان خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از ۷۰ درصد از کودکان در طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش شدند و خراسان جنوبی از این حیث، مقام چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.
محمدعلی واقعی، امروز سه‌شنبه ۲۱ مرداد در بازدید از پایگاه سنجش شهدای بانک ملی مهرشهر بیرجند، اظهار کرد: تا دهم شهریورماه، ۱۰ هزار و ۷۰۳ نوآموز بدو ورود به دبستان در سامانه مربوطه نوبت گرفته‌اند و ۷۳۵۷ نفر سنجش شده‌اند.
به گزارش ایسنا، وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در پایگاه‌های سنجش و مدارس استان تأکید کرد و ادامه داد: تاکنون ۸۶۷ نوآموز به مراکز تخصصی معرفی شده‌اند که از این تعداد ۵۰۴ نفر ارجاع هوش، ۸۶ نفر ارجاع شنوایی، ۲۶۵ نفر ارجاع بینایی و ۱۲ نفر نیز ارجاع جسمی و حرکتی شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از تداوم فعالیت‌های پایگاه‌های سنجش تا پانزدهم شهریورماه سال جاری خبر داد و از مدیران مدارس خواست در موعد مقرر نسبت به نوبت‌گیری اقدام کنند و از اولیاء دانش‌آموزان نیز تقاضا کرد در زمان باقی مانده و مهلت تعیین شده برای سنجش نوگلان خود اقدام کنند تا در روزهای پایانی با ازدحام جمعیت و مشکلات پس از آن مواجه نباشیم.
واقعی با اشاره به فعالیت ۱۶ پایگاه طرح سنجش در استان، افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح ۱۲ هزار و ۵۰۰ کودک بدو ورود به دبستان در این طرح شرکت کرده و سنجش شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به اجرای طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی از مهرماه سال جاری، تصریح کرد: ۵ هزار نوآموز پیش دبستانی نیز در طرح سال گذشته سنجش شده‌اند.
واقعی یادآور شد: در نیمه شهریورماه سال جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی آغاز سال تحصیلی را جشن می‌گیرند.
ایسنا/ خراسان جنوبی 

دانش آموز تبریزی نفر برتر جشنواره کشوری «کودکان عصر دیجیتال» شد

دانش آموز دبستان قدر تبریز، در جشنواره کشوری «کودکان عصر دیجیتال» به عنوان نفر برتر انتخاب شد. در راستای اجرای جشنواره تدریس مجازی دانش آموزی تحت عنوان “کودکان عصر دیجیتال” در ایام تعطیلات مدارس به علت کرونا، هنرنمایی و توانمندی‌های دانش آموزان نمایش داده شد.
به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، پس از بررسی‌ها و داوری از میان آثار ارسالی، دانش آموز آناهیتا فتحی از دبستان قدر تبریز نفر برتر جشنواره انتخاب شد.
ایسنا/ آذربایجان شرقی

موفقیت ۲ کودک اردبیلی در مسابقه نقاشی اسپانیا

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل از موفقیت ۲ عضو ایرانی در مسابقه نقاشی اسپانیا با عنوان «جهانی امن‌تر» که از اعضای مراکز فرهنگی و هنری استان اردبیل هستند، خبر داد.
زعفر احدزاده 8 مرداد در جلسه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اعلام این خبر افزود: این هنرمندان در مسابقه بین‌المللی نقاشی و پوستر «بنیاد صلح و همکاری» کشور اسپانیا حضور داشتند.
وی گفت: این دوره از مسابقه با موضوع “برای جهانی امن‌تر” در سال ۲۰۱۹ برگزار شد که از میان هزار و ۷۹ اثر از ۲۵ کشور جهان “آیلین نجفی” عضو ١١ ساله مرکز فرهنگی – ‌هنری شماره ۲ کانون اردبیل در بخش پوستر و “آنیسا محمدباقرزاده” عضو هفت ساله مرکز فرهنگی – ‌هنری شماره یک کانون اردبیل در بخش نقاشی مسابقه بین‌المللی نقاشی و پوستر “بنیاد صلح و همکاری” سال ۲۰۱۹ دیپلم افتخار گرفتند.
وی همچنین به موفقیت‌های کشوری کودکان و نوجوانان اعضای انجمن عکاسی استان در مهرواره بهار در خانه و نخستین آفرین‌واره انجمن عکاسی کشور پرداخت و افزود: همزمان با شیوع ویروس کرونا فراخوان مهرواره نوروزی “بهار در خانه” در قالب‌های نقاشی ، عکس و فیلم کوتاه منتشر شد و تکنیک و اندازه خلق آثار این مهرواره آزاد و برای کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۸ سال اعلام‌ شده بود.

او بیان کرد: آثار عکاسی اشکان عشایری ۱۴ ساله و سحر داداش‌زاده ۱۶ ساله از مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در میان ۵۰ آثار برتر انتخاب شد و به نمایشگاه راه یافت و نتایج مهرواره اخیرا اعلام شد.
احدزاده در خصوص نخستین فراخوان آفرین‌واره انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که بصورت کشوری برگزار شد، گفت: نخستین فراخوان آفرین‌واره انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان “من و کتاب” در زمستان ۱۳۹۸ در ۲ بخش نوجوان و بزرگسال برگزار شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ادامه ‌داد: ۲۲۵ عکاس شرکت‌کننده شامل ۶۳ بزرگسال با ۲۱۷ قطعه عکس و ۱۶۲ نوجوان با ۴۰۶ قطعه عکس از ۱۶ استان کشور در این آفرین‌واره شرکت داشتند که از این تعداد ۲۵ اثر از کانون استان اردبیل به دبیرخانه ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت.
وی افزود: سعید زعفری از کانون هشتجین عناوین برگزیده، تقدیری و شرکت در نمایشگاه در بخش بزرگسال را کسب کرد و در بخش نوجوان نیز آثار عسل سیدزاده از مرکز شماره یک کانون اردبیل، ساینا حمیدیان و محدثه قلی وند از مرکز شماره ۳ کانون اردبیل و مهدی زعفری از کانون هشتجین عنوان شرکت در نمایشگاه این آفرین‌واره را به دست آوردند.
مدیرکل کانون استان اردبیل درباره مسابقه “نامه‌ای برای زمین” نیز اظهارداشت: 5 برگزیده از 7 برگزیده این مسابقه ادبی از اعضای کانون استان بودند که سیده سوگند حسینی از مرکز شماره یک کانون اردبیل، پینار عبداللهی عضو نوجوان کارگاه ادبی مرکز ۴ کانون اردبیل، سیده یسنا سیدی عضو فعال ادبی کانون شهرستان نمین و نیز ثمین شریفی و آیسل رضازاده از اعضای کارگاه ادبی مشگین‌شهر مقام‌های برتر را کسب کردند.
وی در ادامه به موفقیت عضو دیگر کانون استان در مسابقه ملی نقاشی کودک با موضوع “کرونا را شکست می‌دهیم” اشاره کرد و گفت: در بخش راهیابی آثار به نمایشگاه و از میان شرکت‌کنندگان سراسر کشور در رده سنی خردسال اثر آنیا باقلاچی عضو مرکز ۲ کانون در جمع راه‌یافتگان نمایشگاهی قرار گرفت.
ایسنا/ اردبیل 

برپایی آنلاین جشنواره کودک؛ فرصتی برای ورود به دنیای جدید

سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران امسال به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد؛ این اولین رویداد سینمایی پس از شیوع کرونا در ایران است که به صورت مجازی برپا می‌شود.
تأثیرات اجتماعی برپایی یک جشنواره سینمایی به ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان و مشارکت‌ این قشر در برپایی یک رویداد فرهنگی در دورانی که شیوع کرونا، بر روح و روان و رفتارهای اجتماعی این نسل پرشور، اثرگذار بوده، موضوعاتی است که ضرورت برپایی گسترده و جریان ساز دو رویداد جشنواره و المپیاد فیلمسازی را تأیید می‌کند.
احمد حلت روانشناس تربیتی، فروغ جعفری روانشناس، رضی هیرمندی مترجم کتاب کودک و اعظم راود راد استاد علوم اجتماعی از نگاه خود این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.
تهران- ایرنا

برپایی آنلاین جشنواره؛ انرژی مثبت برای کودکان سراسر ایران

احمد حلت روانشناس تربیتی با اشاره به این که «حرکت دنیا به سمت فضای مجازی و آنلاین است» گفت: معتقدم با برپایی جشنواره و المپیاد فیلمسازی به صورت آنلاین، مشارکت اجتماعی بالا می‌رود و این جشنواره با توجه به این که مربوط به فیلم کودک و نوجوان است، حتی به صورت غیرحضوری می‌تواند اثرگذار باشد.
او ادامه داد: برگزاری جشنواره به شکل آنلاین نظر مخاطبین بیشتری را به سمت این رویداد جلب می‌کند. بنابراین اطمینان داشته باشید اگر تبلیغات در این زمینه در رسانه‌های مختلف زیاد باشد، ثمرات زیادی برای کارگردان‌ها، تهیه کنندگان فیلم، بچه‌ها و خانواده‌ها خواهد داشت.
این روانشناس تربیتی ادامه داد: باتوجه به این که برپایی جشنواره به شکل آنلاین، مشارکت شهرهای مختلف را به صورت جدی‌تر به همراه خواهد داشت، انرژی مثبت فراوانی برای بچه‌های شهرستان‌های محروم- به ویژه روستاها و شهرهای دور افتاده- ایجاد می‌کند که همه در یک فرصت برابر کنار یکدیگر در یک مسابقه شرکت کرده‌اند.
او در پایان گفت: انتظار این است که به فیلم‌های منتخب، قول دیده شدن در فضای بیشتر داده شود. پس باید روی این موضوع هم کار شود تا علاوه بر جلب مشارکت مردم، بچه‌ها، صاحبان آثار هم از این که فیلم‌هایشان بیشتر از همیشه دیده می‌شود، لذت ببرند.

افزایش مشارکت‌های اجتماعی با برپایی جشنواره

فروغ جعفری، مشاور و روانشناس کرونا و شرایط تحمیلی ناشی از آن را موجب کاهش مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی در تمام سنین دانست و گفت: برگزاری جشنواره و کارهایی از این دست می‌تواند به افزایش مشارکت‌های اجتماعی منجر شود. البته این نکته که چگونگی برگزاری جشنواره بسیار در رسیدن به این هدف موثر است اهمیت دارد.
از دیگر مسائلی که حتما باید به دقت بررسی شود نحوه اجرایی کردن فعالیت، ایجاد انگیزه، نیازسنجی درست در مورد نیاز مخاطب و جذاب بودن فعالیت است.
او ادامه داد: گروه سنی کودک و نوجوان در اثر شرایط جدید به وجود آمده اوقات فراغت بیشتری دارند و تمام کلاس‌ها و برنامه‌هایی که سال‌های قبل در تابستان داشتند، عملا لغو شده است. بنابراین می‌توان از این فرصت پیش آمده کمال استفاده را کرد. از طرفی آنلاین برگزار شدن آن برای سراسر کشور نیز این فرصت را ایجاد کرده است که کودکان و نوجوانان بیشتری بتوانند از این جشنواره بهره‌مند شوند.
این کارشناس نیز تأکید کرد: البته دستیابی به این مهم، مستلزم اطلاع‌رسانی گسترده و جامع در مورد زمان و ساعت برگزاری جشنواره، نحوه شرکت، تبیین تمام شیوه‌نامه‌های لازم برای دسترسی آنلاین به این جشنواره به صورت کامل، ساده و ارائه محتوای جذاب و مناسب سنین جامعه هدف است.

برپایی جشنواره در فضای مجازی تبدیل به یک الگو خواهد شد

دکتر اعظم راود راد استاد علوم ارتباطات اجتماعی نیز در خصوص برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در روزهای کرونایی به شکل آنلاین گفت: با توجه به تداوم شرایط حاضر و این که تغییر آن در آینده‌ای نزدیک قابل پیش‌بینی نیست؛ بهتر است که فعالیت‌های جاری زندگی متوقف نشود و با استفاده از امکانات دنیای دیجیتال تداوم یابند. از یک طرف این یک فرصت خوب است برای شناخت بیشتر، استفاده بهتر از این فضا و از سوی دیگر می توان به حضور ناگزیر تعداد بیشتری از مردم که قبلا چندان در دنیای مجازی فعال نبودند اشاره کرد. این هر دو می‌تواند حتی در آینده‌ای که مشکل فعلی مرتفع شده باشد نیز، نقش مهمی داشته باشد.
او تأکید کرد: در هر حال، باید پذیرفت که دنیا در حال حرکت به سوی استفاده بیشتر و موثرتر از تکنولوژی‌های جدید و دیجیتال است. روند کنونی که در آن انسان‌ها ناگزیر از انتقال بسیاری از انواع فعالیت‌های اجتماعی خود به دنیای دیجیتال شده‌اند؛ این حرکت را تسریع می‌بخشد. ضمن آن که مردم از طبقات مختلف اجتماعی را بیش از گذشته به این دنیای جدید دعوت خواهد کرد. همین افزایش جمعیت دنیای مجازی، زمینه مشارکت افراد بیشتری را در دنیای آینده- که وجه غالب آن دیجیتال خواهد بود- فراهم می‌کند.
بنابراین فرصت‌هایی را که به هر دلیل برای روابط اجتماعی متفاوت و پیشرفته‌تر به وجود می‌آید نباید از دست داد، چرا که در این صورت، دنیا با فرصت‌های جدید به پیش می‌رود و آن‌هایی را که از این فرصت‌ها استفاده نکردند؛ پشت سر می‌گذارد.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به این که معنای سخن این نیست که در صورت بازگشت به شرایط عادی نباید از روش‌های قدیمی اجتماعی برای انجام کارها استفاده کرد، گفت: مقصود این است که روش‌های جدید می‌توانند در کنار آن شکوفا شوند و سرعت توسعه جامعه را افزایش دهند. اما مساله‌ای که نیازمند تامل است نحوه‌ استفاده از این فرصت جدید در برگزاری جشنواره‌هایی اینچنینی است تا بتوان با روش‌های روزآمد به بیشترین میزان کارآیی دست یافت. این کاری است که می‌توان با مشورت و تدبیر متخصصان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تکنولوژی دیجیتال به نحو قابل قبولی انجام داد.
راودراد تصریح کرد: برگزاری جشنواره به شکل آنلاین امکان و فرصتی جدید است. ضرورت این کار عملا نشان داده شده است؛ زیرا در حال حاضر می‌توان گفت تقریبا در تمامی حرفه‌ها، علوم و فعالیت‌های اجتماعی، برگزاری جلسات و برنامه‌های مختلف جمعی استفاده از امکانات دنیای دیجیتال آغاز شده است.
به مرور زمان خواهیم دید این شکل از برگزاری به صورت لایو، اجرا در شبکه‌های مختلف اجتماعی و فضای مجازی تبدیل به یک الگو خواهد شد. به طوری که پیش بینی می‌شود زمانی که ویروس هم نباشد خیلی از کارها به دلیل کاهش هزینه‌ها، وقت و سهولت بیشتر به برنامه‌ ریزی و امکان افزایش مشارکت جمع بزرگتری از مردم، به همین شکل آنلاین برگزار خواهد شد.
او در خصوص ایجاد انگیزه بیشتر در کودکان و نوجوانان شرکت کننده، گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان به شکل آنلاین باعث مشارکت گسترده‌تری از کودکان و نوجوانان از مناطق جغرافیایی مختلف و متنوع خواهد شد. این در حالی است که در حالت حضوری به دلایل محدودیت های مختلف از جمله مسافت، هزینه‌های مالی و غیره می‌توانست کم‌تر از این روش، مشارکت مخاطبانش را به همراه داشته باشد. در نهایت آینده بهتر و بیشتر مشخص خواهد کرد که هزینه- فایده و کمیت- کیفیت این کار چه مقدار و چگونه خواهد بود…

مرز بین دنیای واقعی و مجازی باریک و کم‌رنگ‌تر شده است

رضی هیرمندی، مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیز درباره امکان آنلاین برگزار شدن جشنواره گفت: طبیعی است که همه ما در دوره‌ کرونا دچار محدودیت‌هایی شده‌ایم که در دوران پیشاکرونایی گرفتار آن‌ها نبوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مقابله با این محدویت‌ها استفاده‌ برنامه‌ریزی‌شده از امکانات مجازی ‌است.
او تأکید کرد: امروزه وقتی مرز بین دنیای واقعی و مجازی باریک و کم‌رنگ‌تر شده است و کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. چرا بچه‌ها و بزرگ‌ترها از برپایی جشنواره‌هایی که امکان برگزارشدن آن‌ها به صورت آنلاین وجود دارد محروم باشند؟
این مترجم کودک و نوجوان ادامه داد: در عین حال، باید دید در گذرِ این چند ماه، چه اقداماتی برای فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم این گونه جشنواره‌ها صورت خواهد گرفت و یکی از مهم‌ترین این اقدامات ایجاد ظرفیت اینترنتی مناسب برای برپایی جشنواره به شکل آنلاین است.

بهره مندی 2 هزار کودک خراسان شمالی از برنامه های کانون پرورش فکری

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: ماهانه ۲ هزار نفر از کودکان استان از برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون در فضای مجازی بهره‌مند می‌شوند.
فرهاد آقابیگی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مربیان مراکز کانون پرورشی در این استان، ماهانه سه هزار و ۴۰۰ عنوان فعالیت در فضای مجازی انجام می دهند که البته امسال، شیوع ویروس کرونا سبب شده تا حضور فیزیکی کودکان و دانش آموزان در برنامه های کانون کمتر شود اما فضای مجازی، بستری است تا فعالیت ها ادامه داشته باشد.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای پاسخ به نیاز کودکان در روزهای تابستان و اوقات فراغت، از فضای مجازی بهره گرفته است.
آقابیگی همچنین در خصوص دیگر اقدامات در حال انجام در استان گفت: امسال راه اندازی سینما کودک در دست پیگیری است و در این زمینه اقدامات سخت افزاری انجام شده است.
وی افزود: کل اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی سینما هفت میلیارد ریال است و تلاش داریم تا از ظرفیت بخش خصوصی هم که در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، برای فعال کردن نخستین سینمای کودک در استان استفاده کنیم.
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر در سال جاری،  راه اندازی خانه بازی است که در آن بازی های بومی، فکری، رایانه ای برای کودکان در نظر گرفته شده است.
آقابیگی با بیان اینکه این خانه تا پایان امسال راه اندازی می شود، تصریح کرد: بازی هایی که در این خانه، با کودکان کار می شود، مورد تایید شورای نظارت بر اسباب بازی های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: نخستین مرکز آفرینش های هنری کودک و نوجوان استان هم امسال راه اندازی می شود که این مرکز شامل ظرفیت هایی چون کارگاه سفال، کارگاه انیمیشن، موسیقی و تئاتر است.
در خراسان شمالی ۹ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار برای خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان فعال است. خراسان شمالی بیش از ۱۸۰ هزار دانش آموز دارد که به نوعی جامعه هدف برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند اما هر مرکز ثابت ۵۰۰ عضو و هر مرکز سیار ۸۰۰ عضو دارد.
بجنورد- ایرنا

۶۴۰ هزار کودک تهران به غربالگری بینایی نیاز دارند

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان از ۱۵ تیر تا آخر آذرماه امسال، گفت: بر اساس آخرین سرشماری کشور حدود ۶۴۰ هزار کودک سه تا ۶ سال در استان تهران ساکن هستند که باید با هدف پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری شوند.
محسن فتاپور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۲۳۳ پایگاه ثابت و سیار با رعایت تمام جوانب بهداشتی برای غربالگری بینایی اختصاص یافته است تا خانواده‌ها نسبت به غربالگری کودکان اقدام و از این طریق با کنترل و پیشگیری به موقع از توسعه بیماری تنبلی چشم جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه از ۱۵ تیرماه امسال تاکنون بینایی تنها ۱۲۰ هزار کودک غربالگری شده، ادامه داد: امسال شیوع ویروس کرونا باعث ترس خانواده‌ها از مراجعه حضوری به این مراکز شده است؛ ضمن اینکه بهزیستی استان تهران این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهد که در تمامی مراکز اعلامی مسایل بهداشتی به دقت رعایت می‌شود و مراحل بینایی‌سنجی با استفاده از دستگاه صورت می‌گیرد.

به گفته وی کارشناسان با خانواده‌هایی که سال گذشته غربالگری کودکانشان را انجام داده‌اند تماس می‌گیرند و نسبت به حضور کودکان در این مراکز برای انجام غربالگری بینایی تاکید می‌کنند.

«فتاپور» اضافه کرد: سال گذشته ۶۱۶ هزار و ۱۹۰ کودک غربالگری شدند که از این تعداد 2 هزار و ۵۷۴ بیمار تنبلی چشم و ۱۸ هزار و ۴۲۹ فرد دارای اختلال به سایر بیماری‌های چشمی شناسایی شدند.
وی یادآوری کرد: خانواده‌ها برای کسب اطلاعات از پایگاه‌های مختلف غربالگری می‌توانند با شماره ۸۸۷۸۷۱۹۸ تماس حاصل کرده و به نزدیکترین پایگاه به محل زندگی مراجعه کنند.
تهران- ایرنا

سه کودک کردستانی برگزیده عکس مهرواره نوروزی بهار در خانه شدند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان گفت: سه کودک و نوجوان عضو این کانون برگزیده بخش عکس مهرواره‌ نوروزی بهار در خانه شدند.
به گزارش ایرنا، سهیلا شیخی روز سه‌شنبه اظهار داشت: رزا مصری، رویان رحمانی، کارین صالحی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش عکاسی به عنوان برتر انتخاب و معرفی شدند.
وی اضافه کرد: در بخش عکاسی مهرواره کشوری بهار در خانه، ۶۳۰ اثر در دو گروه سنی ۷ تا ۱۱ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال به‌صورت جداگانه، در دو مرحله بررسی شدند و آثار منتخب ۵۰ عکاس به نمایشگاه راه یافت.
شیخی افزود: آثار برتر و راه‌یافته به نمایشگاه، در بخش گالری پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نشانی kpf.ir منتشر خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین در بخش نقاشی اثر نقاشی کسرا محمودی به نمایشگاه مهروار بهار در خانه راه پیدا کرده است.
در حال حاضر ۴۰ هزار کودک و نوجوان در سطح استان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که در ۲۰ مرکز ثابت و چهار کتابخانه سیار روستایی آموزش می‌بینند.
سنندج – ایرنا

توجه به جنبه‌های کالبدی شهری در تحقق شهر دوستدار کودک ضروری است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان گفت: طراحی فضاهای شهری و توجه به جنبه‌های کالبدی شهری در تحقق شهر دوستدار کودک ضروری است.
به گزارش خبرنگار مهر، رضوان سلماسی ظهر یکشنبه در صحن شورای شهر همدان گفت: حوزه کودکان طلایه‌دار برندسازی فرهنگی همدان شده و با عنوان «شهر دوستدار کودک» از کمیته فرهنگی تا کسب عنوان جهانی ماراتن به مقصد خود رسید.
رضوان سلماسی با بیان اینکه برندسازی فرهنگی به عنوان یکی از اهداف شورای شهر همدان در دوره پنجم در دستورکار کمیسیون فرهنگی اجتماعی قرار گرفته است، افزود: از آنجایی که کودکان عامل پیوند نسل‌های گذشته و آینده در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند، انتقال سنت‌ها، فرهنگ‌ها، اعتقادات، باورها و پیشینه‌های هویت‌بخش و اصلاح محیط اجتماعی در هر جامعه از طریق کودکان مسیر می‌شود.
سلماسی اضافه کرد: از این رو با توجه به اهمیت جایگاه کودکان در جامعه، این حوزه هدف سیاست گذاری قرار گرفت و ابتکار شهر دوستدار کودک در وزارت کشور و یونیسف به عنوان مصداق اجرایی این حرکت انتخاب شد.
وی با اشاره به اینکه طراحی فضاهای شهری و توجه به جنبه‌های کالبدی شهری در تحقق شهر دوستدار کودک ضروری است، اضافه کرد: تحقق شهر دوستدار کودک باید با توجه به کرامت و قداست همه ساکنان شهر محقق شود که این تضمین سلامت روحی و جسمی آنان با رعایت حقوق شهروندی گامی اساسی در راستای تحقق شعار شهر دوستدار کودک است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان ادامه داد: حال که شهر دوستدار کودک با رسالت احقاق حقوق کودکان در رشد، یادگیری و توانمندسازی آینده‌سازان این سرزمین فرصتی برای بروز و ظهور توانایی‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و اجتماعی شهر به شمار می‌آید؛ کسب عنوان «پایلوت شهر دوستدار کودک» مجالی دیگر برای معرفی توانایی‌های کهن بوم همدان فراهم کرده است.
سلماسی اظهار کرد: در این راستا تدوین ضوابط شهر دوستدار کودک، طراحی و ایجاد خانه‌های بازی، گذرهای کودک، اتاق‌های مادر و کودک، استانداردسازی زمین‌های بازی بوستان‌ها، و سایر فعالیت‌های مرتبط و هم راستا با معیارها و شاخصه‌های شهرهای دوستدار کودک با نگاه کارشناسی و تخصصی در دستورکار قرار دارد.
وی یادآور شد: با پیگیرهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان ضمن همکاری متولیان، متخصصین، فعالین مدنی در این حوزه، کارگروه تخصصی «شهر دوستدار کودک» در مرکز پژوهش‌های شورا، ذیل این کمیسیون، فعالیت خود را آغاز و با شکل‌گیری دبیرخانه‌ای به این نام، در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری، براساس ابلاغیه وزارت کشور، سیاست‌های ابلاغی کمیسیون در شهرداری اجرایی شد.
سلماسی همکاری دستگاه‌های مرتبط در این حوزه از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی را قابل توجه و شایسته تقدیر برشمرد و گفت: نقطه هدف کمیسیون و شورای اجرایی، کسب عنوان و نشان شهر دوستدار کودک و پایلوت شدن، مجوز و فرصت حرکت برای دستیابی به این برند ملی و بین المللی است.
وی افزود: از این رو باید شاخصه‌ها و دستورالعمل وزارت کشور و سازمان یونیسف از سوی دبیرخانه، برای هماهنگ کردن اقدامات تمامی دستگاه‌های مرتبط در شهر، با محوریت دبیرخانه شهر دوستدار کودک به طور جدی احصاء و به متولیان امر ابلاغ شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه در راستای دریافت نشان و برند «شهر دوستدار کودک» یونیسف، برآنیم که چرخه شهر دوستدار کودک را به صورت موفقیت‌آمیز تکمیل کرده و نشان یا عنوان رسمی را برای همدان دریافت کنیم، اضافه کرد: به همین منظور استفاده حداکثری از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های شورای اجتماعی محلات می‌تواند گامی مؤثر در رسیدن به هدف این حرکت باشد که تشکیل شورای کودکان در شورای اجتماعی محلات، بهره گیری از آموزش شهروندی در تلطیف فضای فکری و عملکردی شهر در جهت مناسب سازی فضای شهری برای کودکان از برنامه‌های آتی شهر دوستدار کودک است.

گروه‌های محلی ناظران سلامت کودک در جنوب شهر تشکیل می‌شود

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ از تشکیل گروه ناظران سلامت کودک با هدف شناسایی و معرفی کودکان زباله گرد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن فریدی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ حمایت از سلامت کودکان و تحقق شهر تهران به عنوان شهر دوستدار کودک را از اهداف اصلی این طرح اعلام کرد و گفت: در همین راستا از هر محله حداقل سه نفر از شهروندان به عنوان ناظران سلامت کودک فعالیت می کنند.
وی افزود: ناظران سلامت کودک در صورت مشاهده کودک زباله گرد، اطلاعات آنان را شامل آدرس، تاریخ، ساعت و تصویر مربوطه به منظور پیگیری و رفع این آسیب اجتماعی گزارش می دهند.
فریدی با اشاره به مشارکت شورایاران، کانون های سلامت و مسئولان خانه های سلامت در این طرح، از شهروندان نیز دعوت کرد تا در کنار ناظران سلامت در این امر اجتماعی شرکت کرده و در صورت مشاهده کودکان زباله گرد موارد را از طریق سامانه ۱۳۷، پرتال شهرداری تهران و تهران من و خانه های سلامت مستقر در سرای محلات اعلام کنند.

بازگشت بیش از ۳۳٠٠ دانش آموز آذربایجان غربی به چرخه تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۳۰درصد از بازماندگان از تحصیل به دلیل فقر مالی و اشتغال با هدف تامین هزینه زندگی از تحصیل باز می مانند.
ابراهیم محمدی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه هر ساله طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل در سراسر اجرا می شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳هزار و ۹۳۸ نفر بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شد که از این تعداد، ۳۳۳۵ نفر به چرخه آموزش بازگردانده شد.
وی با بیان اینکه یکی از رسالتهای اصلی آموزش و پرورش تحت پوشش بردن همه کودکان لازم التعلیم است، افزود: حدود ۳۰ درصد از بازماندگان از تحصیل به دلیل فقر مالی و اشتغال با هدف تامین هزینه زندگی از تحصیل بازمی مانند.
محمدی بیان کرد: آموزش و پرورش با تأمین مایحتاج اولیه تحصیل برای بازگرداندن این دانش اموزان به چرخه آموزش تلاش می کند اما برای موفقیت کامل در این خصوص باید تمامی دستگاه های حمایتی ورود کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید با حضور بالغ بر ۶۱۸ هزار دانش آموز استان در ۵۰۸۰ مدرسه آغاز شده است، تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد کرونا کشور، اصل بر آموزش حضوری دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی است گرچه سایر روشهای آموزشی اعم از بستر برنامه شاد، رسانه ملی و ارائه جزوات آموزشی با قوت جریان خواهد داشت.
وی ادامه داد: حضور دانش آموزان در مدارس اختیاری بوده و به شکل گروه بندی شده و با هدف کاهش تراکم کلاسی در مدارس حضور می یابد و مابقی آموزش به صورت غیر حضوری از طریق سایر روش هایی همچون شبکه شاد و رسانه ملی ارائه می شود.
ایسنا/ آذربایجان غربی

موفقیت کودکان خوزستانی در مسابقه نقاشی نوازاگورا بلغارستان

۲ کودک خوزستانی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، دیپلم افتخار بیست‌ودومین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا کشور بلغارستان – ۲۰۲۰ را کسب کردند. آوا مقدسیان هفت ساله و ارژنگ باختر ۱۰ ساله، هر ۲ از مرکز فرهنگی‌ و هنری کانون بهبهان در استان خوزستان موفق به دریافت دیپلم افتخار مسابقه بین‌المللی نقاشی بلغارستان شدند.
آوا مقدسیان و ارژنگ باختر ۲ کودک خوزستانی زیر نظر ناهید مهرانفر، مربی هنری مراکز کانون پرورش فکری شهرستان بهبهان در این رویداد هنری شرکت کردند.
همچنین مرسانا بیگ‌زاده هشت ساله از مرکز فرهنگی و ‌هنری شماره سه کانون کرمانشاه، فاطمه علیزاده پنج ساله از مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌ و هنری کانون پرورش فکری و اسرا صدقی ۱۰ ساله عضو کانون ارومیه در استان آذربایجان غربی نیز از این رویداد بین‌المللی دیپلم افتخار گرفتند.
به گزارش ایسنا، برپایه اعلام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، بیست‌ودومین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا بلغارستان – ۲۰۲۰ در حالی با موضوع آزاد برگزار شد که چهار هزار و ۳۲۸ اثر از ۳۵ کشور با یکدیگر رقابت کردند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارسال ۱۵ اثر در این مسابقه بین‌المللی نقاشی شرکت کرده بود.
ایسنا/ خوزستان

مناسب سازی فضای آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان از مناسب سازی مدارس به گونه ای که حداقل محدودیت ها برای دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود داشته باشد تحت عنوان طرح «مدرسه انطباقی» خبر داد.
احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در طرح مدرسه انطباقی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دنبال این است که مقدماتی را برای مدرسه‌ای که می‌خواهد پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد، فراهم کند.
وی با بیان اینکه در این طرح، مدرسه باید به گونه‌ای مناسب سازی شود تا حداقل محدودیت ها را داشته باشد، افزود: تجهیزات کمک آموزشی و مناسب سازی‌ها باید برای دانش‌آموزان انجام شود، این مدارس باید رمپ داشته باشند تا کودکان نابینا بتوانند از آن استفاده کنند، پله ها باید به صورتی باشد که رفت‌ و آمد دانش آموزان را دچار مشکل نکند، برخی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیاز به سرویس های بهداشتی خاصی دارند و نمی توانند از سرویس های بهداشتی عادی استفاده کنند بنابراین مدرسه انطباقی باید در این زمینه ها آماده سازی شود.
قره‌خانی با اشاره به اینکه در طرح مدرسه انطباقی علاوه بر مناسب سازی فضای فیزیکی مدرسه، باید نیروی انسانی نیز آموزش های لازم را ببیند، تصریح کرد: نیروی انسانی ما در مدارس انطباقی باید به گونه ای آموزش ببیند که با ویژگی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آشنا شود؛ به عنوان مثال آموزگاران ما باید خط بریل و زبان اشاره را بیاموزند و به گونه ای صحبت کنند تا دانش‌آموزانی که مشکل شنوایی دارد، بتواند لب‌خوانی کنند.
وی ادامه داد: هدفگیری سازمان آموزش و پروش استثنایی کشور این بوده که ۵۰۰۰ آموزگار را در سال تحصیلی جاری برای این طرح آماده کند که تاکنون طبق گزارش‌های دریافتی ما بیش از ۲۰۰۰ نفر آموزش دیده‌اند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان در رابطه با آموزگاران استان نیز توضیح داد: ۲۷ نفر از آموزگاران آموزش مقدماتی زبان اشاره را دریافت کردند که هدف‌گیری ما این است که بیش از ۴۰ نفر را در سال تحصیلی جاری آماده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نگرش کادر آموزشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز باید به صورتی باشد که این دانش‌آموزان را در کنار سایر دانش‌آموزان بپذیرند و همه را با یک دید ببینند، گفت: آموزش نیروی انسانی جزء اولویت های ما در مدرسه انطباقی و برای تمامی مدیران سطح استان است تا با شرایط دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آشنا شوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان بیان کرد: برخی اوقات کلیه والدین مدرسه باید آموزش ببینند تا به این دانش‌آموزان نگرش منفی نداشته باشند و کودکان آنها نیز این کودکان را بپذیرند.
قره‌خانی خاطرنشان کرد: از نظر مناسب سازی فضا، طرح مدرسه انطباقی را از مدرسه پویندگان در شهرک مدنی آغاز کردیم و اعتبار ۲۰ میلیون ریالی برای مناسب سازی فیزیکی آنجا درنظر گرفتیم.
وی با بیان اینکه پیگیر مباحث تجهیزات برای این دانش‌آموزان هم برای مسائل آموزشی و هم توانبخشی هستیم، افزود: برخی دانش‌آموزان نیاز به کیت های خاص آموزشی دارند که در تلاش هستیم این کیت ها را تهیه کنیم و در اختیار مدرسه پویندگان که پایلوت آزمایشی ما در طرح مدرسه انطباقی است، قرار دهیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان در رابطه با اهداف این طرح اظهار کرد: هدف از ایجاد مدرسه انطباقی این است که می‌خواهیم عدالت آموزشی را که از مباحث طرح تحول آموزش بنیادین آموزش و پرورش است، پیگیر باشیم.
قره‌خانی در پایان مطرح کرد: تلاش می کنیم بحث تغییر نگرش ها به دانش آموزان با نیازهای ویژه را داشته باشیم تا جامعه به توانمندی این دانش آموزان نگاه کند نه فقط به مشکلات و نیازهای ویژه ای که دارند.
ایسنا/ همدان 

فعالیت ۶۵ مدرسه و مرکز دانش آموزان با نیازهای ویژه در کردستان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از فعالیت ۶۵ مدرسه و مرکز آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه استان در سال تحصیلی جدید خبر داد.
خلیل رنجبر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ۲۳ مدرسه مستقل و ۱۶مدرسه ضمیمه با نیازهای ویژه، ۱۹ مرکز اختلالات یادگیری دولتی و ۷ مرکز خصوصی در سطح استان، فعالیت های آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی خاص را به دانش آموزان با نیاز ویژه ارائه می دهند.
وی رعایت شیوه نامه های بهداشتی و دستورالعمل های سلامت درمدارس را یک ضرورت دانست و افزود: حفظ و تأمین سلامت دانش آموزان در مدارس اولویت اصلی است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید بر اینکه جریان تعلیم و تربیت باید همزیستی با این ویروس کرونا را در پیش بگیرد، عنوان کرد: جریان زندگی ادامه دارد و باید سعی شود شیوه زیستن با این ویروس را یاد گرفت.
رنجبر با بیان اینکه یک دانش آموز با نیاز ویژه برابر با چهار دانش آموز در یک کلاس عادی نیازمند ارائه خدمات است، افزود: آنچه مهم است باور به ارزشمندی این کودکان مانند همه کودکان دیگر، اهمیت دادن به حضورآنها در جامعه و احترام به تفاوت های آن ها مانند همه تفاوت های انسانی دیگر است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه نیروی انسانی مؤثر به عنوان بارزترین و شاخص ترین مؤلفه در شناخت دانش آموزان، نیازهای ویژه آنان و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان مؤثر بوده و انگیزه آنان را مضاعف می سازد، تصریح کرد: باید به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک شود تا با دنبال کردن اهدف واقعی در زندگی با محیط اجتماعی سازگار شوند.
وی افزود: فعالیت در مدارس با نیازهای ویژه نیازمند روابط عاطفی، انسانی، سعه صدر، انگیزه، دلسوزی و روابط عاطفی و معنوی بالایی است و معلمان این مدارس با ظرافت، حساسیت، تعهد و دلسوزی خاص و مضاعف امورات و مسائل مربوط به دانش آموزان را پیگیری می کنند.
رنجبر گفت: یکی از اهداف مدارس با نیازهای ویژه تسهیل و پیشبرد امر آموزش و یادگیری است که این مهم در آموزش دانش آموزان دقت نظر خاصی را می طلبد، اگر برنامه های آموزشی و یادگیری با روشن بینی اجرا شود و هدف ها به صورت قابل فهم و عملی طرح شود می توان بازده مدارس را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه امری پیچیده و تخصصی است تصریح کرد؛ با عادی سازی و همزیستی در کنار همسالان، فرهنگ سازی و تغییر نگرش، آموزش خانواده و آگاه سازی جامعه می توان زمینه بهره وری و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های افراد با نیاز ویژه را در جامعه فراهم کرد.
رنجبر با بیان اینکه در طی سال های اخیر حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی (نهضت عادی سازی) جزو سیاست های ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  بوده است، یادآور شد: ۴۸۵ نفردانش آموز به صورت تلفیقی – فراگیر در دوره های مختلف تحصیلی، چهارهزارو ۱۷۸ نفردانش آموز دیرآموز در پایه های اول تا سوم و یک هزار و ۶۰۰ نفر دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان در سال تحصیلی گذشته استفاده کردند.
ایسنا/ کردستان

کارگروه تدوین سند جامع تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود

جلسه بررسی وضعیت مهد کودک ها و پیش دبستانی ها به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و معاونین و رئیس سازمان بهزیستی روز گذشته در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه موضوع مهدکودک را از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: نظارت بر مهدکودک‌ها جزء مواردی است که در آن اهمال و کوتاهی شده است.
وی با تأکید بر اینکه دوره مهدکودک به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت مطرح است، افزود: در حال حاضر در کشور چندین نهاد در حوزه مهدکودک تصمیم‌گیرنده هستند که ضرورت دارد یک نهاد واحد، مسئولیت صدور مجوز، راهبری و مدیریت محتوایی را عهده دار باشد. این بهم ریختگی مدیریتی نتیجه ای جز رهابودگی کارها ندارد.
عاملی با بیان اینکه تعدد نهادهای متولی در حوزه مهدکودک و پیش‌دبستانی خوشایند نیست، گفت: تقسیم‌کار بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی نیز مفید نبوده است و نیاز است که یک تمرکز جدی در مدیریت امور مهدکودک‌ها انجام شود.
وی ادامه داد: برای مدیریت امور مهدکودک‌ها بهتر است یک سازمان انتخاب شود و یا اینکه سازمان جدیدی برای این امر تشکیل شود همان‌طور که برای امور نخبگان، بنیاد ملی نخبگان شکل گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پژوهش‌های انجام شده در ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکی از این است که کشورهایی که نگاه راهبردی دارند، به دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی توجه ویژه‌ای قائل هستند و دولت ها سرمایه گذاری ها اصلی منابع انسانی خود را روی دوره کودکی متمرکز می کنند.
براساس گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی تأکید کرد: با توجه به اینکه صورت‌مسئله مهدکودک روشن است و در گذشته نیز در این خصوص اقداماتی انجام شده است کارگروهی برای تعیین تکلیف سازمان مربوط به مهدکودک و جمع‌بندی در مورد تدوین سند جامع تعلیم و تربیت کودک در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل شورای تحول و نوسازی آموزشی با همکاری دستگاه‌های مربوطه تشکیل شود که مسئولیت کارگروه بر عهده دبیر شورای تحول و نوسازی آموزشی است.

حمایت از دانش‌آموزان نیازمند ابرکوهی با راه اندازی «بنیاد خرد»

«بنیاد خرد» در اقدامی جهادی و به همت رئیس انجمن ریاضی ایران با هدف دستگیری از دانش‌آموزان نیازمند و محروم از تحصیل شهرستان ابرکوه راه‌اندازی شد.
«آموزش» گام نخست توسعه با هر نوع تعریف از توسعه است و  در مقابل «جهل» بزرگ‌ترین مانع برای حرکت و تعالی به شمار می‌رود چرا که جهل همواره به سکون و انحراف منتج می‌شود.
البته برای کسب دانش و دانایی، مسیری جز مدرسه در انواع اشکال آن و راهی جز کلاس و کتاب وجود ندارد اما با وجود تمام این ارزش‌ها، باز هم گروهی از افراد جامعه از نعمت و فرصت تحصیل حتی در مراحل ابتدایی نیز محروم می‌مانند و این محرومیت بزرگ که در همه زندگی، آثار منفی خود را نشان می‌دهد بعضاً در نتیجه فقر فرهنگی و عمدتاً به دلیل فقر اقتصادی اتفاق می‌افتد.
گروهی از خانواده‌ها به هر دلیلی نمی‌توانند هزینه‌های حداقلی تحصیل فرزندان خود را تأمین کنند و اگرچه این موضوع وظیفه مستقیم حاکمیت است اما به هر بهانه‌ای گاهاً به درستی انجام نمی‌شود و قطعاً حضور پررنگ مردم در این حوزه و دست‌گیری توانمندان از نوآموزان محروم از آموزش، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در شکوفایی این گروه بزرگ از استعدادهای انسانی جامعه و جلوگیری از بروز انحرافات و جرائم بی‌شمار و نهایتاً پیشرفت عمومی اجتماع شود.
ایسنا/ یزد

راه‌اندازی بنیاد خرد ابرکوه به همت انجمن ریاضی کشور

در همین راستا قریب به یک سال قبل، «سید منصور واعظ‌ پور» از فرهیختگان پرافتخار شهرستان ابرکوه که امروز ریاست انجمن ریاضی ایران و عضو برجسته هیئت‌علمی دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، نسبت به موضوع آموزش در زادگاه خویش احساس مسئولیت کرده و آستین همت بالا زده و به همراهی گروهی دیگر از خیرخواهان، بنیاد خیرین راه دانش را با برند «بنیاد خرد» راه‌اندازی کرده تا سایه چتر حمایتی خود را بر تمام دانش‌آموزانی که به دلیل مسائل و معضلات اقتصادی از تحصیل محروم می‌مانند، بگستراند.
«سید منصور واعظ‌ پور» در رابطه با چگونگی راه‌اندازی این بنیاد در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: جرقه بنیاد خرد از سال گذشته و به دنبال تماس برخی از فعالان فرهنگی و دلسوز شهرستان در جهت نیازهای آموزشی این شهر، زده شد و آمار ارائه شده از سوی این افراد، نیاز شدید به خدمات آموزشی در شهر و به ویژه برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت را نشان داد.

توسعه پایدار و بسط عدالت آموزشی در قالب بنیاد خرد

واعظ پور با اشاره به این که از اسفندماه سال گذشته حرکت بنیاد آغاز شد، اظهار می‌کند: اهداف اصلی بنیاد، کمک به توسعه پایدار و بسط عدالت آموزشی، تلاش در جهت محرومیت‌زدایی و حمایت از کودکان و نوجوانان مستعد نیازمند واجد شرایط برای تحصیل و زمینه‌سازی پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان است.
وی تصریح می‌کند: بنیاد خرد همچنین ارتقا سطح دانش و بینش عمومی، اعتلای فرهنگ و هنر ابرکوه، پژوهش و تحقیق در زمینه آسیب‌های اجتماعی، اعتلای کارآفرینی و مهارت‌آموزی و ارائه راهکارهای لازم به افراد و مراجع ذی‌ربط را دنبال می‌کند تا بتوانیم با استفاده از نیروهای متعهد و متخصص بومی، برای این اهدافمان، برنامه‌ریزی کرده و آن را عملیاتی کنیم.

اجرای طرح بورسیه دانش اموزی به همت خیرین ابرکوهی

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه تاکید می‌کند: برنامه‌های بنیاد با محوریت گام‌های کوچک اما عملی، دنبال خواهد شد تا به‌ مرور زمان منجر به برداشتن گام‌های بزرگ‌تر شود و در همین راستا و در اولین گام طرحی تحت عنوان «بورسیه دانش‌آموزی» ارائه و در حال اجرا است.
واعظ‌ پور در این رابطه اضافه می‌کند: دانش‌آموزان نیازمند پس از شناسایی به چهار دسته بچه‌های طلاق، بد سرپرست، بچه‌های طلاق و نیازمند تقسیم شده و بعد از آن، خیرین نیز شناسایی شده و هر کدام یک دانش‌آموز را بورس می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: هزینه آموزشی محاسبه شده برای هر دانش‌آموز با توجه به شرایط خانواده آن‌ها، ماهیانه بین 180 تا 300 هزار تومان است که بنیاد رقم 200 هزار تومان را به طور میانگین در نظر گرفته است و هر خیّر می‌تواند با این مبلغ، یک دانش‌آموز را بورسیه کند.

ضرورت ورود بیشتر خیرین در حمایت از بنیاد خرد

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان این که هر دانش‌آموز با یک کد به خیر معرفی شده و هیچ‌کدام یکدیگر را نمی‌شناسند، عنوان می‌کند: پرداخت‌ها از طریق بنیاد انجام شده و برای هر دانش‌آموز یک پشتیبان یا مشاور تعریف شده و تنها این مشاور با دانش‌آموز در ارتباط خواهد بود و علاوه بر امور مالی، مباحث تحصیلی، خانوادگی و سایر مشکلات دانش‌آموز پیگیری می‌شود.
واعظ پور ابراز می‌کند: بنیاد خرد هم‌زمان با عید غدیر خم اعلام موجودیت کرد و فعالیت خود را در قالب کمیته‌های حمایت از دانش‌آموزان، کتاب‌خوانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مهارت‌آموزی و سایر امور مربوطه آغاز کرد که مورد استقبال خیرین قرار گرفت اما همچنان نیاز است که سایر افراد توانمند و متمکن نیز وارد میدان شده و به بهترین شکل از دانش‌آموزان حمایت شود.
وی با اشاره به این که بنیاد خرد صرفاً مختص شهرستان ابرکوه بوده و فقط در شهرستان فعالیت دارد، یادآور می‌شود: ابرکوه از اساتید، فرهیختگان و خیرین بسیاری چه در شهرستان و چه در سایر شهرهای کشور برخوردار است که تاکنون با تعداد کمی از آنان ارتباط گرفتیم و در نظر داریم که از پتانسیل و ظرفیت سایرین نیز جهت کمک به توسعه پایدار آموزشی شهرمان بهره‌مند شویم.

اثر کودک دزفولی در رویداد بین المللی هنر و مکاشفه، دوم شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دزفول گفت: اثر نقاشی بهار دیده بان، کودک هفت ساله دزفولی در رویداد بین المللی هنرهای تجسمی هنر و مکاشفه موفق به کسب مقام دوم شد.
نادر سعادتی‌فرد روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رویداد بین‌المللی آنلاین هنرهای تجسمی با موضوع هنر و مکاشفه در سه بخش دانش آموزی، جوانان و حرفه‌ای توسط کشورهای ترکیه و هند به صورت مشترک برگزار شده است.
وی با اشاره به شرکت ۲۴ هنرمند ۶ تا ۱۸ ساله از پنج کشور مختلف جهان در این رویداد بین المللی گفت: دیده بان هنرمند دزفولی در بخش دانش‌آموزی موفق به اخذ رتبه دوم این رویداد شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دزفول بیان کرد: رویداد بین المللی هنر و مکاشفه و آثار برگزیده آن از یکم نوامبر مصادف با ۱۱ آبان‌ماه در شبکه‌های مجازی به ویژه یوتیوب به نمایش گذاشته می‌شوند.
دزفول- ایرنا

کودک کرمانشاهی دیپلم افتخار مسابقه نقاشی بلغارستان را کسب کرد

کودک کرمانشاهی با ارسال اثر به مسابقه نقاشی کشور بلغارستان موفق به کسب دیپلم افتخار شد. به گزارش خبرنگار مهر، چهار هزار و ۳۲۸ اثر از ۳۵ کشور جهان به بیست و دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا بلغارستان ارسال شده که با موضوع آزاد برگزار شد.
از میان آثار رسیده به بیست و دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا کشور بلغارستان، مرسانا بیگ‌زاده هشت ساله از مرکز فرهنگی‌ هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه، آوا مقدسیان هفت ساله و ارژنگ باختر ۱۰ ساله هر دو از مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهبهان در استان خوزستان موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.
فاطمه علیزاده پنج ساله از مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری و اسرا صادقی ۱۰ ساله عضو کانون ارومیه در استان آذربایجان‌غربی نیز از این رویداد بین‌المللی دیپلم افتخار گرفتند.
گفتنی است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارسال ۱۵ اثر در بیست و دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا کشور بلغارستان شرکت کرده بود.

نخستین کلینیک حقوق کودک در خراسان رضوی افتتاح شد

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری نخستین کلینیک حقوق کودک در استان خراسان رضوی را از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود عباسی در جریان افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی حقوق کودک و کلینیک حقوق کودک، با اشاره به فلسفه تشکیل کلینیک حقوق کودک و برنامه‌ها و فعالیت‌های آن اظهار داشت: آموزش و ترویج حقوق کودک، مشاوره و معاضدت حقوقی، مشاوره روانشناختی و مددکاری اجتماعی و مدیریت آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند از جمله وظایف این کلینیک‌ها به شمار می‌آید.
وی یکی دیگر از اهداف این کلینیک‌ها را پیشگیری از وقوع جرم و حمایت همه جانبه از بزه دیدگی کودکان عنوان کرد و با اشاره به تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان افزود: این قانون گام‌های بلندی در حمایت از بزه دیدگی کودکان و نوجوانان برداشته و آموزش و ترویج و اجرای آن یکی از وظایف و تکالیف کلینیک حقوق کودک است.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ابراز امیدواری کرد که با تصویب آئین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در دستور کار مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک قرار دارد، بتوانیم گام‌های بلندتری در حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برداریم.
براساس این گزارش، با افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی حقوق کودک ایران در استان خراسان رضوی، نخستین کلینیک حقوق کودک این استان زیر نظر انجمن علمی حقوق کودک ایران و کرسی حقوق بشر، صلح و دمکراسی یونسکو با حضور طهماسبی مدیر کل بانوان و خانواده استانداری و دبیر مرجع متناظر استانی کنوانسیون حقوق کودک، الهه محسنی رئیس دفتر نمایندگی انجمن علمی حقوق کودک ایران در استان خراسان رضوی و رئیس کلینیک حقوق کودک مشهد مقدس، معاون بهزیستی استان، رئیس فرهنگسرای کودک مشهد، جمعی از وکلا حقوقدانان، مدیران سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه حقوق کودک و جمعی دیگر از کنشگران حقوق کودک مشهد مقدس افتتاح و گامی در جهت حمایت از حقوق کودکان برداشته شد.

اجرای طرح آموزش مهارت های کودک یاری به دانش آموزان

مشاور وزیر آموزش وپرورش درامور زنان گفت: دفتر امور زنان باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر منفی شدن رشد جمعیت طرح آموزش مهارت های ” کودک یاری ” به دانش آموزان را به اجرادر آورده ‏است.
فرحناز مینایی پور مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان ‏در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ایشان (۲۸ اردیبهشت ۹۹) با تشکل های دانشجویی در ‏خصوص مسائل خانواده و زن بفرمایید دفتر امور زنان آموزش و پرورش چه طرح ها و برنامه هایی در ‏این راستا در دست اقدام دارد؟ گفت:
دفتر امور زنان با توجه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر منفی شدن رشد جمعیت و نیز با توجه به مصوبه شورای ‏عالی انقلاب فرهنگی در چارچوب نقشه مهندسی فرهنگی یعنی همان “راهبرد و اقدامات ملی مربوط به ‏جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن متناسب با آموزه های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور” و ‏همچنین برحسب وظایف و ماموریت های ذاتی خود و البته با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست ‏جمهوری طرح آموزش مهارت های “کودک یاری” به دانش آموزان را به اجرا در آورده ‏است‏‎.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ویژگی های این طرح و نحوه عملکرد و اجرا بیان کرد: باید بگویم که این طرح به دنبال آموزش همه جانبه و پایدار به منظور تامین نیروی انسانی کارآمد و ‏با هدف تربیت دختران و پسران در زمینه آموزش مهارت های تربیت کودک و آماده سازی دختران و ‏پسران برای ایفای نقش در زندگی مشترک است. باید اشاره کنم که این طرح با تاکید بر آموزش ‏مهارت های زندگی و ارتباطی و با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری در حال اجرا است.‏
مینایی پور ادامه داد: همچنین باید بگویم که این طرح ویژه دانش آموزان دختر و پسر پایه یازدهم و مربیان مدارس دخترانه ‏و پسرانه در ۱۰ استان آذربایجان شرقی، تهران، شهرستان های تهران، خراسان رضوی، خراسان ‏شمالی، فارس، کردستان، کرمانشاه، مازندران، مرکزی و هرمزگان می باشد که طبق برنامه ریزی ‏انجام شده زمان اجرای این طرح در فروردین و اردیبهشت سال تحصیلی جاری بوده اما با توجه به شیوع ‏بیماری کرونا ناگزیر اجرای آن به مهر و آبان سال تحصیلی جدید موکول شده است.‏
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در خصوص نتایج حاصله یا قابل دسترسی از اجرای این طرح نیز اظهار کرد: ‏ از نتایج قابل پیش بینی برای اجرای طرح آموزش مهارت های ” کودک یاری ” به دانش آموزان، تهیه ‏محتوای آموزشی ویژه مخاطبین، برگزاری کارگاه آموزشی به مدت ۱۶ ساعت برای ۵۳۷۰ نفر از مربیان ‏مدارس دخترانه، پسرانه و دانش آموزان دختر و پسر ۱۰ استان هدف است.
وی گفت: در پایان باید اشاره کنم که در تلاش هستیم تا با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی این آموزش ها به ‏صورت رسمی در برنامه درسی نیز گنجانده شود.‏

تولید ۳۹۰۰ محتوای آموزشی برای دانش آموزان دارای مشکل یادگیری

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: سه هزار و ۹۰۳ کاربرگ و محتوای آموزشی برای دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری استان در زمان شیوع ویروس کرونا تولید شد.
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، خلیل رنجبر با بیان اینکه تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست، اظهار داشت: با بهره گیری از روش‌های متنوع و مؤثر آموزشی و ایجاد محیط‌ های یادگیری پویا و به منظور فعالسازی اوقات رسمی یادگیری و استمرار آن در خانه، بستر آموزش مجازی و پل ارتباطی بین هزار و ۶۰۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری و معلمان در کلاس‌های مجازی مشکلات ویژه یادگیری مهیا شد.

وی با برشمردن این دانش آموزان به عنوان بزرگترین گروهی که از خدمات خاص آموزشی بهره مند می‌شوند، افزود: شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری که حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد از جمعیت دانش آموزی را تشکیل می‌دهند تخصصی و در عین حال بسیار مهم است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به پویش ملی آموزش تعطیل نیست، ادامه داد: این پویش یکی از راهکارهای مهم و موفق آموزش و پرورش برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دانش آموزان و معلمان است و دانش آموزان با بهره برداری از این پویش، همانند زمانی که در مدارس حضور دارند به صورت پیوسته با معلمان و آموزش در ارتباط هستند.
رنجبر یادآور شد: دانش آموزان پایه‌های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علی رغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر که در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه که در درک یا کاربرد زبان شفاهی نقش دارد و خود را به صورت مشکل در دروسی مانند خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی نشان می‌دهد، مشکل داشته باشند برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات خود می‌توانند از خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری استفاده کنند.
وی بیان کرد: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص می‌توان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش آموزان رخ می‌دهد به نتایج خوبی دست یافت.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: یکی ازدلایل عدم موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آنها می‌شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به کودک، خانواده ونظام آموزش و پرورش کشور وارد می‌کند.
رنجبر اظهار داشت: در این راستا حضور دانش آموزان در کلاس‌های مجازی، توجه به آنها و کیفیت مطالب ارایه شده به دانش آموزان، حایز اهمیت است که خوشبختانه در این زمینه، معلمان دلسوز دانش آموزان با نیازهای ویژه دست به کار شده‌اند تا از اتلاف وقت دانش آموزان جلوگیری و فرآیند تعلیم و تربیت ادامه یابد.

پارک هوشمند دوستدار کودک در شیراز اجرایی می‎شود

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز، از اجرای پارک هوشمند دوستدار کودک در مجموعه خلدبرین این کلانشهر برای نخستین بار و در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
لیلا دودمان با اشاره به تشکیل دومین جلسه شورای سیاستگذاری «شیراز، شهر دوستدار کودک» با محوریت زمان‌بندی و ارایه طرح‌ها و برنامه‌های ادارات و نهادهای مذکور در سال جاری با حضور مدیران شهری و استانی، بر اجرای برنامه‌های مرتبط با کودکان در حوزه شهرسازی و معماری و توجه به مولفه‌های شهر هوشمند دوستدار کودک از سوی مدیران شهری و متولیان امر تاکید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شورای شیراز، دودمان با اشاره به شرایط پیش‌ آمده ناشی از بیماری کرونا، اضافه کرد: مهم‌ترین مزیت برنامه شهر دوستدار کودک در شیراز، وفاق و همدلی همه متولیان امر است.
دودمان با تاکید بر اینکه باید کلیه پروژه‌های امسال با همکاری نهادهای مسئول و با محوریت شهر هوشمند دوستدار کودک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شود، تصریح کرد: با عقد تفاهم‌نامه رسمی همکاری میان دستگاه‌های متولی کودک، این حرکت نوین در آینده‌ای نزدیک با ثبات‌تر و مستحکم‌تر پیش خواهد رفت.
متولی پروژه شهر دوستدار کودک، حرکت در جهت شهر هوشمند دوستدار کودک و افزایش تعامل میان دستگاه‌های متولی امر را از مهم ترین اهداف امسال برشمرد و درخواست کرد این اصل به عنوان یک پیش فرض جدی مدنظر قرار گیرد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه برای نخستین بار، شهرداری پارک هوشمند دوستدار کودک را در مجموعه خلدبرین اجرا خواهد کرد، افزود: جلب سرمایه‌گذاری احداث دهکده کودک در مجاور پارک بعثت نیز از دیگر موفقیت‌های شهرداری در حوزه کودک در سال جاری خواهد بود.
جانمایی و نصب اتاق‌های مادر و کودک در پایانه‌ها و فضاهای عمومی پرتردد شهری با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کارگروه سلامت کودک، پیش‌بینی تمهیدات جهت نصب صندلی کودک در کلیه وسایل حمل‌ونقل عمومی، واگذاری پارک‌های ترافیک به بخش خصوصی و اعلام نتیجه به شورای سیاست‌گذاری از اهم مصوبات جلسه فوق بود که دودمان به آن اشاره داشت.
ناصر رضایی، مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز نیز در این جلسه توجه به مفاهیم شهر دوستدار کودک در همه ابعاد شهرسازی و معماری و تدوین ضوابط برای رفاه و آسایش کودکان به ویژه در فضاهای معماری منازل و مجتمع‌های مسکونی را یکی از ضرورت‌ها و اهداف حوزه شهرسازی شهرداری شیراز در سال جاری دانست.
وی ضابطه‌مند کردن مکان‌یابی فضاهای آموزشی برای کودکان را یکی از دستاوردهای این حوزه دانست که با بررسی نقاط قوت و ضعف آن در سال جاری نیز استمرار خواهد داشت.
اقداماتی از قبیل راه‌اندازی مرکز فرهنگی کودکان کار، انجام مشاوره تخصصی کودک، فعالیت کلینیک حقوق کودکان و مراکز استعدادیابی در فرهنگسراها به همراه تولید محصولات مجازی برای کودکان در کنار اپلیکیشن شیراز شهر دوستدار کودک از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بود که توسط مسئولان امر به آن اشاره شد و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.
ساماندهی و نظارت بر خانه‌های بازی و خلاقیت در شهر، موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد مکاتبه‌ای با اصناف در خصوص نحوه واگذاری مجوز خانه‌های بازی کودکان و واگذاری مسئولیت آن به سازمان بهزیستی انجام گیرد.
تشکیل کمیته تدوین محتوا با هماهنگی و محوریت اداره‌ کل آموزش و پرورش فارس و سایر دستگاه‌های همکار حوزه کودک از دیگر موضوعات جلسه فوق بود که با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، ادارات کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار خواهد شد.
ایسنا/ فارس

کانون پرورش فکری شهرک مدنی امسال افتتاح می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از پیشرفت رضایت بخش پروژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرک شهید مدنی خبر داد و گفت: اگر پیشرفت این پروژه به همین روال ادامه داشته باشد تا پایان سال جاری شاهد افتتاح آن خواهیم بود.
بهناز ضرابی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نتیجه رسیدن فعالیت‌ها و ‌پروژه‌ها به پیگیری مسئولان همان حوزه نیاز دارد و با پیگیری‌هایی که طی چند ماه گذشته از طرف کانون انجام گرفت پروژه کانون شهید مدنی پیشرفت خوبی داشته است.
وی ادامه داد: علت به سرانجام نرسیدن این پروژه که قرار بود سال ۸۸ افتتاح شود هر آنچه بوده دیگر مهم نیست، مهم این است که در این پروژه، نبض کار و تلاش، می‌زند و همگی سعی می‌کنند هرچه زودتر درهای این کتابخانه زیبا به روی کودکان و نوجوانان گشوده شود.
ضرابی زاده اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده در چند ماه‌ اخیر پروژه لالجین افتتاح شد و پروژه قهاوند نیز صددرصد تکمیل شده است و فقط به تجهیزات نیاز دارد که اگر تجهیزاتش فراهم شود تابستان امسال افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به علت افزایش هزینه‌ها، پروژه کانون شهرک مدنی در سال‌های قبل راحت‌تر می‌توانست به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: حمایت استاندار همدان از این پروژه سبب پیشرفت ساخت آن شده است.
وی با بیان اینکه استاندار همدان سال گذشته یک میلیارد تومان بودجه به پروژه کانون شهید مدنی تخصیص داد، افزود: این پروژه در دو طبقه با مساحتی نزدیک به ۱۵۰۰ متر دارای مراکز تخصصی نجوم، علوم، عکاسی، سفالگری و سالن سینما خواهد بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: با توجه به جمعیت شهرک شهید مدنی نیاز است که هر چه سریع تر این مرکز فرهنگی هنری افتتاح شود و کودکان و ‌نوجوانان این منطقه از امکانات آن برخوردار شوند.
ضرابی زاده با اشاره به اینکه منطقه شهرک مدنی فاقد فراوانی امکانات فرهنگی و هنری است، گفت: از آنجا که در طول سال‌ تحصیلی طرح کانون مدرسه در کانون اجرا می شود، مدارس این منطقه می‌توانند با کانون در ارتباط باشند و دانش آموزان، بخشی از فعالیت‌های درسی خود را در این مرکز انجام دهند.
وی اضافه کرد: امروزه در کل دنیا بچه‌ها برای یادگیری دست به ‌مشاهده و آزمایش می زنند و کانون، فضای بسیار خوبی برای مشاهده، تجربه و شناخت عینی دانش آموزان است چرا که کودکان و نوجوانان لازم است با شیوه‌های نوین آموزش جلو بروند و برای کانون، پرورش فکری، ارتقاء دانایی و پرورش ذوق و ‌هنر آنها در کنار هم مهم است.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در پایان گفت: پروژه شهرک مدنی می‌تواند انقلابی فرهنگی هنری در این منطقه ایجاد کند و این مرکز یکی از بهترین مراکز ما خواهد بود، این مرکز کتابخانه شماره ۷ کانون و بزرگترین کتابخانه کانون پرورش فکری استان همدان محسوب می شود.
ایسنا/ همدان

درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان

پانزده کودک و نوجوان ایرانی موفق به دریافت دیپلم افتخار مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورای کشور بلغارستان شدند. به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بیست‌ویکمین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورای کشور بلغارستان در سال ۲۰۱۹ که با موضوع «آزاد» برگزار شد، از بین ۳۲۱۸ اثر از ۳۹ کشور جهان، ۱۵ کودک و نوجوان ایرانی دیپلم افتخار این دوره از مسابقه را کسب کردند که در بین آن‌ها نام هشت عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به‌چشم می‌خورد.
معصومه علیزاده ۱۳ ساله از مرکز کانون ارومیه و ساحل امینی ۱۲ ساله از مرکز بوکان هر دو از استان آذربایجان غربی، زهرا نوشانی ۸ ساله از مرکز کوشک استان اصفهان، مائده تقی‌زاده ۱۵ساله از مرکز گنبد کاووس استان گلستان، کوثر یزدان‌پرست ۱۳ ساله از مرکز پارس‌آباد استان اردبیل، فاطمه جوانمردی ۱۲ ساله از مرکز قهدریجان استان اصفهان، هانا حیات ۶ ساله و نهال دیده‌بان ۷ ساله هر دو از مرکز کانون بهبهان در استان خوزستان موفق به دریافت دیپلم افتخار از این دوره از مسابقه شدند.

در این رقابت هفت کودک و نوجوان کرمانشاهی نیز که آثار آن‌ها از سوی کانون ارسال نشده بود، دیپلم افتخار این رقابت هنری را به‌دست آوردند.

در این فهرست نام هامون دولتی ۷ ساله، آریا احمدی و مهرسام شیری هر دو ۸ ساله، زینا کردی ۹ ساله، نگین محمدی ۱۰ ساله، مانیا صدوقی ۱۳ ساله و  ستاره خوش‌سوزان ۱۶ ساله به‌چشم می‌خورد.

بیمارستان ابوذر اهواز، این روزها و کودکان کرونایی

در همه‌گیری ویروس کرونا بر خلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، کودکان مصون از ابتلا نیستند و پزشکان و مسئولان حالا تاکید دارند که خانواده‌ها ضمن رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلای بزرگسالان که به دلیل تعاملات اجتماعی، بیشتر در خطر انتقال ویروس هستند؛ حواس‌شان به کودکان هم باشد.
بیمارستان کودکان ابوذر اهواز تنها بیمارستان اطفال استان خوزستان که به عنوان مرکز پذیرش مبتلایان به کرونا تعیین شده است، اکنون پذیرای کودکان مشکوک یا مبتلا به این بیماری است و بنا به گفته رئیس بیمارستان، از ابتدای این بحران بیش از ۱۵۰ بیمار با علائم مشکوک به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و کم‌سن‌ترین کودک مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان ابوذر اهواز، ۵۴ روزه بوده است.
دکتر محمدرضا فتحی رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این بیمارستان به عنوان مرکز پذیرش کودکان مبتلا به کرونا، از ابتدای شیوع کرونا ویروس اورژانس بیماران تنفسی و مشکوک از سایر قسمت‌های اورژانس جدا شد.
وی افزود: دو بخش نیز به عنوان بخش بستری بیماران و یک ICU ویژه این بیماران با ظرفیت ۱۰ تخت برای مبتلایان به کرونا و افراد مشکوک به کرونا ویروس پیش‌بینی شده است. در مجموع، ۱۲ تخت ICU، چهار تخت NICU و حدود ۳۶ تخت دیگر برای بیماران مشکوک یا مبتلا به کروناویروس در این بیمارستان پیش‌بینی شده است.
رئیس بیمارستان ابوذر اهواز ادامه داد: جواب آزمایش درصد خطایی دارد و به همین دلیل ممکن است فردی درگیر باشد اما آزمایش، این مساله را نشان ندهد بنابراین از افراد مشکوک به کرونا ویروس، دو نمونه گرفته می‌شود.
فتحی گفت: از ابتدای بحران بیماری تنفسی کرونا، بیش از ۱۵۰ بیمار با علائم مشکوک به بیماری مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود ۶۰ بیمار به دلیل ظن بالینی بالا، تحت درمان قرار گرفته‌اند و از این تعداد، ۱۸ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.
وی افزود: اکثر بیماران مشکوک به کرونا ویروس و ۱۴ بیمار از موارد قطعی مثبت کرونا، بهبود یافته‌اند.
رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز با اشاره به طیف سنی کودکان مبتلا به کرونا که به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند، عنوان کرد: کم‌سن‌ترین مبتلا به کرونا ویروس ۵۴ روزه و بزرگ‌ترین آنها ۱۶ ساله بوده است.وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان کودکان ابوذر اهواز بستری هستند که چهار نفر از این تعداد، مثبت قطعی هستند. خوشبختانه تاکنون مورد فوتی ناشی از کرونا نداشته‌ایم.
فتحی اضافه کرد: کودکان مبتلا به کرونا که بیماری زمینه ای دارند، ممکن است بدحال باشند اما کودکانی که بیماری زمینه‌ای ندارند، معمولا حال عمومی بهتری دارند و تنها باید قرنطینه باشند و دارو دریافت کنند.
وی گفت: طبیعی است که ویروس تنفسی بیشتر به ریه حمله کند اما می‌تواند ارگان‌های دیگر از جمله دستگاه گوارش یا کلیه را نیز درگیر کند.
رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز افزود: بیمارستان کودکان ابوذر زایشگاه ندارد اما اگر نوزادی از مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا ویروس متولد شود، به این بیمارستان ارجاع داده می‌شود و بر اساس تشخیص پزشک فوق تخصص نوزادان، این نوزادان را بستری می‌کنیم یا از آنها نمونه‌برداری انجام می‌شود و قرنطینه خانگی می‌شوند.
وی بیان کرد: برای کاهش تردد و پیشگیری از انتشار ویروس، ملاقات در بیمارستان ابوذر جز برای مادران، ممنوع است. در بخش کرونا، اجازه داده می‌شود مادران در کنار کودکان‌شان باشند اما در مورد کودکانی که در ICU و NICU بستری‌اند و بدحال هستند، تنها در صورت ضرورت اجازه می‌دهیم مادران بالای سر فرزندان‌شان حضور پیدا کنند.
فتحی با اشاره به تلاش پرستاران و پزشکان بیمارستان کودکان، گفت: مراجعه‌کنندگان به بیمارستان باید دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را تا حد امکان رعایت کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.
وی با اشاره به فعالیت موسسه خیریه غیردولتی بیمارستان ابوذر، تصریح کرد: مردم می‌توانند برای خرید تجهیزات مورد نیاز کودکان، کمک‌های خود را به شماره حساب بانک رفاه ۴۹۹۵۱۱۳۰ و شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۱۵۹۴۱۴۴۱۸۰ به نام موسسه خیریه ابوذر واریز کنند.
ایسنا/ خوزستان

یتیمان ناشی از ایدز را از یاد نبریم

امروز روز جهانی یتیمان ایدز است. اگرچه حدود میلیون‌ها یتیم در جهان وجود دارد، اما تعداد قابل توجهی از آنها قربانی بیماری ایدز هستند؛ بیماری ویروسی واگیردار که قدرت ایمنی بدن را به شدت کاسته و عامل مرگ میزبان خود می‌شود.
میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلایل مختلف از جمله جنگ، قحطی، آوارگی، بیماری یا فقر یتیم می‌شوند؛ تاریخچه رسیدگی به کودکان یتیم به حدود سال ۴۰۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که رومی‌ها نخستین یتیم‌خانه را در جهان افتتاح کردند. در میان کودکانی که به دلایل مختلف والدین خود را از دست می دهند، کودکان بیشماری از بیماری ایدز متاثر می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۱۳.۴ میلیون کودک و نوجوان (۰ تا ۱۷ سال) در سراسر جهان یکی از والدین خود را در اثر ایدز در سال ۲۰۱۵ از دست داده‌اند. بیش از ۸۰ درصد از این کودکان (۱۰.۹ میلیون) در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می کنند که ۷۴ درصد در زیمبابوه و ۶۳ درصد در آفریقای جنوبی به دلیل ایدز یتیم شده‌اند.

هفتمین روز از ماه می با نام روز جهانی یتیمان ایدز نامگذاری شده است. این روز در واقع هنگامی پایه‌ریزی شد که راهپیمایی عظیم و تاثیرگذاری در وال‌استریت نیویورک در سال ۲۰۰۲ انجام شد. روزی برای نشان دادن همبستگی و حمایت از میلیون ها یتیم ناشی از ایدز که در حال حاضر بیشتر آنها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند.

اگرچه از سال ۲۰۰۰ تاکنون موفقیت چشمگیری در کاهش تعداد عفونت‌های جدید اچ آی وی در بین کودکان به دست آمد، اما باز هم کودکانی مبتلا به اچ آی وی می شوند و بیماری‌های مرتبط با ایدز هنوز هم یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان این رنج سنی است. برنامه های پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک به طور کلی موفقیت آمیز بوده، اما همچنان افزایش تشخیص زودهنگام بعد از تولد و در دوران شیردهی نیاز به پوشش گسترده تری دارد.
در سطح جهان، تعداد سالانه عفونت‌های جدید در کودکان (۰ تا ۱۴ سال) از سال ۲۰۱۰ با کاهش ۴۷ درصدی اچ آی وی تقریباً به نصف رسیده است. اکثریت قریب به اتفاق این عفونت ها (۱.۳ میلیون نفر) بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ از این بیماری جلوگیری شد. با وجود این پیشرفت چشمگیر، تعداد کودکانی که به تازگی به ویروس اچ آی وی مبتلا شده اند، به طور غیرقابل توجهی بسیار زیاد است. در سال ۲۰۱۶، ۲۴ درصد از زنان باردار که مبتلا به اچ آی وی بودند برای جلوگیری از انتقال به نوزاد خود، به ARV (داروهای ویروسی) دسترسی نداشتند. در همان سال، حدود ۱۶۰ هزار کودک به اچ آی وی آلوده شدند که معادل ۴۳۸ کودک در روز است.
اگرچه پوشش درمانی داروهای ضد ویروسی از سال ۲۰۱۰ بهبود یافته است، هنگامی که تنها ۲۱ درصد از کودکان مبتلا به اچ آی وی تحت درمان ضد ویروسی (ART) بودند، وضعیت فعلی به گونه ای است که تقریبا نیمی از کودکان نیازمند، هنوز به این درمان ها دسترسی ندارند.
به گزارش ایسنا، اکثریت کودکانی که با اچ آی وی زندگی می کنند، در آفریقا هستند. در سطح جهان، ۱۲۰ هزار کودک در سال ۲۰۱۶ به دلیل بیماری‌های مرتبط با ایدز درگذشتند که معادل روزانه ۳۲۸ کشته است. در واقع، کودکان در سن ۴-۰ سالگی با ویروس اچ آی وی جان خود را از دست می‌دهند. با این وجود، کاهش ۶۲ درصدی مرگ و میر ناشی از ایدز در بین این گروه سنی در سطح جهان، از سال ۲۰۰۰ تاکنون رقمی قابل توجه است. علاوه بر این، میلیون ها کودک دیگر به طور غیرمستقیم تحت تأثیر اپیدمی ایدز قرار دارند.
اکثر کودکانی که مبتلا به اچ آی وی هستند، از طریق انتقال مادر به کودک (MTCT)، در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی آلوده می شوند. در سال های اخیر، این شیوه انتقال را می توان متوقف کرد. اهمیت استفاده از ART (داروهای ضد ویروسی) به حدی است که یک سوم از نوزادانی که به دلیل انتقال از مادر آلوده به اچ آی وی، مبتلا می‌شوند، به اولین روز تولد خود نرسیده و نیمی به دومین سالگرد تولد خود نخواهند رسید.
به منظور پیشگیری اچ آی وی برای کودکان، نخستین گام حفظ نوزادان از مادر مبتلا به ایدز است. این برنامه اکنون سال هاست که اجرا می‌شود و با موفقیت های چشمگیری همراه بوده است. ایدز رایگان، نیز برنامه ای دیگر است که کودکان و نوجوانان مبتلا به اچ آی وی را که رها می شوند، هدف قرار می دهد. این طرح با هدف ارائه به ۱.۶ میلیون کودک (۰ تا ۱۴ ساله) و ۱.۲ میلیون نوجوان (۱۵ تا ۱۹ ساله) که با ویروس اچ آی وی با دریافت داروهای ضد ویروسی زندگی می کنند همراه است.
برای بسیاری از کشورهای جهان، موفق ترین و مهمترین اولویت پیشگیری از اچ آی وی است. با این حال، شکاف‌های قابل توجهی در پوشش در سراسر جهان وجود دارد. از ژوئن سال ۲۰۱۶، ارمنستان، بلاروس، کوبا و تایلند توسط سازمان جهانی بهداشت مجوز MTCT را صادر کردند. تا سال ۲۰۱۵، هفت کشور در شرق و آفریقای جنوبی بیش از ۹۰ درصد خدمات پیشگیری از انتقال مادر آلوده به نوزاد (PMTCT) را پوشش داده بودند که شامل آفریقای جنوبی است که ۲۵ درصد از زنان باردار منطقه که مبتلا به HIV هستند را در برمیگیرد.
آفریقای شرقی و جنوبی بیشترین میزان کاهش انتقال از مادر آلوده به نوزاد را در هر نقطه دنیا به دست آورده و از ۱۸ درصد نوزادانی که در سال ۲۰۱۰ از مادران مبتلا به اچ آی وی بودند به ۶ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است. با این حال خاورمیانه و شمال آفریقا منطقه ای است که کمترین میزان پیشرفت را نشان داده، زیرا تقریبا یک سوم زنان مبتلا به ویروس اچ آی وی در سال ۲۰۱۵ به فرزندان خود این بیماری را منتقل کرده اند. میزان انتقال از مادر آلوده به نوزاد در آسیا، اقیانوس آرام، غرب و مرکز آفریقا همچنین بسیار بالاتر از میانگین جهانی ۱۰ درصد است.
عفونت در محیط‌های پزشکی اگرچه امروزه روش انتقالی بسیار نادری است، اما ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، از طریق سوزن هایی که استریل نشده اند یا از طریق انتقال خون در جایی که خون آلوده استفاده میشود. در گزارشی در سال ۲۰۱۲ در قرقیزستان، ۲۷۰ کودک طی اقدامات پزشکی در بیمارستان ها به اچ آی وی مبتلا شدند.
ایسنا/ اصفهان 

نجات کودکان مبتلا به اچ ای وی

اگر نوزادی مبتلا به اچ آی وی شود، در ۱۲ هفته اول زندگی به آن داروهای ضدویروسی داده شود، احتمال مرگ آن در اثر بیماری ایدز ۷۵ درصد کاهش می یابد. بنابر دستورالعمل های درمانی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ توصیه می شود که نوزادان در معرض اچ آی وی در اولین مراجعه بعد از زایمان – معمولاً در چهار تا شش هفتگی – آزمایش شوند. علیرغم سرمایه گذاری قابل توجه، تنها ۵۴ درصد از کودکان در معرض بیماری در هشت هفته اول زندگی در سال ۲۰۱۵ آزمایش اچ آی وی (تحت عنوان “تشخیص زودهنگام نوزادان”) دریافت کرده اند، اگرچه این افزایش جزئی از سال ۲۰۱۴ رخ داده است.
پوشش تشخیص زودهنگام نوزادان در اکثر کشورهای دارای اولویت برنامه جهانی کم است. فقط در لسوتو، آفریقای جنوبی، اسواتینی و زیمبابوه بیش از نیمی از نوزادانی که در ۸ هفته اول زندگی خود در سال ۲۰۱۵ در معرض اچ آی وی قرار گرفتند، آزمایش را ارائه دادند.

آزمایش HIV برای کودکان

دسترسی به آزمایش اچ آی وی در کودکان بالای ۱۸ ماه در بسیاری از کشورها ضعیف است و باعث ایجاد تنگنا برای درمان می شود. بسیاری از کودکان مبتلا به اچ آی وی مثبت در کشورهای کم درآمد و متوسط، ‌هنوز تشخیص داده نشده اند. به عنوان مثال، یک تخمین از کنیا نشان می دهد که تنها ۴۰ درصد کودکان مبتلا به اچ آی وی تشخیص داده شده اند. موانع آزمایش اچ آی وی برای نوزادان و کودکان وجود دارد. متداول ترین آزمایش های ویروس اچ آی وی در دسترس برای نوزادان، به ابزارهای آزمایشگاهی پیچیده و پرسنل کاملاً تخصصی نیاز است که نتیجه گیری مداوم و به موقع را برای مراقبین در مناطق روستایی دشوار می کند. در بسیاری از مناطق روستایی غیرقابل دسترسی، آزمایش اچ آی وی به سادگی در دسترس نیست. درعوض، متخصصان بهداشت و درمان باید برای تشخیص وضعیت اچ آی وی در کودک از تشخیص بالینی استفاده کنند. متأسفانه این باعث می شود بسیاری از عفونت ها کشف نشوند.

از سویی دیگر، حتی هنگامی که کودکان و نوزادان مورد آزمایش قرار می گیرند، حمل و نقل های ناکارآمد و سیستم های ارتباطی ضعیف ممکن است باعث طولانی شدن زمان چرخش بین جمع آوری نمونه خون در کلینیک ها و بازگشت نتایج شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در زامبیا نشان داد که زمان جمع آوری نمونه تا بازگشت نتایج به مراقب ۹۲ روز بوده است. این منجر به افزایش مرگ بیشتری از نوزادان مبتلا می شود و خیلی دیر شروع به درمان می کنند. برخی دیگر به فرمولهای مناسب کودکان دسترسی ندارند.

درمان به موقع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیار مهم است که نوزادان و خردسالانی که مبتلا به اچ آی وی هستند در اسرع وقت درمان را دریافت کنند و تحت نظارت مداوم قرار بگیرند، زیرا نتایج درمانی به مراتب بدتر از بزرگسالان است. کودکان نسبت به بزرگسالان پاسخ ایمنی متفاوتی دارند، زیرا بدن آنها به طور مداوم در حال پیشرفت است و میزان بالای متابولیسم آنها دوز داروهای اچ آی وی را دشوار می کند.
باوجود پیشرفت های علمی صورت گرفته در تحقیقات و توسعه داروهای جدید اچ آی وی برای بزرگسالان، گزینه های مربوط به کودکان به میزان قابل توجهی عقب مانده است. در کشورهای پردرآمد، بازار داروهای اچ آی وی برای کودکان تقریبا ناپدید شده است، زیرا عفونت های اچ آی وی جدید در بین کودکان از بین رفته است. در نتیجه، انگیزه شرکت ها برای ایجاد فرمولاسیون برای درمان کودکان کاهش یافته است.
روز جهانی یتیمان ایدز یادآور این نکته است که که هر کدام از ما می‌توانیم پناهی باشیم برای معصومانی که زیستن در مرداب را تجربه کرده‌اند.
منبع: avert

تصویب لایحه «خانه کودکان کار» در شورای شهر قزوین

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین گفت: لایحه اختصاصی، مکانی برای نگهداری سطحِ یک کودکان کار بعد از پیگیری‌های فراوانی با اعتبار ۸۲۰ میلیون تومانی به تصویب شورای شهر قزوین رسید.
مهدیه سادات قافله‌باشی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: جلسات متعددی پیرامون اختصاص مکانی برای کودکان کار در شورای شهر قزوین تشکیل شد که درنهایت، روز گذشته ۱۶ اردیبهشت‌ ماه در جلسه شورای شهر قزوین، لایحه اختصاص فضایی برای خانه کودکان کار قزوین، با اعتبار ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به تصویب شورای شهر رسید.
وی افزود: یکی از شعارهای شورای شهر پنجم، کاهش آسیب‌های اجتماعی است که در این حوزه قدم‌های خوبی مانند تأسیس گرمخانه زنان نیز برداشته‌ شده است، با توجه به این‌که ۲۴۵ کودک کار در قزوین داریم؛ یکی از دغدغه‌های جدی ما حل مشکلات و آسیب‌های مربوط به این قشر بود، خبرگزاری ایسنا نیز در این راه همراه ما بود و پیگیری مستمری انجام می‌داد.

سخنگوی شورای شهر قزوین اظهار کرد: باتوجه به لایحه شورای شهر تعدادی از اتاق‌های مرکز پسماند برزن شیخ‌آباد واقع در خیابان سعدی قزوین به محل نگهداری سطح یک کودکان کار اختصاص و در اختیار بهزیستی قرار داده شد.

وی تأکید کرد: سطح یک نگهداری کودکان به این منزله نیست که کودکان کار شب آنجا می‌مانند بلکه به‌منظور کاهش آسیب‌های جسمی و روانی، خدمات بهداشتی، روانی، سلامتی و تغذیه به این کودکان ارائه می‌شود و کودکان به سطح شهر برمی‌گردند بنابراین مردم توقع نداشته باشند با راه‌اندازی این خانه، کودک کاری در سطح شهر نداشته باشیم.
قافله‌باشی عنوان کرد: این مرکز نگهداری سطح یک است چرا که نگرانی در خصوص آسیب‌های جدی روانی و روحی کودکان کار وجود دارد، با راه‌اندازی این مرکز امیدواریم مسائل مربوط به سطح یک برطرف شود و دستگاه‌های تحویل‌دهنده و مشخصاً بهزیستی بر روی این امر نظارت داشته باشند.
وی بیان کرد: با توجه به این‌که فضای در نظر گرفته‌ شده، خانه بزرگی است برخی از اتاق‌ها به‌منظور آموزش در اختیار خدمات شهری قرار می‌گیرد ضمن اینکه نظارت جدی استانداری، همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی را می‌طلبد.
ایسنا/ قزوین 

گفت‌وگو با یک معلم استثنایی به مناسبت هفته معلم

او یک فرشته است

معلمی شغل انبیا و معلم امانت‌داری است که انسان امانت اوست، معلم؛ چراغ هدایت است و صدها بیان دیگر که حتی گوشه‌ای از عشق و محبت به جایگاه معلم را نمی‌تواند توصیف کند.
تخته سیاه، نیمکت، همکلاسی‌ها و معلمی که با لبخند وارد کلاس می‌شد؛ خاطره‌هایی روشن از روزهای درس و کتاب، روزهایی که با لبخند معلم خوشحال می‌شدیم و با اخمش در خود فرو می‌رفتیم، چون می‌دانستیم کاری که نباید انجام داده‌ایم ولی این روزها همه چیز تغییر کرده و معلمان برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان‌شان کلاس درس را در فضای مجازی برگزار می‌کنند و هر روز دانش‌آموزان و معلمان برای برگزاری کلاس‌های درس آنلاین می‌شوند.
در این روزهای سخت، بسیاری در صحنه خدمت‌رسانی بوده و در تلاش هستند تا باری از دوش هم‌میهنان خود بردارند، شخصی در نقش پزشک و پرستار در خط مقدم، دیگری در قامت نیروی جهادی در هر جایی که نیاز و ضرورت باشد، آن دیگری در قامت نیروی امنیتی، همه و همه یک هدف را دنبال می‌کنند و آن پیروزی در این جنگ است تا گامی دیگر برای ساخت ایران قوی برداشته شود.
در این میان و میدان مبارزه، گروهی هم برای بعد از پیروزی در این جنگ نفس‌گیر برنامه‌ریزی می‌کنند و با عشق تمام‌نشدنی از طریق امواج، کلاس‌های درس را از تعطیلی نجات داده و به تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم مشغول هستند.
در این روزهای پردغدغه برای معلمان، معلمان دانش‌آموزان استثنایی بیش از سایر معلمان، دغدغه آموزش دارند و آموزش از راه دور برای آنان و دانش‌آموزان‌شان سخت‌تر از سایرین است و فقط فداکاری و علاقه یک معلم است که می‌تواند این مسیر را هموار کند.
وقتی سخن از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به میان می‌آید، بی‌تردید به معلمانی می‌رسیم که عاشقانه پای، در میدان دانایی گذاشته‌اند تا با آموزش افرادی که به علت مشکلاتی باید در مدارس خاص تحصیل کنند، چرخه یادگیری متوقف نشود.

معلمان بی ادعایی که هر آنچه در توان دارند در طبق اخلاص می‌گذارند تا به آن‌ها که خاص هستند، آموزش دهند، آن‌ها که یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی‌های‌شان و بهره‌مندی از همه امکانات شهروندی حق‌شان است و صد البته این وظیفه سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آن‌ها هم در آموزش و شیوه رفتار با دانش‌آموزان ناتوان، خاص هستند.

هفته معلم بهانه‌ای است تا پای صحبت یک معلم دانش‌آموزان استثنایی بنشینیم. او آرام و با طمانینه صحبت می‌کند و تن صدایش مانند همه معلمان است و صبوری که در طی سال‌ها معلم روزگار به واسطه شغلش به این معلم آموخته بود، بیش از هر چیزی جلوه‌گری می‌کرد.
ایسنا/ زنجان 

صحبت‌ها طبق روال از معرفی شروع می‌شود:
اعظم نوری هستم چهل ساله با ۱۴ سال سابقه معلمی حق‌التدریس و از سال ۹۴ به کودکان استثنایی درس می‌دهم.

چه شد که معلم کودکان استثنایی شدید؟

من فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد رشته روانشناسی هستم و در دوران تحصیل به اقتضای رشته، با کودکان استثنایی آشنا شدم و به خواسته خودم از سال ۹۴ به اداره آموزش استثنایی منتقل شدم و کار خود را با کودکان اوتیسمی آغاز کردم و علاقه زیادی به کار با کودکان اوتیسمی دارم.

لطفا تعریفی از کودکانی که استثنایی خوانده می‌شوند و در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند، بفرمایید:

دانش‌آموزان استثنایی، کودکان آموزش‌پذیری هستند و در کل، کودکانی به عنوان کودکان استثنایی شناخته می‌شوند که به خدمات آموزشی ویژه و حمایت‌های گسترده نیاز دارند تا از کل استعداد خود استفاده کنند. آن‌ها به دریافت خدمات آموزشی نیازمند هستند؛ چون اکثر آن‌ها در یک یا چند مورد با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال آن‌ها ممکن است کم‌توانی ذهنی، ناتوانی‌های یادگیری، آشفتگی‌های هیجانی، ناتوانی‌های جسمی، اختلال‌های گفتار و زبان، آسیب شنوایی یا آسیب دیداری داشته باشند یا در مقابل سرآمد و با استعداد باشند.
همچنین کودکانی که آموزش‌پذیر نیستند ولی تربیت‌پذیر هستند توسط بهزیستی آموزش می‌بینند تا بتوانند بخشی از کارهای خود را به تنهایی و با حداقل همکاری سایرین انجام دهند.
خانم معلم که حالا برای پاسخ‌گویی به تلفن یکی از دانش‌آموزانش، تماس را به حالت انتظار درآورده پس از شروع دوباره مصاحبه می‌گوید: در حال حاضر مشغول به تدریس در پایه سوم ابتدایی در مدرسه شهید (قاصدی) هستم و یازده دانش‌آموز دارم که ۹ نفر از آنان در شهر زنجان و دو نفر آنان در روستا هستند و تحت تعلیم معلم روستا هستند ولی من آموزش آنان را پیگیری می‌کنم.
بیشتر دانش‌آموزان من دچار سندرم داون هستند. بچه‌های مبتلا به سندروم داون بسیار دوست‌داشتنی و مهربان هستند. کار کردن با آن‌ها لذت‌بخش است. البته گاهی کار سخت می‌شود. دانش‌آموز لجبازی می‌کند ولی باید بدانیم که این رفتارها را چطور کنترل کنیم و کودک را در مسیر آموزش قرار دهیم. تفاوت کار معلمان استثنایی با کودکان عادی در این است که در کلاس درس باید هم معلم باشیم هم روانشناس. کمی باید روانپزشکی هم بدانیم تا متوجه شویم که کودکان آیا داروهای خود را به وقت خورده‌اند یا نه، چون در برخی موارد واکنش‌های کودکان و به هم ریختگی در کلاس درس، ناشی از خلل درمان کودک است که برخی خانواده‌ها به آن توجه ندارند. خلاصه معلم کودکان استثنایی باید همه فن حریف بوده و چهارچشمی مراقب کلاس باشد.
من همواره به دنبال آن هستم که بیش از اینکه یک معلم برای آنان باشم، یک دوست برای دانش‌آموزانم باشم ولی همواره حدی را برای دوستی‌مان نگه می‌دارم تا این دوستی، دوستی خاله خرسه نشود و دانش‌آموزانم از تحصیل به بهانه دوستی عقب نمانند.

چه نوع دروسی به دانش‌آموزان استثنایی در مدارس ارائه می‌شود؟

علاوه‌بر دروسی از قبیل الفبا، خواندن و نوشتن، ریاضیات در حد جمع و تفریق ساده در مقاطع ابتدایی، مهارت‌هایی نیز به کودکان آموخته می‌شود. مهارت‌هایی که به آنان در انجام امور شخصی خود کمک کند. به آنان بستن دکمه و زیپ لباس، نقاشی، تا کردن لباس، بستن بند کفش و … آموخته می‌شود و هرچه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، مهارت‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شود  و در مجموع، آموزش برای بچه‌های اوتیسم، کم‌توان ذهنی، جسمی، نابینا و ناشنوا متفاوت است.
بارها شنیده‌ایم که معلمان دانش‌آموزان استثنایی کارشان به قدری سخت است که گاهی نوازش دانش‌آموزان‌شان بر تن‌شان نشسته است، شما نیز چنین تجربه‌ای دارید؟
خانم معلم برای لحظه‌ای سکوت کرده و بعد با لبخند آرامی می‌گوید: این که عادی است چون دانش‌آموزان ما مثل سایر بچه‌ها، رفتار عادی ندارند و من بارها تجربه این اتفاق را داشته‌ام.
در یکی سال‌هایی که در مدرسه کودکان اوتیسمی تدریس می‌کردم، از پنج دانش‌آموزی که در کلاس داشتم، چهار نفر آنان به اوتیسم شدید مبتلا بودند. این کودکان دوست‌داشتنی هستند و نیاز به آموزش دارند تا بتوانند با محیط بیرون ارتباط گرفته و به زندگی خود ادامه دهند. آن‌ها باید مهارت‌هایی را یاد بگیرند و نمی‌شود رهایشان کرد؛ البته در بین آموزش امکان اینکه کودک کنترل رفتار خود را نداشته و حرکات تکانشی داشته باشد وجود دارد.
مثلا یک‌بار در حین آموزش مطلبی، یکی از دانش‌آموزان بنا به دلایلی دستم را چنان گاز گرفته بود که خونریزی می‌کرد و تا مدت‌ها اثر کبودی و خون‌مردگی بر روی دستم وجود داشت. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که این دانش‌آموزان باید در حین آموزش از سوی سیستم توسط خانواده‌ها نیز حمایت شوند تا در روند کار، خللی پیش نیاید؛ هرچند سخت است ولی باید پذیرفت که این کودکان باید زندگی کنند، پس ما وظیفه سنگینی در قبال آن‌ها داریم و نباید آن‌ها به ‌خاطر اختلالی که دارند، از موهبت زندگی محروم شوند.
من کار کردن با کودکان اوتیسمی را دوست دارم و پس از به دنیا آمدن دخترم، به تشخیص همکاران از آن مدرسه به مدرسه‌ای که فعلا در آن مشغول به تدریس هستم، منتقل شدم.

پس از شیوع کرونا و خانه‌نشینی دانش‌آموزان چگونه به دانش‌آموزان‌تان آموزش می‌دهید؟

قبل از اینکه شبکه شاد فعالیت خود را آغاز کند، در دیگر پیام‌رسان‌ها با دانش‌آموزانم ارتباط داشتم و فیلم‌هایی که از تدریس در خانه ضبط کرده بودم به آنان می‌فرستادم که در اولین روز چون تخته‌سیاه و یا وایت‌برد در خانه نداشتیم با استفاده از نایلونی به رنگ سفید بر روی یک صفحه چوبی، تدریس را آغاز کردم و چون نوشته‌ها پاک نمی‌شد، با استفاده از دستمال مرطوب، به سختی پاک می‌کردم تا مطلب جدیدی بنویسم.
چند روز بعد تدریس را بر پشت صفحه پازل دخترم که حالتی شبیه به وایت‌برد داشت، آغاز کردم و منتظر بازگشایی فروشگاه‌ها بودیم تا بتوانیم ماژیک‌های جدیدی تهیه کنیم. از اسباب‌بازی‌های دخترم و وسایل آشپزخانه و حتی حبوبات برای آموزش استفاده می‌کنم. باید آموزش را برای دانش‌آموزان باورپذیر کنم تا آن‌ها از آن لذت ببرند. البته نکته‌ای که وجود دارد این است کودکان نیازمند، به آموزش خاص از بازی بیشتر لذت می‌برند و وقتی که این بازی از طریق گوشی تلفن باشد لذتش برای آن‌ها بیشتر است، به همین خاطر سعی می‌کنم با ایجاد فضای بازی مطلب را به آن‌ها آموزش دهم، هرچند صدای دخترم تقریبا در همه فیلم‌ها و ویس‌ها وجود دارد و کمبود امکانات آموزشی و داشتن کودک خردسال از مشکلات تدریس در خانه‌ است.
البته متاسفانه یکی از دانش‌آموزانم گوشی همراه هوشمند نداشته و توان مالی خرید گوشی جدید نیز ندارد، به همین دلیل به صورت مکالمه تلفنی به او آموزش می‌دهم و یکی دیگر از دانش‌آموزانم نیز تاکنون به هیچ یک از تماس‌ها پاسخ نداده، به همین دلیل من و مدیر مدرسه پیگیر ارتباط با او و خانواده‌اش هستیم تا از دیگر همکلاسی‌هایش عقب نماند.
خانم معلم حرف‌های زیادی برای صحبت کردن داشت. او از علاقه به شغل و دانش‌آموزانش سخن می‌گفت و گاهی نامهربانی‌های اولیای دانش‌آموزانش. ولی وقتی صحبت از حقوق و مزایا شد، مشکل بزرگ معلمان حق‌الدریس را حقوق‌های پایین و بدون مزایا و حتی وجود تفاوت بسیار با سایر همکاران عنوان کرد ولی این را نیز عنوان کرد که هیچ‌کدام از این موارد از عشق او به شغل و دانش‌آموزانش برای ذره‌ای نمی‌کاهد.
معلمان، رسولان روشنایی هستند که آموزش آنان همانند باران ابر بهاری بر تشنگی گلبرگ‌ها می‌بارد و کلام آنان هیچ‌گاه برای دانش‌آموزانشان بوی کهنگی نمی‌گیرد و خستگی کار و گرد گچ بر روی چهره‌شان نمی‌تواند آنان را از مسیری که انتخاب کرده‌اند بازگردانند و حال این وضعیت برای معلمان کودکان استثنایی بیش از پیش است.

دانش آموزان در مورد شبکه شاد چه می گویند؟

حضور در کلاس‌های درس و دانشگاه و یا مدرسه فرصتی بود برای برقراری ارتباطات اجتماعی و ایجاد انگیزه و شور و نشاط برای یادگیری در درس‌ها و کلاس‌ها، این روزها دانش‌آموزان باید به صفحه خشک و بی‌روح تلویزیون یا موبایلی زل بزنند که طاقت آدم را طاق می‌کنند.
تعطیلی مدارس در شرایط کرونایی به این منظور نبود که آموزش تعطیل است، بلکه بعد از مدتی و بدون هیچ درنگی کلاس‌های آموزشی و مجازی هم برای دانش‌آموزان و هم برای دانشجویان راه‌اندازی شد.
به منظور آگاهی سازی دانش‌آموزان و والدین از ساعات پخش برنامه‌های درسی در شبکه آموزش و شبکه چهار، هر روزه در پورتال رسمی اداره آموزش و پرورش استان جدول زمانی پخش برنامه‌های درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت.
با ادامه‌دار شدن شرایط و روند صعودی کرونا در کشور و تصمیم اتخاذ شده مبنی بر ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و به منظور تداوم و پایداری یادگیری دانش‌آموزان و جلوگیری از ایجاد وقفه در آموزش آن‌ها، وزارت آموزش و پرورش کل کشور اقدام به راه‌اندازی اپلیکیشن شاد کرد.
با راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد، گمان می‌رفت که وضعیت درسی دانش‌آموزان در شرایط فعلی بهتر خواهد شد و هر دانش‌آموز می‌تواند زیرنظر معلم خود روند تحصیلی خود را همانند گذشته طی کند؛ متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، اپلیکیشن شاد نه تنها شادی‌آور نبود بلکه بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو ساخت.
ایسنا/ کردستان

اپلیکیشن شاد و عدم برابری آموزشی

از بچه‌های مناطق بالاشهر و کلان‌شهرها که بگذریم که در حالت عادی زندگی نیز از امکانات مادی بسیار زیادی برخوردارند و در این روزهای کرونایی با بهترین امکانات و وسایل آموزشی روزگار می‌گذرانند.
هستند کودکانی که در مناطق محروم و مناطق پایین شهر زندگی می‌کنند و روی زندگی برای آن‌ها در هر شرایطی تلخ است.
محمد، دانش‌آموز دوره متوسطه دوم، که در یکی از روستاهای کردستان زندگی می‌کند می‌گوید که آنتن‌دهی موبایل برای یک تماس کوچک در روستا نیز با مشکل مواجه است چه برسد به اینکه قادر باشد از طریق فضای مجازی، آموزش را دنبال کند.
پدر نارین دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی ساکن یکی از مناطق پایین شهر سنندج می‌گوید در شرایط فعلی که زندگی به سختی می گذرد، معلم نارین با ما تماس گرفت و خبر داد که باید برای ادامه آموزش نارین اپلیکیشن شاد را نصب کنیم، این در حالی است که با شرایط فعلی کسب و کارها و افزایش قیمت موبایل و تبلت قادر به تهیه آن نیستیم و این خود نوعی فشار اقتصادی بر خانواده‌ها ایجاد می‌کند.
پدر کارزان یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی گفت: “هرچی سنگه پای لنگه” این ضرب المثل قدیمی، مصداق فقیر و فقرا است.
وی ادامه داد: این روزها که بحث آموزش مجازی دانش‌آموزان مطرح شده معلم‌ها جهت نصب اپلیکیشن شاد با ما تماس گرفتند اما زمانیکه این برنامه‌ها اجرایی می‌شد کسی به این فکر نکرد که شاید همه از امکانات لازم برخوردار نیستند و پدر و مادرانی هستند که قادر به تهیه موبایل و تبلت‌های هوشمند برای فرزندانشان نیستند و شرمنده فرزندانشان می‌شوند.

کیفیت پایین اپلیکیشن شاد

فارغ از نبود امکانات برخی دانش‌آموزان و نداشتن موبایل و تبلت و عدم دسترسی به اپلیکیشن شاد، کسانی هم که به این شبکه آموزشی دسترسی دارند نیز چندان دلخوشی از آن ندارند.
چنور مولودیان خواهر یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی می‌گوید: در ابتدا برای نصب این اپلیکیشن، قرار بود 40 گیگ اینترنت رایگان در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار داده شود که این بحث کلا خیالی بیش نبود و به کل منتفی شد.
او ادامه داد: بعد از انجام ثبت نام و وارد کردن کد ملی با چندبار گزارش خطا، بلاخره به سختی توانستیم اپلیکیشن را نصب کنیم و در 3 گروه کلاس، اولیا مربیان و گروه آموزشی که در آن معلم با گذاشتن ویدیوئی 10 تا 30 دقیقه ای، مباحث را برای دانش‌آموزان تعریف می‌کند و سوالاتی را مطرح می‌کند عضو شدیم.
به گفته این دانش آموز، این اپلیکیشن در هنگام استفاده مدام، هنگ کرده و بعد از یکی دوتا چت کردن دیگر برنامه بالا نمی‌آید.
چنور توضیح می دهد که معلم‌ها در این اپلیکیشن به جای اینکه پاسخگوی سوالات دانش‌آموزان باشند، پی وی خود را قطع کرده و اگر دانش‌آموزی قصد سوال کردن هم داشته باشد قادر به سوال کردن نیست.
مولودیان در ادامه گفت‌گو به این نکته اشاره کرد که دنبال کردن آموزش از طریق تلویزیون راحت‌تر و به صرفه‌تر از اپلیکیشن شاد است.
آرین یکی از دانش‌آموزانی است که امسال سال آخر مدرسه و نزدیک به امتحانات نهائی پایان سال تحصیلی است که در این‌باره می‌گوید: مدیر و معاون مدرسه در بحث نصب اپلیکیشن شاد مدام پیگیر بودند که دانش‌آموزی از کلاس‌های درس عقب نماند و بلاخره به هر نحوی که بود موفق به نصب اپلیکیشن شاد شدیم اما آنگونه که تصور می‌شد چندان هم از آموزش خبری نیست.
او می‌گوید: در ساعت مشخصی که معلم تعیین می‌کند در کلاس‌ها آنلاین شده و معلم پی‌دی افی را مبنی بر مباحث کتاب درسی در گروه به اشتراک می‌گذارد و بعد از ارسال فایل ختم کلاس را اعلام می‌کند و این کل کلاس آموزشی برگزار شده در اپلیکیشن شاد است و پی‌وی‌ در این اپلیکیشن انگار کلا بسته‌است و اگر دانش‌آموزی سوالی داشته باشد متاسفانه کسی پاسخگو نخواهد بود.

انگیزه‌ای که نابود می‌شود

حضور در کلاس‌های درس و دانشگاه و یا مدرسه فرصتی بود برای برقراری ارتباطات اجتماعی و ایجاد انگیزه و شور و نشاط برای یادگیری در درس‌ها و کلاس‌ها، این روزها دانش‌آموزان باید به صفحه خشک و بی‌روح تلویزیون یا موبایلی زل بزنند که طاقت آدم را طاق می‌کنند.
یکی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم می‌گوید: زمانیکه در مدرسه به سر می‌بردیم و در فضای صمیمانه و دوستانه کلاس حس رقابت بین دانش‌آموزان آنقدر هیجان‌انگیز بود که باعث تلاش بیشتر دانش‌آموزان می‌شد، اما با شرایط فعلی و جایگزینی کلاس درس حقیقی با مجازی و کیفیت پایین اپلیکیشن شاد، دیگر حالی برای درس خواندن باقی نمی گذارد.

معرفی برگزیدگان ۳ جایزه ادبیات کودک و ترویج کتابخوانی

برگزیدگان سه جایزه ادبیات کودک و ترویج کتابخوانی، پس از یک ماه تاخیر روز، ۱۵ اردیبهشت ماه، اعلام خواهند شد.
به گزارش ایسنا به نقل از شورای کتاب کودک، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که به دلیل شیوع بیماری کرونا، این اعلام را در حدود یک ماه به تاخیر انداخته است، برندگان را از طریق فضای مجازی روز ۴ می (دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت) معرفی خواهد  کرد.
نامزدهایی از ایران در حوزه‌های نویسندگی، تصویرگری و ترویج در این دوره معرفی شده‌اند. این اعلام در سه حوزه جایزه «هانس کریستین آندرسن» برای نویسنده و تصویرگر سال ۲۰۲۰ و جایزه «آی رید» (IRead) برای مروجان کتاب کودک در عرصه جهانی و جایزه آساهی (IBBY_ASAHI) برای نهادهای ترویج‌گر کتاب کودک در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت اروپا و ساعت ۱۷ به وقت تهران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند  این مراسم  مجازی را از لینک زیر ملاحظه کنند:

https://www.ibby.org/awards-activities/awards/ibby-2020-awards-announcement

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=1626

مطالب مرتبط

مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

خشونت علیه کودکان و زنان

اگر کودک یا زنی مورد خشونت قرار گیرد قانون چه حمایتی از او می‌کند؟ این روزها که ویروس کرونا اذهان جهانی را به خود معطوف

ادامه مطلب »
مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و

ادامه مطلب »