جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌

این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و راهی خانه شوند با این تفاوت که همه در خانه هستند ولی حالا والدین کردستانی دغدغه مند، منتظرند تا زنگ آغاز کلاس به صدا درآید، البته اگر کرونا تمام شود.
مدارس کردستان از ابتدای اسفند با شیوع ویروس کرونا تعطیل و دانش آموزان خانه نشین شدند تا فرآیند علم و تحصیل را از خانه دنبال کنند هر چند خیلی هایشان هنوز هم از قافله درس  خانگی جا مانده‌اند بویژه آنهایی که در روستاهای دور افتاده و مرزی هستند و دسترسی به وسایل ارتباطی و تکنولوژی برایشان سخت و یا حتی غیرممکن است.
اوایل که کرونا به ایران آمد، ترسی به جان همه افتاد و بیشتر از همه والدینی به چشم می‌آمدند که نگران بچه مدرسه ای‌های خود بودند ولی تجربه ووهان می گفت که کودکان به بیماری مبتلا نمی‌شوند و اگر هم بشوند در حد یک سرماخوردگی است.
خیال والدین از بابت کودکان راحت شد و آنها را روانه کوچه کردند تا فارغ از دردسرهای کرونا، بازی کنند و خوش باشند، غافل از اینکه کودکان، ناقل خاموش بیماری بودند و از سویی ویروس، تغییر رفتار داده و بچه‌ها هم از گزند آن در امان نیستند.
این را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و افزود: هفت کودک در استان به کرونا مبتلا شدند که سه نفر آنان نوزاد و زیر یک ماه سن دارند.
دکتر ابراهیم قادری به مرگ یک نوجوان ۱۳ ساله مبتلا به کرونا هم اشاره کرد و افزود: این نوجوان بیماری زمینه‌ای داشت و به همین دلیل جان خود را از دست داد.
همین کافی بود تا ثابت شود که کرونا برای کودکان در حد سرماخوردگی نیست و بازهم تب نگرانی کرونا بر ای پدر و مادرها بالا گرفت چرا که چندی قبل در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زمزمه‌هایی از بازگشایی مدارس مطرح شد و حالا دغدغه والدین این است که چطور بچه هایشان را به مدرسه بفرستند.
البته استاندار کردستان در این جلسه گفته بود: با مساعد شدن شرایط مقابله با بیماری کرونا و اتخاذ تمهیدات لازم، مدارس استان بازگشایی می‌شوند.
بهمن مرادنیا تاکید کرده بود بازگشایی مدارس نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها پیش می‌آورد که باید آمادگی‌هایی لازم پیش از بازگشایی‌ها برای رفع این دغدغه‌ها انجام شود.
وی اضافه کرد: بازگشایی مدارس در روستاها در اولویت قرار گیرد و بعد از بازگشایی مدارس در شهرها هم دانش‌آموزان در صورت امکان به ۲ شیفت تقسیم شوند تا با نفرات کمتری در محل کلاس حضور یابند.
ولی همین گفته های با اما و اگر هم نارضایتی والدین را در پی داشت، والدینی که کرونا بخش زیادی از زندگیشان را فلج کرده، حالا باید در کنار تمام دل‌مشغولی‌های کرونایی، سلامت فرزندشان را در اولویت قرار دهند، اما از آنجا که شیوع این ویروس گزنده و بی سر و صداست، از کجا معلوم که یکی از صدها دانش آموز از ناقلین بدون علامت نباشد و یک مدرسه را درگیر بیماری نکند؟
سنندج – ایرنا

دانش آموزان روستایی و بازماندن از تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: دانش آموزان برخی از روستاها بدلیل نداشتن امکانات به ویژه در زمینه اینترنت و یا پخش سی‌دی از آموزش عقب افتاده‌اند.
رشید قربانی افزود: در صورت دادن مجوز، امکان بازگشایی مدارس برخی از روستاها که وضعیت سفیدی از نظر بیماری دارند وجود دارد تا بیش از این از نظر آموزشی عقب نیافتند.
هر چند میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان در استان را بیش از ۹۸ درصد اعلام می کنند اما در شهرستان‌های مرزی مریوان، سروآباد، بانه و سقز و روستاهای این مناطق برای جذب و ارتقای پوشش تحصیلی مشکلات بسیاری وجود دارد و دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند که از جمله دلایل آن مسائل فرهنگی، ازدواج زودهنگام دختران، روی آوری پسران به اشتغال‌های کاذب، نبود مدارس متوسطه در روستاها، صعب العبور بودن برخی روستاها، ضعف تحصیلی، مهاجرت و تحصیل علوم دینی است.
و حالا کرونا شاید بستری فراهم کند که دانش آموزان بویژه در مناطق روستایی عطای تحصیل را به لقایش ببخشند و زودتر از آنچه که برایشان معمول بود، درس و مدرسه را رها کنند.
البته جلوگیری این مهم مستلزم بسترسازی فرهنگی است که باید در دراز مدت انجام می‌گرفت تا والدین به نقش درس و تحصیل در پیشرفت فرزندانشان آگاه شوند و آینده او را فدای کار موقت نکنند و حالا شروع مجدد درس در روزهایی که کرونا قصد عقب نشینی ندارد، آبی بر آتش ترک تحصیل نیست که ممکن است یک دانش‌آموز را برای همیشه از درس و مدرسه بیاندازد.

روزهای پرکار معلمان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: کرونا، نه تنها کار معلم‌ها را کمتر نکرده که بیشتر از زمانی است که کلاس ها حضوری برگزار می‌شد، معلمان از طریق فضای مجازی، تلفنی و مکاتبه‌ای در حال ارائه آموزش به دانش آموزان خود هستند.
صدیقه عبداللهی افزود: برای دانش آموزان شهری و روستایی که توانایی خرید بسته‌های اینترنت و گوشی هوشمند را ندارند از طریق تهیه و توزیع لوح‌های فشرده، آموزش لازم به آنها داده شد البته در هر پایه تحصیلی هیچ کسی همچون معلم خود دانش آموزان نمی‌تواند مطالب آموزشی را به گونه‌ای قابل فهم ارائه کند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در همین راستا بسیاری از معلم‌ها از طریق فضای مجازی به طور صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های مجازی با تشکیل گروه و فراخوان برای حضور والدین دانش آموزان در آن، دروس را برای دانش آموزانشان تدریس می‌کنند.
عبداللهی تاکید کرد: برای آموزش به دانش آموزان حواشی شهرها و روستاها که دسترسی به فضای مجازی ندارند از طریق شناسایی معلمان توانمند اقدام به تهیه و توزیع هشت لوح فشرده از تدریس دروس فروردین و اردیبهشت ۶ پایه تحصیلی ابتدایی کردیم.
وی با اشاره به اینکه این اقدام از ۱۰ تا ۲۵ اسفند سال گذشته انجام شد، اظهار داشت: این بسته آموزشی برای تمام مدارس استان ارسال شده و مدیر هر مدرسه آن را به طور رایگان در اختیار دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، قرار می‌دهد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه از دانش آموزان سوال شده که چه امکاناتی برای دریافت آموزش‌ درس‌ها دارند، گفت: برای تعدادی از دانش آموزان در روستاهای استان که دستگاه پخش لوح فشرده نداشتند مطالب آموزشی بر روی فلش انتقال و تحویل آنها شده است.
ابتلای معلم‌ها و دانش آموزان به کرونا می‌تواند در روند آموزش مشکلاتی را پیش آورد که به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان تاکنون موردی از ابتلای معلم‌ها و دانش آموزان در استان به ویروس کرونا به این اداره‌کل گزارش نشده است.

در خانه می مانیم

از اسفند پارسال تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و ۲۴ هزار معلم خانه نشین شده و سه هزار مدرسه هم در استان تعطیل شده است.
یکی از والدین دانش آموز کلاس اولی دارد، از همان دسته دانش آموزانی که برخی مسوولان آموزش و پرورش استان می‌گویند که آموزش مجازی این دسته، سخت است چرا که با فضای مجازی آشنایی چندانی ندارند و حتی با محیط مدرسه هم اخت چندانی نگرفته بودند که به خانه برگشتند.
می‌گوید: حتی اگر مدرسه هم باز شود، جان بچه‌ام را به خطر نمی اندازم و او را روانه مدرسه نمی‌کنم. پشیمان از روزهایی است که کودکش به همسن و سالانش در کوچه و خیابان بازی می کرد و نمی‌دانست که کرونا او را هم تهدید می‌کند.
از وقتی که شنیده مدارس ممکن است فعالیت خود را از سر بگیرند، به شدت نگران است ولی تصمیمش برای نرفتن کودکش به مدرسه قطعی است، از روند آموزش مجازی گلایه‌هایی هم دارد ولی این گلایه ها باعث نشده تا سلامتی دلبندش را نادیده بگیرد.
این روزها آموزش برای دانش آموزانی همان روال عادی را طی می کند که پدر و یا مادرشان معلم هستند، سمانه یکی از دانش آموزانی است که والدینش معلم هستند، البته او در مقطع ابتدایی درس می خواند و مادرش معاون آموزشی و پدرش معلم تربیت بدنی است.
این دانش آموز ۱۲ ساله می‌گوید: دلش برای مدرسه و همکلاسی هایش تنگ شده و آرزویش این است که یک بار دیگر صبح زود از خواب بیدار شود و به مدرسه برود.
سمانه از تدریس مجازی دل خوشی ندارد، چون می داند بعضی از دانش آموزان به امکانات لازم دسترسی ندارند، از دختر عمه اش می گوید که هم‌سن و سال اوست و در روستا ساکن است و از آنجا که نه گوشی دارد و نه اینترنت، خودش درسهایش را می خواند.
البته از اینکه معلمش پیگیر است و وضعیت همه همکلاسی‌هایش را می پرسد، راضی است. شاید اگر خانواده‌ها نسبت به درس و تحصیل فرزندانشان بیشتر حساس شوند و این روزها را به منزله تعطیلی درس و مدرسه ندانند، آموزش و پرورش هم نسبت به بازگشایی مدارس تصمیمی به موقع‌تر بگیرد و زنگ آخر تحصیل فرزندانمان با کرونا تمام نشود.
حالا نوبت آنهایی است که با کودکانشان مسیرهایی مانند مسیر پارک کودک سنندج را با ترافیک‌های چند ساعته مواجه می‌کنند و فارغ از هیاهوی کرونا، به گردش و تفریح می‌پردازند، تا کمی کرونا را جدی بگیرند و به خطر افتادن سلامت دلبندشان را تنها در بازگشایی مدارس نبینند، وقت آن است که اول یک سوزن به خودمان بزنیم…
بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز کردستانی در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل و ۲۴ هزار نفر از پرسنل در واحدهای اداری و آموزشی استان مشغول به آموزش و خدمت رسانی به آینده سازان کشور هستند، از این تعداد دانش آموز ۱۵۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند که حدود ۴۵ هزار نفر آنها را دانش آموزان روستایی تشکیل می‌دهند.
بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر جمعه ۲۹ فروردین ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است.

ناتمام ماندن غربالگری دهان و دندان دانش‌آموزان پایه ششم به دنبال شیوع کرونا

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات ناتمام مانده این اداره با توجه به شیوع کرونا، بر لزوم توجه به مسواک زدن و مراقبت از دندان‌ها تاکید کرد.
دکتر حمید صمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه شیوع کرونا در کشور سبب توقف در طرح‌های پیش روی اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت شده است، گفت: به طور مثال طرح غربالگری دهان و دندان عاری از پوسیدگی دانش‌آموزان پایه ششم در سال تحصیلی ۹۸_۹۹ تا پیش از شیوع کرونا با موفقیت در حال پیش‌روی بود. حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز غربالگری شدند و برنامه بعدی این بود که مشکلات عفونت، پوسیدگی و… در این افراد برطرف شود.
تا بهمن ماه حدود ۶۰۰ هزار نفر در سطح کشور پس از غربالگری، خدمات دریافت کرده بودند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بحث وارنیش فلوراید تراپی نیز دنبال می‌شد و برنامه موفقی را پیش روی خود داشتیم.
وی افزود: برنامه دیگر ما طرحی برای آموزش و کودکان زیر شش سال بویژه گروه صفر تا ۳ سال بود. با توجه به اینکه  ۶۰ درصد پوسیدگی دندانی در کودکان سه ساله در دندان‌های جلویی اتفاق می‌افتد، آگاه کردن مادران امر بسیار مهمی بود؛ به شکلی که این آگاهی به وجود آید که باقیمانده شیر بر روی دندان کودک پس از خوردن شیر مادر یا شیر خشک حتما تمیز شود تا منجر به پوسیدگی دندان کودکان نشود.
برهمین اساس مادرانی که کودکان خود را برای زدن واکسن و یا سایر خدمات به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های ما می‌آورند، آموزش‌های لازم برای مراقبت از دهان و دندان کودکان و یک مسواک انگشتی دریافت می‌کردند.
صمدزاده با بیان اینکه در شرایط فعلی و با وجود بیماری کرونا این دست خدمات مانند گذشته انجام نمی‌شود، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده تنها خدمات دندانپزشکی اورژانس ارائه می‌شود تا بار مراجعه به مراکز را کاهش دهیم، اما پس از این مدت با قدرت به ادامه برنامه‌های خود خواهیم پرداخت.
وی با تاکید بر این که بیش از ۸۰ درصد غربالگری دانش‌آموزان پایه ششم محقق شده است، تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد در بحث غربالگری همچان کار داریم اما در بحث ارائه خدمات حدود ۵۵ درصد از کار به خوبی پیش رفته بود. طبق توافقی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم مقرر شده است که ثبت نام دانش آموزان پایه هفتم منوط به این باشد که دانش آموز گواهی دندان عاری از پوسیدگی اخذ کرده باشد و امیدواریم برای تحقق این هدف بتوانیم پوشش خود را تا پایان تابستان افزایش دهیم.
رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سنی که در آن بیشترین ابتلا به پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد سن ۶ تا ۱۴ سال است، گفت: در این سن رویش دندان‌های دائمی اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه دندان‌های نوپدید دارای شیارهای عمیقی است بهترین زمان برای ایجاد پوسیدگی در این شیارها سن ۶ تا ۱۴ سال است که اگر ما به موقع اقدامات خود را انجام دهیم بروز پوسیدگی کاهش خواهد یافت.
وی در خصوص شاخص پوسیدگی دندانی در کشور، خاطرنشان کرد: شاخص پوسیدگی دندان در سال ۹۰ در کودکان ۱۲ ساله عددی معادل ۲.۰۹ بوده است که این به معنای آن است که هر کودک به طور متوسط دو دندان خراب داشت؛ این رقم در سال ۹۵ به ۱.۸ کاهش پیدا کرده است.
صمدزاده با تاکید بر این که در شرایط فعلی بروز کرونا مسواک زدن از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است، اظهار کرد: بهتر است برای افزایش بهداشت دهان تعداد دفعات مسواک زدن و استفاده از فلوراید را باید افزایش دهیم و این تصور که تنها شب موقع خواب استفاده از مسواک ضروری است را فراموش کنیم.
وی در خصوص میزان فعالیت در حوزه بهداشت دهان و دندان در شبکه بهداشتی کشور، افزود: اکنون ۳۲۰۰ مرکز در شهر و روستا با بیش از ۴هزار یونیت دندانپزشکی تحت پوشش ما هستند و با حدود ۲۸۰۰ دندانپزشک در حال فعالیت هستند.

به مناسبت روز جهانی اوتیسم

لزوم اهتمام مسئولان به تحصیل و شغل مبتلایان به اوتیسم در سال جدید

مدیر یکی از مراکز اوتیسم در یزد با تاکید بر این که ادامه تحصیل و شغل مشکلات کودکان اوتیسم در آستانه ورود به بزرگسالی است، گفت: امیدوارم در سال جدید مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی و مدیریت، موانع و مشکلات پیش روی این کودکان که در آستانه ورود به بزرگسالی هستند را مرتفع کنند.
«رضا ابویی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به روز جهانی «آگاه‌سازی اوتیسم» اظهار کرد: روز دوم آوریل با عنوان روز جهانی آگاه‌سازی اوتیسم نامگذاری شده و اصولاً ماه آوریل به آگاه‌سازی درباره‌ی اختلال اوتیسم اختصاص داده می‌شود.
وی با بیان این که در روز جهانی اوتیسم، نهادهای مرتبط تمام تلاش خود را برای آشنایی جامعه با این اختلال، علائم و نشانه‌ها و مشکلاتی که افراد مبتلا به این اختلال با آن درگیر هستند به کار می‌گیرند، افزود: در این روز بسیاری از نقاط معروف دنیا مانند برج ایفل، مرکز تجارت راکفلر، بلندترین برج کانادا و در ایران همگام با سایر نقاط دنیا اماکنی مانند برج میلاد، میدان آزادی و پل طبیعت به احترام افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌هایشان به رنگ آبی در می‌آیند.

این مسئول در مورد اختلال اوتیسم، خاطرنشان کرد: اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که از تولد همراه کودک است و مهمترین ویژگی آن اختلال ضعف در مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و انجام رفتارهای تکراری است.
وی میزان شیوع اختلال اوتیسم در قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را به یک میزان خواند و گفت: با این وجود، آمار ابتلا در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است و براساس آمار رسمی منتشر شده در سال ۲۰۱۰ از هر ۱۱۰ تولد، در سال ۲۰۱۲ از هر ۸۸ تولد، در سال ۲۰۱۸ از هر ۵۹ تولد و در سال ۲۰۲۰ از هر ۵۴ تولد یک نفر مبتلا به اوتیسم اعلام شده است.
مدیر مرکز اوتیسم طلوع مهر یزد ضرورت آشنایی عموم جامعه با اختلال اوتیسم را بر اساس آمار منتشر شده و سیر صعودی ابتلا به این اختلال بیش از پیش خواند و گفت: یکی از مهمترین اهداف آگاه‌سازی، آشنایی افراد جامعه با علائم و نشانه‌های اختلال اوتیسم است زیرا در حال حاضر مهمترین بحث در درمان اختلال اوتیسم، تشخیص زودهنگام و مداخله به هنگام و درست برای کاهش شدت علائم آن است.
وی یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در رابطه با این اختلال را مشکلات والدین دارای فرزند اوتیسم برای حضور در اجتماع دانست، گفت: این مشکل فقط با فرهنگ‌سازی و آموزش عموم مردم جامعه درباره نحوه صحیح برخورد با فرد دارای اوتیسم و پذیرش این افراد توسط اجتماع محقق می‌شود.
این مسئول یادآور شد: در سال ۲۰۲۰، سازمان ملل شعار ورود به مرحله‌ی بزرگسالی برای روز جهانی اوتیسم را انتخاب کرد که این انتخاب قطعاً اهمیت توجه ویژه به بزرگسالان دارای اختلال اوتیسم را نشان می‌دهد.
وی افزود: در افراد عادی ورود به مرحله‌ی بزرگسالی به راحتی انجام می‌شود ولی ورود به مرحله بزرگسالی برای یک فرد مبتلا به اوتیسم به دلیل ضعف در مهارت‌های اجتماعی و مشکل پذیرش این افراد از سوی جامعه و نبود امکانات کافی، چالشی اساسی است.
وی با بیان این که تحصیل و شغل از مهمترین چالش‌های بزرگسالی برای یک فرد مبتلا است، گفت: ادامه تحصیل و پذیرش شغل برای آن دسته از افرادی است که این توانایی را دارند لذا این موارد به برنامه‌ریزی و مدیریت از پیش تعیین شده نیاز دارد.
ابویی در پایان با بر ضرورت مشکلات افراد مبتلا به اوتیسم تاکید کرد و گفت: امیدوارم در سال جدید مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی و مدیریت، موانع و مشکلات پیش روی این کودکان را که در آستانه ورود به بزرگسالی هستند، مرتفع کنند.
ایسنا/ یزد

برنامه های بهداشت روان برای کودکان در روزهای کرونایی

مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به تشریح برنامه های بهداشت روان کودکان در روزهای کرونایی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، منصوره کریم زاده، گفت: چهار مقاله تحت عناوین «چگونه با کودکان در مورد کرونا ویروس صحبت کنیم، روزهای قرنطینه فرصتی برای بهبود روابط صمیمانه با کودکان، ویروس فیکورا (ترکیبی از شایعه و کرونا)، مدیریت اضطراب کودکان در روزهای کرونایی»، از یک ماه و نیم گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کشور، توسط متخصصان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران تهیه و منتشر شده است.
وی که در نگارش و تدوین این مقالات و تهیه و انتشار انواع پمفلت و بروشور، ۳۰ کلیپ بازی و سرگرمی و انواع اسلاید با پیام‌های بهداشت روانی جهت کودکان و والدین نقش داشته است، افزود: توصیه‌های لازم برای حفظ و ارتقای سلامت روانی کودکان و والدین در منزل و چگونگی مدیریت استرس و اضطراب در خانواده و آموزش و تقویت مهارت‌های لازم در کودکان، از طریق این اقلام آموزشی به خانواده‌ها و فرزندانشان منتقل شده است.
وی همچنین از طراحی و انتشار دو جلد کتابچه آموزشی «بازی، کاردستی و معما» ویژه کودکان در گروه‌های سنی پیش از دبستان جهت سرگرمی و تقویت مهارت‌های آنان با همراهی والدین در منزل خبر داد.
کریم زاده گفت: جلد اول این کتابچه برای کودکان گروه سنی نوپا (۲ و ۳ ساله) و جلد دوم آن برای کودکان گروه سنی ۳ تا ۷ ساله، طراحی و منتشر شده است تا این کودکان در دوره بحران ناشی از شیوع بیماری و همه گیری ویروس کرونا، بتوانند در کنار والدین در خانه، سرگرم شوند، ضمن آنکه آموزش‌های لازم سن خودشان را که به تقویت مهارت‌ها و سلامت جسمی و ذهنی آنان کمک می‌کند، دریافت کنند.
وی افزود: هر جلد از این مجموعه، دارای ۱۰ بازی، ۱۰ کاردستی و ۱۰ معما و چیستان است که با توجه به گروه سنی کودکان، برای آنان طراحی و منتشر شده است تا با همراهی والدین بتوانند از آنها استفاده کنند.
رئیس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران، همچنین به طراحی و اجرای دو پویش هنری برای کودکان پیش از دبستان و والدین آنان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: این دو پویش توسط متخصصان و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران و با حمایت وزارت بهداشت، جهت کودکان و والدین آنان طراحی و اجرا شد که در پویش اول، آثار نقاشی کودکان پیش از دبستان کشورمان جمع آوری شد و یک هزار و ۵۰۰ کودک از سراسر کشور با نقاشی‌های خود در این پویش شرکت کردند.
کریم زاده افزود: پس از اتمام مدت برگزاری این پویش، آثار نقاشی کودکان کشورمان آرشیو شده و در وب سایت انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران به نمایش درآمد، ضمن آنکه برای تمامی ۱۵۰۰ کودک شرکت کننده، کتاب الکترونیکی آموزشی و سرگرمی با لوح تقدیر شرکت در این پویش، ارسال شد.
وی در مورد پویش دوم تحت عنوان «موزه هنری مجازی» نیز گفت: این پویش در سه بخش کودکان، خانواده، مدیران و مربیان، شامل آثار نقاشی، اوریگامی، کاردستی، شعرخوانی، قصه گویی، داستان نویسی و سایر فعالیت‌های خلاقانه است که همچنان این آثار جمع آوری می‌شود تا در بخش موزه مجازی هنری مربوط به انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران به نمایش گذاشته شود.
مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به پویش سوم تحت عنوان «خانواده های چشم به راه، ایران قدردان» اشاره کرد که در راستای ارج گذاری نسبت به خدمات ارزشمند پزشکان، پرستاران و کادر سلامت کشور که در این ایام شیوع بیماری کرونا در کشور، از خانواده و فرزندان خود دور هستند، برگزار می‌شود.
وی افزود: این پویش که هدف حمایت روانی- اجتماعی از فرزندان اعضای کادر درمانی بیمارستان‌های سراسر کشور را پیگیری می‌کند، با همکاری مشترک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، جمعیت هلال احمر، انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان و ستاد ملی مبارزه با کرونا وزارت بهداشت شکل گرفته و از ۲۵ فروردین الی پنجم اردیبهشت ۹۹ اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اصول و اهداف این پویش بشردوستانه، از ظرفیت‌های حوزه‌های داوطلبی و مشارکت‌های مردمی نیز در اجرای این پویش استفاده خواهد شد.

مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان به طور کامل قرنطینه هستند

کرمان – سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان گفت: مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان، به طور کامل قرنطینه هستند و ورود و خروج به شدت کنترل می‌شوند.
علیرضا وحیدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به واریز مبالغی از سوی سازمان بهزیستی کشور برای حمایت از مراکز نگهداری کودکان، اظهار کرد: همچنین علاوه بر سازمان، خیران نیز تعامل خوبی با سازمان بهزیستی دارند و حمایت‌هایی در این زمینه داشته‌اند، این مبالغ برای رسیدگی به کودکان در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل بهداشتی استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان، به طور کامل قرنطینه هستند و ورود و خروج به شدت کنترل می‌شوند از طرف دیگر سایر مراکز نگهداری کودکان به دلیل شیوع ویروس کرونا و عوارض ناشی از این قضیه تعطیل است لذا تلاش بر این است که خدمات و لوازم بهداشتی لازم در مکان‌هایی که این کودکان حضور دارند، در اختیار آنها قرار داده شود.
سرپرست معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان با بیان این مطلب که هنگام تحویل اقلام بهداشتی آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به این کودکان داده می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه در تمامی مراکز استان شاخص‌های بهداشتی رعایت می‌شود و هیچ مورد مشکوکی از وجود ویروس رؤیت نشده است.
وی با بیان این مطلب که در مراکز نگهداری کودکان تلاش می‌شود که برنامه‌های مختلفی اجرا شود تا کودکان احساس رخوت و خستگی نکنند، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود ‏در رابطه با معلولان شدید و وابسته به بستر سازمان بهزیستی حمایت‌هایی را داشته است

مشکلات کودکان کم شنوا در روزهای کرونا/ توصیه به والدین

عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، با اشاره به شیوع کرونا، به مشکلات کودکان کم شنوا در این روزها اشاره کرد.
گیتا موللی، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کرونا جهان را به شدت متأثر کرده و همه مشاغل و تخصص‌ها را دچار مسائل و محدودیت‌های خاص کرده است.
عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، افزود: در این میان لازم است به برخی مسائل به صورت ویژه بپردازیم. یکی از این گروه‌ها کودکانی با کم شنوایی عمیق هستند نیازمند عمل کاشت حلزون هستند. وی ادامه داد: شیوع کرونا سبب شده است عمل‌های جراحی بسیاری محدود یا لغو شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: کودکی با کم شنوایی در واقع دچار یک اورژانس نورولوژیک است و بخش‌هایی از مغز که مستلزم تحریک شنوایی هستند در این کودک بدون تحریک باقی می‌ماند. هرچه کودک سریع‌تر کاشت حلزون شود، اکتساب گفتار در او سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.
موللی تاکید کرد: تأخیر عمل کاشت حلزون کودکان کم شنوا نگرانی‌هایی در خانواده‌ها و کارشناسان به وجود آورده است. لذا، توصیه می‌شود والدین در استفاده از سمعک و پیگیری آموزش و توانبخشی فرزندان کم شنوای خود به صورت آنلاین از طریق مراکز توانبخشی جدیت به خرج دهند.
وی افزود: هرگونه تأخیر و وقفه در امور توانبخشی کودک سبب اثرات درازمدت بر رشد زبان گفتاری و موفقیت‌های آتی کودک کم شنوا خواهد شد.

جشنواره عصر جدید کرونایی ویژه مهدکودک‌های قزوین

جشنواره عصر جدید کرونایی ویژه کودکان و مربیان مهدکودک‌های استان قزوین در سال جاری برگزار می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره با هدف بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان سه تا ۶ سال و ارزیابی مربیان آموزشی در مهدهای کودک‌های استان قزوین برگزار می‌شود.
علیرضا وارثی با بیان اینکه این جشنواره به افزایش ساعات بهره‌وری کودکان منجر می‌شود، افزود: مسابقه بین کودکان در سه بخش مذهبی، هنری و ورزشی با ۱۱ عنوان برگزار می‌شود و هر کودک می‌تواند بر اساس علاقه مندی و تخصص نسبت به ارسال آثار اقدام کند.
بر اساس اعلام این جشنواره خانواده‌ها باید در محورهای زیر از کودکان خودشان حداکثر پنج دقیقه فیلم ضبط کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
قزوین – ایرنا

مذهبی:

1-  قرائت و ترتیل قرآن کریم ( کودکان می‌توانند هر بخشی از قرآن را که مایلند از حفظ و یا به روش روخوانی به صورت ترتیل یا قرائت بخوانند)
2-  بیان حدیث و ترجمه (اگر کودکان حدیثی را حفظ هستند با اصل و ترجمه و یا فقط ترجمه آن را بخوانند)
3-  تعریف قصه قرآنی یا زندگانی اهل بیت (ع) (کودکانی که یک قصه خوب قرآنی و یا از زندگی اهل بیت (ع) را می‌دانند جلوی دوربین موبایل تعریف کنند)

هنری:

4 – شعر خوانی و دکلمه (با توجه به اینکه کودکان شعرها و دکلمه‌های متعددی را حفظ هستند، این شعرها و دکلمهها را حتی می‌توان به شکل نقالی و شاهنامه خوانی اجرا کرد)
5 – قصه گویی (یک قصه قشنگ را که کودکان بلدند یا پدر و مادر برایش تعریف کرده‌اند را مجددا جلوی دوربین تعریف کنند)
6 – طنزگویی یا استنداپ کمدی (در مورد هرچیزی که دوست دارید مثل خاطره طنز و خنده‌داری که برای کودک شما و یا خانواده اتفاق افتاده و یا هر مطلبی که خنده‌دار باشد)
7 – شیرین کاری (از هنرهایی است که معمولا همه یکی از آن را بلدند! صدای خوب، راه رفتن روی دستان و خلاصه هر کار ویژه‌ای که کمتر کسی قادر باشد آن را انجام دهد)
8 – نقاشی وطراحی (نقاشی و طراحی از هر موضوع دلخواه)
9 – کاریکاتور (از هر موضوع دلخواه مشروط به اینکه کپی نباشد؛ تولیدی بودن کاریکاتورها آزمایش می‌شود)
10 – کاردستی (کاردستی که کودکان درست کرده‌اند و توضیح در مورد ساخت آن)
11- موسیقی (اگر کودکی ساز زدن بلد است می‌تواند آن را جلوی دوربین بنوازد و فیلمش را ارسال کند)

ورزشی:

12- هرکار خلاقانه‌ای که این روزها برای پرکردن اوقات فراغت انجام می‌شود مانند حرکات ورزشی)
وارثی بیان داشت: مربیان مهدکودک‌ها می‌توانند هر کار خلاقانه‌ای که جهت آموزش از راه دور کودکان و رفع دلتنگی آنان انجام می‌دهند را در قالب فیلم ۵ دقیقه‌ای ازسال کنند. مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آثار تولیدی باید به آدرس الکترونیکی www.mahdgazvin@gmail.com تا پایان روز پنجم اردیبهشت ارسال شود.
وی با بیان اینکه نام و نام خانوادگی و سن و نام مهدکودک باید قیدگردد، یادآور شد: در هر رده آثار جداگانه (کودکان و مربیان) ارزیابی شده و به سه نفر برتر کودکان و مربیان و سه مهدکودک برتر که بیشترین آثار را ارایه کرده جایزه اهدا می‌شود.۱۱۶ مهد کودک در استان قزوین فعال است. ۵۰ کودک زیر پنج سال فراهان از سبدهای غذایی بهره مند شدند

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فراهان گفت: ۵۰ کودک زیر پنج سال دارای سوء تغذیه در این شهرستان پارسال از برنامه دریافت سبد غذایی بهره‌مند شدند.
«غلامرضا حافظ کمال» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کودکان دارای  سوءتغذیه با همکاری مراکز بهداشت شهری و روستایی  شهرستان شناسایی‌ شدند واقدامات مراقبتی و درمانی برای آنان کلید خورد.
وی با بیان اینکه ۴۶ کودک  مبتلا به سوء تغذیه سال ۹۷ در این شهرستان شناسایی شده بود اظهار داشت: آمار شناسایی کودکان دارای سوء تغذیه در این شهرستان پارسال نسبت به مدت مشابه قبل  ۹درصد رشد داشته است.
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فراهان گفت: برای کمک به بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال هرماه به‌صورت میانگین یک میلیون ریال بن کارت خانواده آنان واریز می‌شود.
حافظ کمال افزود: والدین کودکان مبتلا به سوء تغذیه با رقم واریزی باید مواد غذایی مورد نیاز وی را از فروشگاه‌های طرف قرارداد با کمیته امداد امام خمینی (ره)تهیه کنند.
وی اظهار داشت: کمک به رفع سوء تغذیه کودکان طرحی مشارکتی و حمایتی بین وزارت بهداشت و کمیته امداد امام خمینی (ره) است که بر اساس آن بسته غذایی پیشنهاد شده از طرف وزارت بهداشت سبد غذایی متناسب با نیاز تغذیه‌ای تهیه می‌شود.
رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فراهان گفت: با پایش مستمر و کنترل دوره‌ای کودکان دارای سوءتغذیه و سنجش سلامت این گروه در بازه زمانی ۶ماه، کودکان بهبود یافته  از چرخه دریافت سبد غذایی این نهاد حمایتی خارج و افراد جدید جایگزین می‌شوند.
حافظ کمال بابیان اینکه زمینه مشارکت خیران برای کمک به بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال نیز فراهم است، افزود: افراد نیکوکار می‌توانند با حمایت از طرح همسفره در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رفع سوء تغذیه کودکان زیرپنج سال مشارکت کنند. ۲ هزار و ۴۴ خانوار با جمعیت سه هزار و ۶۵۷ نفر در سطح شهرستان فراهان از خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)بهره مند هستند.
اراک- ایرنا

آموزش کرونایی بیش از ۵۰۰ کودک کار و خیابانی در مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: تعداد بیش از ۵۰۰ کودک کار و خیابانی در سطح استان آموزش دیدند. فرزاد گوهردهی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون آموزش کودکان کار و خیابانی به عنوان حساس ترین افراد جامعه هدف بهزیستی در اولویت قرارگرفت.
وی از شناسایی ۵۲۵ نفر از کودکان کار و خیابانی و آموزش تا به امروز خبر داد و افزود: رعایت نکات و اصول بهداشت فردی و تب سنجی آنان به همراه توزیع غذای گرم در جهت بیشگیری از شیوع بیماری ویروس کرونادر میان این کودکان از جمله اقدامات بهزیستی بود.
به گفته گوهردهی تاکنون بیش از ۲۰۰ کودک بی سرپرست و بد سرپرست در ۲۵ مرکز نگهداری شبانه روزی شبه خانواده استان آموزش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را دیدند.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین به آموزش اصول بهداشت فردی و تب سنجی بیش از پنج هزار نفر از زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت که از این تعداد ۹ نفر مبتلا قطعی به ویروس کرونا بودند.
ساری- ایرنا

توزیع پنچ هزار بسته حمایتی میان مددجویان بهزیستی مازندران 

مدیرکل بهزیستی مازندران از توزیع بیش از پنج هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی و غذایی میان مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: این بسته ها در بین جمعیت هدف و آسیب پذیر از جمله زنان سرپرست خانوار و بویژه در مناطق حاشیه شهرها توزیع شده است.
گوهر دهی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا طرح بسته غذایی و بهداشتی در اولویت بهزیستی مازندران قرار گرفت تا از آسیب پذیری بیشتر جامعه هدف بهزیستی جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه این اقلام شامل مواد غذایی و ارزاق روزمره است ،گفت: اقلام بهداشتی همچون، ماسک، محلول ضدعفونی کننده ودستکش نیزدر بسته های حمایتی دیده شده است.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین به کمک ۳۲ میلیارد ریالی به مراکز و مددجویان جامعه هدف استان مازندران جهت تهیه لوازم و وسایل بهداشتی خبر داد و گفت : تاکنون بیش از ۶۱ هزار عدد ماسک ، ۱۰۰ هزار عدد دستکش در بین مراکز و مددجویان ، معلولین تحت پوشش بهزیستی و همچنین کارکنان ادارات بهزیستی توزیع شده است.
به گفته گوهردهی ارائه بسته های حمایتی تا عادی شدن شرایط ادامه خواهد داشت و از مددجویان بهزیستی نیز خواست تا نکات بهداشتی را بیش از پیش برای شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا رعایت کنند.
بهزیستی مازندران ۲۴۵ هزارمددجو دارد که از این تعداد ۵۸ هزار نفر معلول جسمی و حرکتی و ۱۲۰ هزار نفر زنان سرپرست خانوار هستند.

تولید برنامه‌های جهادی برای کودکان در روزهای کرونایی

یکی از هنرمندان قمی گفت: در طی اقدامی جهادی نسبت به تولید برنامه‌ای برای کودکان در روزهای کرونایی اقدام کردیم که کودکان می‌توانند این برنامه را از طریق فضای مجازی ببینند.
محمدرضا بهروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه به دلیل شیوع اپیدمی کرونا ویروس برنامه‌های صحنه‌ای که با حضور خانواده‌ها برگزار می‌شد لغو شده است، اظهار کرد: به دنبال طرح ملی «#در_خانه_بمانیم» نسبت به سرگرم کردن خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان از طریق فضای مجازی اقدام کردیم.
وی با اشاره به عنوان برنامه‌ای که از طریق فضای مجازی با هدف ایجاد فضای شاد در خانه اجرا می‌شود، گفت: بهروز تی وی یک تلویزیون مجازی و رسانه‌ای کودک و خانواده در بستر فضای مجازی است.
این هنرمند قمی اضافه کرد: این برنامه در بستر اپلیکیشن ها، اینستاگرام و آپارات نسبت به ایجاد فضای صمیمی و شاد برای خانواده‌ها با رویکرد آموزشی و ایجاد نشاط اقدام می‌کند.
بهروز بیان کرد: این روزها که بخاطر ویروس کرونا همه افراد خانواده در خانه هستند بی شک کودکان بیشتر دچار دلهره و خستگی می‌شوند و قطعاً خانواده‌ها و بزرگ‌ترها نیز مصون از این بی حوصلگی و بیکاری و دلهره نیستند.
وی عنوان کرد: ما در یک اقدام جهادی نسبت به آماده سازی بسته آموزش بازی اقدام کردیم که کودکان با ساده‌ترین ابزار و روش بتوانند بازی‌های مهیج، شاد، و هدفدار انجام بدهند که لازم است خانواده‌ها نیز با فرزاندانشان همراهی کنند.

معرفی عوامل تولید مجموعه «بهروز تی وی»

این هنرمند قمی با اشاره به عوامل تولید مجموعه «بهروز تی وی» عنوان کرد: در این برنامه با که همراهی یک کودک برگزار می‌شود؛ بازی‌ها از سوی مجری معرفی و با کودک اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه علی صالحی کارگردانی تصویری این پروژه را عهده دار است، عنوان کرد: تمام بازی‌هایی که معرفی و اجرا می‌شود تحت نظر کارشناسان بازی و ورزشی و روانشناسی تولید شده است.
بهروز عنوان کرد: تهیه کنندگان برنامه‌های تلویزیونی شبکات ملی که متوجه این تولید فاخر شدند درخواست پخش این مجموعه آموزش بازی را داشته‌اند که ما با استقبال این مجموعه را در اختیار می‌گذاریم تا کودکان بیشتری ببینند، بیاموزند و بازی کنند و لذت ببرند.
وی از جهادی بودن تولید این اثر خبر داد و عنوان کرد: این اثر به صورت جهادی تولید شده و هیچ هدفی جز بازدید بیشتر کودکان وجود ندارد.
بهروز افزود: آماده سازی پروپوزال علمی بهروز تی وی تقریباً ۳ سال زمان برده و در این سه سال تیم کارشناسان روانشناسی و رسانه‌ای تمام تلاش خود را کرده‌اند که آیتم‌هایی را طراحی کنند تا کودک بعد از دیدن دو دقیقه بهروز تی وی چند ساعت با خلاقیت خود در خانه مشغول شود.
این هنرمند قمی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با دنبال کردن @behrooz.tv.1 در اینستاگرام از تماشای این مجموعه همراه با کودکانشان در خانه لذت ببرند.

واکنش کودکان اصفهانی به دوران خانه نشینی و پاسخ پژوهشگر ورزش کودکان

 در روزهای خانه نشینی به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، انجام فعالیت جسمانی منظم یکی از راه های مقابله با این ویروس و عاملی برای افزایش سیستم ایمنی بدن است.
با ادامه گسترش ویروس کرونا، مقامات بهداشتی کشور به مردم توصیه می کنند که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و بیشتر در خانه بمانند تا شیوع این ویروس محدود شود، محدودیت های مسافرت، شرکت نکردن در فعالیت های خارج از خانه (مثل مدرسه و دانشگاه) و تعطیلی اماکن ورزشی، فعالیت های جسمانی افراد را به طور قابل توجهی کاهش داده است.
ماندن طولانی مدت در خانه باعث کم تحرکی افراد می شود. به این صورت که افراد زمان بیشتری را در حالت نشسته و دراز کشیده، هنگام تلویزیون دیدن، کار با گوشی و بازی های رایانه ای، سپری خواهند کرد و کاهش فعالیت جسمانی روزانه و به تبع آن کاهش مصرف انرژی، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیاندازد، بنابراین نیاز است که فعالیت جسمانی در این دوران در خانه ادامه پیدا کند تا سیستم ایمنی به درستی فعالیت کند و سلامتی انسان حفظ شود.
ایسنا/ اصفهان

تعطیلات امسال از ترس کرونا اصلا فایده ای ندارد

در این میان کودکان که به سبب تعطیلی مدارس زمان بیشتری در خانه هستند، بیشتر هم در معرض ابتلا به کم تحرکی قرار دارند. یک دانش آموز کلاس ششم که این روزها را در خانه سپری می کند به ایسنا، می گوید: در روزهای تعطیل عید بچه‌ها باید بازی کنند و شاد باشند، اما امسال به خاطر کرونا فقط در خانه ماندیم، درس خواندیم، فیلم دیدیم و گاهی هم با معلممان صحبت کردیم.
علیرضا شیخی ادامه می دهد: وقتی تنها باشی روزها به سختی می‌گذرد و اصلا نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. داخل خانه که نمی شود فوتبال بازی کرد، بازی دیگری هم که بلد نیستیم.
وی ادامه می دهد: دوچرخه سواری داخل حیاط کوچک خانه و به تنهایی هم که این روزها لذتی ندارد. کمی که بازی کردیم، خسته شده و باید به اتاق برگردیم و با کامپیوتر بازی کنیم یا بخوابیم.
یکی دیگر از دانش‌آموزان کاشانی تجربه این روزهای مدرسه نرفتنش را زیاد دوست ندارد و می گوید: تعطیلات امسال از ترس کرونا اصلا فایده ای ندارد، چون مجبور هستیم فقط در خانه بمانیم و هیچ کس را نبینیم و با هیچکس حرف نزنیم، اما داخل اتاق چطور باید بازی کنیم؟
امیرضا جعفری می افزاید: با نظارت مادرم روزی پنج ساعت درس می‌خوانم. بقیه روز هم که تنها هستم، حوصله هیچ کاری ندارم. چقدر می شود داخل خانه ماند و با کسی حرف نزد؟ باید داخل کوچه بازی کنیم.
این دانش‌آموز کلاس چهارمی اضافه می کند: در طول روز با دوستانم تلفنی صحبت می‌کنم، چند ساعت هم با موبایل بازی می کنم، ولی آدم باید دوستانش را ببیند و با آنها حرف بزند، اقوام را ببیند و عیدی بگیرد؛ امسال بخاطر کرونا و برای سلامتی مجبور هستیم داخل خانه بمانیم.

کودکان باید از اخبار پرتنش دور شوند

در این رابطه، هادی مرادی وستگانی- رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان به ایسنا، می گوید: شیوع ویروس کرونا، دغدغه ای است که بسیاری از خانواده ها را به قرنطینه خانگی وادار کرده و بخش عظیمی از این افراد، کودکان هستند که این بی تحرکی و فضای ثابت می تواند باعث بروز مشکلاتی برای آنها شود.
وی ادامه می دهد: یکی از عوارض احتمالی قرنطینه خانگی، ایجاد مشکلات روانشناختی مانند استرس، اضطراب و افسردگی است. وقتی والدین نمی‎‌توانند اضطراب خود را کنترل کنند، فرزندان‌شان نیز ناخودآگاه تحت تأثیر این استرس قرار می‌گیرند.
مرادی وستگانی با بیان اینکه اخبار ناخوشایند و پر تنش، باعث ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول و آدرنالین در بدن شده که این هورمون ها در افسردگی کودکان نقش مهمی ایفا می کنند، خاطرنشان می کند: اما نکته مهمتر از آن، تحت تاثیر قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در اثر ترشح این هورمون ها است.
وی تصریح می کند: در صورت ورود ویروس به بدن، سیستم ایمنی باید توانایی لازم جهت مبارزه و از بین بدن آن را داشته باشد پس تا آنجا که می توانیم باید کودکان را از اخبار بد و شرایط پر تنش دور نگه داریم تا از ترشح هورمون هایی جلوگیری شود که می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

کم تحرکی علاوه بر چاقی عامل مشکلات روانشناختی است

این پژوهشگر ورزش کودکان تاکید می کند: از دیگر مشکلات قرنطینه خانگی، افزایش بی تحرکی به واسطه حذف فعالیت های بدنی است که به طور معمول در محیط بیرون از خانه انجام می شده است و در این شرایط استفاده از وسایل دیجیتالی مانند تلویزیون، رایانه و موبایل به مراتب بیشتر از ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت کودکان استفاده می شود.
وی ادامه می دهد: کودکانی که ساعت زیادی از وسایل دیجیتالی استفاده می‌کنند، زمان کمتری برای تحرک و بازی دارند که نتیجه آن، علاوه بر بروز مشکلات روانشناختی مانند استرس و افسردگی، می تواند مشکلاتی همچون چاقی و بیماری های ناشی از آن را برای کودکان به همراه داشته باشد.
مرادی وستگانی می گوید: والدین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات جسمی و روحی، باید زمان خواب و استفاده از وسایل دیجیتال را محدود کرده و برنامه های مناسب جایگزین را در برنامه روزانه آنها قرار دهند. روش بازیهای خانگی را یاد بگیرند و با بچه ها انجام بدهند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه می توان با ایجاد محیط امن و آرام در خانه و تقویت اعتماد به نفس کودکان عملکرد آنها را هنگام روبرو شدن با شرایط استرس، کنترل کرد، می افزاید: یکی از نکات بسیار مهم، آموزش روش های موثر برای رعایت بهداشت فردی و دور کردن کودکان از خبرهای مربوط به بیماری است.

دوری از مصرف غذاهای پرکالری در ایام قرنطینه خانگی

وی تصریح می کند: پدر و مادر باید الگوی مناسب برای فرزندان باشند، زیرا کودکانی که والدین خود را اغلب در حالت نشسته و در حال استفاده از وسایل دیجیتال می بینند، رفتار آنها را تقلید کرده و در آینده دچار اضافه وزن خواهند شد. همچنین استفاده از غذاهای پرکالری زمینه ساز بیمای های قلبی و عروقی در آینده  می شود.
وی تاکید می کند: پدر و مادرها می‌توانند با فراهم کردن شرایط بازی های خانگی و همراهی با فرزندانشان، آنها را به انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی متنوع در قالب بازی مثل دویدن، پریدن، لی لی کردن، انجام مهارت های تعادلی، هماهنگی و انجام مهارتهای جابجایی تشویق کنند.
رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، ایجاد نشاط در خانه، افزایش فعالیتهای حرکتی، ارتقای قابلیت های ذهنی و بهبود شرایط فیزیولوژیکی بدن را عاملی برای خطر ابتلا به بیماری های مختلف در کودکان می داند و می گوید: یکی از فعالیت های جذاب و مفیدی که والدین می توانند انجام دهند، طراحی بازیهای حرکتی انفرادی و گروهی با وسایل ساده و ابتدایی موجود در خانه است که این فعالیتها باعث شادابی از طریق ترشح هورمون هایی مثل دوپامین، سروتونین و اکسی توسین شده، از بروز مشکلات روانشناختی جلوگیری کرده و باعث عدم اضافه وزن و بیماری های ناشی از آن نیز می شود.

اجرای صحیح بازی های حرکتی عامل بهبود رفتار کودک

وی اظهار می کند: گنجاندن بازی های حرکتی با شدت متوسط و پرهیز از نشستن های طولانی، تقویت سیستم ایمنی بدن را فراهم  می کند و باعث تقویت حافظه و یادگیری، افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و افسردگی و حتی تغییرات شخصیتی در کنار توسعه قابلیت های بدنی و افزایش ذخایر حرکتی کودکان می شود.
این پژوهشگر ورزشی، بازی را نخستین وجهی که کودکان به واسطه آن درباره بدن و قابلیت های حرکتی آن، آموزش می بینند، معرفی می کند و می افزاید: همچنین، علاوه بر اینکه وسیله ای مهم برای رشد حرکتی است، به عنوان تسهیل کننده مهمی در تقویت مهارت های عاطفی و اجتماعی کودکان به کار می رود.
رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان می گوید: کودکان با بازی به طور فعال و از طریق شیوه های مختلف، در ارتقای مهارت های شناختی درگیر می شوند و اجرای صحیح بازی های حرکتی می تواند باعث اصلاح و بهبود رفتار کودک همراه با رشد و توسعه این رفتارها باشد.
مرادی وستگانی می افزاید: کودک در زمان بازی به مقررات بازی احترام می گذارد و اندیشه های خود را به ساده ترین راه نشان می دهد و از این راه نیروی سازنده خود را پرورش می دهد که مهترین کارکرد فعالیتهای بدنی به ویژه در روزهای تعطیل طولانی است.

رضی هیرمندی درباره «روز جهانی کتاب کودک» عنوان کرد

نه به روز جهانی اهمیت می‌دهیم و نه می‌گذاریم به آن بپردازند

رضی هیرمندی وضعیت ادبیات و کتاب کودک را چندان امیدبخش نمی‌داند و معتقد است ما برای روزهای جهانی نه اهمیتی می‌دهیم و نه جایی گذاشته‌ایم که دیگران به آن‌ها بپردازند.
به گزارش ایسنا، چهاردهم فروردین – دوم آوریل – برابر با زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده دانمارکی و خالق آثار داستانی کودک و نوجوان به عنوان «روز جهانی کتاب کودک» نام‌گذاری شده است.
هدف از نام‌گذاری و بزرگداشت «روز جهانی کتاب کودک»، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف جهان به منظور دستیابی به صلح و تفاهم جهانی، رشد و شکوفایی ادبیات کودکان و نوجوانان و آشنایی نسل جوان با فرهنگ ملت‌ها عنوان شده است.
از سال ۱۳۴۹ این روز در ایران به رسمیت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرد. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در سال ۱۹۵۳ در کشور سوئیس تاسیس شد. یکی از فعالیت‌های مستمر این دفتر برپایی «روز جهانی کتاب کودک» است.
اما به‌نظر می‌رسد این روز در ایران در سایه تعطیلات نوروزی قرار گرفته و توجه‌ چندانی به آن نمی‌شود.
رضی هیرمندی در گفت‌وگو با ایسنا درباره روز جهانی کتاب کودک و تاثیرگذاری مناسبت‌های این‌چنینی بر وضعیت کتاب کودک کشورمان، اظهار کرد: در گسترش ایده‌های نام‌گذاری این روزها، دو نکته وجود دارد؛ یکی این‌که مسوولان رسمی یک کشور چقدر این روزها را جدی بگیرند و محتوای این روزها برای آن‌ها مهم باشد. متاسفانه مسوولان ما دید خوبی نسبت به مناسبت‌ها و روزهای جهانی ندارند، روز جهانی کتاب کودک یا روز جهانی کودک هم از این ماجرا مستثنا نیست. معمولاً مسوولان این روزها را مربوط به غربی‌ها می‌دانند که بیشتر حالت تبلیغ و مُد دارد و جدی گرفته نمی‌شود.
او گفت: مساله دیگر این است که نهادهای غیردولتی و تشکل‌های مردم نهاد در کشور ما پا نگرفته‌اند، در واقع شرایطی فراهم نبوده که آن‌ها بتوانند جاهای خالی را پر کنند. ما برای روزهای جهانی نه اهمیتی می‌دهیم و نه جایی گذاشتیم که دیگران به آن‌ها بپردازند.
این نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: باید بگویم در کشورم نه تنها مناسبت‌هایی چون روز ملی ادبیات کودک و روز جهانی کتاب کودک جدی گرفته نمی‌شوند، بلکه برای خود کودک هم اهمیت زیادی قائل نیستیم. کودک برای ما کسی است که در نهایت به فکر سلامتی‌ جسمی‌اش باشیم، بعد او را به مدرسه و دانشگاه بفرستیم تا آموزشی ببیند اما مساله تربیت انسانی که با هنر و ادبیات سرکار داشته باشد، در دستور کار ما قرار ندارد.
او درباره وضعیت کتاب کودک در کشورمان نیز گفت: امیدبخش‌ترین نکته درباره کودکان، فضای مجازی است. خوشبختانه این فضا کمک زیادی به کودکان و نوجوانان کرده است. ما در فضای حقیقی می‌بینیم تشکل‌های مردم ‌نهاد چون شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان و … می‌خواهند جاهای خالی‌ را که وجود دارد، پر کنند اما در سطح جامعه زمینه‌ای برایشان وجود ندارد؛ بنابراین آن‌ها به فضای مجازی نقل مکان کرده‌اند.
می‌توان گفت فضای مجازی تکیه‌گاه نویدبخشی برای ادبیات کودک ماست، در این فضا قصه، داستان و آموزش هنر وجود دارد. کسانی که دل در گرو ادبیات کودک دارند در این فضا یکدیگر را پیدا کرده و از آن استفاده می‌کنند. این‌ها امیدبخش است. اما در صحنه بیرون از فضای مجازی، فضا را خیلی امیدبخش نمی‌دانم.
هیرمندی سپس بیان کرد: چه امیدی به ادبیات کودک می‌توانیم داشته باشیم در حالی که کتاب‌ها و ترجمه‌های ما جز موارد استثنایی، با تیراژ پانصد نسخه‌ منتشر می‌شود؟ تا زمانی که تیراژ ما پانصد نسخه‌ای است، تمام پرسش‌ها درباره وضعیت کتاب کودک روشن است. چه چیز را می‌توان تحلیل و بررسی کرد؟
آمار چه چیز را بدهیم؟ زمانی که تیراژ در کشور هشتاد و پنج میلیون نفری پانصد نسخه است. به قدری مسئله روشن است که نیاز به تحلیل دیگری نیست. ما هنوز نمی‌توانیم به ناشران امکانات بدهیم و فضای مدارس را طوری بسته‌ایم که کتاب غیردرسی حق ورود به مدرسه را ندارند، چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟
او در ادامه با آوردن مثالی گفت: یکی از ناشران من با تلاش زیاد، لیستی از کتاب‌ها را به آموزش و پرورش ارائه داده بود، فقط در تهران چند کتاب مُهر تایید خورد که این‌ها را می‌توانید در مدرسه به نمایش بگذارید. کتابم را با تیراژ سه‌هزار و پانصد نسخه چاپ کرد که در مدت کمتر از سه ماه کتاب‌ها تمام شد.
مسئله کاملا روشن است، اگر راه را باز کنیم و سخت‌گیری نداشته باشیم و بگوییم ادبیات حق ورود به مدارس را دارد، ادبیاتی که مسوولان آن را تایید می‌کنند، خوب و بد نکنیم، سوا نکنیم، خودی و ناخودی نکنیم، کتاب را آزاد بگذاریم آن‌وقت خواهیم دید، بچه‌ها با هزینه خودشان کتاب می‌خرند، بعد از آن می‌توانیم از آموزش و پرورش متوقع باشیم که با بخشی از بودجه‌شان کتاب برای بچه‌ها کتاب بخرند. اوضاع روشن است البته تیرگی‌اش.
این مترجم تاکید کرد: برای کتاب کودک در کشور ما نه تنها تسهیلاتی قائل نمی‌شوند بلکه از روی ناآگاهی راه را بر اندیشه‌ورزی و آشنایی بچه‌ها با ادبیات بسته‌اند، امیدوارم این تنگناها از بین برود و راه باز شود.
او درباره این‌که تا زمانی که این مشکلات برای کتاب‌های کودک وجود دارد، صحبت از روزهای جهانی در حد شعار باقی نمی‌ماند، گفت: برای عده معدودی که مسائل را در سطح وسیع‌تری از شهر و کشورشان می‌بینند، شو نیست، آن‌ها در حد خودشان برای این روزها تلاش می‌کنند؛ مثلا روز جهانی کتاب کودک برای شورای کتاب کودک کاملا جدی است و نمایش نیست، برای موسسه پژوهشی ادبیات کودک شو نیست یا ما در گروه‌های مجازی درباره این روز صحبت می‌کنیم، در واقع فانوس را برای بچه‌های مملکت روشن نگه می‌داریم.
اما این روز برای کسانی که فقط به آمارها و ارقام و سیاست‌های رسمی وابسته هستند، شو که هیچ حتی برایشان مطرح نیست و این روز را کتمان می‌کنند. دو دهه‌ است این شعار وجود دارد، جهانی بیندیش و محلی عمل کن، کسانی که این فکر را دارند، دلشان در گرو مردم و کشورشان است. نمی‌شود با محدودنگری به بچه‌هامان نفعی برسانیم.
هیرمندی ادامه داد: به مساله کرونا نگاه کنید، مردم جهان کسانی که اهل سیاست نبودند به این نتیجه رسیده‌اند که همه ما در یک قایق نشسته‌ایم و همه به این نتیجه رسیده‌اند که کشورها نمی‌توانند تنهایی در مقابل کرونا پیروز شوند. کرونا در چین سر برآورد و سرکوب شد اما چین تا کی می‌تواند دور خود دیوار بکشد، چین باید به کشورهای دیگر کمک کند تا در مقابل این ویروس مقابله کنند. ما باید جهانی فکر کنیم، نمی‌توانیم بگوییم ما فقط بچه‌های ایران هستیم، ما بچه‌های جهان هستیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: روزهای جهانی، شو و شعار نیستند، باید به این‌ها اهمیت دهیم و به بچه‌ها آموزش بدهیم که به جهان و ادبیات جهان نگاه کنند، ما نمی‌توانیم بگوییم خودمان ادبیات تولید می‌کنیم و خودمان مصرف می‌کنیم. نمی‌شود دریچه‌ها را بست و دچار تنگی نفس نشد.

بهار عاشقی «معلم» در فصل کرونا

روزهای کرونایی است و مدارس تعطیل؛ دانش آموزان روستا دسترسی به آموزش مجازی ندارند، معلم با عشق هرروز دانش آموزان یک‌پایه را برای تدریس به فضای آزاد می‌برد تا دانش آموزان روستا که به اینترنت و گاهی هم تلویزیون دسترسی ندارند، از درس‌هایشان عقب نمانند.
مدتی از آمدن کرونا و تعطیل شدن مدارس می‌گذرد، در مناطق روستایی دوردست خبری از آموزش مجازی و آنلاین نیست، اما عده‌ای از معلمان بیکار ننشسته و به دانش‌آموزانی که به هیچ بسته آموزشی دسترسی ندارند در فضای آزاد آموزش می‌دهند.
به گزارش ایسنا، فاطمه رضایی معلم جوان ۲۸ ساله‌ای است که از سال ۹۵ کار خود را در روستاهای الموت شروع کرده است، خودش اصالتاً متولد الموت است و دوران کودکی‌اش را در آن دیار بکر گذرانده، زمانی که در دانشگاه رشته مورد علاقه‌اش که همان معلمی است پذیرفته می‌شود تصمیم می‌گیرد که برای تدریس به این منطقه برگردد.
رضایی می‌گوید: از کودکی عاشق معلمی و مدرسه بودم، همیشه دوست داشتم به دفتر مدرسه بروم و ببینم که چه خبر است اما هیچ دانش‌آموزی اجازه ورود به دفتر را نداشت، از همان موقع دفتر مدرسه برایم جایی رمزآلود بود.
وی بیان می‌کند: روز اول که برای تدریس به معلم کلایه آمدم برحسب اتفاق در همان مدرسه‌ای که دوران ابتدایی را گذراندم باید تدریس می‌کردم، باذوق فراوان به دفتر مدرسه رفتم و تمام خاطرات دوران مدرسه‌ام را مرور کردم.
این معلم تأکید می‌کند: بعد از یک سال به من گفتند می‌توانی برای تدریس به بخش منتقل شوی اما ترجیح دادم در کنار دانش آموزان باصفای روستا بمانم، حالا ۶ دانش‌آموز در پایه‌های مختلف و ۲ دانش‌آموز پیش‌دبستانی دارم و در یک مدرسه چند پایه تدریس می‌کنم.
وی تصریح می‌کند: از اوایل اسفند که به علت کرونا مدارس تعطیل شد سعی کردم از طریق اینترنت با دانش‌آموزان ارتباط بگیرم اما بستر اینترنت بسیار ضعیف بود و دانش آموزان برای دسترسی باید به نقطه‌ای مشخصی از روستا می‌رفتند، عده‌ای هم تلویزیون نداشتند که بتوانند با شبکه آموزش همراه شوند.
رضایی خاطرنشان می‌کند: اولیا تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که بچه‌هایشان نمی‌توانند درس بخوانند و تأکید می‌کردند که برای تدریس برگردم، من هم تصمیم گرفتم که برای تدریس به روستا بیایم، حالا فضای بازی را در نظر گرفتم و یک‌تخته وایت برد را آنجا نصب کردم و هرروز به دانش آموزان یک‌پایه که دو نفر هستند تدریس و نکات ایمنی را رعایت می‌کنم.
وی یادآور می‌شود: دانش آموزان روستایی بسیار باصفا هستند و تدریس در این مناطق روح انسان را تازه می‌کند، هرروز اینجا برای من خاطره‌ای منحصربه‌فرد است که هرکدام برایم درسی از زندگی است، خاطره‌های جذابی که شاید در مدارس شهری نمود ندارد.
این معلم سخت‌کوش که در شرایط کرونایی هم در یکی از روستاهای الموت با دانش آموزان روستایی روزگار می‌گذارند از خاطرات مختلفش در روزهای تدریس در روستا برایمان می‌گوید.
ایسنا/ قزوین

بهار عاشقی «معلم» در فصل کرونا

روزهای کرونایی است و مدارس تعطیل؛ دانش آموزان روستا دسترسی به آموزش مجازی ندارند، معلم با عشق هرروز دانش آموزان یک‌پایه را برای تدریس به فضای آزاد می‌برد تا دانش آموزان روستا که به اینترنت و گاهی هم تلویزیون دسترسی ندارند، از درس‌هایشان عقب نمانند.
مدتی از آمدن کرونا و تعطیل شدن مدارس می‌گذرد، در مناطق روستایی دوردست خبری از آموزش مجازی و آنلاین نیست، اما عده‌ای از معلمان بیکار ننشسته و به دانش‌آموزانی که به هیچ بسته آموزشی دسترسی ندارند در فضای آزاد آموزش می‌دهند.
به گزارش ایسنا، فاطمه رضایی معلم جوان ۲۸ ساله‌ای است که از سال ۹۵ کار خود را در روستاهای الموت شروع کرده است، خودش اصالتاً متولد الموت است و دوران کودکی‌اش را در آن دیار بکر گذرانده، زمانی که در دانشگاه رشته مورد علاقه‌اش که همان معلمی است پذیرفته می‌شود تصمیم می‌گیرد که برای تدریس به این منطقه برگردد.
رضایی می‌گوید: از کودکی عاشق معلمی و مدرسه بودم، همیشه دوست داشتم به دفتر مدرسه بروم و ببینم که چه خبر است اما هیچ دانش‌آموزی اجازه ورود به دفتر را نداشت، از همان موقع دفتر مدرسه برایم جایی رمزآلود بود.
وی بیان می‌کند: روز اول که برای تدریس به معلم کلایه آمدم برحسب اتفاق در همان مدرسه‌ای که دوران ابتدایی را گذراندم باید تدریس می‌کردم، باذوق فراوان به دفتر مدرسه رفتم و تمام خاطرات دوران مدرسه‌ام را مرور کردم.
این معلم تأکید می‌کند: بعد از یک سال به من گفتند می‌توانی برای تدریس به بخش منتقل شوی اما ترجیح دادم در کنار دانش آموزان باصفای روستا بمانم، حالا ۶ دانش‌آموز در پایه‌های مختلف و ۲ دانش‌آموز پیش‌دبستانی دارم و در یک مدرسه چند پایه تدریس می‌کنم.
وی تصریح می‌کند: از اوایل اسفند که به علت کرونا مدارس تعطیل شد سعی کردم از طریق اینترنت با دانش‌آموزان ارتباط بگیرم اما بستر اینترنت بسیار ضعیف بود و دانش آموزان برای دسترسی باید به نقطه‌ای مشخصی از روستا می‌رفتند، عده‌ای هم تلویزیون نداشتند که بتوانند با شبکه آموزش همراه شوند.
رضایی خاطرنشان می‌کند: اولیا تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که بچه‌هایشان نمی‌توانند درس بخوانند و تأکید می‌کردند که برای تدریس برگردم، من هم تصمیم گرفتم که برای تدریس به روستا بیایم، حالا فضای بازی را در نظر گرفتم و یک‌تخته وایت برد را آنجا نصب کردم و هرروز به دانش آموزان یک‌پایه که دو نفر هستند تدریس و نکات ایمنی را رعایت می‌کنم.
وی یادآور می‌شود: دانش آموزان روستایی بسیار باصفا هستند و تدریس در این مناطق روح انسان را تازه می‌کند، هرروز اینجا برای من خاطره‌ای منحصربه‌فرد است که هرکدام برایم درسی از زندگی است، خاطره‌های جذابی که شاید در مدارس شهری نمود ندارد.
این معلم سخت‌کوش که در شرایط کرونایی هم در یکی از روستاهای الموت با دانش آموزان روستایی روزگار می‌گذارند از خاطرات مختلفش در روزهای تدریس در روستا برایمان می‌گوید.
ایسنا/ قزوین

جزئیات آزمون‌های آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ازارائه خدمات حمایتی به ۱۱ هزار دانش آموز، ایجاد ۵۹ اتاق بازی و تهیه ۱۸۷۲ قلم وسایل ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه خبر داد.
به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در نشست ارائه برنامه‌های سال ۹۹ حوزه سنجش، سلامت، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی، اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی برای سال تحصیلی آینده در سطح نوآموزان دبستان پوشش ۹۹ درصدی و در سطح پیش دبستانی پوشش۷۰ درصدی هدف گذاری شده است.
وی با اشاره به آزمون‌های حوزه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹ گفت: بازنگری و هنجاریابی آزمون و مصاحبه تشخیصی اتیسم، طرح انطباقی و هنجاریابی مقیاس سنجش رفتار سازشی، انطباق و هنجاریابی آزمون غربالگری کودکان و دانش آموزان طیف اتیسم و انطباق و هنجاریابی آزمون کافمن از جمله موارد مورد توجه در حوزه آزمون‌ها در سال ۹۹ خواهد بود.
حسینی با تاکید بر گسترش کمی و کیفی بانک جامع آزمون‌ها، خاطرنشان کرد: تحلیل علمی متغیرهای طرح سنجش سلامت، پژوهش کمی و کیفی پیرامون رابطه بین متغیرهای مربوط به سامانه بهداشت با برنامه سنجش سلامت و تربیت متخصص برای آزمون های تخصصی هوش از برنامه های دیگر در حوزه آزمون ها و تحلیل نتایج آن است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ارائه خدمات حمایتی به کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه مدارس خاص و پذیرا با پوشش ۱۱ هزار نفری در بخش خدمات حمایتی از برنامه های مهم سال ۹۹ خواهد بود.
حسینی توجه جدی به امور پرورشی را از برنامه‌های سازمان دانست و اظهارکرد: برگزاری مسابقات فرهنگی هنری بیش از ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه، غنی سازی اوقات فراغت با پوشش ۶۶۰۰ نفری، طرح شناخت مرجعیت و تقلید  با پوشش ۵ هزار نفری، مناسب سازی محتوای مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان آسیب دیده بینایی، تجهیز مدارس به اقلام مورد نیاز فعالیت‌های پرورشی، برگزاری اردوی زیارت اولی‌ها، ایجاد پارلمان مجازی و واقعی دانش آموزان با نیازهای ویژه، طرح هرمدرسه یک سرود و هر دانش آموز حداقل یک نقش و یک تشکل از جمله برنامه‌های مهم سال ۱۳۹۹ خواهد بود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،  وی در ادامه با بیان برنامه‌های حوزه تربیت بدنی و سلامت،‌گفت: توسعه ورزش همگانی سلامت محور با مشارکت حداقل ۱۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه و گسترش تا سطح ملی، ایجاد ۵۹ اتاق بازی و تربیت بدنی، ایجاد ۱۱ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای، تهیه ۱۸۷۲ قلم وسایل و تجهیزات ورزشی، طراحی و تدوین فیلم آموزشی ورزشی برای دانش آموزان با طیف اتیسم و راه اندازی کانون ورزشی در مدارس شبانه روزی از جمله برنامه‌های مهم سال ۹۹ در حوزه سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی می‌باشد.

تولید ماسک‌های ویژه ناشنوایان و کودکان توسط معلولان میبدی

جمعی از معلولان شهرستان میبد با تولید ماسک‌های ویژه ناشنوایان و کودکان به یاری مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا پیوستند.
در این روزهای دشوار کرونایی خیلی‌ها  برای کمک به مردم و کادر درمان و مقابله با این بیماری پا به میدان گذاشته و بی‌وقفه به تولید اقلام بهداشتی مشغول شده‌اند.
در شهرستان میبد نیز در کنار بخش‌های مختلف، تعدادی از معلولان به یاری مدافعان سلامت شتافتند و با شوق و تلاش جهادی، دست به تولید ماسک البته متفاوت زده‌اند که شاید در نوع خود برای اولین بار در کشور تولید می‌شود.
کارگاه تولیدی معلولیت «مون» تحت نظارت اداره بهزیستی شهرستان میبد، اولین کارگاهی است که دست به تولید ماسک‌هایی ویژه ناشنوایان و کودکان کرده است.
«مهدی معصومی» مسئول این کارگاه تولیدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که گروه تولیدی مون پیش از این تولید عروسک را برعهده داشته است، گفت: همزمان با شیوع کرونا و با توجه به نیاز جامعه و کمبود ماسک، این کارگاه با تغییر تولیدات خود، اقدام به تولید ماسک‌های ویژه ناشنوایان و کودکان کرده است.
این ورزشکار معلول میبدی در مورد تولید ماسک ویژه ناشنوایان، گفت: این نوع  ماسک از پارچه و تلق دوخته شده که امکان لب‌خوانی را برای ناشنوایان را فراهم می‌کند به طوری که قرارگیری تلق وسط ماسک و مشاهده حرکات لب، امکان ارتباط مناسب را برای یک فرد ناشنوا مهیا کرده است.
معصومی همچنین از طراحی و تولید ماسک برای کودکان در این کارگاه نیز خبر داد و اظهار کرد: در طراحی این نوع ماسک از پارچه‌های کودکانه با طرح‌های شاد استفاده شده و با نصب عروسک‌هایی به روی این نوع ماسک‌ها به کودکان انگیزه استفاده از ماسک برای در امان ماندن از این کروناویروس را فراهم کرده است.
این تولید کننده معلول میبدی از تولید  ماسک متفاوت دیگری که تمام صورت فرد را می‌پوشاند هم خبر داد و گفت: این نوع ماسک دارای تلق وسط و حاشیه پارچه‌ای است که فرصت هرگونه دست زدن به صورت را از فرد می‌گیرد و در نتیجه اگر دست فرد آلوده باشد هم نمی‌تواند صورت خود را لمس کند که در کارهایی نظیر نقاشی ساختمان مورد استقبال برخی مغازه‌داران و کارگران مختلف قرار گرفته است.
معصومی از تولید ماسک جدید دیگری برای افراد دارای وسواس بهداشتی در این کارگاه نیز گفت و افزود: در این نوع ماسک با ایجاد شکاف در بین لایه‌های زیرین و روی ماسک امکان اضافه یا تعویض دستمال کاغذی یا گاز استریل ایجاد شده که می‌تواند جلوی ویروس را به شدت بگیرد و اگر مورد استقبال قرار گیرد به تولید انبوه خواهد رسید .
مسئول کارگاه تولیدی مون با اشاره اشتغال  9نفر از معلولان در این کارگاه، گفت: در اوایل ورود ویروس به کشورمان، روزانه بین 1500 تا 2000 هزار ماسک‌ عادی و خاص کودکان و ناشنوایان در این کارگاه تولید می‌شد اما امروز با توجه فراوانی تولیدات ماسک در کشورمان تولیدات به روزانه 1000 عدد ماسک کاهش یافته است.
معصومی در پایان ابراز امیدواری کرد که معلولان میبدی نیزبا مشارکت در این اقدام به نوبه خود توانسته باشند به قطع زنجیره کرونا به مردم  و مدافعان سلامت کمک کنند و معلولان شهرستان با گذر از معلولیت خود، توانمندتر از همیشه در صحنه حضور یافته باشند.
در این کارگاه تولیدی، «فاطمه زارع» نابینای تحصیل کرده میبدی هم با حس لامسه در بسته‌بندی انواع ماسک ها در این کارگاه با هدف کمک به جامعه سلامت  و ریشه‌کنی ویروس کرونا خدمت می‌کند.
ایسنا/ یزد

توزیع بسته‌های ‌آموزشی در مدارس روستایی فاقد اینترنت

رئیس آموزش و پرورش ابهر گفت: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی مبنی بر تداوم آموزش در مدارس روستایی فاقد اینترنت، بسته‌های ‌آموزشی مدارس روستایی توزیع شد.
عباس عزیزخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش فرهنگیان در تداوم فرآیند آموزشی، اظهار کرد: مجموعه آموزش و پرورش ابهر با تشکیل جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری و نیز بررسی کمبودها در مناطق روستایی، تصمیم به تولید بسته‌های آموزشی و توزیع آن به مناطق روستایی فاقد اینترنت گرفت.
وی ارتقای کیفیت آموزشی را از موارد مهم برشمرد و تصریح کرد: با توجه به شرایط آموزشی موجود، تولید بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان روستایی فاقد اینترنت در چندین مرحله ادامه خواهد داشت.
مدیر آموزش و پرورش ابهر با اشاره به اینکه با همت و تلاش معلمان، فرآیند آموزش در روزهای تعطیلی مدارس متوقف نشده است، گفت: فرهنگیان شرایط این روزهای کشور را که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است به فرصت تبدیل و از طریق ظرفیت‌های موجود در فضاهای مجازی، آموزش‌های کامل و متنوعی را ارائه کرده‌اند.
عزیزخانی ضمن تاکید بر دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق روستایی و توسعه عدالت آموزشی، افزود: فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی برای همه کودکان به اقتضای شرایط بومی و محلی و نیز موقعیت جغرافیایی محل زندگی آنان از اولویت‌های اساسی آموزش و پرورش ابهر است.
ایسنا/ زنجان

مسابقۀ نقاشی با موضوع حقوق کودک

مسابقه‌ای با عنوان «حقوق کودک از نگاه کودک» آغاز به کار کرده که در آن، کودکان باید تصور خود را از حقوقی که در فراخوان مسابقه به آن اشاره‌شده، نقاشی کنند.
محمد شریف شاهی، مدیر خانه حقوق شهروندی اصفهان دراین‌باره به ایسنا گفت:  بیش از یک سال است که بر اساس سیاست‌های شهرداری اصفهان در بحث توسعه و آموزش حقوق شهروندی، خانه حقوق شهروندی تأسیس‌شده و یکی از اولویت‌های اصلی آن آموزش حقوق به مردم و افراد مختلف جامعه ازجمله کودکان است.
وی ادامه داد: ما برای آموزش حقوق کودک به والدین، مربیان و افراد مرتبط با این قشر، با مرجع کنوانسیون حقوق کودک همکاری خوبی داشتیم به‌گونه‌ای که شاخۀ اصفهانِ انجمن علمی حقوق کودک ایران تشکیل و در دفتر خانه حقوق شهروندی مستقر شد.
مدیر خانه حقوق شهروندی اصفهان یادآور شد: برگزاری دوره آموزشی مربی حقوق کودک و کارگاهی برای معلمان مدارس ابتدایی برای تدریس مبانی حقوق کودک، ازجمله فعالیت‌های این خانه بوده که در آن کوشیده تا رویه‌هایی که معارض حقوق کودکان است بررسی و دربارۀ آن بحث و همفکری کند.
شریف شاهی توضیح داد: اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان فعالیت حضوری وجود ندارد و با توجه به این امر که آموزش را نمی‌توان متوقف کرد، تصمیم گرفتیم با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و انجمن علمی حقوق کودک، یک مسابقۀ نقاشی، با محوریت حقوقی که در کنوانسیون حقوق کودک پیش‌بینی‌شده ویژۀ کودکانِ تا ۱۵ سال طراحی کنیم.
وی با اشاره به اهمیت تجسم در پایداری یک اندیشه افزود: حسن مسابقۀ «حقوق کودک از نگاه کودک» این است که پدران و مادران می‌توانند با مطالعۀ موضوعات این مسابقه، برای یکبار هم که شده نسبت به حقوق کودک آگاهی پیدا کنند و از طریق مباحثه و توضیح و تفسیرِ این حقوق برای کودکانشان، زمینه‌ای ذهنی را نسبت به این مفاهیم در ذهن آن‌ها ایجاد کنند تا بتوانند برداشت خود را از حقوقشان به تصویر بکشند؛ چراکه فرایند مجسم سازی  اثر نسبتاً پایداری در ذهن کودکان خواهد داشت.
مدیر خانه حقوق شهروندی اصفهان موضوعات این مسابقه را چنین شرح داد: حق شناخته شدن و نام داشتن، حق داشتن کشور و خانه، حق داشتن خانواده، پدر، مادر و زندگی با آن‌ها، حق غذا، آب سالم و هوای پاک، حق رفاه و فقیر نبودن، حق سالم بودن و درمان بیماری، حق آموختن مدرسه رفتن و شناخت دنیا، حق برابری با هر کودک دیگر، حق حمایت از جانب خانواده و کشور هنگام ناتوانی و بیماری، حق دوری از خشونت، جنگ و آزار، حق بازی، شادی و نه کار، حق دوری از خطرات طبیعی و مراقبت در بروز آن‌ها، حق فکر کردن، حرف زدن، نقاشی و نوشتن بدون ترس، حق زندگی در صلح، حق دوستی با زمین، حیوانات و گیاهان موضوعات محوری مسابقۀ «حقوق کودک از نگاه کودک» است.
وی تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند آموزش حقوق کودک برای پرتوقع کردن آن‌هاست، درحالی‌که هدف ما ساختن جامعه‌ای حق مدار است که از رهگذر آشنایی با حقوق خود، نسبت به تکالیفی که دارد نیز آگاه شود.
شریف شاهی ابراز امیدواری کرد که بعد از ارسال آثار، با همکاری کنوانسیون حقوق کودک اقدام به چاپ برگزیدۀ این آثار کنند و در صورت وجود شرایط مساعد، هم‌زمان با هفتۀ کودک نیز این آثار را در فضای عمومی شهر به نمایش بگذارند.
کودکان (تا ۱۵ سال) برای شرکت در این مسابقه تا چهارم خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثاری که با مداد رنگی، مداد شمعی یا آبرنگ روی برگه A۴ نقاشی کرده‌اند، به همراه کپی کارت ملی، آدرس و شماره تلفن به واتس اپِ شماره‌ای که در پوستر فراخوان درج‌شده ارسال کنند.
ایسنا/ اصفهان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان عنوان کرد

کانون پذیرای طرح‌ سمن‌ها، مرتبط با کودکان و نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت: کانون پذیرای طرح‌های سمن‌ها در رابطه با کودکان و نوجوانان است.
علیرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با سمن‌ها، اظهار کرد: کانون همواره طرح‌ها و ایده‌های افراد را در رابطه با کودکان و نوجوانان پذیرا است.
وی افزود: هدف از تشکیل اتاق فکر، ایجاد تعامل سازنده با سمن‌ها و افزایش مهارت‌های فردی مخاطبان کانون، شناسایی و  استعدادیابی و نیز کارآفرینی است.
این مسئول تصریح کرد: طرح‌های ارائه شده، ارزیابی و در صورت موافقت، فضا برای ارائه طرح ایجاد می‌شود تا بتوانیم در جهت رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان عمل کنیم.
نوری ادامه داد: ورود سمن‌های متخصص و فعال باعث شور و نشاط و ایجاد پویایی در کودکان و نوجوان خواهد شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان خاطرنشان کرد: کانون استان در راستای تحقق عدالت‌محوری، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از سمن‌های فعال درخواست دارد با مراجعه به کانون استان، طرح‌های خود را ارائه و از حمایت‌های مصوب لازم که در این حوزه کارگشا باشد و در راستای رشد و بالندگی قشر کودک و نوجوان بی‌انجامد، برخوردار شوند.
ایسنا/ زنجان

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران خبر داد

تشکیل کمیته کودک و نوجوان در هفته دفاع مقدس

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران از تشکیل کمیته کودک و نوجوان در هفته دفاع مقدس در این استان خبر داد و گفت: برنامه‌های متعدد فرهنگی، هنری و ادبی برای برنامه‌های گرامی‌داشت سالروز فتح خرمشهر پیش‌بینی شده است.
محمدعلی یزدان شناس با اعلام این خبر اظهار کرد: با تشکیل ستاد گرامی‌داشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس استان، کمیته کودک ونوجوان هفته دفاع مقدس در این اداره کل شکل گرفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، وی تصریح کرد: انتقال مفاهیم دفاع مقدس به کودکان و نوجوانان از حساسیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار است، به همین منظور توجه به کیفیت اجرای برنامه‌ها و مفاهیم مورد نظر همواره مورد توجه کارشناسان کانون بوده است.
مدیر کل کانون پرورش فکری مازندران گفت: در مجموع ۲۳۶ برنامه در حوزه کودک ونوجوان با “فتح خرمشهر”  پیش‌بینی شده است که از این میان ۱۷۳ برنامه فرهنگی، ۳۷ برنامه هنری و ۲۶ برنامه ادبی است.
یزدان شناس خاطرنشان کرد: با توجه وضعیت ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی هنری کانون، این برنامه‌ها در بستر فضای مجازی به صورت تولید محتوای فرهنگی اجرا می‌شود.
وی یادآور شد: برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد هفته دفاع مقدس ویژه سال ۹۹ به صورت فرآیندی تا پایان سال در مراکز فرهنگی هنری به اجرا در خواهند آمد.
ایسنا/ مازندران

با همکاری وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و راه برگزار می‌شود

جشنواره دانش‌آموزی جوانه‌های راه

با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش ، وزارت راه و شهرسازی جشنواره دانش‌آموزی جوانه‌های راه برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، جشنواره دانش‌آموزی جوانه‌های راه با موضوع ایمنی رفت‌وآمد و رانندگی و با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت راه و شهرسازی و انجمن خیرین راه و ترابری در رشته‌های نقاشی، عکاسی، پوستر و کاریکاتور برای تمام مقطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه برگزار می‌شود.
هدف از برگزاری این جشنواره در گیرکردن کودکان و نوجوانان در مسئله بسیار مهم سوانح ترافیکی و راهکارهای پیشگیری از آن و همچنین استفاده از ظرفیت دانش آموزان در تولید محتوی تصویری جهت آگاه کردن افراد جامعه است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از ۲۷ اردیبهشت‌ماه مطابق با فرمت خاص ذکرشده در شیوه‌نامه به سایت جشنواره به نشانی  http://javaneh.mrud.ir/ ارسال کنند.

محورهای جشنواره:

عابر آگاه
راننده قانون‌مدار

راه ایمن
و خودروی ایمن است.

ضوابط عمومی و اختصاصی ارسال آثار و داوری آن‌ها
آثار به‌صورت بارگذاری، مستقیماً در وب‌سایت دبیرخانه کشوری جشنواره جوانه‌های راه به آدرس http://javaneh.mrud.ir   و از طریق تکمیل فرم ثبت اثر و شرکت در جشنواره ارسال شود. داوری و ارزیابی آثار و اعلام آثار برگزیده در سطح کشوری انجام می‌شود.
با عنایت به خلاقیت و نوآوری در خلق اثر ، آثار کپی شده از روی تصاویر و آثار دیگران از فرآیند جشنواره حذف خواهد شد.
در گرایش نقاشی انتخاب ابعاد و فن خلق اثر آزاد است. در گرایش‌های نقاشی، پوستر و کاریکاتور هر دانش‌آموز فقط مجاز به ارسال یک اثر است.
در بخش عکاسی نیز شامل عکس سیاه‌وسفید و رنگی است و شرکت‌کنندگان باید حداقل 2 و حداکثر 5 عکس به دبیرخانه ارسال کنند. تصاویر آثار ارسالی می‌بایست از کیفیت مطلوب برخوردار باشند.

یادداشت عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

مواجهه عدالت آموزشی با آموزش الکترونیک

مهرنوش ابوذری استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان “مواجهه عدالت آموزشی با آموزش الکترونیک” به بازبینی وضعیت سیستم آموزشی کشور بعد از شیوع کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی پرداخت.
به گزارش ایسنا، متن این یادداشت به شرح ذیل است : در روزهای اخیر و با ورود میهمان ناخوانده قرن بیست و یک در جامعه بشری و همچنین ایران، حضور کودکان در مدارس ممنوع گردید و بلافاصله آموزش الکترونیک جایگزین، آموزش حضوری در مدارس شد. همین امر لوازم و مقتضیاتی را طلب می کرد که گویی از قبل والدین موظف به تأمین آن در منازل خود بوده اند: اینترنت پرسرعت، رایانه و گوشی هوشمند با امکان دسترسی به شبکه های اجتماعی.
در خصوص افرادی که این موارد را نداشتند، مشکلاتی در خصوص دسترسی به آموزش و دریافت محتویات آموزشی مدارس و ادامه تحصیل ایجاد گردید که اخیرا در صدمات روحی حاصل از این کمبود، با خبر خودکشی یک نوجوان مواجه شدیم که بازتابی رسانه ای از این مشکل و البته بحران آموزشی بود. در این یادداشت، در صدد بررسی وضعیت موجود در اصرار جوامع به آموزش الکترونیک و بحث حق بر آموزش و عدالت آموزشی هستیم.
یکی از ویژگی های جوامع اطلاعاتی قرن 21 و زندگی در عصر مدرن، یادگیری الکترونیکی می باشد که اگر بسترها و زمینه های آموزش برخط برای همگان مهیا شود، زمینه عدالت آموزشی چه بسا بیشتر محقق شده و سطح آموزش به سمت یکپارچگی بیشتر حرکت کند.
بحث تفاوت در کیفیت خدمات و سطح آموزش معلمان و مدارس غیرانتفاعی و غیره منتفی شده و دسترسی به فرصتهای یادگیری افزایش می یابد که این امر یادگیری را تقویت و سیستم های آموزش را در مدیریت بهتر یا اصلاح، توانمند می سازد.
در کاهش هزینه ها در چاپ کتاب با جایگزینی سیستم های برخط و لوح های فشرده و نرم افزارهای آموزشی و هزینه های رفت و آمد و غیره نیز موثر خواهد بود. آموزش الکترونیک برای افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند، نیز این فرصت را فراهم می کند که از منزل بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند.
همچنین در مناطق روستایی و دوردست به دلیل منابع کمتر آموزشی و وضعیت دشوار معلمان، دسترسی به خدمات آموزشی بیشتر و به طور یکسان با سایرین مهیا می گردد. اما رسیدن به تمام مزایای آموزش الکترونیک، مستلزم ایجاد بسترها و امکانات در اینترنت و لوازم دسترسی به اینترنت می باشد، در غیراینصورت، منجر به محرومیت از تحصیل بسیاری از افرادی که دارای این امکانات نمی باشد، خواهد بود و منجر به نقض حق بر آموزش و ایجاد عدالت آموزشی خواهد گردید که از سرچشمه های نابرابری اقتصادی و اجتماعی می باشد.
عدالت آموزشی و عدالت تربیتی دو رکن در آموزش و پرورش و تحقق حق بر آموزش هستند. عدالت آموزشی و تربیتی زمانی محقق می شود که فرصت یادگیری برای رشد همه جانبه انسان فراهم باشد. اگر نظام آموزش و پرورش ما بتواند این فرصت یادگیری را ایجاد کند و یک انسان چندبعدی تربیت کند، پس می­توان گفت سیستم، عادلانه برخورد کرده است، اما اگر در هر بعدی کاستی وجود داشته باشد، بی عدالتی است، زیرا اجازه رشد از فرد سلب گشته است.
عدالت آموزشی دستیابی متوازن و متعادل به امکانات و فرصتهای آموزشی و محتویات آن از لحاظ کمی و کیفی می باشد که به کاهش فقر آموزشی دست یابد و عدالت تربیتی نیز مجموعه فعالیتهای آموزشی و پرورشی رایج جهت تربیت فرد و تقویت مهارتها و توانمندی های او در تمام ساحتهای وجودی است و تربیت اخلاقی، هنری، مذهبی، زیستی، جسمی، فناوری و غیره را در برمی­گیرد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه توسعه ششم مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.
بنابراین، سیستم آموزش و پرورش باید متناسب با این نابرابری، سیاستگذاری و برنامه ریزی کند. اما پرسش اینجاست که آیا بحث عدالت تربیتی با آموزش الکترونیکی قابل تحقق است؟ آیا با این آموزش و عدم حضور و ارتباط و تعامل با همسالان و معلمان، بدون الگو گرفتن و اعمال نظام نظارت و تنبیه و پاداش، کودک به تربیت در تمام ساحتهای وجودی خود دست می یابد؟
اگر از لوازم حق بر آموزش و عدالت آموزشی، در همگانی کردن آموزش و پرورش و راهیابی همه کودکان به مدرسه و دریافت آموزش و توجه به محتویات آموزشی و نحوه آموزش می باشد، آیا آموزش الکترونیک این امر را محقق می سازد یا از لوازم نقض این حق و دسترسی به عدالت آموزشی و البته عدالت اجتماعی می باشد؟
دسترسی به اینترنت و آموزش آنلاین و محتویات رسانه های دیجیتال اعم از نرم افزارهای آموزشی و بازی های با جنبه آموزش، فیلم ها و غیره منجر به درک تکاملی تر از مسائل و ارتباط با زندگی دیجیتال و ایجاد سواد فناوری می شود. اما آیا دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کشور و قابلیت استفاده از لوازم دسترسی به اینترنت شامل گوشی هوشمند یا رایانه برای همگان به خصوص در شرایط فعلی و تعطیلی کافی نت ها و مشکلات اقتصادی در خرید این لوازم، وجود دارد؟ آیا اصرار مدارس بر آموزش الکترونیک در شرایط فعلی نقض جدی حق بر آموزش نمی باشد؟
لذا اصرار و تأکید مدارس بر استفاده کلیه دانش آموزان از نرم افزارهای تعاملی و آموزش از طریق شبکه های اجتماعی و یا سامانه شاد می تواند صدمات روحی و معنوی غیرقابل جبرانی برای افراد محروم از این امکانات گردد که توجه دولت و آموزش و پرورش بر این امر ضروری می باشد تا شاهد حوادثی از قبیل خودکشی و محرومیت از تحصیل کودکان سرزمینمان نباشیم. به عبارتی حق بر آموزش، اولویت بر حق بر سلامت و اصل عدالت پیدا نکند.

کودکان و نوجوانان پلدختر دوباره صاحب کتابخانه می‌شوند

مراحل بازسازی و تجهیز کانون پرورش فکری پلدختر که در جریان سیل فروردین ۹۸ خسارت دیده بود به پایان رسید و این مرکز پس از عادی شدن شرایط بهداشتی و اعلام ستاد کرونا، بازگشایی خواهد شد.
به گزارش ایسنا به نقل اداره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز فرهنگی‌هنری کانون پلدختر در سیل فروردین سال گذشته لرستان دچار خسارت‌های فراوانی شد و پس از پیگیری و تلاش‌های مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اتمام روند بازسازی و تجهیز، به‌زودی این مرکز بازگشایی خواهد شد.
مدیرکل کانون لرستان ضمن ابراز خرسندی از گشایش دوباره‌ی مرکز پلدختر گفت: پس از جاری شدن سیل سال گذشته و وارد شدن خسارت زیربنایی و از بین رفتن تجهیزات و کتاب‌های تنها مرکز فرهنگی هنری پلدختر و عدم امکان فعالیت مربیان و اعضای کانون در این مرکز، فعالیت‌های مرکز در آموزشگاه استثنایی امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرد.
محمدجواد محمدی افزود: پس از هماهنگی‌های انجام شده، یکی از خیران، کار بازسازی ساختمان آسیب‌دیده مرکز فرهنگی هنری پلدختر را بر عهده گرفت که به تازگی مراحل تجهیز آن به  پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است.
او افزود: با حمایت‌های مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون، استاندار لرستان و خیران، مراحل مختلف راه‌اندازی مجدد مرکز به پایان رسیده است و پس از عادی شدن شرایط بهداشتی و اعلام ستاد کرونا، با حضور کودکان و نوجوانان و مسئولان کانون و استان لرستان این مرکز بازگشایی خواهد شد.
این مکان فرهنگی با زیربنای حدود ۴٠٠ مترمربع دارای یک سالن اجتماعات با ظرفیت حدود ٨٠ نفر و کارگاه‌های ادبی و هنری، سالن نوجوان و… است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل:

99 درصد دانش‌آموزان ابتدایی وارد شبکه آموزش شدند

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: 99 درصد مدیران، معلمان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی وارد سامانه شاد شدند.

احمد ناصری یک اردیبهشت در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: از اوایل اسفندماه که مدارس با شیوع بیماری کرونا تعطیل شد، تمرکز ما بر گندزدایی و ضدعفونی کردن مدارس بود که به صورت روزانه این کار در دستور مدیران قرار گرفت و به دنبال آن تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و شوینده را شاهد بودیم.
وی از تامین و پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار به عنوان سرانه بهداشتی مدارس خبر داد و خاطرنشان کرد: با توزیع این مبلغ بین مدارس سعی کردیم به مدیران و تهیه و تامین اقلام بهداشتی و همچنین آموزشی کمک کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: در همین ایام برنامه‌های آموزشی با محوریت ارتقای بهداشت معلمان و آگاهی آنها از شرایط کرونایی در دستور کار قرار گرفت و بیش از 14 هزار نفر از همکاران ما در آموزش و پرورش استان در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند.
ناصری بیان کرد: در کنار ارائه خدمات آموزشی به اشکال مختلف سعی کردیم تا برنامه‌های ورزشی و سرگرمی را نیز در دستور کار قرار دهیم تا به نوعی عقب‌ماندگی‌های حوزه آموزشی و تربیتی جبران شده و فاصله بین مدرسه و خانه شکنندگی ایجاد نکند.
وی گفت: با همکاری شبکه آموزش و شبکه‌های دو و چهار و همچنین شبکه استانی سبلان مطالب روزانه آموزشی تهیه و از طریق این رسانه‌ها پخش شد تا دانش‌آموزان بیشتر در جریان برنامه‌های آموزشی و تحصیلی قرار گیرند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: از طریق صداوسیمای مرکز اردبیل و با تمرکز روی پایه دوازدهم برنامه‌های آموزشی در یک مرحله ضبط و پخش شده و مرحله دوم نیز اردیبهشت ماه از صداوسیمای مرکز اردبیل پخش خواهد شد.
ناصری اظهار کرد: در این ایام خود معلمان نیز به صورت ابتکاری پیگیر آموزش کودکان و نوجوانان بودند که حتی در مناطق روستایی و دورافتاده معلمان ما با حفظ فاصله اجتماعی، برنامه‌های آموزشی خود را ارائه کردند.
وی ادامه داد: 207 مدرسه در استان دانش‌آموزان کمتر از پنج دانش‌آموز دارند که در این مدارس که اغلب مناطق دورافتاده و عشایری هستند، معلمان با حضور در فضای باز تدریس خود را با شور و علاقه خاص انجام می‌دهند که بازتاب رسانه‌ای آن را نیز شاهد بودیم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطرنشان کرد: 83 نفر از همکاران ما به عنوان راهبر آموزشی در مقطع ابتدایی بر روند فعالیت‌های آموزشی نظارت دارند و امیدواریم در یک ماه باقیمانده از سالتحصیلی و در قالب سامانه شبکه ملی شاد بتوانیم فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را به سرانجام برسانیم.
ناصری گفت: با طولانی شدن تعطیلات مدارس آموزش و پرورش با همکاری متخصصان و دانشگاه صنعتی شریف نسبت به راه‌اندازی شبکه آموزش دانش‌آموزان اقدام کرده تا در یک فضای امن دانش‌آموزان و معلمان بتوانند تبادل اطلاعات و محتوا کنند.
وی اضافه کرد: از 10 روز پیش با فعال شدن شبکه آموزشی دانش‌آموزان ثبت نام دانش‌آموزان، معلمان و مدیران و فعالیت آنها آغاز شده که در مقطع ابتدایی تاکنون 99 درصد دانش‌آموزان، معلمان و مدیران ثبت نام کردند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: این شرایط بهترین فرصت را فراهم کرده تا دانش‌آموزان یادگیری به شکل مجازی را نیز رونق دهیم چرا که در سال‌های آینده به چنین سیستم و سامانه‌ای بیشتر نیاز خواهد بود.
ناصری تصریح کرد: از روزهای آینده این سامانه برای دانش‌آموزان اول و دوم متوسطه نیز فعال خواهد بود تا معلمان در یک ماه آینده منطبق بر سرفصل کتاب‌ها تدریس خود را انجام دهند.
ایسنا/ اردبیل

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس:

مدارس خشت و گلی در سراسر کشور جمع‌آوری شدند

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: خوشبختانه در پایان سال ۹۸ کلیه مدارس خشت و گلی در سراسر کشور جمع آوری شدند.
داریوش ورناصری دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان، با مهم خواندن تکمیل پروژه های نیمه تمام سازمان نوسازی اظهار کرد: با توجه به اعتبارات قابل توجهی که سازمان در سال گذشته داشته و به ویژه امسال در حال ابلاغ داریم، هیچ پروژه ای به ویژه پروژه های نیمه تمام خیرین نباید بلاتکلیف و ناتمام بماند.
وی افزود: موضوع مکان یابی یکی از آیتم های اصلی به شمار می آید که سازمان به دنبال آن است به طوریکه در استان همدان حساسیت کمتری داشته و ما بازخورد کمتری دریافت کردیم و انتظار داریم تلاش ها و بازخوردها از استان همدان منعکس شود.
ورناصری مکان یابی مناسب را یکی از دو بسته تحولی وزارت آموزش و پرورش خواند و بیان کرد: مشارکت خیرین مدرسه ساز بسته دیگری است که مدیرکل جدید انتظار داریم این موضوعات را دنبال کند.
وی در ادامه مطرح کرد: مدیریت سبز یکی دیگر از موضوعاتی است که جزء سیاست های اصلی و کلان سازمان است و با جدیت به دنبال آن هستیم و استان نیز در حال انجام آن است و عملکرد همدان تاحدودی خوب بوده و باید تداوم داشته باشد.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره بحث صنعتی سازی گفت: لازم است همکاران دفتر فنی اداره کل، سازه و معماری به این مقوله توجه کنند چراکه پتانسیل لازم در استان فراهم است.
وی درباره برون سپاری تأکید کرد: با توجه به محدودیت های موجود در بکارگیری نیرو تصمیم گرفته شد برخی از فعالیت ها به صورت برون سپاری انجام شود و اکثر استان ها بخشی از دفاتر فنی مانند معماری را برون سپاری کرده اند.
ورناصری ضمن باارزش خواندن مبحث جمع آوری بخاری های نفتی گفت: یکی از کارهای ارزشمند سازمان که در سال ۹۷ آغاز کرد و در سال ۹۸ به اتمام رسید همین طرح بود که همدان نخستین استان در سطح کشور بود که این مهم را محقق کرد و به همکارانم تبریک می گویم که کار بزرگی را انجام داده اند.
وی اعلام کرد: بحث جمع آوری مدارس خشت و گلی یکی دیگر از سیاست های اصلی سازمان نوسازی مدارس کشور است که از سال گذشته آغاز شده است و خوشبختانه در پایان سال ۹۸ کلیه مدارس خشت و گلی در سراسر کشور جمع آوری شدند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تلاش های بی وقته پیمانکاران تشکر کرد و گفت: مشکلات مالی گریبانگیر کشور است البته سازمان نوسازی مدارس کشور و ادارات کل نوسازی تلاش کرده اند که آسیبی پیش نیاید اما با این حال نقدینگی ما به حداقل رسید و بیشتر اسناد خزانه اسلامی بود که تبدیل آن به نقدینگی کار سختی بود.
معاون عمرانی استاندار همدان نیز ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان نوسازی مدارس گفت: با درخواست های مکرر تیموری، مدیرکل سابق نوسازی برای کناره گیری از این پست سرانجام امروز مراسم معارفه مدیرکل جدید این سازمان برگزار شد.
محمودرضا عراقی با اشاره به سوابق علمی و کاری مدیرکل جدید بیان کرد: مرادی، مدیرکل جدید دارای مدرک کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری بوده و در اداره کل راه و شهرسازی معاون شهرسازی، در کمیسیون ماده ۵ سمت دبیر را داشته و دارای دقت نظر بالایی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز با بیان اینکه شالوده و اساس دستگاه تعلیم و تربیت برگرفته از مفاهیم قرآنی و سیره ائمه اطهار(ع) است، اعلام کرد: یکی از گسترده ترین دستگاه های اجرایی آموزش و پرورش است که خیل عظیمی از کودکان و نوجوانان را برای آینده ایران اسلامی آماده می کند و مهمترین بستری که باید فراهم باشد، بحث نوسازی است و در واقع شامل دو مقوله سخت افزار و نرم افزار است که بخش سخت افزار به عهده سازمان نوسازی مدارس و بخش دیگر بر عهده آموزش و پرورش است.
محمد پورداود با اشاره به اینکه سعی معلمان در تزکیه و تعلیم مرهون بسترسازی توأمان اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس است، یادآور شد: باید سازمان نوسازی به دنبال عدالت ساخت و ساز، ظرفیتی و آموزشی باشد.
معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان همدان نیز گفت: در پایان سال ۹۷ تمامی مدارس استان مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد و بخاری های نفتی به طور کامل از مدارس جمع آوری شدند.
محمدرضا مرادی اظهار کرد: با توجه به عملکرد و همدلی مهندسان و متخصصان امر در نوسازی مدارس توانسته ایم هر سال در نوسازی جزء رتبه های برتر کشور باشیم و این باعث اعتماد بیشتر مردم به این سازمان و حضور بیش از پیش خیرین شده است.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان نیز با بیان اینکه مجمع خیرین مدرسه ساز بدنه سازمان نوسازی و آموزش و پرورش است، مطرح کرد: طی مدت شش سال تصدی مدیرکل سابق نوسازی هیچ گونه مشکلی از بابت همکاری نداشته ایم و تلاش این مجموعه باعث شده در مجموع بیش از ۳۸ درصد کل فضای آموزش به دست خیرین احداث شود.
علی فراهانی درباره مشکلات حقوقی مجمع خیرین مدرسه ساز که از سال های پیش بوده نیز گفت: با درایت و برنامه ریزی مدیرکل سابق نوسازی بسیاری از مشکلات حل شد و اکنون مجمع خیرین از هر زمان دیگری فعال تر است.
مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز گفت: از سال ۷۷ که مجمع خیرین مدرسه ساز استان شروع به فعالیت کرده است، در نخستین جشنواره تعهدات آن مبلغ ۵۷۱ میلیون تومان بود و در آخرین جشنواره که سال گذشته و به عنوان دوره بیست و یکم بود، تعهد خیرین به رقمی افزون بر بر ۴۱ میلیارد تومان رسید و برای جشنواره جدید پیش بینی ما افزایش این مبلغ است و این بیانگر آن است که خیرین سال به سال تعهدات خود را افزایش داده اند و یاری گر سازمان آموزش و پرورش بوده اند.
فرزاد تیموری ادامه داد: از سال ۹۳ که بنده عهده دار پست مدیرکلی بوده ام، طبق نمودار آماری میزان تعهدات خیرین مدرسه ساز افزایش یافته و خوشبختانه در استان ۸۷۴ نفر خیر حضور دارند که ۲۰۴ نفر از آنها صرفا در عرصه مدرسه سازی فعالیت دارند و مابقی با اهدای زمین، تجهیزات، مبالغ نقدی و … به امر مقدس مدرسه سازی کمک کرده اند.
وی با بیان اینکه تعداد ۳۳۳۸ نفر از معلمان سطح استان نیز هر ماه بخشی از حقوق خود را برای مدرسه سازی اهدا می کنند که بسیار کار ارزشمندی است، درباره پروژه های خیرین مطرح کرد: از شروع فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز تاکنون ۳۱۴ پروژه در قالب ۱۹۲۰ کلاس درس و با زیربنای ۲۲۱ هزار و ۳۳۴ مترمربع توسط خیرین مدرسه ساز احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل شده که بسیار ظرفیت بالایی است.
تیموری درباره مشکلات مدارس نیز اعلام کرد: یکی از این مشکلات استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس بود که خطرات عمده ای اتفاق افتاد و باعث آسیب به دانش آموزان شد اما خوشبختانه برای رفع این موضوع از سال ۹۲ در قانون بودجه ای به عنوان اعتبار ملی درنظر گرفته شد و هر ساله اعتبار مناسبی در اختیار استان ها قرار می گیرد و با تلاش مضاعف همکاران ما در اداره کل نوسازی مدارس در بخش تأسیسات و معاونت اجرایی، ۶۸۶۱ کلاس درس دارای سیستم استاندارد گرمایشی شده اند که شامل ۱۴۳۲ مدرسه و با اعتباری افزون بر ۵۵ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: در سال ۹۳ که بنده در این پست حضور یافتم، بیشترین مشکلات مدارس بحث سیستم های گرمایشی بود که طی دو سال گذشته دیگر بحث استانداردسازی مطرح نمی شود و خوشبختانه همدان نخستین استانی است که در سال ۹۷ کلیه بخاری های نفتی را از سطح مدارس استان جمع آوری کرد و در ابتدای سال ۹۸ این موضوع در کل کشور به طور کامل اجرایی شد.
تیموری یادآور شد: هم اکنون ۷۰ درصد کلاس های درس با سیستم شوفاژ و پکیج، ۲۵ درصد با بخاری های دودکش دار استاندارد و چهار درصد با بخاری های کم مصرف و یک درصد با بخاری های برقی در حال گرمایش هستند.
وی درباره مشکل دیگر مدارس نیز گفت: ۸۰۰۰ مترمربع عایق رطوبت و ایزوگام خریداری و تحویل آموزش پرورش شد که بخش عمده ای از مشکل آموزش پرورش در این زمینه حل شد.
تیموری با ارائه گزارشی از پروژه های تحویل شده از سال ۹۳ تا ۹۸ بیان کرد: ۷۴۸ پروژه در این مدت به افتتاح رسیده که برای ۱۳۸ پروژه توسط خیرین تأمین اعتبار شده است، این تعداد پروژه در مجموع ۷۱۲۴ کلاس و زیربنای ۵۷۰ هزار مترمربع و با اعتباری افزون بر دو میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان اجرا شده است.
وی با تأکید بر تکریم خیرین مطرح کرد: مجمع خیرین پشتوانه آموزش و پرورش هستند به طوریکه این افراد کار بسیار بزرگی انجام می دهند و لازم است موانع از سر راه آنها برداشته شود و از آنها تقدیر و تشکر می کنیم.
مدیرکل جدید نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز گفت: سازمان نوسازی مدارس بازوی وزارت آموزش و پرورش است و در همین راستا متخصصان و نیروی انسانی آن بزرگترین دارایی آن محسوب می شوند که کار آنها بازسازی و مقاوم سازی مدارس است.
محمدحسین مرادی درباره مکان یابی صحیح آموزشی مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته بوده است این بود که مدارس در جای مناسب احداث نمی شدند و عملاً تحقق پذیری طرح ها با مشکل مواجه می شد که این موضوع به ویژه در طرح های جامع تفصیلی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که در اولویت اول ما است که برنامه ریزی کوتاه، میان و بلندمدت داشته باشیم.
وی درباره طرح مدرسه سبز بیان کرد: باید فرهنگ شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی در آن گنجانده شود و برای دانش آموزان فضای شاد و مفرحی داشته باشد.
مرادی درباره استفاده از فناوری های جدید در ساخت ساز و فضاهای آموزشی گفت: این فناوری ها مورد تأیید مقام عالی وزارت و مقامات سازمان است و باید حتماً مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر برون سپاری فعالیت ها اظهار کرد: حتماً از مشاوران در این مبحث استفاده خواهیم کرد و سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به ویژه آموزش و پرورش، دستگاه های خدمات رسان و سایر ادارات در بحث طراحی، ساخت، مقاوم سازی، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی مورد توجه سازمان نوسازی استان هستند.
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از خدمات «فرزاد تیموری» مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان تقدیر به عمل آمد و و «محمدحسین مرادی» به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
ایسنا/ همدان

قانون چه حمایتی از کودکان می‌کند؟

یک وکیل دادگستری با اشاره به این‌که قانون حمایت از کودکان بر پشتیبانی و نگهداری از آنان تمرکز دارد، گفت: حقوق کودکان دارای جنبه‌های مختلفی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
محمدحسن بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که حقوق کودکان مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه کودکان است که بر پشتیبانی و نگهداری از آنان تمرکز دارد، اظهار کرد: حقوق کودکان شامل حق برقراری ارتباط با هر دو والدین، هویت انسانی و همچنین نیازهای اساسی برای حفاظت فیزیکی، غذا، آموزش عمومی دولتی، مراقبت‌های بهداشتی و قوانین کیفری مناسب براساس سن و رشد کودک، حفاظت برابر از حقوق مدنی کودک و آزادی از تبعیض براساس نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، منشأ ملی، مذهب، معلولیت، رنگ، قومیت یا سایر ویژگی‌هاست.
وی با اشاره به این‌که کودکان در جامعه به واسطه محدودیت‌های طبیعی و اجتماعی، دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و قانون‌گذار باید به لحاظ عدم توانایی‌شان حمایت کاملی از حقوق آن‌ها بعمل آورد، عنوان کرد: تصور کنید حقوق اولیه یک کودک از سوی پدر یا مادر و یا عوامل خارج از خانواده تضییع شود، کودک مورد آزار و اذیت قرار گیرد و یا کودکی مرتکب جرم شود و یا مسئولیتی مدنی بر دوشش قرار گیرد، آیا قانون حمایت ویژه‌ای از او برای رهایی از مسئولیت و یا کم کردن بار آن می‌کند؟
بیرانوند با اشاره به این‌که قوانینی که مربوط به حقوق کودک می‌شوند به صورت پراکنده وجود دارند، بیان کرد: در مرحله اول باید تعریفی از کودک ارائه شود، در قوانین هر کشوری برای تشخیص کودک از بالغ، سنی به‌عنوان مرز این دو در نظر گرفته شده‌ که در ایران برای باز نمودن مسئولیت سن بلوغ شرعی ملاک عمل قرار می‌گیرد، این سن براساس نظر مشهور فقها که در قانون مدنی نیز ذکر شده است: «برای دختر ۹ سال تمام قمری و برای پسر پانزده سال تمام قمری» در نظر گرفته شده‌است.
این وکیل دادگستری تأکید کرد: هرچند که عُرف نمی‌پذیرد اما اگر یک دختر ۹ ساله مرتکب جرمی شود مجازات را در پیش رو دارد، همچنان که می‌تواند اموال خود را اداره و معامله کند.
وی ادامه داد: سابقاً کودکان دختر در سن ۹ سالگی با اجازه پدر یا جد پدری می‌توانستند ازدواج کنند که پس‌از اصلاح این قانون در سال ۱۳۸۲ حداقل سن برای ازدواج دختران به ۱۳ سال و برای پسران به ۱۵ سال تمام قمری تبدیل شده‌است.
بیرانوند با اشاره به این‌که صریح‌ترین قانونی که در تقابل با کودک آزاری به تصویب رسیده «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱» است، عنوان کرد: حسب ماده یک این قانون «کلیه اشخاصی که به سن ۱۸ سال تمام شمسی نرسیده‌اند از حمایت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند»، در این قانون اذیت و آزار، صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی، خرید و فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور اعمال خلاف، نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آن‌ها ممنوع و جرم محسوب می‌شود.
این وکیل دادگستری افزود: کودکان به واسطه صدمه‌های مادی و عاطفی در بسیاری از موارد ناتوان از اعلام جرم علیه خودشان هستند و مهم‌تر از آن آموزش لازم به آن‌ها داده نشده که باید چه اقدامی انجام دهند، از طرفی چه بسا آزار این کودکان در محیط خانه و یا توسط افراد و یا نهادهای مراقبتی از آن‌ها انجام شود و کودک نتواند صدای خود را به جایی برساند، لذا در ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تمامی افراد، مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را دارند، مکلف هستند به محض مشاهده موارد کودک آزاری آن‌را به مقامات صالح اطلاع دهند.
وی با تأکید بر این‌که اعلام کودک آزاری احتیاجی به شاکی خصوصی ندارد و در صورت مشاهده افراد عادی هم می‌توانند آن‌را به مقامات قضایی گزارش دهند، تصریح کرد: در ماده ۱۱۷۵ قانون مدنی آمده است: «طفل را نمی‌توان از ابوین و یا از پدر و یا از مادری که حضانت با اوست گرفت، مگر در صورت وجود علت قانونی» پس در صورتی‌که شرایط برای کودک مخاطره‌آمیز بوده یا به علت استمرار جرم احتمال صدمات جبران‌ناپذیر وجود داشته باشد و سلامت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، می توان به تقاضای اقربای طفل یا قیم او، رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی که به صلاح طفل باشد اتخاذ کند.
بیرانوند با اشاره به این‌که در قانون اساسی به‌عنوان قانون مادر هیچ ماده‌ای به طور مشخص در مورد کودکان وجود ندارد و حق حیات، مسکن، کار و آموزش و پرورش رایگان با عبارت هر فرد آغاز می‌شود، تصریح کرد: درواقع هیچ سرفصلی تحت‌عنوان حقوق کودک در قانون اساسی نداریم فقط در مواردی دولت مکلف به انجام اقداماتی برای کودکان از جمله آموزش و پرورش رایگان، بهداشت کودکان و استفاده از خدمات پزشکی و درمانی، است.
این وکیل دادگستری ادامه داد: در ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی حق تهیه مسکن، لباس و غذا در حد رفع حاجت برای کودکان مورد توجه قرار گرفته، نفقه اولاد برعهده پدر است و بعد از فوت پدر برعهده جد پدری و در صورت نداشتن جد پدری برعهده مادر و اگر مادر هم نداشته باشد برعهده جد مادری است.
وی با اشاره به این‌که حق دیگر کودک، بهره‌مندی او از نام و نام‌خانوادگی است، عنوان کرد: طبق ماده ۱۲ قانون ثبت احوال ایران تولد هر طفل در خاک ایرانی باید به ثبت احوال و اگر در خارج از ایران متولد شود باید به کنسولگری ایرانی در آن کشور اطلاع داده شود و در مورد کودکان نامشروع پدر عُرفی مسئول این کار است و طبق رای وحدت رویه شماره ۶۱۷ مورخ ۱۳۷۶ اگر امتناع کند، نام مادر بر کودک گذاشته می‌شود.
بیرانوند تصریح کرد: دیگر حق حیات کودک است که به دو بخش قبل و بعد از تولد تقسیم می‌شود، طبق ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی، نفقه در دوران حمل هم شامل کودک می‌شود که پرداخت آن برعهده پدر است، در این‌ صورت اگر زوجین از هم جدا شوند و زن باردار باشد حتی پس از پایان عده و تا زمان وضع حمل نفقه باید پرداخت شود، طبق ماده ۹۵۷ قانون مدنی، کودک حتی اگر پس‌از تولد یک ثانیه زنده باشد از تمام حقوق مدنی برخوردار است که یکی‌از آن‌ها حق بهره‌مندی از ارث است، پس اگر کودک زنده به دنیا بیاید و پس‌از ثانیه‌ای فوت کند اگر شرایطی برای ارث بردن باشد از آن بهره‌مند می‌شود.
ایسنا/ لرستان

آموزگاری که به دنبال دانش‌آموزانش راه می‌افتد

کوه‌های برفی و سربه فلک کشیده آرارات و تالاب‌های فصلی «بورالان» ماکو چشم‌نوازی می‌کند و در سکوت این طبیعت رویایی، صدایی جز ترنم پای آموزگار نمی‌تواند دلتنگی‌ دانش‌آموزان‌ عشایری و مهجور را به شادی تبدیل کند.
این آموزگار روستای «پنجرلو» در ۹۰ کیلومتری شهر ماکو هر روز به عشق کودکان عشایری به مناطق عشایری شهرستان راهی می‌شود و در حقیقت «عادل علیمحمدی» تنها غریبه شهری است که پهنه وسیع تعلیم و تربیت در «پنجرلو» طی این روزها با صدایش عجین می‌گردد.
مردم روستا که سهل است، کوه‌ها و جاده‌های منطقه هم در مقابل یا علی‌گویان «علیمحمدی» سر تعظیم فرود می‌آورند و تحفه «عادل» در روزهای مصادف با شیوع ویروس کرونا شامل بسته‌های آموزشی که از لپ‌تاپ شخصی‌اش برای دانش‌آموزان عشایری پخش می‌شود را به جان می‌خرند.
به سادگی می‌توان برق نگاه را در چهره‌های معصوم اما خوشحال دانش‌آموزان عشایری این اتابک تجسم کرد؛ آنگاه که عادلِ حکایت ما پا به سرزمین عاشقانه‌ها می‌گذارد.
اتابک حکایت ما بار گران سختی راه را با زبان روزه به جان می‌خرد تا از نگرانی دانش‌آموزانش در ایام تعطیلی اجباری مدارس بکاهد.
وی این روزها بار گران سختی راه را با زبان روزه به جان می‌خرد تا از نگرانی دانش‌آموزانش در ایام تعطیلی اجباری مدارس بکاهد زیرا اینجا کژال، شیرین و عبداله حتی خط تلفن هم ندارند و مثل ژابیز و ملیکای شهری نمی‌توانند با گوشی هوشمند میهمان «شاد» باشند.
ارومیه- ایرنا

بساط شبکه آموزش در مناطق عشایری پهن نیست

از سخنانش می‌توان فهمید که ساز شبکه آموزش هم اینجا کوک و بساطش پهن نیست اما تا دلت بخواهد شبکه‌های ارمنی، آذری، ترکیه و روس جای شبکه‌های وطنی را پر می‌کند.
با این همه می‌گوید که دانش‌آموزان مهره مار دارند و همین باعث شده است تا دوری از تخته سیاه و تدریس، تحت هر شرایطی برایش سخت باشد؛ او با این ادعا به هر چادری که می‌رسد، چون نسیمی بر دل دانش‌آموزانش می‌نشیند و مسیر کودکانی که در اطراف چادرها هستند را به سوی خودش تغییر می‌دهد.
در جایی خواندم «بردباران اغلب معلم می‌شوند» و او و همکارانش بردبارانه مسیر رستگاری را که در دفتر زندگیشان قدم به قدم فرا گرفته‌اند، این روزها در قبای معلمی به کودکان سرزمین‌مان می‌آموزند تا الگویی ‌شوند برای آنانکه شاید روزی بخواهند پا جا پایشان بگذارند.

ادامه تحصیل دانش‌آموزان عشایری از ازدواج زودهنگام آنان جلوگیری می‌کند  

تحصیل مانعی بر سر راه کودک‌همسری 

او و همکارانش می‌دانند که با یک سوزن شاید نتوان چاه آب حفر کرد اما یک معلم به تنهایی می‌تواند با اراده‌اش عطش ۳۰ دانش‌آموز را به آموختن برطرف کند و نگذارد شیرین، کژال و کوثر به جای کلاس درس، اشک حسرت برای معلم شدن را پای سفره‌های عقد بریزند.
«عادل»‌ها در این خطه معتقدند هرچند که امنیت در «بورالان» در حد «دماوند» است اما با توسعه عدالت آموزشی برای این کودکان عشایری در نقطه صفر مرزی، می‌توان کمین معاندان برای شیرین‌ها، کوثرها، فرهادها و عبداله‌ها را نقش بر آب کرد.
کمین معاندان برای کودکان عشایری در سایه توسعه عدالت آموزشی نقش بر آب می‌شود.
هم‌صحبت «شیرین»، دخترک لاغر اندام و زیبای روستا می‌شوم که در پایه ششم ابتدایی تحصیل می‌کند؛ پدرش دامدار است و پنج خواهر و برادرند که هیچکدام گوشی هوشمند ندیده‌اند. دوست ندارد مثل سایر دختران روستا که در سنین پایین ازدواج می‌کنند زیر تور سفید عروسی برود چون عاشق معلمی و تدریس است.
شیرین می‌گوید که وقتی معلم‌اش به روستا می‌آید، خودش را در قبای معلمی تجسم و تدریس را تصور می‌کند تا درسهایش را با دلگرمی مضاعف بخواند.
فرهاد، پسرعموی شیرین هم در پایه پنجم مشغول تحصیل است و کتابهایش را بیشتر از بزغاله‌هایش دوست دارد؛ چون یکماه برای تهیه پول آنها چوپانی کرده‌ است و آنها را داخل چادر و پشت لحاف و تشک مادرش استتار می‌کند تا مورد بی‌مهری خواهر و برادرهای کوچکش قرار نگیرد.
او هم دوست دارد معلم یا دامپزشک شود چون سال گذشته غمگین‌ترین روزهای زندگیش را در دامنه‌های آرارات تجربه کرد و بزغاله‌هایش مردند و پدرش نتوانست یک دکتر برایشان پیدا کند زیرا کسی به خاطر دوری راه حاضر نشد به روستایشان برود.

دانش‌آموزان عشایری از تحصیل عقب نمانده‌اند

رییس آموزش و پرورش ماکو با بیان اینکه هیچ دانش‌آموز عشایری در این منطقه از اسفند سال گذشته تاکنون از درس و تحصیل عقب نمانده‌اند، می‌گوید: «علیمحمدی» مدیر مستقل یک مدرسه است و علاوه بر آن در پایه‌های پنجم و ششم هم تدریس می‌کند.
به گفته «نادر بهرامی» از ۱۱۳ دانش‌آموز این مدرسه‌ فقط ۱۳ دانش‌آموز کوچ نکرده‌اند و دسترسی مستقیم به معلم و مدرسه دارند و «علیمحمدی» باید برای پیدا کردن بقیه دانش‌آموزان هر روز در دل کوه‌ها و دشت‌های «بورالان» نهیب بزند تا راه را برایش باز کنند.
«روستا پنجرلو ۲۰۰ خانوار شامل یکهزار نفر جمعیت دارد و مدرسه آن کانکس سه کلاسه است و یک نمازخانه هم در روستا وجود دارد که طی ایام مدرسه تدریس در آن مکان به صورت دو شیفت انجام می‌شود؛ البته به برکت بنیاد برکت و حمایت مسوولان استانی هم‌اکنون در این منطقه یک مدرسه ۶ کلاسه در حال ساخت است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی که توسعه عدالت آموزشی همواره تکیه‌کلامش بوده، درباره آموزش دانش‌آموزان عشایری و محروم استان می‌گوید: ستاد تولید محتوای الکترونیکی و درسی مکتوب در مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان از ابتدای اسفند سال گذشته تشکیل شد و هم‌اکنون بیش از یکهزار معلم عشایری در نقاط سخت‌گذر و کوهستانی در کنار راهبران آموزشی استان مشغول ارائه بسته‌های آموزشی هستند تا کودکی از تحصیل و آموزش باز نماند.
«ابراهیم محمدی» توزیع ۱۵۰ هزار بسته آموزشی بین دانش‌آموزان مناطق محروم استان را که از امکانات فضای مجازی و شبکه شاد بی‌بهره هستند را جزو برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد عنوان می‌کند.
وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در استان برای ۸۴۹ کلاس درس که شامل کلاس‌های چند پایه تک معلم با تعداد دانش‌آموز زیر ۱۵ نفر است، توزیع درسنامه به شکل حضوری نیز با رعایت مسائل بهداشتی صورت گرفته است.
نسرین پاکدوست، رییس اداره آموزش‌وپرورش عشایر آذربایجان‌غربی هم خبر از توزیع ۹ هزار بسته و حلقه فیلم آموزشی جهت بهره‌مندی دانش‌آموزان عشایری می‌دهد و می‌گوید: علاوه بر توزیع بسته آموزشی در قالب درسنامه، آزمون‌ها، نمونه سوالات و بیش از ۱۰۰ فلش با محتوای تدریس صوتی و توصیه‌های آموزشی و بهداشتی در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا آذربایجان‌غربی دارای ۶۰۷ هزار دانش‌آموز می‌باشد که در بیش از پنج هزار مدرسه تحصیل می‌کنند و ۴۰ درصد دانش‌آموزانش روستایی و عشایری هستند.
آموزش‌های مجازی و مکتوب به شیوه‌های مختلف در آذربایجان‌غربی از زمان شیوع بیماری کرونا در اسفند سال ۱۳۹۹ و تعطیلی مدارس کشور آغاز شد اما به علت فراهم نبودن بسترهای اینترنتی و دسترسی نداشتن بسیاری از دانش‌آموزان مناطق مرزی و محروم استان و نیز دانش‌آموزان ساکن در حاشیه شهرها به گوشی‌های هوشمند و اینترنت، تولید محتوای الکترونیکی و مکتوب در قالب لوح فشرده با تشکیل ستادهای تولید محتوا در مناطق ۲۴ گانه آموزشی استان کلید خورد.
طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران تا 17 اردیبهشت به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر و مجموع جان‌باختگان به ۶ هزار و ۴۱۸ نفر رسیده است.

چند خبر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

پنج دیپلم افتخار مسابقه نقاشی رومانی، سهم کودکان ایرانی شد

پنج عضو مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کشور رومانی در سال ۲۰۱۹ دیپلم افتخار دریافت کردند.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این دوره از مسابقه که با موضوع «شهر و محل زندگی شما و گل‌ها» برگزار شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۱۲ اثر شرکت کرد و نقاشی‌های ایلیا چراغی و ستاره شاه‌ویسی هر دو عضو ۸ ساله مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۱۰ کانون کرمانشاه و علی‌اکبر اسدی ۱۱ ساله و معصومه رهسپار ۱۶ ساله هر دو عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۶ کانون تهران موفق به دریافت دیپلم افتخار شدند.
هم‌چنین، مهدی جعفری ۱۵ ساله عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۲۵ کانون تهران نیز دیپلم افتخار این رویداد هنری را به‌دست آورد و یک دیپلم افتخار هم به امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر مشارکت فعال اهدا شد. ۲۸۰۰ اثر از ۳۰ کشور جهان به سومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کشور رومانی ارسال شده بود.
تهران-ایرنا

جشنواره‌ سرخ‌نگاران از رمان «تپش» تقدیر کرد

در آیین پایانی نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت سرخ‌نگاران، رمان تپش اثر رفیع افتخار، از تولیدات کانون پرورش فکری شایسته تقدیر شناخته شد.
در این مراسم  که روز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ به همت معاونت بنیاد شهید و امور ایثارگران در چند بخش به صورت مجازی برگزار شد، کتاب‌های پل جغاتو از انتشارات به نشر تالیف مجید محبوبی و سبز، سرخ، سفید، نوشته حسین شکربیگی از انتشارات سوره‌های عشق به عنوان برگزیده بخش کودک و نوجوان معرفی شدند.
هیات داوران در همین بخش از کتاب تپش که پیش‌تر جایزه‌ دومین دوره‌ کتاب سال سبک زندگی کودک و نوجوان را نیز از آن خود کرده بود، تقدیر کردند.
اثر خواندنی رفیع افتخار داستان پسری است که تمام خانواده‌اش را در جنگ از دست می‌دهد. او همراه با مادربزرگ خود مجبور به مهاجرت می‌شود و در این تغییرات چالش‌های جدیدی پیش روی او قرار می‌گیرد. مبارزه‌ی این قهرمان با مشکلات، در کنار تصویری از  زشتی‌های جنگ و دلاورمردی رزمندگان و مردم شجاع ایران موضوع‌هایی است که نویسنده در اثر خود به آن پرداخته است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «روز بعد، دوباره از اول صبح می‌رود دنبال کارهایش و من را در خیاط‌خانه تنها می‌گذارد. شاگردها دوست ندارند زیاد توی دست و پایشان بپلکم، اما من از رو نمی‌روم. به سوزن نخ‌کردن و دوختن دقت می‌کنم و به بقیه‌ی ریزه‌کاری‌های خیاطی. گاهی هم با اصرار، مشتری‌ها را راه می‌اندازم و اندازه‌هایشان را در دفتری قدیمی و کهنه یادداشت می‌کنم. آن روز، آقا رضا تا شب من را تنها می‌گذارد و وقتی برمی‌گردد، خسته‌تر از آن است که بیرون برویم. می‌گوید به چند جا سر زده و به دیدن چند نفر از دوستانش رفته و برای همین دیر کرده است. بعد یواشکی با شاگردها پچ پچ می‌کند.»
این اثر در قالب طرح رمان نوجوان امروز از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از تمامی فروشگاه‌های محصولات فرهنگی، شهر کتاب‌ها و فروشگاه‌های کانون در سراسر کشور تهیه کنند.

۱۸۹ کودک یتیم شهرستان ورامین فاقد حامی هستند

رئیس کمیته امداد حضرت امام(ره) شهرستان ورامین گفت: از مجموع هزار و ۱۹۷ یتیم شهرستان ورامین، ۱۸۹ نفر فاقد حامی بود و حضور خیرین نیک اندیش را طلب می‌کنند.
سلیمانی آقایی رنجبر روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر در شهرستان ورامین ۲۳۴ نفر یتیم و ۹۶۳ نفر فرزندان طرح محسنین( کودکان فاقد پدر یا مادر به دلیل جدایی و یا از کارافتادگی والدین) زندگی می‌کنند که از مجموع این افراد، ۱۸۹ نفر بدون حامی می‌باشند.
وی اظهار کرد: با وجود خدمات بسیار مناسبی که کمیته امداد حضرت امام به ویژه در ایام خاص به این افراد ارائه می‌دهد ولی حضور حامیان نقش مهمی در رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی آنان دارد و جا دارد که خیرین نیک اندیش، با تقبل هزینه یک یا چند نفر از این افراد، بخشی از هزینه زندگی آنان را تأمین کنند.
وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از نیازمندان در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: کمیته امداد حضرت امام (ره) شهرستان ورامین، علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای خانواده‌های تحت حمایت، نسبت به توزیع صدها بسته سبد کالا به افرادمختلف حتی کسانی که تحت پوشش این نهاد قرار ندارند، اقدام کرد.
رنجبر افزود: علاوه بر این، هر شب، یک‌هزار پرس غذای گرم پخته شده و با حفظ شأن و کرامت انسانی، درب خانه افراد نیازمند و خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد توزیع گردید.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ نفر در قالب ۳ هزار و ۷۰۰ خانوار از حمایت‌های کمیته امداد حضرت امام شهرستان ورامین برخوردارند که افزایش میزان خدمات به این خانواده‌ها، حمایت خیرین نیک‌اندیش را طلب می‌کند. ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهران- ایرنا

جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی آبان‌ماه در شهرکرد برگزار می‌شود

معاون فرهنگ و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: دوازدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و گسترش ادبیات رضوی و مرتبط با سیره ائمه معصومین (ع) به ویژه حضرت امام رضا(ع) در آبان‌ماه در استان برگزار خواهد شد.
سید حسین نژادحسینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ابتدا مقرر بود، این جشنواره در تیرماه و همزمان با دهه کرامت برگزار شود،اما با توجه به وضعیت کنونی کشور در شرایط ویروس کرونا و برگزار نشدن جشنواره‌ها در موعد مقرر، برگزاری جشنواره‌های رضوی سراسر کشور از اول آبان‌ماه سال جاری به بعد برگزار می‌شود و در این خصوص دوازدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی  چهارمحال و بختیاری نیز در آبان‌ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود.
وی گفت: توجه به شعر کودک و نوجوان و ایجاد جایگاه مناسب این رده سنی بین هنرمندان فعال در حوزه ادبیات، تولید و انتشار آثار فاخر ادبی با موضوع فرهنگ منور رضوی، گرامی‌داشت پدیدآوردندگان و معرفت‌افزایی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
نژادحسینی اظهار کرد: پرداختن به ابعاد مختلف زندگی و تبیین سیره منور و شخصیت والای امام رضا(ع) با رویکرد شعر و بهره‌گیری از احادیث این امام بزرگوار در حوزه ادبیات با محوریت شهر کودک و نوجوان از محورهای دوازدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی به شمار می‌رود.
نژادحسینی، با بیان اینکه دوازدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی به صورت مسابقه و رقابتی برگزار می‌شود، اظهار داشت: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ۳۰ مهرماه سال جاری است.
معاون فرهنگی رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آثار رسیده به دبیرخانه تا ۱۰ آبان داوری می‎شود، گفت: اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی آبان ماه سال جاری در صورت برطرف شدن شرایط کرونایی در شهرکرد  برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به فرصت زمانی زیادی که شاعران دارند انتظار می‌رود با عنایت امام رئوف امام رضا «علیه السلام» استقبال خوبی از جشنواره شود.
به گزارش ایرنا،جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی به مناسبت ولادت امام رضا و بیان سیره علمی و علمی آن امام همام همه سال در سراسر کشور برگزار می‌شود.
شهرکرد-ایرنا

درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان

۱۵ کودک و نوجوان ایرانی موفق به دریافت دیپلم افتخار از مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا در کشور بلغارستان شدند.
به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بیست‌ویکمین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا Nova Zagora بلغارستان در سال ۲۰۱۹ که با موضوع آزاد برگزار شد، از بین سه هزار و ۲۱۸ اثر از ۳۹ کشور جهان ۱۵ کودک و نوجوان ایرانی دیپلم افتخار این دوره از مسابقه را کسب کردند که در بین آن‌ها نام هشت عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به‌چشم می‌خورد.
بر اساس این گزارش، معصومه علیزاده ۱۳ ساله از مرکز کانون ارومیه و ساحل امینی ۱۲ ساله از مرکز بوکان هر دو از استان آذربایجان غربی، زهرا نوشانی ۸ ساله از مرکز کوشک استان اصفهان، مائده تقی‌زاده ۱۵ساله از مرکز گنبدکاووس استان گلستان، کوثر یزدان‌پرست ۱۳ ساله از مرکز پارس‌آباد استان اردبیل، فاطمه جوانمردی ۱۲ ساله از مرکز قهدریجان استان اصفهان، هانا حیات ۶ ساله و نهال دیده‌بان ۷ ساله هر دو از مرکز کانون بهبهان در استان خوزستان موفق به دریافت دیپلم افتخار از این دوره از مسابقه شدند.
کانون ۱۵ اثراعضای خود را در این مسابقه شرکت داده بود اما در این رقابت ۷ کودک و نوجوان کرمانشاهی نیز که آثار آن‌ها از سوی کانون ارسال نشده بود، دیپلم افتخار همین رقابت هنری را به‌دست آوردند.
در این فهرست نام هامون دولتی ۷ ساله، آریا احمدی و مهرسام شیری هر دو ۸ ساله، زینا کردی ۹ ساله، نگین محمدی ۱۰ ساله، مانیا صدوقی ۱۳ ساله و  ستاره خوش‌سوزان ۱۶ ساله به‌چشم می‌خورد.
تهران- ایرنا

مسابقه دست های مهربان در کرج برگزار می شود

سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و ترغیب در خانه ماندن ، مسابقه فرهنگی ورزشی دست های مهربان و لیوان چینی را به صورت مجازی برگزار می کند.
به گزارش روز چهارشنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج در راستای ایجاد اوقات فراغت مناسب و افزایش جذابیت آن در منزل شهروندان، مسابقات اینترنتی دست های مهربان و لیوان چینی برگزار خواهد شد.
مسابقه ی استعدادیابی دست های مهربان یکی از عناوین مسابقات اینترنتی خواهد بود که از استعدادهای برتر در هر زمینه ای حمایت خواهد کرد.
شهروندان کرجی در زمینه های ورزشی، علمی، اختراعات، مذهبی، آشپزی، و نوازندگی با هر سازی و خوانندگی و… و همچنین خلاقیت های فردی و خانوادگی جالب در منزل و یا هر طرحی که در نظر دارند آثار خود را برای دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.
پس از داوری و انتخاب نفرات برگزیده، جوایز ارزنده ای از قبیل دوچرخه، نیم ست نقره، دستگاه بازی ایکس باکس و هفت عدد کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی و ۱۰ عدد کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی به منتخبین اهدا خواهد شد. برای ارسال آثار نیز به اطلاعات موجود در تصویر مسابقه مراجعه نمایید.
مسابقه مفرح لیوان چینی نیز از دیگر برنامه هایی است که به زودی کلید خواهد خورد.
بازی لیوان چینی به نوعی ورزشی است که به گسترش مهارت و عملکرد هر دو سوی بدن فرد کمک نموده و موجب افزایش سطح کارایی سمت راست مغز که مرکز هوشیاری و تمرکز و خلاقیت فردی می باشد خواهد شد.
این مسابقه در دو گروه دختران و پسران و هر کدام در چهار رده سنی زیر ۷ سال، ۷ الی ۱۰ سال، ۱۰ الی ۱۳ سال (آیتم ۳-۳-۳) و ۱۳ سال به بالا (آیتم ۳-۶-۳) برگزار می شود.
قوانین و مقررات بازی بدین صورت است که: راست دست ها با دست راست و چپ دست ها با دست چپ شروع نموده و در هنگام چیدن دستها نباید به حالت ضربدر در بیایند.
مدت زمان کلیپ های ارسالی ۱۵ تا ۲۰ ثانیه و زمان ارسال کلیپ ها از تاریخ سه  الی ۲۰ خردادماه سال جاری خواهد بود.
شهروندان کرجی برای  دریافت لیوان های مخصوص بازی نیز از تاریخ ۲۰ الی ۳۰ اردیبهشت ماه جاری  به اداره نگهداری، تجهیز و توسعه اماکن ورزشی و تفریحی شهرداری کرج واقع در چهار صد دستگاه، جنب استخر دانش مراجعه نمایند و کلیپ های آموزشی را بر روی سایت سازمان فرهنگی (سمت چپ سایت؛ آوا و سیمای فرهنگی شهر کرج) مشاهده کنند.
شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن ۳۲۷۱۹۲۷۰ تماس بگیرند.
معاونت فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج پس از شیوع بیماری کرونا برای تشویق مردم به ماندن درخانه برنامه های فرهنگی و سرگرمی متعددی همراه با اهدای جوایز اجرایی کرده است.
کرج – ایرنا

چند خبر از کانون؛

حضور کانون در نمایشگاه مجازی کتاب کودک بولونیا

محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه مجازی کتاب کودک بولونیا ۲۰۲۰ (اواسط اردیبهشت جاری) عرضه می‌شود.

به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان بیشتر نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی لغو و یا برگزاری آن‌ها به زمان دیگری موکول شده‌ است.
بر همین اساس مسئولان برگزاری نمایشگاه باسابقه کتاب کودک بلونیا نیز پس از برگزاری ۵۶ دوره حضوری این رویداد فرهنگی، برای جلوگیری از قطع زنجیره‌ی شیوع بیماری همه‌گیر جهانی و با همکاری ناشران بین‌المللی حوزه کتاب کودک تصمیم گرفتند این نمایشگاه را از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ (۴ تا ۷ می ۲۰۲۰) به صورت آنلاین برگزار کنند.
بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از ناشران مستقل ایرانی که در بیشتر دوره‌های این نمایشگاه حضور داشته است، ۱۶ عنوان از کتاب‌های منتخب خود را از میان تازه‌های نشر و آثار موفق در سال‌های گذشته روی سایت نمایشگاه بارگذاری کرده که به همراه کاتالوگ انگلیسی خود مشتمل بر ۴۱۲ عنوان از کتاب‌های منتخب به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.
این نمایشگاه به همت شرکت Pubmatch برپا می‌شود و ناشرانی که در نمایشگاه کتاب بولونیا ۲۰۲۰ ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند در این نمایشگاه مجازی  شرکت و آثار خود را معرفی کنند.
هم‌چنین از تمامی فعالان حوزه‌های نشر و آژانس‌های ادبی که در نمایشگاه‌ سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به عنوان بازدیدکننده ثبت نام کرده بودند دعوت شده تا به صورت رایگان در نمایشگاه آنلاین کتاب کودک بولونیا شرکت کنند.
در همین حال هر یک از گروه‌های مجاز پس از دریافت کد شناسایی و رمز عبور از نمایشگاه، اجازه بارگذاری پی‌دی‌اف کتاب‌های خود را در پلتفورم نمایشگاه پیدا خواهند کرد. تنها ۲۵درصد از پی‌دی‌اف کتاب‌ها برای افراد متقاضی نمایش داده خواهد شد و امکان مشاهده همه آثار برای بازدیدکنندگان نمایشگاه وجود نخواهد داشت. تنها غرفه‌دارانی که کتاب‌های خود را بارگذاری کرده باشند در فهرست ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه قرار خواهند گرفت.
هم‌چنین از دیگر امکانات این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های مجازی میان ناشران بر اساس برنامه‌ی زمان‌بندی شده برای معرفی آثارشان است.
تهران- ایرنا

بررسی ۱۰۶ پرونده در هشتمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب‌بازی

هشتمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی ساخت واردات و توزیع اسباب‌بازی در سال ۱۳۹۸ به بررسی ۱۰۶ پرونده اختصاص داشت. در این کمیسیون ۱۰۶ پرونده بررسی و در مورد آنها رای صادر شد که از این میان ۴۷ پرونده مجوز تولید و ۵۵ پرونده مجوز ثبت را به ‌دست آورد و ۴ پرونده رای لازم را دریافت نکرد.
براساس این خبر، پرونده‌های ثبتی از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، ۵ پرونده در گروه آموزشی و کمک آموزشی، ۲۰ پرونده در گروه فکری و ۳۰ پرونده در گروه فرهنگی‌هنری قرار دارد.
پرونده‌های متقاضی مجوز تولید در این کمیسیون از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی ۱ پرونده حرکتی مهارتی، ۲۸ پرونده فکری، ۱۴ پرونده آموزشی و کمک‌آموزشی و ۴ پرونده در گروه فرهنگی هنری قرار دارد.
در حال حاضر اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های ارجاع شده به کمیسیون در شش گروه ‌حرکتی مهارتی، آموزشی و کمک آموزشی، فکری، فرهنگی هنری، کمک درمانی، الکترونیکی و رایانه‌ای مورد بررسی و صدور قرار می‌گیرند.
دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌ها اقدام به تهیه فهرستی از اسباب‌بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی کرده است که از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
بر همین اساس هدف از این کار، معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولیدکنندگان است. به گونه‌ای که این معرفی، سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات داخلی در کشور باشد امری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتکارهای تولیدکنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.

نقاشی کودک شیرازی در قاب تمبر ماندگار شد

مدیر کل پست فارس گفت: نقاشی کودک شیرازی برنده جایزه جهانی شهر دوستدار صلح برای نخستین بار در قاب تمبر چاپ و منتشر شد.
محسن مفتح، یکشنبه عنوان کرد: تمبر منقوش به نقاشی کیانا بردبار کودک ۱۰ ساله شیرازی که در مسابقه جهانی نقاشی «شهر دوستدار صلح» از سوی سازمان جهانی شهرداران صلح باعنوان رتبه نخست در رده سنی ۶ تا ۱۰ سال برنده جایزه ویژه رییس سازمان شهرداران شد، چاپ شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس پست فارس پنج عکس از نقاشی برنده جایزه ویژه سازمان شهرداران صلح را در قطع نیم شیت (A۵) به ارزش ریالی هر قطع ۳۰۰۰ ریال چاپ کرده است.
مدیر کل پست فارس هدف از این اقدام را  معرفی شیراز به عنوان شهری مهمان‌نواز با مردمی مهربان، دارای معماری منحصر به فرد و  نمادهایی از صلح و مدارا عنوان کرد.
وی اظهار داشت: با انتشار این تمبر نام کودک نقاش شیرازی برنده جایزه جهانی در ردیف طرح یک از هزار سفیران و خادمان فارس قرار گرفته است.
فراخوان مسابقه نقاشی شهر دوستدار صلح آذرماه ۱۳۹۷ از سوی سازمان بین المللی شهرداران برای صلح ویژه شهرهای عضو این شبکه جهانی اعلام شد؛ در پی آن، اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با همکاری فرهنگسراها و اداره آموزش و پرورش بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر نقاشی با مفهوم صلح و دیگر مضامین مرتبط با صلح، کودکان و شهر دوستدار صلح را در دو رده سنی ۶ تا ۱۰ سال و ۱۱ تا ۱۵ سال دریافت کرد.
در این رقابت جهانی، ۷۰ شهر از ۲۱ کشور شرکت کردند و در گروه سنی اول (۶ تا ۱۰ سال) تعداد ۱۶۸ اثر و در گروه سنی دوم (۱۱ تا ۱۵ سال) تعداد ۱۷۱ اثر ارسال شد.
سازمان بین المللی شهرداران صلح سال ۱۹۸۲ به ابتکار شهرداران هیروشیما و ناکازاکی و با اعلام رسمی در سازمان ملل متحد تاسیس شد. در حال حاضر بیش از پنج هزار شهر دنیا در بیش از ۱۵۳ کشور عضو این سازمان هستند. هر چند سال یک بار شهرداران عضو این سازمان در یکی از کشورهای عضو گرد هم می آیند تا بر اهمیت تلاش جمعی برای رسیدن به اهداف این سازمان تاکید کنند و برنامه هایی را در این ارتباط تنظیم کنند.
اهداف مهم این شبکه بین المللی عبارتند از تلاش برای پیشگیری از وقوع جنگ ، کشتار و تخریب که نتیجه ای جز صدمه به شهروندان و مردم بیگناه ندارد، تلاش برای ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی و شیمیایی در سطح جهان و تقویت روابط فرهنگی و صلح طلبانه بین شهروندان شهرهای عضو سازمان بمنظور گسترش فرهنگ صلح و دوستی و پرهیز از نزاع و خشونت.
دبیرخانه اصلی این سازمان در شهر هیروشیما واقع است و ریاست سازمان در حال حاضر به عهده شهردار هیروشیماست؛ افزون بر این، دبیرخانه اروپایی سازمان در شهر ایپر (محل وقوع اولین حمله شیمیایی در جنگ اول جهانی) در بلژیک مستقر است.
دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو این سازمان از سال ۱۳۸۷ به همت شهردار تهران در محل موزه صلح تهران آغاز به کار کرده است و اعضای آن جمعی از جانبازان شیمیایی هستند که بصورت داوطلبانه در این زمینه فعالیت میکنند.
شهرداران ایرانی عضو این سازمان تاکنون در چند اجلاس بین المللی حضوریافته و پیام صلح جویی و دوستی شهروندان ایرانی را به سایر شهرداران دنیا ابلاغ کرده اند. همچنین برنامه های دوجانبه و چندجانبه فرهنگی، هنری و علمی گوناگونی در چارچوب همین همکاریها تاکنون در ایران اجرا شده است.
شیراز – ایرنا

برگزیدگان بزرگترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان معرفی می‌شوند

تهران-ایرنا- برگزیدگان سه جایزه ادبیات کودک و ترویج کتابخوانی، پس از یک ماه تاخیر روز دوشنبه ۴ آوریل، برابر با ۱۵ اردیبهشت ماه، اعلام خواهد شد.
برگزیدگان سه جایزه ادبیات کودک و ترویج کتابخوانی، پس از یک ماه تاخیر روز دوشنبه ۴ آوریل، برابر با ۱۵ اردیبهشت ماه، اعلام خواهد شد.
دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که به دلیل شیوع بیماری کرونا، این اعلام را در حدود یک ماه به تاخیر انداخته است، برندگان را از طریق فضای مجازی معرفی خواهد کرد. نامزدهایی از ایران در حوزه‌های نویسندگی، تصویرگری و ترویج در این دوره معرفی شده‌اند.
این اعلام در سه حوزه جایزه هانس کریستین آندرسن، برای نویسنده و تصویرگر سال ۲۰۲۰ و جایزه آی رید (IRead) برای مروجان کتاب کودک در عرصه جهانی و جایزه آساهی (IBBY_ASAHI)، برای نهادهای ترویج‌گر کتاب کودک، در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت اروپا و ساعت ۱۷ به وقت تهران برگزار خواهد شد.

کرونا و آخرین اخبار آن در ایران

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۱۵۶نفر رسید.
کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۳ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۵ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۱۵۶  نفر جان خود را از دست داده اند.
جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۷۷ هزار و ۳۵۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است و از نظر بهبودیافتگان هم سطح آلمان هستیم. ۲۷۸۷ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.
وی گفت: تاکنون ۴۸۴ هزار و ۵۴۱  آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است. جهانپور افزود: اگر توفیقی در مدیریت کرونا بوده مرهون همکاری مردم و مراعات اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و ادامه این روند نیازمند همکاری مداوم مردم است.

برای اولین بار در استان قزوین:

کودکان کار از یک فضای اختصاصی برای آموزش بهره‌مند می‌شوند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: اختصاص یک فضای تخصصی با هدف آموزش و حمایت از کودکان کار در استان قزوین برای اولین بار در دستور کار قرار گرفت.
صدیقه ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری قزوین قول مساعد داده این فضا را که هم اکنون در محلی واقع در شیخ آباد قزوین جانمایی شده است را در اختیار اداره کل بانوان قرار دهد تا با سامان دهی کودکان کار اقدامات حمایتی و آموزشی را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه پس از تحویل این مکان اختصاصی، کلینیک تخصصی حقوق کودک نیز به آن منتقل می‌شود، اظهار داشت: درحال حاضر کلینیک تخصصی حقوق کودک در ساختمان کانون وکلای دادگستری قزوین قرار دارد، اما با داشتن فضای جدید شاهد آموزش در این فضا خواهیم بود.
ربیعی تاکید کرد: ارایه مشاوره‌های تخصصی به کودکان کار، دانش آموزان و کودکان معمولی با هدف آشنایی از حقوق خود از مهم‌ترین اهدافی است که باید سرلوحه تصمیمات مسؤولان قرار گیرد.
این مسؤول به راه‌اندازی میز خدمت کودکان در فرهنگسراها برای راهنمایی والدین اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی میز خدمت هم اکنون علاوه بر فرهنگسراها در دیگر سالن‌های اجتماعی و فرهنگی استان در دستور کار قرار دارد.
ربیعی به احداث اتاق مادر و کودک در پارک بانوان و پایانه‌های مسافربری استان پرداخت و گفت: ضرورت اتاق مادر کودک تا جایی پیش رفته که امروز شهرداری و معاونت عمرانی استانداری در تمام نقشه‌ها و توسعه‌های شهری به وجود آن در طرح‌ها تاکید دارند. تاکنون ۲۱۷ کودک کار در استان قزوین شناسایی شده است.
قزوین – ایرنا

نخستین پارک کودک البرز جانمایی شد

شهردار منطقه هشت کرج اعلام کرد که نخستین پارک اختصاصی کودکان استان البرز دراین منطقه جانمایی شد. مهدی لطفی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : این پارک در قطعه زمینی به مساحت چهار هکتار در حاشیه شمالی پارک نبوت کرج با تجهیزات و  امکانات ویژه ساخته می شود.
وی بیان داشت: پارک کودک برخلاف سایر بوستان ها فقط مختص کودکان بوده و امکانات و وسایل بازی مناسب برای آن در نظر گرفته شده است. لطفی گفت : مطالعات پارک کودک کرج انجام شده و ۲ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای اجرای آن اختصاص یافته ضمن آنکه عملیات تسطیح اراضی این پارک آغاز شده است.
وی افزود : طبق برنامه ریزی تا ۶ ماه آینده این طرح آماده سازی و بهره داری می شود و به عنوان یکی از طرح های اولویت دار کرج می باشد. شهردار منطقه هشت کرج بیان داشت:  بیشترین فضای سبز  و پارک های کرج در منطقه هشت قرار دارد و اکنون نیز عملیات ساخت سه پارک دیگر در این منطقه درحال انجام است.
وی دربخش دیگری از سخنانش گفت: شهرداری منطقه هشت سال گذشته توانست ۱۰۳ درآمد خود را محقق کند و مجموع درآمدی این منطقه به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید. لطفی افزود: پروژه های مختلفی از جمله آسفالت معابر اصلی و فرعی و توسعه فضاهای سبز و تفریحی برای امسال در این منطقه تعریف شده است. منطقه هشت شهرداری کرج  ۲۲۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش خدماتی دارد.
کرج – ایرنا

مربیان کانون پرورش فکری کردستان ۴۰۹ اثر فرهنگی تولید کردند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان گفت: مربیان این استان برای جلب مشارکت اعضای در پویش در خانه بمانیم و مهار ویروس کرونا، ۴۰۹ اثر فرهنگی، هنری و ادبی ویژه فضای مجازی تولید کردند.
سهیلا شیخی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آثار در قالب طرح پیک امید در فضای مجازی تولید شده و تاکنون ۲۶۳ مورد از این آثار در تارنمای پیک امید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور بارگذاری شده است.
وی اضافه کرد: آثار تولید شده شامل ۱۱۰ اثر قصه گویی صوتی، ۱۱۰ اثر کاردستی، ۴۱ کارگاه مجازی، ۳۵ اثر انیمیشن و فیلم، ۳۰ اثر نقاشی، ۱۴ اثر خوانش شعر و داستان، ۱۰ اثر خوشنویسی، هشت اثر بازی، پنج اثر سفالگری و چهار اثر معرفی کتاب است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان یادآور شد: آثار بارگذاری شده در تارنمای پیک امید نیز شامل ۲۹ اثر قصه گویی صوتی، ۱۰۱ اثر کاردستی، ۳۰ کارگاه مجازی، ۲۷ اثر انیمیشن و فیلم، ۲۱ اثر نقاشی، ۱۲ اثر خوانش شعر و داستان، هشت اثر خوشنویسی، ۲ اثر بازی، ۲ اثر سفالگری و چهار اثر معرفی کتاب است.
وی با بیان اینکه هر اثری در سایت طرح پیک امید بارگذاری شود تمام جوامع هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور از آن بهره‌مند می‌شوند افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ تن از مربیان اقدام به تولید آثار فرهنگی، هنری و ادبی با دربرگیری جامعه هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرده‌اند.
شیخی با بیان اینکه در این طرح آموزش‌ها به جامعه هدف با خلاقیت‌های تصویری مربیان انجام می‌شود، گفت: اعضا می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.omid.kpf.ir و یا پرتال‌های کانون پرورش فکری در شبکه های مجازی از جمله اینیستاگرام مراجعه و نسبت به دریافت فایل‌های آموزشی مورد نظر خود اقدام کنند.
در طرح پیک امید در فضای مجازی تمام اعضا می توانند با دنبال کردن هشتک‌های در دل دارم امید، کانونامید و پیک امید فرآورده‌های آموزشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی با سهولت بیشتر دریافت کنند.
در حال حاضر ۴۰ هزار کودک و نوجوان در سطح استان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که در ۲۰ مرکز ثابت و چهار کتابخانه سیار روستایی آموزش می‌بینند.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ایران نیز از  ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر چهارشنبه دهم اردیبهشت در مجموع ۹۳ هزار و ۶۵۷ در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جانباختگان از این بیماری به پنج هزار و ۹۵۷ نفر رسیده است.
سنندج – ایرنا

بوستان تخصصی کودک و خانواده در سمنان راه‌اندازی می‌شود

شهردار سمنان گفت: طی تفاهم نامه ای با بخش خصوصی مرکز تخصصی کودک و خانواده با عنوان «کارن» در بوستان سیمرغ سمنان راه اندازی می شود.
سیدمحمد ناظم رضوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: مرکز تخصصی «کارن» که نام آن برداشت شده از کلمه های  کاوش،اکتشاف،رویش و نشاط است در بوستان سیمرغ سمنان در حال آماده سازی است و در آینده ای نزدیک گشایش می یابد.
وی افزود:مرکز تخصصی «کارن» می تواند در معیارهای شهر سمنان به عنوان شهر دوستدار کودک  که تا به حال نیز پیشرو بوده است موثر باشد و با ایجاد فضاهای متنوع و کاربردی برای کودکان نقش موثری را  در رشد و خلاقیت کودکان ایفا کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر زندگی نوین باعث شده است که کودکان در فضاهای بسته و آپارتمانی رشد کنند و از طرفی مهدهای کودک و مدارس نیز روز به روز کوچک تر می شوند و نیاز به فضاهای بزرگ و پرتحرک برای کودکان  احساس می شود.
شهردار سمنان گفت: مرکز تخصصی کودک  و خانواده بر اساس فعالیت های انسان گرا و در فضاهای بزرگ برپا می شود و بازی های آموزشی و پرهیجان به شکلی طراحی شده است تا کودکان در آینده اضطراب کمتری را در روبه رو شدن با مشکلات تجربه کنند.
ناظم رضوی تاکید کرد: می توان امیدوار بود سرمایه گذار این طرح با توجه به شناختی که از کودکان دارد و در این راستا کارگاه های آموزشی و روانشناسی را برگزار کرده است در اجرای این طرح موفق عمل کند.
وی تشریح کرد: سعی بر این است که سفارش و  ساخت وسایل بازی با طراحی های جدید انجام شود و جذب و آموزش کودکان را بر اساس نظر کارشناسان به همراه داشته باشد؛ همچنین کارگاه هایی مهارت‌محور مانند نجاری و سفالگری نیز ایجاد می شود که کودک باید با ذهن و خلاقیت خود شروع به ساختن وسایل چوبی یا گلی کند.
وی توضیح دارد: آشپزخانه ای نیز با عنوان «کارگاه آشپزی مادر و کودک» با وسایل واقعی آشپزی ایجاد می شود تا کودکان با مواد غذایی مورد نیاز و با همکاری مربی و خانواده بتوانند لذت پختن غذا را از کودکی تجربه کنند.
شهردار سمنان اظهار داشت:بازی های پر تحرک  برای کودکان مانند فوتبال دستی غول آسا و والیبال غول آسا از دیگر برنامه های تفریحی و ورزشی این مجموعه است و در کنار آن برای خانواده ها نیز مکانی برای استراحت و غذاخوری برپا خواهد شد.
ناظم رضوی با اشاره به ساخت سالن آمفی تئاتر در کنار این مجموعه گفت: در آینده می توان با استفاده از ظرفیت های این مکان ، اجراهای موسیقی و تئاتر کودک را نیز فعال کرد و پیش از ساخت آن احتمالا صحنه ای روباز  ایجاد گردد و امیدواریم این مجموعه با همت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و نظارت و حمایت سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری سمنان بتواند مجموعه ای باکیفیت برای بازی کودکان این شهر باشد.
بوستان سیمرغ در ورودی غربی شهر سمنان در مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار واقع است و به زودی شاهد تغییراتی از جمله توسعه شهربازی، بوستان ویژه بانوان و گشایش مرکز تخصصی کودک و خانواده کارن خواهد بود.
سمنان- ایرنا

کودک نقاش شیرازی برنده جایزه جهانی شهر دوستدار صلح شد

سازمان جهانی شهرداران صلح، در مسابقه جهانی نقاشی  «شهر دوستدار صلح» اثر ارسالی از سوی کودک ۱۰ ساله شیرازی را باعنوان رتبه اول رده سنی ۶ تا ۱۰ سال و برنده جایزه ویژه رییس سازمان شهرداران صلح انتخاب کرد.
فراخوان مسابقه نقاشی شهر دوستدار صلح آذرماه ۱۳۹۷ از سوی سازمان بین المللی شهرداران برای صلح ویژه شهرهای عضو این شبکه جهانی اعلام شد؛ در پی آن، اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با همکاری فرهنگسراها و اداره آموزش و پرورش بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر نقاشی با مفهوم صلح و دیگر مضامین مرتبط با صلح، کودکان و شهر دوستدار صلح را در دو رده سنی ۶ تا ۱۰ سال و ۱۱ تا ۱۵ سال دریافت کرد.
از میان این آثار، هیأت داوران داخلی سازمان، ۶۵  اثر را در مرحله ابتدایی و در نهایت ۱۰ اثر منتخب را به سازمان شهرداران صلح ارسال کرد. این سازمان جهانی نقاشی کیانا بردبار (۱۰ ساله از شیراز) را به عنوان رتبه اول رده سنی ۶ تا ۱۰ سال و برنده جایزه ویژه رییس سازمان شهرداران صلح انتخاب کرد.
در این رقابت جهانی، ۷۰ شهر از ۲۱ کشور شرکت کردند و در گروه سنی اول (۶ تا ۱۰ سال) تعداد ۱۶۸ اثر و در گروه سنی دوم (۱۱ تا ۱۵ سال) تعداد ۱۷۱ اثر ارسال شد.
معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با بیان این مطلب که شیراز از سال ۲۰۱۳ عضو شبکه جهانی شهرهای دوستدار صلح است، گفت: صلح و مدارا ویژگی ذاتی شیراز و مردمان این شهر است که هم در ادبیات دیرین این شهر هم در فلسفه و حکمت حکیمانش آمده است.
مرتضی جعفری افزود: رفتار مردم شهر شیراز نیز در موقعیت ها و اتفاقات مختلف بیانگر این صلح و دوستی و مهربانی بوده است، تا جایی که توانستند شیراز را با مهربانی و میهمان نوازی خود، در عرصه های جهانی مطرح کنند و توجه همگان را به این ویژگی اخلاقی جلب کنند.
وی تأکید کرد: حتی معماری و هنر شهر شیراز نیز نمادهایی از صلح و مدارا در خود دارد و این یک ظرفیت بزرگ است که می توان رویدادهای ملی و بین المللی با همین رویکرد تعریف کرد. دکتر جعفری گفت شهرداری شیراز ضمن قدردانی از همه شهروندانی که در این رقابت جهانی مشارکت کردند، از برنده جایزه صلح نیز به طور ویژه تجلیل خواهد کرد.
سازمان بین المللی شهرداران صلح سال ۱۹۸۲ به ابتکار شهرداران هیروشیما و ناکازاکی و با اعلام رسمی در سازمان ملل متحد تاسیس شد. در حال حاضر بیش از پنج هزار شهر دنیا در بیش از ۱۵۳ کشور عضو این سازمان هستند. هر چند سال یک بار شهرداران عضو این سازمان در یکی از کشورهای عضو گرد هم می آیند تا بر اهمیت تلاش جمعی برای رسیدن به اهداف این سازمان تاکید کنند و برنامه هایی را در این ارتباط تنظیم کنند.
اهداف مهم این شبکه بین المللی عبارتند از تلاش برای پیشگیری از وقوع جنگ ، کشتار و تخریب که نتیجه ای جز صدمه به شهروندان و مردم بیگناه ندارد، تلاش برای ریشه کن شدن سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی و شیمیایی در سطح جهان و تقویت روابط فرهنگی و صلح طلبانه بین شهروندان شهرهای عضو سازمان بمنظور گسترش فرهنگ صلح و دوستی و پرهیز از نزاع و خشونت.
دبیرخانه اصلی این سازمان در شهر هیروشیما واقع است و ریاست سازمان در حال حاضر به عهده شهردار هیروشیماست؛ افزون بر این، دبیرخانه اروپایی سازمان در شهر ایپر (محل وقوع اولین حمله شیمیایی در جنگ اول جهانی) در بلژیک مستقر است.
دبیرخانه شهرداران ایرانی عضو این سازمان از سال ۱۳۸۷ به همت شهردار تهران در محل موزه صلح تهران آغاز به کار کرده است و اعضای آن جمعی از جانبازان شیمیایی هستند که بصورت داوطلبانه در این زمینه فعالیت میکنند.
شهرداران ایرانی عضو این سازمان تاکنون در چند اجلاس بین المللی حضوریافته و پیام صلح جویی و دوستی شهروندان ایرانی را به سایر شهرداران دنیا ابلاغ کرده اند. همچنین برنامه های دوجانبه و چندجانبه فرهنگی، هنری و علمی گوناگونی در چارچوب همین همکاریها تاکنون در ایران اجرا شده است.
شیراز- ایرنا

۳۳۹ کودک زنجانی تحت پوشش طرح حامی قرار دارند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون ۳۳۹ کودک زنجانی تحت پوشش طرح حامی قرار دارند و خیران شهرستان زنجان بیشترین کودکان را تحت پوشش قرار داده‌اند که ماهیانه مبلغی بالغ بر ۳۳۹ میلیون ریال به حساب این کودکان واریز می‌کنند.
محمد محمدی قیداری روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگاران افزود: طرح حامی و حمایت از ایتام و کودکان آسیب پذیر یکی از طرح های موفق بهزیستی است که خیران حمایت های مالی انجام می دهند.
وی اضافه کرد: طی ایام کرونایی نیز خیران این استان مشارکت فعالانه ای در جهت پیشگیری از ابتلای اقشار آسیب پذیر به این بیماری داشتند بطوریکه در رفع مشکلات مددجویان بهزیستی ۶۲۰ بسته معیشتی و بهداشتی به ارزش یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال بین مددجویان توزیع شده است.
این مسؤول ادامه داد: تکیه بهزیستی بر نیات خیر مردم است و عموم مردم می توانند با  کمک های نقدی و غیرنقدی خود در رفع مشکلات اقشار آسیب پذیر جامعه هدف بهزیستی سهیم باشند.
وی اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و حمایت بیشتر از اقشار کم برخوردار و آسیب‌پذیر، جمع‌آوری، توزیع و اهدای کمک‌های مردمی از جمله برنامه های بهزیستی این استان است.
به گفته محمدی، طی  سال گذشته یک‌هزارو ۶۰۰ بسته معیشتی و بیش از سه میلیارد ریال کمک های نقدی خیران در بین جامعه هدف بهزیستی استان توزیع شد و امسال نیز باتوجه به شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدگی بیشتر جامعه هدف، کمک‌های جمع‌آوری شده مردم به مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان اهدا خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان، استقبال کارکنان ادارات و نهادهای خصوصی را از مشارکت در طرح شکرانه سلامت مطللوب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون یک‌هزارو ۱۸۴ نفر در این طرح مشارکت داشته و چهار رقم آخر حقوق خود را به مددجویان بهزیستی هدیه کرده اند.
وی یادآوری کرد: بکارگیری همزمان شیوه‌های گوناگون جذب مشارکت‌های مردمی در قالب برنامه‌های سنتی و شیوه‌های نوین مبتنی بر بانکداری الکترونیک امری مهم محسوب می شود.
محمدی خاطرنشان کرد: خیران علاوه بر مراجعه به معاونت مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی می توانند مشارکت های نقدی خود را به حساب ۲۱۰۰۹۱۴۳۴۵۲۴۱۱۱ نزد بانک توسعه تعاون مشارکت های مردمی بهزیستی استان ویا به شماره کارت مجازی ۵۰۲۹۰۸۱۰۱۰۳۲۱۸۰۶ واریز کنند.
زنجان – ایرنا

حضور ۸ هزار کودک کار در خیابان طی فصل تابستان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نتیجه مطالعه دانشگاه علوم بهزیستی، گفت: بر اساس این مطالعه در برخی از ساعت ها در فصل تابستان بین هفت تا هشت هزار کودک در خیابان ها مشغول به کار هستند.

به گزارش روز دوشنبه سازمان بهزیستی کشور، حبیب الله مسعودی فرید درباره آمار کودکان جمع آوری شده از خیابان افزود: با همکاری سازمان های مردم نهاد سالانه، حدود سه هزار و ۵۰۰ کودک در مراکز شبانه روزی و روزانه استان تهران پذیرش می شوند که خدمات مختلفی از جمله حمایت، نگهداری و توانمند سازی به آنان ارائه می شود.
وی به حضور کودکان در سیستم های بازیافت اشاره کرد و گفت: برخی از پیمانکارانی که با شهرداری همکاری دارند، از کودکان برای زباله گردی استفاده می کنند که در این زمینه هم بخشنامه ای با عنوان «قرار منع به کار گیری کودکان در فرایند زباله گردی» ابلاغ شده است.
مسعودی فرید تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده سوء استفاده از کودکان زباله گردی می توانند با سامانه های شهرداری تماس بگیرند و موضوع را گزارش بدهند.
وی درباره سلب حضانت از سرپرستان کودکان کار  نیز افزود: به طور قطع سلب حضانت به یکباره عملی نمی شود و باید در چندین مرحله صورت  گیرد، از این رو لازم است ابتدا حمایت های لازم از خانواده صورت گیرد و در صورت تکرار دوباره در سوء استفاده از کودکان، حضانت سرپرستان با حکم قضایی سلب می شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر  تعدادی از کودکانی که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند، دارای سرپرستان غیر موثری هستند که از آنان سلب حضانت شده است. وی در ادامه به بهره گیری از نیروهای اورژانس اجتماعی در حمایت از کودکان کار خبر داد و افزود: پس از شیوه ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تاکنون، سه هزار و ۷۰۰ نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی به توزیع اقلام بهداشتی و ارائه آموزش های مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بین کودکان کار، مشغول شده اند.
تهران- ایرنا

مجرم بودن استثمارکنندگان کودکان کار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار جهانی «خیابان جای کودک نیست» گفت: حضور کودکان در خیابان به نوعی کودک آزاری محسوب می شود و افرادی که به عناوین مختلف کودکان را استثمار و به کار کردن در خیابان وادار می کنند «مجرم» به شمار می روند.
وی با اشاره به عدم بازدارنگی برخوردهای قانونی با این مجرمان گفت: متاسفانه احکام قضایی که برای این جرم در نظر گرفته می شود به اندازه کافی بازدارنده نیستند و لازم است که با جدیت بیشتر با این افراد برخورد شود.
مسعودی فرید درباره علل حضور کودکان در خیابان نیز گفت: برخی از این کودکان از راههای قانونی و غیر قانونی به کشور وارد می شوند و در حقیقت اتباع بیگانه هستند و در حدود ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان را نیز همین اتباع بیگانه تشکیل می دهند.
وی به مواردی دیگری نیز اشاره کرد و گفت : به طور مثال کودکانی هستند که به دلیل فقر خانوار، اعتیاد پدر و زن سرپرست بودن خانوار مجبور به کسب و کار در خیابان هستند که لازم این برای هر یک از این موارد راهکارهای جداگانه ای در نظر گرفته شود.

با حمایت خیرین و سازمان های مردم نهاد صورت می گیرد

افتتاح نخستین مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در مرکز تهران

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: با حمایت خیرین و سازمان های مردم نهاد مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان با عنوان “مرکز پرتو” آماده مهارت آموزی به نوجوانان است و تا خرداد ماه افتتاح می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، نصراله آبادیان با اشاره به افتتاح ۴۰ پروژه خدماتی، عمرانی، ترافیکی، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی در آینده نزدیک افزود: با توجه به حضور کودکان کار در محله های مرکزی پایتخت و ضرورت ساماندهی و رسیدگی به آنان برای ایجاد شرایط مناسب ورود به بازار کار و بهبود کیفیت زندگی این کودکان، با راه اندازی “مرکز پرتو” نخستین مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در مرکز تهران ایجاد شده است.
آبادیان ادامه داد: با توجه به عدم وجود زیرساخت مناسب جهت ساماندهی کودکان کار و خیابان، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱ بعد از بررسی های متعدد و مطالعات کارشناسی با همکاری اداره املاک منطقه، نسبت به جانمایی مکان مناسب اقدام کرد و ساختمانی را به امر مهم حمایت و ساماندهی کودکان کار اختصاص داده که با مشارکت خیرین و سازمان های مردم نهاد مرکز پرتو منطقه ۱۱ مورد بهره برداری قرار گرفت.
شهردار منطقه ۱۱ اظهار داشت: کاربری این مرکز مهارت آموزی در راستای توانمندسازی و حرفه آموزی به کودکان کار و خیابان رده سنی ۱۴ الی ۱۸ سال بوده و دارای کلاس های آموزشی گرافیک، مکانیک، کامپیوتر، نقشه کشی، زبان انگلیسی، خیاطی، آرایش و پیرایش، برق، مهارت های زندگی و دروس تقویتی و پایه برای دختران و پسران در ۳ کلاس آموزشی و ۳ سالن کارگاهی است.
آبادیان خاطر نشان کرد: این مرکز خدمات حمایتی ویژه آسیب دیدگان اجتماعی مانند توزیع سبد کالا و اقلام ضروری به خانواده کودکان کار را نیز در دستور کار خود دارد.
به گفته شهردار منطقه ۱۱، مرکز پرتو با توجه به اهمیت صرفه و صلاح اقتصادی و اجتماعی شهرداری تهران و در راستای اجرا تعهدات مسئولیت اجتماعی سازمان ها نسبت به جلب مشارکت خیرین ذی مدخل (موسسه خیریه کارآفرینان آرا شمیران) مرکز مزبور را اندازی شد.
او همچنین یاد آور شد: “مرکز پرتو” به همراه دیگر پروژه های خدماتی، عمرانی، ترافیکی، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی منطقه ۱۱ در خرداد ماه افتتاح خواهد شد.
“مرکز پرتو” در ساختمانی به مساحت ۵۰۰ متر مربع با زیر بنای ۲۵۰ متر مربع در خیابان شوش نرسیده به میدان راه آهن کوچه شهید بهرام بیگی پلاک ۱ واقع شده است و در آن ۳ کلاس آموزشی بابت دروس نظری و۳ کارگاه فنی بابت دروس عملی درنظر گرفته شده است.

گفتگوی مهر با معلم اهل سه قلعه؛

مشق عشق در گوش دانش‌آموزان مدرسه عشایری/ لذت معلمی جایگزین ندارد

معلم پرتلاش اهل سه قلعه که در شرایط شیوع کرونا عهد بسته هیچ کدام از دانش آموزانش از آموزش محروم نماند، بهترین لذت دنیا را معلمی می‌داند.
خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: معلم تنها ریاضی، علوم، تاریخ و ادبیات درس نمی‌دهد. معلم با هر کلمه‌اش، با هر واژه‌اش و با هر رفتارش درسی را در عمق جان کودکان و نوجوانان این سرزمین می‌ریزد که تا سال‌های سال در وجود آنان باقی می‌ماند.
این روزها که آموزش از لابه لای کانال‌های شبکه‌های مجازی و شبکه شاد به دانش‌آموزان منتقل می‌شود، بازهم معلمانی وجود دارند که رفتار و عملکردشان درس زندگی و تلاش است. سمیه عربی یکی از آن معلمان نیک و پرتلاش در خراسان‌جنوبی است که با خود عهد کرده تحت هیچ شرایطی حتی یک نفر از دانش‌آموزانش محروم از تحصیل و آموزش باقی نماند.

لذت معلمی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست

وی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه از ۱۵ سال پیش تاکنون در کسوت معلمی قرار دارد، اظهار کرد: آموختن علم به نسل نو لذتی دارد که نمی‌توان آن را با هیچ چیز دیگر در این جهان هستی مقایسه کرد.
این معلم برجسته که در سه قلعه شهرستان سرایان زندگی می‌کند، بیان‌کرد: یکی از دغدغه‌های من این است که هیچکدام از دانش‌آموزانم محروم از تحصیل باقی نماند و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذاری نکردم.
عربی ادامه‌داد: بعد از شیوع کرونا آموزش از طریق فضای مجازی ادامه یافت و بسیاری از دانش‌آموزان از این طریق تحصیل و آموزش را ادامه دادند.
وی با بیان اینکه برخی از دانش آموزان نیز به واسطه دسترسی نداشتن به اینترنت و فضای مجازی نمی‌توانستند از این آموزش‌ها بهره‌مند، شوند، گفت: اما من با خودم عهد بسته بودم که حتی یک نفر از دانش‌آموزانم از تحصیل علم و فراگیری دانش محروم نماند.

تدریس حضوری به خواهرانی که گوشی هوشمند نداشتند

این معلم دلسوز که در یک مدرسه عشایری در سه قلعه سرایان تدریس می‌کند، اظهار کرد: دو نفر از دانش آموزانم که دو خواهر دوقلو بودند، به واسطه نداشتن گوشی همراه اندروید نمی‌توانستند از آموزش‌های در فضای مجازی و شبکه شاد بهره‌مند شوند که برای آنان برنامه‌ای طراحی کردم.
عربی بیان‌کرد: من برای تدریس به خانه این دانش‌آموزانم رفتم و با حفظ فاصله اجتماعی و تهیه ماسک و دستکش برای خودم و آنها طی چندین جلسه به صورت حضوری به آنان درس دادم تا مطالب باقی مانده از کتاب درسی را نیز به آنان آموزش داده باشم.
وی گفت: مسئله فقط آن دو خواهر دوقلو نبود، بلکه یکی دیگر از دانش‌آموزانم نیز از سه قلعه کوچ کرده و به مکانی در ۲۵- ۳۰ کیلومتری شهر رفته بود که در آنجا نیز امکان دسترسی به اینترنت وجود نداشت.
این معلم فعال اهل خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه دغدغه آموزش این دانش‌آموزم نیز یک لحظه مرا رها نمی‌کرد، اظهار کرد: در نهایت با مشورت همسرم تصمیم گرفتیم که برای تدریس دانش‌آموزم به آن منطقه برویم.
عربی با اشاره به اینکه همسرم نیز در آن منطقه دانش‌آموز کنکوری داشت، بیان‌کرد: چندین بار با همسرم به آن منطقه رفتیم تا بتوانیم خواسته قلبی خود را مبنی بر بهره‌مندی همه دانش‌آموزانمان از آموزش را محقق سازیم.
وی گفت: رفتن به آن منطقه عشایری باید به گونه‌ای تنظیم می‌شد که تداخلی با ساعت آموزش آنلاین من و همسرم و همچنین تدریس حضوری من به آن خواهران دوقلو نداشته باشد و در حقیقت اگر همکاری همسرم نبود این امر محقق نمی‌شد.
این معلم دلسوز اهل سه قلعه اظهار کرد: تا زمانی که تمام کتاب را به دانش‌آموزم تدریس نکنم باز هم به آن منطقه خواهم رفت.
عربی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان عشایری افرادی فوق‌العاده باهوش، زیرک و توانمند هستند، بیان‌کرد: نمی‌خواستم حتی یک نفر از ۱۸ دانش‌آموزم در مقطع ابتدایی به واسطه نداشتی گوشی هوشمند و دسترسی نداشتن به اینترنت از آموزش محروم بماند.

یک خاطره از دوران معلمی

وی با اشاره به اینکه تمام سال‌های معلمی یک خاطره است، گفت: به عنوان مثال در روز دهم اردیبهشت سال ۹۵ وقتی وارد مدرسه شدم، کلاس را بسیار خلوت و تنها با حضور یک دانش‌آموز دیدم که برای من بسیار جای تعجب داشت.
این معلم فعال بیان‌کرد: دانش‌آموزم با ناراحتی گفت خانم بچه‌ها با هم دعوا کرده و الان بیرون از کلاس هستند. عربی گفت: با ناراحتی و خشم از دعوای دانش آموزان پایه ششم به جمعشان رفتم که یک دفعه با صدای دست و تولدت مبارک آنها رو به رو شدم و فهمیدم آنها می‌خواسته‌اند به مناسبت تولدم مرا شگفت زده کنند.

واقعیت موضوع افزایش حقوق معلمان

وی درباره دغدغه این روزهایش نیز اظهار کرد: هیچکدام از سختی‌های معلمی مرا اذیت نمی‌کند ولی وقتی می‌بینم اندک افزایش حقوق معلمان به قول معروف با آب و تاب در رسانه‌ها منتشر می‌شود ناراحت می‌شوم.
این معلم دغدغه‌مند بیان‌کرد: به عنوان مثال چندی پیش در رسانه‌ها از افزایش یک و نیم میلیون تا دو میلیونی حقوق معلمان سخن گفته شد در حالی که حقوق من با ۱۵ سال سابقه کار و مدرک کارشناسی ارشد ۷۵۰ هزار تومان و حقوق همسرم با ۲۸ سال سابقه کار و مدرک کارشناسی ارشد ۸۰۰ تومان افزایش یافت.
عربی یادآور شد: شاید برخی تصور کنند بعد از تعطیلی مدارس و آموزش در فضای مجازی کار برای معلمان آسان شده و آنان وقت فراغت بیشتری دارند در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.
وی گفت: از قبل از این من ساعت ۸ تا ۱:۳۰ درگیر مباحث آموزشی بودم در حال حاضر من و همسرم ۲۴ ساعت وقتمان به آموزش دانش آموزان اختصاص دارد که البته این کار را با میل و علاقه قلبی انجام می‌دهیم.
امام علی (ع) فرموده‌اند هر کس یک حرف به من بیاموزد مرا بنده خویش کرده است، پس بی‌شک باید بیش از هر جامعه دیگری مراقب کرامت معلمان بود.
خدا نکند روزی برسد که معلمان این سرزمین که با عشق به نسل نو درس مهربانی و زندگی و علم می‌دهند، دلخسته از بی حرمتی‌ها و کنایه‌ها شوند چرا که حرمت معلم احترام به اندیشیدن و بالندگی است.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان مرکزی خبر داد؛

حمایت کمیته امداد مرکزی از ۱۸۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه در سال ۹۸

معاون حمایت و سلامت اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی گفت: کمیته امداد سال گذشته برای یک‌هزار و ۸۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه، حمایت‌های خاصی در نظر گرفته است.
محمدرضا شایسته‌جو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سو تغذیه از جمله بیماری‌هایی است که نیاز به بررسی و مراقبت بیشتری دارد و عدم کنترل این بیماری عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته که در این راستا کمیته امداد طرح‌های حمایتی تحت عنوان کمک به رفع سوءتغذیه کودکان کمتر از ۶ سال را در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: طرح کمک به رفع سو تغذیه کودکان کمتر از ۶ سال توسط این نهاد با هدف ارتقای وضعیت تغذیه کودکان مبتلا به سوءتغذیه در خانواده‌های نیازمند، افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه هدف در زمینه تغذیه صحیح و رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، توسعه دانش و مهارت مادران در زمینه الگوی تغذیه مناسب و رشد کودک در نظر گرفته شده است.
معاون حمایت و سلامت اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی با بیان این که هر کودک باید حداقل طی ۲ دوره ۶ ماهه مورد حمایت طرح تغذیه‌ای کمیته امداد قرار بگیرد، گفت: در این صورت رفع سوءتغذیه کودک با تأیید مراکز بهداشتی و درمانی پس از مهلت یک‌ساله مشخص شود.
شایسته‌جو عنوان کرد: سال گذشته برای یک‌هزار و ۸۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه، حمایت‌های تغذیه‌ای با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و ۲۶ مادر شیرده از خدمات حمایتی کمیته امداد استفاده کردند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان:

پویش کودک قهرمان در استان سمنان اجرا می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از اجرای پویش کودک قهرمان در استان خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح گسترش همدلی و مهربانی با هماهنگی خانواده‌ها و مربیان مهدکودک‌ها است.
علیرضا ایزد پور در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه پویش ملی کودک قهرمان در استان سمنان نیز اجرا می‌شود، ابراز داشت: این طرح با هماهنگی بین خانواده‌ها و مربیان مهدکودک‌ها برنامه‌ریزی‌شده است تا به‌نوعی همدلی و مهربانی را در جامعه گسترش دهد.
وی با بیان اینکه والدین و مربیان مهدکودک‌ها می‌توانند با موضوعات قصه‌گویی، طراحی بازی و کاردستی مرتبط با روزهای قرنطینه در این پویش شرکت کنند، افزود: آثار ارسالی می‌بایست ترجیحاً با خلاقیت مربی یا والدین ساخته‌شده باشد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان مهلت ارسال آثار را ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد و ابراز داشت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به وب‌سایت mahdportal بهزیستی ارسال کنند تا طی دو مرحله استانی و کشوری داوری شوند.
ایزد پور بابیان اینکه فعالیت‌ها می‌بایست برای کودکان بین سه الی شش سال انتخاب شود، تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فیلم نیز مشارکت کنند که می‌بایست به‌صورت فایل ویدئویی افقی (موبایلی) در سایت بارگذاری شود که هر فیلم به نام یک مربی یا والدین شرکت داده خواهد شد.
وی بابیان اینکه ضبط فیلم حداکثر می‌بایست پنج دقیقه باشد، افزود: محدودیتی در تعداد آثار نیست اما باید گفت در آثار ارسالی اهدافی نظیر ارتقا سطح دانش و مهارت والدین در خصوص ارائه مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان و ایجاد فرصت‌های بروز خلاقیت به مربیان دنبال می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان فارس خبر داد:

استقبال از پویش «کودک قهرمان من» در فارس

مدیرکل بهزیستی استان فارس از ادامه و استقبال از پویش «کودک قهرمان من» در میان مربیان و خانواده‌ها خبر داد.
محمدصادق کشفی نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر، از راه اندازی این پویش برای ارتقای سطح دانش و مهارت والدین در خصوص ارائه مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان و ایجاد فرصت برای مربیان در بروز خلاقیت و شناخت و پرورش استعدادهای کودکان خبر داد و گفت: تمامی فعالیت‌های موجود در کتاب‌های معرفی شده در منابع مورد تأیید سازمان بهزیستی با روش‌های قصه گویی، طراحی بازی، طراحی کاردستی و… از موضوعات جشنواره است.
وی مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد و گفت: علاقه مندان به شرکت در این پویش می‌توانند آثار خود را به وب سایت mahdportal بهزیستی ارسال کنند و آثار در ۲ مرحله استانی و کشوری داوری خواهد شد.
به گفته مدیرکل بهزیستی فارس، شایسته است، تناسب اجرا و ضبط فعالیت با نهادهای فرهنگی و پوشش محلی و بومی و پوشش مناسب، ضبط فیلم‌ها با زمان حداکثر ۵ دقیقه‌ای، اجرای قصه‌ها و سرودها و اشعار بدون جلوه‌های ویژه ای مانند موسیقی متن و…. باشد.
وی از سنجش فعالیت مربیان مهدهای کودک در طول دوران قرنطینه و میزان مشارکت خانواده‌ها به واسطه این پویش خبر داد و گفت: آثاری که کودکان با توجه به این آموزش‌ها خلق می‌کنند در این پویش خود را نشان خواهد داد.
به گزارش خبرنگار مهر، یک هزار و ۲۰۰ مهد کودک شهری و روستایی در استان فارس زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند.

از سوی شورای کتاب کودک انجام شد؛

اعلام نامزدهای ایرانی جایزه آسترید لیندگرن

نامزدهای شورای کتاب کودک برای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۱ مشخص شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شورای کتاب کودک «جمشید خانیان» را در بخش نویسندگان، «فرشید شفیعی» را در بخش تصویرگران و «عبدالحکیم بهار» را در بخش ترویج خواندن، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۲۱) معرفی کرد.
کمیته جوایز شورای کتاب کودک «جمشید خانیان» را به دلیل نقش پررنگ و تأثیرگذار درروند شکل‌گیری ادبیات داستانی نوجوان امروز، تأکید بر مفاهیم انسانی چون صلح، مدارا، احترام به دیگری، دوستی، عشق، پرداختن به مسائل و بحران‌های انسانی چون انواع تبعیض، جنگ، مهاجرت، تنهایی، مرگ، هویت، ارتباط بین نسل‌ها، زندگی شهری، توجه به فرم و تکنیک در کنار محتوای غنی، بیان نمایشی و تشخص زبانی و هویت داشتن سبک نوشتاری، تأکید بر جنبه‌های زیبایی شناسانه و هنری و عدم نگاه تعلیمی و تربیتی صرف برشمرده به‌عنوان نامزد بخش نویسندگان جایزه آسترید لیندگرن معرفی کرد.
در بخش تصویرگران، کمیته جوایز شورای کتاب کودک «فرشید شفیعی» را به دلیل تأثیرگذاری انکارناپذیر بر تصویرگران جوان، جریان ساز بودن در تصویرسازی دهه هشتاد، خلق تصاویری باروح ایرانی در قالبی نو و ساخت جریانی ماندگار در تصویرسازی ادبیات کودک ایران، برای دومین بار نامزد این جایزه کرد.
در بخش ترویج خواندن، کمیته جوایز شورای کتاب کودک «عبدالحکیم بهار» را به دلیل سال‌ها فعالیت مستمر، خستگی‌ناپذیر و خودجوش در زمینهٔ ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده از جمله منطقه صفر مرزی، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه، راه‌اندازی شبکه‌ی مروجان در ۷۰ روستا باهدف فعال کردن کتابخانه و کتابخوانی، تبدیل شبکه‌ی مروجان روستایی به پایگاه کمک‌رسانی به مردم در دوران خسارت‌های پس از سیل را نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) کرد.
جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به مقدار ۵ میلیون کرون سوئد، به‌عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات – پس از جایزه هانس کریستین اندرسن- در جهان مطرح است.
جایزه آلما، یک جایزه ادبی است که نه‌تنها به نویسندگان و تصویرگران اهدا می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند.
این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج و … صرف‌نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.
در حال حاضر، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چهار نهاد ایرانی هستند که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند.

درخشش نوجوان گلستانی در مسابقه بین‌المللی نقاشی بلغارستان

نوجوان گلستانی موفق به دریافت دیپلم افتخار مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا کشور بلغارستان شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بیست ‌و یکمین مسابقه بین‌المللی نقاشی نوازاگورا کشور بلغارستان در سال ۲۰۱۹ با موضوع «آزاد» برگزار شد.
از بین سه هزار و ۲۱۸ اثر از ۳۹ کشور جهان، ۱۵ کودک و نوجوان ایرانی دیپلم افتخار این دوره از مسابقات را کسب کردند که در بین آن‌ها نام «مائده تقی‌زاده» عضو مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون گنبد کاووس هم به ‌چشم می‌خورد.
تقی‌زاده، ۱۵ساله از مرکز شماره یک گنبدکاووس به هدایت گری مریم کرامتلو، مربی هنری این مرکز موفق به دریافت دیپلم افتخار از این دوره از مسابقه شد.
گفتنی است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان با ارسال ۶۳ اثر نقاشی در این سری از رقابت‌ها شرکت کرده بود.

وضعیت سواد بدنی در مدارس ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به همراه عضو سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش به تببین مفهوم توسعه سواد بدنی و لزوم تحقق آن پرداختند.
به گزارش ایسنا، اصطلاح سواد بدنی یک مفهوم نسبتا جدید بوده که اخیرا توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است، اهمیت رشد حرکتی به ویژه در دوران کودکی، توجه به بعد جسمانی به‌ عنوان مبنایی برای توسعه سلامت، نگرانی از سبک زندگی مردم در جوامع کنونی و نگرانی از گرایش بیش ‌از حد تربیت‌بدنی به سمت قهرمان‌پروری از جمله عواملی است که موجب شد مفهوم سواد بدنی شکل بگیرد.
با گذشت چندین سال که مفهوم سواد بدنی معرفی و مطرح ‌شده و در اختیار افراد علاقه‌مند قرار گرفت، لزوم توسعه این مفهوم در زمینه فعالیت بدنی با شناخت هدف اصلی و ارزش آن مورد توجه بوده است و با توجه به اهمیت موضوع صالح رفیعی- عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی و محسن وحدانی- عضو سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگویی به تبیین و تشریح موضوع سواد بدنی در آموزش‌ و پرورش پرداختند.

سواد بدنی؛ محصول آموزش دولت و جامعه

صالح رفیعی با اشاره به اینکه سواد بدنی با همه ویژگی‌های خوب آن محصول آموزش هر دولت و جامعه است، گفت: آموزش در جامعه توسط نهادهای مختلفی ارائه می‌شود که در کشور ما خانواده، سازمان بهزیستی و مهد کودک‌ها برای کودکان زیر هفت سال و وزارت آموزش‌ و پرورش برای افراد بالای هفت سال مسئولیت تربیت فرزندان را عهده‌دار هستند، ازاین‌رو به ‌عنوان یکی از نهادهای مهم برای توسعه سواد بدنی باید شرایط لازم برای تمامی دانش آموزان با هر سطح مهارت و توانایی فراهم شود تا بتوانند همانند دیگر سوادها به توسعه سواد بدنی خود نیز بپردازند.
وی افزود: سواد بدنی که اگر به سطح مطلوبی ارتقاء یابد می‌تواند تضمین‌کننده مشارکت مطلوب در ورزش و فعالیت بدنی در طول عمر افراد شود، پس ضرورت دارد تربیت‌بدنی، هویت و جایگاه خود را در مدرسه و در بین دانش آموزان و خانواده‌ها به دست آورد.

۱۴ میلیون دانش آموز و ۲۷ هزار معلم تربیت بدنی

محسن وحدانی با تاکید بر اینکه برنامه درسی تربیت‌بدنی برنامه نوپایی است و تا زمانی که در مدارس پیاده‌سازی شود، مستلزم صرف زمان است تا هویت واقعی‌اش را به دست آورد، بیان کرد: هم‌اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم که ۱۲ میلیون آن در مدارس دولتی هستند، حدود ۶۰۰ هزار کلاس درسی داریم و حدود ۲۷ هزار معلم تربیت‌بدنی مأموریت درس تربیت‌بدنی را عهده‌دار اند.
وی ادامه داد: در دوره متوسطه کمبود زیادی در بخش معلمان تربیت‌بدنی نداریم اما در دوره ابتدایی حدود ۱۰ هزار نیرو کم داریم، حدود ۶۰ درصد از معلمان تربیت‌بدنی دارای تحصیلات لیسانس، ۳۳ درصد فوق‌لیسانس و دو درصد دکترای تخصصی هستند که این بیانگر آن است که معلمان تربیت‌بدنی از یک جامعه آکادمیک برخوردارند و ظرفیت بالقوه بسیار خوبی داریم.

فضاهای ورزشی یکی از مشکلات مدارس کشور

وحدانی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که در مدارس وجود دارد مربوط به فضاهای ورزشی مدارس است، گفت: بر اساس اطلاعات موجود حدود ۱۱ درصد از مدارس ما از سالن‌های ورزشی استفاده می‌کنند، ۲۶ درصد مدارس ما دو یا بیشتر از دو زمین ورزشی (روباز) دارند، ۳۶ درصد مدارس تنها یک زمین‌دارند و ۲۵ درصد مدارس زمین ایمنی برای اجرای فعالیت‌های حرکتی دانش آموزان ندارند که البته این ۲۵ درصد اغلب مدارس روستایی و کم‌جمعیت و در دوره ابتدایی هستند.
وی افزود: اقدامات خوبی در بخش فضاهای ورزشی صورت گرفته است، ازجمله اینکه در زیر نظام تأمین فضاهای تجهیزات و فناوری سند تحول بنیادی، توجه ویژه‌ای به فضاهای ورزشی شده است و هم‌اکنون نیز استانداردهای تجهیزات ورزشی در مرحله نهایی سازی است و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت نیز هرساله در ابتدای سال تحصیلی بخش عمده‌ای از اعتبارات خود را در قالب کاروان‌های ورزشی اختصاص به خرید تجهیزات ورزشی می‌کند.
در ادامه صالح رفیعی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های تربیت‌بدنی کیفی این است که فرصت‌های بیشتری برای دانش آموزان فراهم‌سازد، عنوان کرد: طرح مدرسه پویا این فرصت‌ها را فراهم کرده است و اگر در اجرای این طرح اطلاعات و دانشی نیز در اختیار معلمان و مدیران قرار گیرد می‌تواند بهره‌وری بیشتری داشته باشد.

لزوم به کارگیری والدین با تعریف برنامه جامع

وی افزود: اگر برنامه جامعی برای تربیت‌بدنی داشته باشیم می‌توانیم والدین را به کار بگیریم و باید به ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول روز که مدنظر سازمان بهداشت جهانی بوده برسیم و برای این کار نیاز به جایابی و گسترش بیشتری در طرح‌های جاری داریم.
وحدانی نیز با اشاره به برنامه‌هایی که هم‌اکنون در آموزش‌وپرورش اجرا می‌شود، گفت: علاوه بر برنامه درسی تربیت‌بدنی طرح‌هایی تحت عنوان مکمل و فوق‌برنامه ورزشی تعریف‌شده است، طرح حیاط پویا که به مدرسه پویا ارتقا پیدا کرد یکی از طرح‌هایی است که استقبال خوبی از آن توسط مدارس ابتدایی صورت گرفت و علاوه بر آن المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، کانون‌های ورزشی، نرمش صبحگاهی از دیگر برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است که هر ساله اجرا می‌شود.

سرگرم کردن بچه‌ها نباید هدف باشد

رفیعی با اشاره به نقش مهم آگاهی و دانش‌افزایی معلمان از موضوع سواد بدنی، افزود: در خصوص سواد بدنی، هنوز بازخوردی از جامعه نگرفته ایم، وقتی از سواد صحبت می‌کنیم نیاز داریم بدانیم بچه‌های ما از چه میزان سواد برخوردار هستند؟ اگر معلم تناسب‌های رشدی را نفهمد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تربیت‌بدنی کیفی حاصل می‌شود، البته این موضوع نه‌تنها در مدارس بلکه در باشگاه‌ها و مهدهای کودک نیز باید مدنظر قرار گیرد و سرگرم کردن بچه‌ها نباید هدف باشد بلکه آموزش‌ هدف اصلی است.
در کشورهای مختلف در خصوص سواد بدنی کارهای مختلفی انجام داده‌اند و بسته‌های آموزشی متنوعی را ارائه داده‌اند و این خلأ در کشور ما وجود دارد و می‌بایست کشور ما نیز برنامه جامع و مدونی برای توسعه سواد و تربیت مربیان ویژه این امر داشته باشد.

وضعیت کانادا، ولز، استرالیا، اسکاتلند و انگلستان در حوزه سواد بدنی

پس از آن محسن وحدانی با اشاره به اینکه کانادا یکی از اولین کشورهایی بود که روی سواد بدنی کارکرد، گفت: کانادا از مسیر سیستم آموزشی و نظام ورزشی خود سعی دارد تا سواد بدنی را در جامعه توسعه دهد و برای این منظور الگوی LTAD را پیشنهاد دادند که اکنون همین الگو مبنایی برای سایر کشورها نیز شده است و این کشور سامانه active for life را راه‌اندازی کرده که در آن خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به‌صورت رایگان برای همه معلمان، مربیان و والدین ارائه می‌شود.
وی افزود: ولز یکی از کشورهایی است که برنامه یادگیری مبتنی بر بازی را اجرا می‌کند و در این کشور وزارت فرهنگ و ورزش و انجمن‌های ورزشی مسئولیت توسعه سواد بدنی را بر عهده ‌دارند، کشور استرالیا نیز سواد بدنی را از طریق برنامه درسی سلامت و تربیت‌بدنی HPE در مدارس توسعه داده است و در این کشور دانشگاه کانبرا مسئولیت تحقیق و پژوهش بر روی سواد بدنی را عهده دار است.
به گفته وحدانی  انگلستان یکی از مهدهای اصلی سواد بدنی است و تعامل بسیار خوبی بین سازمان‌های متولی ورزش در آنجا وجود دارد تا بتوانند از طریق تربیت‌بدنی، بازی‌ها و ورزش‌های سازمان‌یافته سواد بدنی را گسترش دهند، همچنین کشور اسکاتلند برنامه BMT را توسعه داده تا از طریق آن مهارت‌های تفکر را با تلفیق مهارت‌های حرکتی آموزش دهد.

الگوبرداری از کشورهای پیشرفته

رفیعی نیز در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه الگوبرداری از کشورهای پیشرفته که سالها تلاش کرده‌اند می‌تواند تجارب و راهکارهای خوبی را منتقل کند، گفت: برای توسعه سواد بدنی همه نهادهای متولی باید در کنار هم و تحت یک برنامه جامع توسعه‌ای فعالیت داشته باشند و این مسئولیت همه ارگان‌ها و نهادها بوده و نیاز است پژوهشگاه علوم ورزشی پژوهش های لازم را انجام دهد، وزارت ورزش، سازمان بهزیستی، فدراسیون‌ها، وزارت بهداشت به کمک وزارت آموزش‌ و پرورش بیایند و همه با هم همگام و هم ‌صدا شوند تا بتوانیم شاهد توسعه سواد بدنی در آینده‌سازان کشور باشیم.

واکنش دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به ماجرای «رومینا»

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در واکنش به جنایت تالش، از آموزش و پرورش خواستار بهره گیری از ظرفیت شبکه شاد برای آموزش حقوق کودک به دانش آموزان سراسر کشور شد.
به گزارش ایسنا به نقل از وزارت دادگستری، محمود عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در واکنش به قتل سبعانه رومینا و جنایت تالش آن را ناشی از فقر فرهنگی والدین و فقدان آموزش های لازم به خانواده‌ها دانست.
وی افزود: بدون تردید وظیفه سنگین ما پیگیری قضایی موضوع و مجازات شدید عامل این جنایت است اما این موضوع پایان راه نیست آغاز یک راه بزرگ و سهمگینی است که ایجاب می کند ما برای پیشگیری از قربانی شدن رومیناها در جامعه گام برداریم. اولین و مهمترین گام آموزش والدین و خانواده ها است که در وهله نخست بدانند چگونه باید فرزندان خود را آموزش دهند و در گام دوم رسالت سنگین وزارت آموزش و پرورش که کودکان و دانش آموزان این مرز و بوم را در راه درست فکر کردن و درست اندیشیدن سوق دهد.
عباسی تصریح کرد: متاسفانه ما عادت کرده ایم مباحث و موضوعات را در صحنه ببینیم و با واکنش های مقطعی، مرحم و التیامی بر زخم ها و احساسات جریحه دار شده خانواده ها و جامعه بنهیم.
وی گفت: این حادثه تلخ و این جنایت هولناک باید چنان واکنش سخت و بازخوردی گران در سطح جامعه داشته باشد که زنگ خطر را به صدا درآورد که ای مردم کودکان خط قرمز جامعه اند.
عباسی با بیان اینکه نقض حقوق کودک تاوان سنگینی به همراه دارد هیچکس نباید به خود اجازه دهد که از خط قرمز کودکان عبور کند، گفت: تا این خطوط در جامعه ترسیم نشود و همه در قبال آن احساس مسئولیت نکند هستند باز هم پدرانی که بخود اجازه دهند که از خط قرمز کودکان خود عبور کنند و این امر میسور نمی گردد مگر با آموزش، فرهنگ سازی و ایجاد مناسب زمینه های پیشگیری.
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: پدری که هنوز در قرون وسطی زندگی می کند و همچنان فرزند خویش را ملک طلق خود می پندارد و او را موجود مستقل انسانی نمی شناسد که دارای حقوقی است همانند دیگر کودکان و انسان‌ها، بخود اجازه می دهد که به او تعرض کند و حتی حیات او را در گرو اراده خود می پندارد.
وی گفت: اینکه بارها گفته ایم که ما در زمینه کودکان در سطح جامعه به یک تغییر نگرش اجتماعی نیازمندیم و جامعه باید جایگاه نگاه احساسی خود را در قبال کودکان به نگاه حق مدارانه تبدیل کند معنا و مفهومش آن است که اگر در جامعه پدران و مادران و یا سایر افراد حقوق کودکان را که حق بر حیات یکی از امهات آن است به رسمیت نشناسند بخود اجازه می دهند که از آن عبور کنند و صد البته که تحقق این امر در گرو آموزش و فرهنگ سازی است.
عباسی افزود: یکی از راهکارهای بسیار مناسب و ضروری که می تواند ما را در جهت تحقق این هدف والا یاری رساند بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که فراروی ماست. آموزش از طریق فضای مجازی و شبکه شاد آموزش و پرورش است. مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک آمادگی خود را برای تحقق این مهم اعلام می دارد و اعتقاد دارد با بهره گیری از توان علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می توان بر پدیده شوم بی فرهنگی و فقدان آموزش های ضروری فائق آمد و راهکارهای مناسبی برای پیشگیری فراروی جامعه نهاد.
با همکاری وزارت رفاه، شهرداری تهران و سازمان نهضت سوادآموزی صورت گرفت

آموزش کودکان بازمانده از تحصیل مراکز پرتوی شهرداری

نشست نهایی تفاهم نامه ی همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص آموزش و توانمندسازی کودکان بازمانده از تحصیل تحت پوشش مراکز پرتو و مراکز مشابه در وزارت رفاه برگزار شد.
به گزارش ایسنا،  در ابتدای این نشست که به منظور بررسی نهایی تفاهم نامه‌ی آموزش کودکان کار تحت پوشش مراکز پرتو شهرداری تهران برگزار شد، دکتر میدری معاون وزیر کار ضمن ابراز خرسندی از رویکرد شهرداری تهران و نگاه زیرساختی به حوزه ی آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: دو رویکرد کاملا متفاوت در زمینه ی کار کودک وجود دارد.
ابتدا نص صریح قانون از عدم حضور کودکان در چهارراه ها و کار آنهاست که کنوانسیون های بین المللی که کشور ما نیز به آنها پیوسته است با صراحت این نکات را عنوان کرده اند. رویکرد دیگر جلوگیری از پیشروی بیشتر این کودکان در دام فقر و  درگیری آنان با انواع آسیب ها است که توجه همزمان به هر دو رویکرد، نتیجه بخش‌تر خواهد بود.
معاون وزیر کار در ادامه با اشاره به سوء استفاده از اکثر این کودکان، برخورد قانونی با این مسئله را راه حل اولیه و به موازات آن مشارکت سیستم های حمایتی را در تحت پوشش قراردادن این کودکان در زمینه ی آموزش، بیمه سلامت و یا تست های ادواری گره گشا دانست. 
میدری ماهیت این نشست را پرداختن به رویکرد چگونگی آموزش این کودکان دانست و افزود: در سازمان های غیردولتی نیز این دو رویکرد وجود دارد و نگاه ها به شهرداری به عنوان متولی و مشارکت کننده مهم در این زمینه وجود دارد که از جمله ی آن میتوان به مراجعات نهاد ها و گروه های مختلف اشاره کرد که درخواست توافق با شهرداری در خصوص امکان تعبیه ی کیوسک های مشاوره در چهارراه ها برای ارائه ی مشاوره های اجتماعی و روانی و اطلاع از چگونگی زیست این کودکان در جهت کاهش آسیب ها به صورت متعدد را دارند.
میدری در پایان سخنان خود افزود: کار دیگری که ما در استان ها و همچنین تهران در حال پیگیری آن هستیم و شهرداری تهران نیز میتواند مشارکت داشته باشد، کودکان معلول جسمی بازمانده از تحصیل هستند که عمدتا به دلیل تعداد اندک مدارس اسثنایی در سطح شهر تهران، ایاب و ذهاب این کودکان برای خانواده ها دشوار است و همین امر مانع تحصیل این کودکان می گردد و شهرداری در زمینه ی طرح آموزش در خانه این کودکان می تواند یاریگر ما باشد
پس از آن دکتر جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن قدردانی ازبرگزاری این نشست اظهار امیدواری کرد این جلسه منجر به بهبود وضعیت معیشت و وضعیت کیفیت زندگی بخشی از طبقه محروم جامعه به ویژه کودکان کار شود و با اشاره به برخی سوء استفاده ها از کودکان که عمدتا کودکان و نوجوانان مهاجر هستند اظهارکرد: با وجود اینکه طبق قراردادهایی که شهرداری با پیمانکاران پسماند دارد، کار کودک ممنوع است، اما این کار توسط برخی پیمانکار صورت می‌گرفته است، در چند روز اخیر شهردار تهران بخشنامه ی منع کار کودکان را صادر و در این بخشنامه از شهرداران مناطق، سازمان بازرسی و دیگر بخش های شهرداری خواسته شده که نظارت کافی را در این زمینه داشته باشند.
همچنین از مردم  و فعالان حقوق کودک  درخواست پیگیری این جریان و گزارش هرگونه زباله گردی کودکان را به شهرداری داده شده است و شهروندان این اطمینان را داشته باشند که شهرداری در این زمینه نفعی ندارد و در اکثر موارد سوء استفاده  صورت می گیرد.
جوادی یگانه همچنین افزود: در همین جا ما موظف به ارائه خدمات به این کودکان هستیم. خدمات متنوعی که در ۲۵ مرکز پرتو شهرداری تهران وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ کودک در مراکز پرتو تحت پوشش هستند. در این مراکز علاوه بر کودکان، خانواده ی آنان نیز جذب میشوند و مشاوره های لازم برای این خانواده ها صورت می گیرد. همچنین در شهرداری تهران علاوه بر مراکز پرتو،  مدارس و مراکزی فعالیت می کنند که خیریه ها، سمن ها و فعالان حقوق کودک آنان را اداره می‌کنند و مجموعه متعددی از کارها در حال انجام است که  ما امیدواریم این بخش را به اهتمام وزارت محترم و نهضت سوادآموزی که ذیل تفاهم نامه‌ای تعریف شده است، پیش ببریم.
جوادی یگانه در پایان سخنانش با اشاره به مشکل عمده شهرداری تهران در زمینه محل سکونت کودکان زباله گرد که عمدتا در گاراژهای اطراف تهران و خارج از محدوده ی شهر تهران است، همکاری و مشارکت شهرداران، فرمانداران شهرستان‌های تهران و استانداری تهران را در شکل گیری حرکت و جریانی موثر خواستار شد.
پس از آن، دکترمحمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مشارکت نهادها و دستگاه‌های اجرایی در خصوص افزایش سواد در جامعه را اتفاقی مطلوب دانست و افزود: وظیفه ی ذاتی نهضت سواد آموزی ایفای نقش در باسواد کردن افراد می باشد و این سازمان از این مشارکت نهایت استفاده را خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به آخرین سرشماری سال ۹۵ در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، افزود: حدود ۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر بیسواد در کشور وجود دارد و از این ۲ میلیون ۷۰۰ هزار نفر نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند که سالانه ۱۰ درصد از فعالیت هایمان به اتباع خارجی اختصاص دارد و هر ساله ۳۵ هزار نفر از اتباع خارجی را تحت پوشش آموزش های خود داریم که اینها اغلب بازمانده از تحصیل هستند. محمدزاده در توضیح ساختار آموزشی نهضت اظهار کرد: برای کودکانی که بیسواد هستند در دوران سوادآموزی ۴۰۰ تا ۵۵۰ ساعت آموزش را درنظر می‌گیریم که این آموزش ما معادل با پایان دوران سوم دبستان است،که اگر کودکان از این دوران قبول شوند، وارد دوران انتقال می شوند و در آنجا نیز ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت آموزش داریم که آن هم معادل با ششم دبستان می باشد.
محمدزاده درباره کودکانی که فاقد مدارک هویتی هستند افزود: درباره کودکانی که فاقد مدارک هویت هستند، براساس مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش، ادامه تحصیل برای این کودکان تا مقطع ۱۲ وجود دارد و تنها به این افراد مدرک داده نمی‌شود و هیچ گونه منعی در ارتباط با تحصیل این کودکان وجود ندارد.
بنا براعلام روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدزاده در پایان سخنانش این مشارکت را در راستای باسوادی تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، قدم بزرگی دانست و آمادگی همه جانبه ی این سازمان را جهت همکاری اعلام کرد.

چتر حمایتی بر سر ۵۳۸۰ نفر از کودکان ایتام و محسنین سمنان طی 8 ماه اخیر

 قائم مقام کمیته‌امداد استان سمنان گفت: از زمان آغاز پویش جذب حامی در آبان سال ۹۸ در استان سمنان، ۳۶۷۴ حامی در استان سمنان جذب و حامی ۵۳۸۰ نفر از کودکان ایتام و محسنین شدند.
محمد قوسی، قائم مقام امداد استان سمنان 31 خردادماه با اشاره به اینکه تعدادی از  کودکان و نوجوان نیازمند در استان سمنان شناسایی و تحت حمایت قرارگرفته‌اند که نیاز به کمک مالی و حامی دارند، تصریح کرد: برای حمایت از این عزیزان  ۳۶۷۴ حامی جدید جذب شده است.
قائم مقام کمیته  امداد استان سمنان گفت: این حامیان نیک اندیش حمایت از پنج‌هزار و ۳۸۰ کودک نیازمند را در این استان بر عهده گرفتند.
قوسی با اشاره به اینکه در استان سمنان هر حامی ممکن است حمایت از یک کودک تا چندین کودک را عهده دار شود، خاطرشنان کرد: به همین دلیل به طور میانگین، مبلغ دریافتی هر کودک در طرح اکرام ایتام و محسنین استان سمنان بیش از ۳۵۰ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه  در دو  ماهه سال جاری افراد تحت حمایت طرح اکرام ایتام، محسنین و شفا بیش از یک  میلیارد ۹۵۰ تومان از حمایت حامیان خود بهره‌مند شدند، تصریح کرد: بر  این اساس کمک به ایتام نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶۰ درصدی همراه شده است.
وی با اشاره به استقبال کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان از این طرح افزود:  تعدادی از حامیان کارمندان بانک های رفاه، سپه، تجارت، ملی مسکن، اداره کل امور مالیاتی، استانداری، بیمه سلامت و سایر اقشار مردم نیک دور اندیش استان سمنان بوده‌اند.
قائم مقام کمیته امداد استان سمنان یادآوری کرد: ارسال عدد ۱۴ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳۲۳، پایگاه اینترنتی  https://ekram.emdad.ir/و مراجعه حضوری به دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) از روش‌های ثبت‌نام در این طرح است. مردم نیک‌اندیش استان سمنان می‌توانند با مراجعه به سایت کمیته امداد به آدرس https://portal.emdad.ir/در طرح اکرام ایتام و محسنین مشارکت و کمک‌های خود را به دست فرزندان نیازمند برسانند.
ایسنا/ سمنان

آغاز توانمندسازی ۶۰۰ کودک کار و خیابان پایتخت

مدیرکل بهزیستی شهر تهران از آغاز فاز اول طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با رویکرد توانمندسازی ۶۰۰ کودک ایرانی خبر داد.
سعید آرام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان امسال با رویکرد جدیدی اجرا می‌شود، گفت: این طرح امسال مراحل مختلفی دارد؛ در مرحله اول شامل توانمندسازی ۶۰۰ کودک ایرانی است که در طرح‌های قبلی شناسایی شده بودند، اما کارشان روی زمین مانده بود یعنی مرحله شناسایی و تشکیل پرونده صورت گرفته بود اما موضوع توانمندسازی آنها شروع نشده بود.
وی با بیان اینکه در مرحله اول با استفاده از ظرفیت چهار سازمان مردم نهاد کار توانمندسازی ۶۰۰ کودک مذکور را شروع کردیم و الان هم این طرح در دست اجراست، افزود: نهایت هدف ما از طرح ساماندهی کودکان کار این است که  بعد از شناسایی و جمع آوریشان شرایطی ایجاد شود که دوباره به خیابان‌ها برنگردند و شرایط حضورشان در خانواده یا در محیط های آموزشی مهیا شود.
مدیرکل بهزیستی شهر تهران ادامه داد: در بحث توانمندسازی نیز بعد از بررسی کامل در حوزه مددکاری بررسی می‌کنیم که کدام یک از اعضای خانواده این کودکان امکان اشتغال و ایجاد توانمندی اقتصادی برایشان وجود دارد و در این مسیر قدم برمی‌داریم. در ادامه این افراد را برای آموزش فنی حرفه‌ای به مراکز تخصصی می‌فرستیم و زمینه اشتغال آنها را فراهم می کنیم.
آرام با بیان اینکه حمایت‌های معیشتی، آموزشی درمانی نیز از سوی سازمان بهزیستی برای این خانواده‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مشروط بر اینکه خانواده متعهد شود که بعد از ایجاد توانمندی اقتصادی، کودک را دوباره مجبور به انجام کار در چهارراه‌ها نمی کند.

امضای تفاهم نامه سه جانبه آموزش کودکان بازمانده از تحصیل

معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سازمان نهضت سوادآموزی کشور تفاهمنامه‌ با موضوع آموزش کودکان بازمانده از تحصیل امضا کردند.
به گزارش ایسنا  احمد میدری – معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی – در آیین امضای تفاهمنامه‌ با موضوع آموزش کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: با کمک سازمان نهضت سوادآموزی تلاش می‌کنیم کودکانی که به دلایل مختلف مانند معلولیت جسمی یا فقر خانواده خارج از مدرسه هستند، آموزش ببینند و با اخذ مدارک تحصیلی بتوانند وارد چرخه آموزش عادی شوند.
وی با اشاره به همکاری با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: در مراکز  توانبخشی پرتو (مراکز آموزش کودکان کار) قرار است که این طرح آموزشی شروع شود و سازمان نهضت سوادآموزی هم آموزش‌های رسمی خود را آغاز کند تا بعد از آن بتوانیم این طرح را در همه کشور انجام دهیم.
پروانه رضایی – مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران – نیز در این مراسم با اشاره به دسته‌بندی‌های مختلف از پدیده کودکان کار، اظهار کرد: علاوه بر مراکزی مانند مرکز پرتو باید از توان دیگر دستگاه‌های کشور برای حل مساله کودکان کار نیز استفاده کرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران همچنین بر ضرورت توجه به دیگر مسائل کودکان کار در کنار مساله سوادآموزی آن‌ها تاکید کرد.
همچنین  شاپور محمدزاده – رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور- با مثبت توصیف کردن فضای حاکم بر امضای تفاهمنامه آموزش کودکان کار اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت دیگر دستگاه‌های طرف تفاهم بتوانیم کودکانی را که تحصیلاتی نداشته‌اند را وارد سیستم آموزشی کنیم. هدف ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرایند آموزش به این کودکان نهایی شود.
همچنین محمدرضا جوادی یگانه – معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران – نیز گفت: شهرداری تهران بخشنامه‌ای را به امضای شهردار تهران برای پایان دادن به کار کودکان در همه بخش‌های پیمانکاری شهرداری به‌ویژه جمع‌آوری پسماندهای خشک و زباله‌گردی رسانده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه بخشی از مسئولیت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ارائه خدمات حمایتی به کودکان کار است، اظهار کرد: شهرداری تهران از سال‌های گذشته طرح‌های متعددی را برای حمایت از کودکان کار و در معرض آسیب تدارک دیده است.
جوادی یگانه اضافه کرد: در حال حاضر در ۲۴ مرکز پرتو و چهار مدرسه صبح رویش 5500 نفر از این کودکان در حال آموزش و مهارت آموزی هستند تا بتوانند مدرکشان را به‌صورت رسمی بگیرند و در آینده ادامه تحصیل بدهند. این مساله می‌تواند خود عاملی برای خروج از چرخه فقر توسط این کودکان باشد.
سیدمالک حسینی – رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران – با بیان اینکه در مراکز پرتو سرفصل‌های آموزش رسمی به کودکان تدریس می‌شود، گفت: بر توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار هم تمرکز کرده‌ایم و با قراردادی که با جهاد دانشگاهی منعقد شده بحث توانمندسازی اقتصادی ۵۰۰ واحد از خانواده‌های این کودکان اجرایی شده است.
حسینی با بیان اینکه شهرداری تهران فراتر از انتظارات قانونی به مساله ورود پیدا کرده است، گفت: فرایند اتفاقات در مرکز پرتو علاوه بر حمایت از کودکان، کمک به خروج آن‌ها از چرخه فقر است. در همین راستا برای اولین بار و در جمع ۱۵ کشوری که به این حوزه ورود کرده‌اند، آموزش های مهارتی تا خارج شدن کودکان کار از چرخه فقر آغاز شده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،بر اساس این تفاهمنامه فراهم کردن تسهیلات لازم جهت برخورداری از بانک‌های اطلاعاتی طرفین، حمایت و پشتیبانی از اجرای برنامه‌های آموزشی در مورد کودکان در معرض آسیب خارج از مدرسه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی در دستیابی به اهداف مشترک آموزشی و تشکیل کارگروه اجرایی به منظور برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت و پایش اجرای مفاد تفاهمنامه مهمترین تعهدات مشترک طرفین است.
ایجاد فرصت برابر آموزشی، توانمندسازی کودکان بی سواد و بازمانده از تحصیل در معرض آسیب و انسداد مبادی ورودی بیسوادی مهم‌ترین اهدافی است که برای تفاهمنامه سه جانبه با موضوع آموزش کودکان کار در نظر گرفته شده است.

توجه به حقوق کودکان در توسعه اجتماعی مهمترین رویکرد اداره شهر دوستدار کودک‌ یزد

رئیس اداره شهر دوستدار کودک یزد، ارائه برنامه‌های پنج ساله در حوزه کودکان توسط دستگاه‌های مختلف استان‌ را ضروری دانست و گفت: توجه به حقوق کودکان در مدیریت شهری و فرآیند توسعه اجتماعی مهمترین رویکرد اداره شهر دوستدار کودک در یزد است.
«فرشته کافی» در جلسه شهر دوستدار کودک که با حضور «مقام کنوانسیون بین المللی حقوق کودک در استان یزد» و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهرستان برگزار شد، با بیان این که تقویت ارتباطات مستمر بین تمام دستگاه ها و نهادهای اجرایی مرتبط با حقوق کودکان و جلوگیری از هرگونه موازی کاری در این خصوص، از جمله اهداف اداره شهر دوستدار کودک در استان یزد است،‌ اظهار کرد: نهادها و ارگان های فعال در استان یزد باید متناسب با نوع رسالت اجرایی خود پایشی از وضعیت و دورنمای پنج سال آینده خود در حوزه کودکان را تهیه و به منظور جمع بندی و تدوین برنامه جامع به این اداره ارائه دهند.
وی با اشاره به ضرورت مشارکت و ایجاد هم افزایی مستمر بین تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه کودک در مدیریت شهری، افزود: برای ساخت شهری که متعهد به بهبود زندگی کودکان باشد به مشارکت تمام افراد محلی، ادارات،‌ سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی نیاز است.
رئیس اداره شهر دوستدار کودک یزد در ادامه فعالیت و دستاوردهای این حوزه را بازتابی از وضعیت حقوق کودکان در جامعه دانست و بیان کرد: توجه به حقوق کودکان در مدیریت شهری و فرآیند توسعه جوامع مدنی، از جمله مهمترین اهداف اداره شهر دوستدار کودک در یزد جهانی است.
کافی، تدوین طرح عملیاتی منطبق بر چرخه کل شهر یزد را مستلزم تحلیل وضعیت موجود عنوان کرد و در این خصوص افزود:‌ شناسایی نقاط ضعف‌، قوت و همچنین تهدیدهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را از دیگر ضرورت‌های اجرایی برای رسیدن به اهداف عالی برشمرد.
وی، ایجاد ارتباط مستمر و قوی بین ادارات مختلف استان در حوزه کودک و نوجوان را مهمترین مطالبه اداره شهر دوستدار کودک از مدیران اجرایی و نظارتی دانست و بیان کرد:  این ارتباط نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها، ‌موازی کاری‌ها،‌ تقویت زیرساخت‌های موجود و تدوین برنامه‌های راهبردی جدی در حوزه کودک و نوجوان استان ایفا می‌کند.
رئیس اداره شهر دوستدار کودک یزد با بیان این‌که شهرداری خود یک سری اقدامات اجرایی را در دستور کار خود قرار داده است،‌ تصریح کرد: ساخت اتاق مادر و کودک در فضاهای عمومی و ساخت پارکهایی متناسب با رویکردهای شهر دوستدار کودک،‌ از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار مدیریت شهری در یزد است.
وی خاطرنشان کرد:‌ ارائه برنامه‌های پنج ساله توسط دستگاه های مختلف،‌ در حوزه کودک و نوجوان از دیگر الزامات اجرایی برای تدوین برنامه جامع شهر دوستدار کودک است.
ایسنا/ یزد

۳۷ هزار نوآموز در آذربایجان‌شرقی سنجش سلامت می‌شوند

 مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از اول مرداد، گفت: امسال ۳۷ هزار نوآموز در استان سنجش می‌شوند.
جعفر پاشایی در جلسه هماهنگی اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی، اظهار کرد: آغاز طرح سنجش از اول مرداد تا پایان شهریور است و این طرح در ۴۱ پایگاه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: هزینه اجرای طرح برای هر نوآموز ۴۰ هزار تومان است که از طریق سامانه انجام و زمان حضور به طور هوشمند از طریق سیستم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فاصله زمانی ۳۰ دقیقه از هم تنظیم خواهد شد و هیچ گونه نگرانی از بابت تجمع وجود ندارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان نیز گفت: طبق هدف گذاری برنامه سالانه سال ۹۹ سنجش استان موظف به ارزیابی ۹۹.۸  درصد دانش آموزان بدو ورود و حدود ۷۰ درصد نوآموزان پیش دبستانی است  بنابراین در سال گذشته ۲۴ منطقه تحت پوشش ارزیابی پیش دبستانی بود که امسال ۲۶ منطقه مورد ارزیابی خواهد بود.
مریم خوشبخت افزود: با توجه به اینکه سال گذشته در اجرای طرح سلامت جسمانی ۳۳ هزار و ۳۵۰ نفر از دانش آموزانی که امسال کلاس اول خواهند بود مورد ارزیابی قرار گرفته اند پیش بینی می شود امسال ۳۷ هزار نفر طی این برنامه مورد ارزیابی قرار گیرند و تعداد دانش آموزان جا مانده از سال قبل ۸۵۱ نفر است که امسال آنها نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

شهرداری تهران برای تمام کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند

آموزش فرهنگی و هنری رایگان در «مدرسه تابستانی تهران»

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری جمعی از اهالی فرهنگ و هنر طرح “مدرسه تابستانی” را در بستر فضای مجازی به اجرا می‌گذارد که هدف از اجرای این طرح پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و آموزش مهارت‌های شهروندی به صورت رایگان در فصل تابستان و با توجه به تعطیلی آموزشگاه‌ها و مراکز فرهنگی به علت شیوع بیماری کرونا است.
به گزارش ایسنا، محمدرضا جوادی یگانه با اعلام این خبر افزود: در ماه‌های گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه‌ماندن کودکان و نوجوانان، توجه به نیازهای آموزشی فوق برنامه مورد توجه این معاونت قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته، طراحی و تولید محتوای آموزشی ویدیویی برای کودکان و نوجوانان تحت عنوان “مدرسه تابستانی” است.
به گفته جوادی یگانه، در این طرح حدود ۶۰ ویدیوی آموزشی به مدت ۵ هفته در فضای مجازی پخش خواهد شد.
بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، معاون شهردار تهران در خصوص عناوین دوره‌های آموزشی نیز گفت: استادان مشخص شده‌اند و اکنون در مرحله تولید دوره‌ها هستیم که شامل قرآن، بازیگری تئاتر، انیمیشن، گویندگی و اجرا، موسیقی، طنز، داستان نویسی، فیل مسازی با موبایل، خاطره نویسی و مهارت‌های شهروندی است. استادان این دوره‌ها همگی از افراد صاحب‌نظر در حوزه خود هستند و قطعا حضور در این دوره‌ها که بصورت رایگان برگزار می‌شود، می‌تواند بخشی از نیاز فرهنگی و آموزشی مناسب و مطلوب برای نوجوانان را در شرایط فعلی تامین کند.

مرکز حمایت از کودکان کار قزوین راه‌اندازی شد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: مرکز حمایت از کودکان کار قزوین به‌منظور حمایت و توانمندسازی این کودکان، راه‌اندازی شد.

مریم بیدخام، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به راه‌اندازی مرکز حمایت از کودکان کار در قزوین، تصریح کرد: پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند عزم جدی و مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی است، مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده نیز به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مشارکت شهرداری، شورای شهر و بهزیستی استان راه‌اندازی شده است.
وی افزود: اداره کل امور اجتماعی استانداری قزوین برای تجهیز مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در قزوین و تاکستان ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان اجتماعی وزارت کشور هزینه کرده و مکان اختصاص‌یافته به این مرکز از سوی شهرداری تأمین‌شده است، همچنین مدیریت و اقدامات آموزشی و تربیتی آن نیز از سوی سازمان بهزیستی با مشارکت موسسه خانه خورشید اجرا می‌شود.
به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اظهار کرد: این مرکز دارای کلاس‌های آموزشی و درسی، سالن بازی، کتابخانه، فضای سبز، وسایل کمک‌آموزشی و ورزشی  است؛ سازمان‌هایی نظیر میراث فرهنگی و فنی و حرفه‌ای می‌توانند با حضور در این مرکز ضمن آموزش به کودکان و خانواده آن‌ها، شرایط و زمینه توانمندسازی این قشر را فراهم کنند.
وی تأکید کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز دوری کودکان از مشاغل پرخطر مانند اسپنددودکنی، شیشه‌پاک‌کنی و فروشندگی در سطح شهر است؛ تلاش داریم کودک پس از مهارت‌آموزی و دریافت مدرک معتبر بتواند شغل بهتری برای خود به دست بیاورد.
بیدخام یادآور شد: عمده تلاش فعلی بر روی توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر و زنان سرپرست خانوار متمرکزشده است و این مرکز نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای اعضای خانواده این کودک نیز شرایطی فراهم می‌کند تا آموزش‌های مهارت زندگی و مهارت‌های لازم را فرابگیرند.
وی خاطرنشان کرد: کودکان کار نیازمند توجه و حمایت مردم و مسئولان هستند؛ با مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و شهرداری بایستی نسبت به شناسایی، استعدادیابی و توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آن‌ها اقدام شود تا با آموزش‌های مستمر شرایط اشتغال آن‌ها با ترسیم آینده‌ای روشن برای آن‌ها مهیا شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تأکید کرد: حمایت‌های درمانی، بهداشتی و انجام آزمایش‌های بیماری‌های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت، اجرای اردوهای تفریحی و فرهنگی، برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی مانند روز دختر، شب یلدا نیز برای این کودکان انجام می‌شود.
هشدار نسبت به افزایش کودکان کار به دلیل «دلسوزی و کمک‌های بی‌حساب مردمی»

سرپرست سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران بر لزوم ساماندهی کمک های مردمی به معتادان و کودکان کار تاکید کرد.
مالک حسینی در گفت وگو با ایسنا، در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر افزایش تعداد معتادان در برخی مناطق تهران، همچون منطقه 12 به دلیل افزایش کمک‌های مردمی، گفت: شهرداری تهران و سازمان خدمات اجتماعی مرکز بررسی صلاحیت یا وضع محدودیت و ممنوعیت در این خصوص نیست و به نظر می رسد موضوع در صلاحیت استانداری، بهزیستی یا پلیس باشد.
وی با تاکید بر اینکه ما سند و اطلاعاتی در مورد این موضوع که حضور سازمان های مردم نهاد وتوریع غذا و لباس میان معتادان و افراد کارتن خواب سبب افزایش حضور آنها در منطقه 12 شده، نداریم، افزود: اما چندی پیش برخی از سمن های فعال در حوزه کودکان کار هشدار دادند که اطلاعاتی به دست آورده‌اند دال بر اینکه کمک‌های مردمی در چهارراه ها و مراکز تجمعی کودکان کار سبب افزایش تعداد آنها شده است.
به گفته حسینی، بررسی ها نشان  می دهد که در حوزه کودکان کار شهروندان از روی دلسوزی به این کودکان، غذا، لباس، اسباب بازی و… می دهند و همین موضوع سبب شده کودکانی که شاید وضعیت مالی خانوادگی نامساعدی هم نداشته باشند، تنها به واسطه رابطه دوستانه با دیگر  کودکان کار به چهارراه ها و خیابان ها می آیند و این کمک ها سبب اشاعه کار خیابانی کودکان شده است.
وی با تاکید مجدد بر این مطلب که اسنادی در خصوص رابطه کمک‌های مردمی و افزایش شمار معتادان نداریم، این را هم گفت که  در مورد نحوه توزیع کمک ها، کیفیت و سلامت اقلام توزیعی به خصوص مواد غذایی دغدغه داریم، چراکه هیج مرجعی بر تهیه این مواد غذایی و اقلام توزیعی نظارت ندارد و بعضا شاهد کمک های بدون برنامه به این افراد هستیم.
سرپرست سازمان رفاه و خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: شاید با ساماندهی کمک‌ها و همچنین تقویت تشکل هایی که در حوزه آسیب های اجتماعی فعال هستند و سوق دادن کمک ها به این سازمان‌ها به عنوان واسطه بتواند این مشکلات را حل کند.
به گزارش ایسنا، چندی پیش شورایاران منطقه 12 با حضور در صحن علنی شورای شهر  اظهار داشتند که به دلیل افزایش کمک های مردمی و توزیع غذا در این منطقه، تعداد معتادان متجاهر و کارتن خواب افزایش یافته است.
ایسنا/ قزوین

کودک ایلامی برگزیده طرح ملی پویش «با کتاب در خانه» شد

 کودک ایلامی عضو باشگاه کتابخوانی، تنها برگزیده غرب کشور در طرح ملی پویش «با کتاب در خانه» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
«عمران خودآموز»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد ایلامی استان در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: «سیدپارسا موسوی» عضو باشگاه شریعتی پهله زرین آباد دهلران،تنها برگزیده ی غرب کشور در طرح پویش ملی با کتاب درخانه معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و انتخاب شد.
وی گفت: پویش «با کتاب در خانه» بر اساس طرحی از دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتاب‌خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استان‌ ها در سراسر شروع به کار کرد و در آن کودکان و نوجوانان سراسر ایران، در کلیپ‌های کوتاه دو دقیقه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند به معرفی کتابی می‌پرداختند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام تصریح کرد: هدف از این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها، بهره بردن از امکانات موجود در فضاهای مجازی برای ترویج اجتماعی کتاب‌خوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌های مطالعه شده و  گسترش بهداشت در فضاهای فردی و اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت بود.
عمران خودآموز با تقدیر از تلاش مروجان جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان که در سراسر استان زیر نظر این اداره کل فعالیت دارند؛ ادامه داد: تلاش و اقدامات این عزیران در راه اندازی باشگاه های کتابخوانی در شهرستان ها و بخش ها و حتی روستاهای محروم، قابل تقدیر است و خوشبختانه اقدامات مناسبی در این راستا انجام می دهند.
وی ادامه داد: از سوی “کتابسرا”ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تلاش و برنامه ریزی موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام،  تاکنون بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان در موضوعات مذهبی،ادبی،علمی،هنری و آموزشی به ارزش تقریبی ۱۵۰ میلیون ریال، برای مروجان و تسهیلگران توسعه و ترویج کتابخوانی اهدا و ارسال شده و بخش دوم ارسال کتاب در نیمه‌ی اول امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی ارسال خواهد شد.
ایسنا/ ایلام

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان زمستان ۹۷

«لاک‌پشت پرنده» فهرست بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان در زمستان ۹۷ را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، «لاک‌پشت پرنده» فهرستی است از بهترین کتاب‌های هر فصل برای کودکان و نوجوانان. این کتاب‌ها را گروهی از نویسندگان، مترجمان و کارشناسان کتاب کودک و نوجوان با بررسی کتاب‌های هر فصل انتخاب می‌کنند.
گروه داوری این فهرست را حمید اباذری، معصومه انصاریان، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، شکوه حاجی‌نصرالله، مینا حدادیان، شیوا حریری، شادی خوشکار، فاطمه زمانی، علی‌اصغر سیدآبادی، گیسو فغفوری، رودابه کمالی، حدیث لزرغلامی، نلی محجوب، مریم محمدخانی، فرمهر منجزی، رویا میرغیاثی و سیدمهدی یوسفی تشکیل می‌دهد.
این لیست فهرست کتاب‌هایی است که در زمستان ۱۳۹۷ به فهرست «لاک‌پشت پرنده» راه پیدا کرده‌اند. در این فهرست، اطلاعات بیش از صد کتاب آمده است. کتاب‌ها بر اساس امتیاز و موضوع طبقه‌بندی شده‌اند. علاوه بر عکس روی جلد هر کتاب و اطلاعات شناسنامه‌ای، می‌توانید گروه سنی و کاربرد ویژه‌ هر کتاب را هم ببینید.
بنا بر اعلام، کتاب‌های این بسته را می‌توانید ۲۳ و ۲۴ خردادماه با ۱۵ درصد تخفیف، تلفنی یا حضوری از فروشگاه شهرکتاب مرکزی تهیه کنید. تشریح فعالیت های صورت گرفته در زمینه حقوق کودک در کرمان؛

از ارائه پیشنهادات برای اصلاح لایحه حقوق کودک تا ایجاد خانه مهر برای ملاقات فرزندان طلاق

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: مرکز “مهر عدالت” به منظور ملاقات فرزندان طلاق در کرمان ایجاد شد که این کار برای نخستین بار در کرمان و برای کاهش آسیب فرزندان طلاق صورت گرفت.
“فاطمه السادات حسینی” امروز یکشنبه ۱۸ خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از وظایف هفتگانه دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، علاوه بر برنامه ها و سیاست گذاری در راستای ارتقاء حوزه زنان و خانواده، بحث حقوق کودک است.
وی افزود: ابلاغیه وزارت دادگستری در زمینه حقوق کودک، ما را موظف کرده پیگیری و هماهنگی لازم در راستای ساماندهی حقوق کودک در استان را با همکاری سازمان های متولی مسائل کودکان دنبال کنیم.
حسینی تصریح کرد: در سال گذشته کارگروه های استانی و شهرستانی با عنوان حقوقی، آموزشی، خدماتی و حمایتی، رصد و پایش و … تشکیل شد که دادگستری رسالت حقوقی دارد و پایش و ارزیابی این حوزه به عهده دادگستری قرار گرفته و شرح وظایف هر کارگروهی مشخص است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سال ۹۸ توسط تیم علمی و اجرائی صورت گرفت، برگزاری نشست هایی برای محتوای آموزشی مهدهای کودک و پیش دبستانی بود و قرار شد یکسان سازی در محتوای آموزشی با تاکید و توجه به شرایط منطقه ای کودکان صورت بگیرد.
وی با اشاره به بررسی وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل و ارائه به خدمات آموزشی به آنها، عنوان کرد: با همکاری اداره اتباع تعداد زیادی کودکان بدون هویت و فاقد شناسنامه شناسایی و برای آنها شناسنامه صادر شد.
حسینی با اشاره به آموزش کودکان تحت پوشش بهزیستی تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که در سال گذشته با همکاری آموزش و پرورش صورت گرفت، آموزش دختران پایه دهم در زمینه مهارت های زندگی و مباحث روانشناسی از جمله کنترل خشم، توانائی حل مسئله، چگونگی تصمیم گیری در مسائل مهم زندگی و … بود.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی که در سال گذشته پیش آمد(شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همچنین شیوع کروناویروس)، نتوانستیم همه برنامه ها را اجرایی کنیم و باید در سال جاری تکمیل شوند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: مرکز “مهر عدالت” به منظور ملاقات فرزندان طلاق در کرمان ایجاد شد که این کار برای نخستین بار در کرمان و برای کاهش آسیب فرزندان طلاق صورت گرفت.
وی افزود: در سال ۹۸ سه نفر از مددجویان کانون اصلاح و تربیت با پیگیری های صورت گرفته، آزاد شدند و بسیاری از مسائل کانون با حضور مسئولان مربوطه و تعامل رفع شد.
حسینی اظهار کرد: در زمینه ارتقاء سطح سلامت روان خانواده و کودکان، آموزش کودکان در معرض خطر، حمایت روانی اجتماعی از کودکان آسیب دیده در حوادث، راه اندازی مهدهای کودک در مناطق محروم و سکونتگاه های غیررسمی با همکاری بهزیستی و راه اندازی مراکز توانبخشی کودکان معلول در مناطق محروم نیز در سال قبل در سح استان کرمان انجام شده است.
وی بیان کرد: در سال گذشته هفدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک با دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در استان کرمان برگزار کردیم و در این کنفرانس مسائل مختلف حوزه حقوق کودک بررسی شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: در این کنفرانس نظرات تخصصی درباره اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی ارائه و جلسات متعددی درباره تداخل فعالیت مهدهای کودک و خانه های بازی برگزار شد.
وی افزود: همچنین پیشنهادات کاربردی برای اصلاح لایحه حقوق کودک نیز در سال گشته در استان کرمان ارائه شد.
ایسنا/ کرمان

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل:

98 درصد کودکان تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 98 درصد کودکان 3 تا 6 سال تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی قرار گرفتند.
بهزاد ستاری 15 تیر در مراسم آغازین طرح پیشگیری از طرح تنبلی چشم در مرکز نگهداری حضرت ابوالفضل(ع) در اردبیل اظهار کرد: از امروز تا 30 مهرماه طرح پیشگیری از تنبلی چشم و اختلالات بینایی همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز برای معاینه کودکان سه تا 6 سال اجرا می‌شود.
وی از خانواده‌ها خواست؛ با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و دریافت برنامه برای مراجعه نسبت به معاینات فرزندان خود اقدام کرده تا جلوی تنبلی چشم و اختلالات بینایی در همان سنین کودکی گرفته شود.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا طرح پیشگیری از تنبلی چشم زودتر از موعد مقرر شروع شده ولی همچنان تا پایان طرح اجرای طرح را برای معاینات کودکان سه تا 6 سال با هزینه 3 هزار تومان پرداختی از سوی خانواده‌ها شاهد خواهیم بود.
ستاری این طرح را بسیار ارزشمند و مهم در پیشگیری از اختلالات بینایی خواند و گفت: اگر خانواده‌ها در این زمینه غفلت یا قصور کنند و اختلالات به موقع تشخیص داده نشود، کودکان ممکن است در سنین بالاتر دچار کم‌بینایی و یا نابینایی از یک چشم و یا هر دو چشم شوند.
وی ادامه داد: در همه مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تهیه ماسک سعی می‌شود کودکان مورد معاینه قرار گیرند تا آنها از نظر بینایی مورد ارزیابی قرار گیرند.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 76 هزار نفر کودک 3 تا 6 سال با مراجعه به مراکز در استان اردبیل تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که 98 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.
ستاری تصریح کرد: از این تعداد 504 نفر کودک دارای تنبلی چشم به مراکز جراحی و تهیه عینک و معاینات تخصصی معرفی شدند تا اقدامات بعدی برای مداوای تنبلی چشم آنها انجام شود.
وی بیان کرد: در شهرستان اردبیل سه پایگاه ثابت برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که مرکز نگهداری حضرت ابوالفضل از جمله آنهاست ولی از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم در اردبیل و سایر شهرها با مراجعه به ادارات بهزیستی نسبت به دریافت برنامه اجرای طرح در پایگاه‌های ثابت و سیار اقدام کرده و به موقع با حضور در این مراکز کودکان خود را مورد معاینه قرار دهند.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته این سنجش با استفاده از دستگاه پیشرفته ایچارد انجام می‌شود تا به سرعت کودکان مراجعه کننده بتوانند خدمات دریافت کنند.
ایسنا/ اردبیل

کاهش دانش‌آموز در مدارس استثنائی استان اردبیل

ستاری خاطرنشان کرد: با اجرای موفق طرح‌های پیشگیرانه در حوزه اختلالات بینایی و شنوایی تعداد دانش‌آموزان ارجاع شده به مدارس استثنائی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.
وی افزود: بهزیستی در یک ارزیابی 10 ساله به این نتیجه رسیده است که تعداد دانش‌آموزان مراجعه کننده به مدارس استثنائی به نصف کاهش یافته به طوریکه در استان اردبیل تعداد دانش‌آموز نابینای مطلق برای تحصیل در مدارس استثنائی از 110 نفر به کمتر از 50 نفر کاهش یافته است.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: این طرح همه ساله اجرا می‌شود و خانواده‌هایی که کودکان سه تا 6 سال دارند باید هر سال در طرح پیشگیری از تنبلی چشم فرزندان خود را مورد تست قرار دهند تا اختلالات به موقع تشخیص تا نسبت به ارجاع به پزشکان متخصص برنامه‌ریزی شود.
ستاری گفت: با توجه به اینکه امسال عمده مهدهای کودک تعطیل بوده و ارائه خدمات در مراکز بهداشتی محدود می‌باشد، ما انتظار داریم در ساعت اداری خانواده‌ها با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها نسبت به مشارکت در اجرای طرح غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

همراه‌سرای مرکز طبی کودک در تهران افتتاح شد

همراه‌سرای مرکز طبی کودک که محلی است برای اسکان خانواده‌ها و کودکانی که برای عمل پیوند مغز استخوان به تهران سفر می‌کنند، با حضور شهردار تهران افتتاح شد.
به گزارش ایرنا «پیروز حناچی» روز پنشجبنه در حاشیه افتتاح همراه‌سرای مرکز طبی کودک (خانه عماد) در خیابان ارومیه از منطقه ۱۱ تهران به خبرنگاران اظهار داشت: کاری که معمولا مردم و خیران انجام می‌دهند، با اقدامات دولت و سایر نهادها قابل مقایسه نیست؛ اگر ما در  امور خیر این پشتوانه مردمی را داشته باشیم مطمئناً به گونه دیگری می‌توانیم به مردم خدمت‌رسانی کنیم.
وی افزود: امروز از یکی از نهادهایی که به نیت خیر و به یاد عماد پایه‌گذاری شده است، بازدید کردیم که نشان می‌دهد مردم فهیم و خیری داریم که اگر مطمئن باشند کسانی بدون سوءاستفاده و با یک نیت خیر کار می‌کند، در این امر شریک می‌شود و ما نیز از این حرکت‌ها استقبال می‌کنیم.
حناچی ادامه داد: بیمارستان امام خمینی (ره) مانند بسیاری از بیمارستان‌های مادر، مرکز مراجعه کسانی است که به طور طبیعی و عادی در زندگی تحت فشارند و تلاش ما این است در چند محور به بیمارستان‌های مادر کمک کنیم.
وی تصریح کرد: یکی از این موارد بحث همراه سراها برای کسانی است که مجبور می‌شوند طی مدت‌های طولانی در بیمارستان‌ها حضور داشته باشند و نیاز به همراه دارند.
شهردار تهران با بیان اینکه خداوند به  تلاش های خیر برکت می‌دهد، عنوان کرد: چون این تلاش‌ها با نیت خیر است، هر قدمی که برداشته می‌شود قدم‌های دیگری را پشت سر خود خواهد داشت؛ در واقع در رفتار خیرخواهانه برکت نهفته است و اگر مردم ببینند که بدون چشمداشت مادی، افرادی این کار را انجام می‌دهند مطمئناً این کار را تعقیب می‌کنند.
وی با بیان اینکه در این زمینه از تجربه دیگر کشورها نیز می‌توان استفاده کرد، افزود: سازماندهی درست و سلامت در این امور بهترین تبلیغ برای گسترش این کارهاست و نمونه‌های این موارد نیز کم نیست؛ از زنده یاد فیروزآبادی که بیمارستان ری را بنیان گذاشت تا کهریزک‌ها و موارد مشابه خیریه‌هایی که به آلام مردم می‌پردازند، نشان می‌دهد که  کارهای خیر  توسط مردم حمایت می‌شود.
حناچی همچنین درباره حمایت و همکاری شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: نه‌تنها در مورد دانشگاه علوم پزشکی تهران بلکه در رابطه با همه دانشگاههای علوم پزشکی که بیمارستان‌های مادر دولتی را زیر پوشش دارند به شهرداران سفارش کرده‌ایم که حمایت‌ها را قطع نکنند و به هر شکل ممکن به کمک کادر درمان بیایند و تلاش کنند که بخشی از این بار را بردارند.
همچنین شهردار منطقه ۶ درباره همراه سرای مرکز طبی کودک (خانه عماد) اظهار داشت: این همراه‌سرا در خیابان ایتالیا در منطقه ۶ ملکی واقع شده و از آنجا که ملکی ارزشمند و قدیمی است، خیران مربوطه نظر دادند که باید مورد بازسازی و تجهیز قرار گیرد چرا که افراد زیادی برای اسکان به این مکان مراجعه می کنند و به همین دلیل احتمال ریزش ساختمان وجود دارد.
تورج فرهادی افزود: به همین دلیل، تبدیل این ملک به همراه سرا نیاز به تخریب و نوسازی داشت؛ بنابراین با بررسی‌های کارشناسان به این نتیجه رسیدیم به دلیل ارزشمند بودن، ملک تخریب نشود و به یک گروهی که کارهای فرهنگی، پژوهشی انجام می‌دهند، سپرده شود و در ازای آن ساختمان فعلی در خیابان ارومیه منطقه ۱۱ برای همراه‌سرا تبدیل شد.
وی ادامه داد: در واقع یک جابه‌جایی با سازمان املاک و مستغلات در این زمینه انجام شد و این ساختمان که قبل از این سرای محله بود و به بیمارستان امام خمینی نیز نزدیک است، به عنوان همراه‌سرا در نظر گرفته شد.
تهران- ایرنا

ارتباط شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی درخشان است

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم با بیان اینکه این مجموعه همواره ارتباط خوبی با دیگر نهادها داشته اما یکی از درخشان‌ترین آنها، ارتباط با شهرداری تهران در این دوره است، گفت: شهرداری در حال ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود به بهترین نحو است و در مناطق مختلفی همکاری دانشگاه علوم پزشکی با شهرداری در حال انجام است.
او افزود: در منطقه ۱۸ و در ساخت بیمارستان مرکز طبی ۲، همکاری همه جانبه شهرداری را می‌بینیم که با همراهی شهردار تهران به زودی افتتاح می‌شود؛ همچنین در منطقه ۲۲ بیمارستان شریعتی ۲ را داریم و علاوه بر آن در منطقه ۶ به دلیل وجود بیمارستان های متعدد، ارتباط با شهرداری جزو بهترین دوره‌های ارتباطی و کاری است.
عباسعلی کریمی همچنین از شهردار تهران تقاضا کرد که همراه‌سرایی مشابه در منطقه ۱۸ و روبروی بیمارستانی که در حال ساخت است، پیش‌بینی ‌شود که با موافقت شهردار تهران روبرو شد.
وی در پایان با بیان اینکه بیمارستان منطقه ۲۲ حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نتیجه زحمات نهادها به بار نشسته است، از شهردار تهران تقاضا کرد که بازدیدی از آن بیمارستان داشته باشد.
در مراسم افتتاح همراه‌سرای مرکز طبی کودک پیروز حناچی، شهردار تهران، محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عباسعلی کریمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶، خسرو صادق نیت، رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و افسانه قوام شهیدی، مدیر خانه عماد حضور داشتند.

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=1630

مطالب مرتبط

مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

خشونت علیه کودکان و زنان

اگر کودک یا زنی مورد خشونت قرار گیرد قانون چه حمایتی از او می‌کند؟ این روزها که ویروس کرونا اذهان جهانی را به خود معطوف

ادامه مطلب »
کودکی، تکرارناپذیر است
مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

کودکی، تکرارناپذیر است

 دلایل توقف جمع‌آوری کودکان کار: وجود بیش از هفت هزار کودک کار در تهران معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان این که سال گذشته

ادامه مطلب »