جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پدیده کودک کار؛ چرا و چگونه؟!

پدیده کودک کار؛ چرا و چگونه؟!

فعالیت 7 تشکل مدنی در جنوب تهران برای حمایت از نوجوانان  و سایر افراد در معرض آسیب

تقی رستم‌وندی (معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور) درباره بهبود وضعیت اجتماعی مناطق شوش، مولوی، هرندی گفت: نیروهای بسیج، سازمان بهزیستی و ۷ تشکل مردمی در این مناطق فعال هستند تا در خصوص به‌سازی اجتماعی مناطق شوش، مولوی و هرندی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: برای اولین‌بار است که هماهنگی بسیار خوبی بین همه دستگاه‌ها برای به‌سازی و بهبود وضعیت اجتماعی این منطقه وجود دارد. تشکل‌های مردمی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در محله اقدامات مناسبی را انجام می‌دهند. هم‌چنین در مساجد نیز برنامه‌های فرهنگی توسط بسیج در حال انجام است.

هم‌چنین درباره اقدامات سازمان اجتماعی کشور برای جلوگیری از ورود جوانان به اعتیاد گفت: در حوزه جوانان اقدامات مثبت بسیار خوبی طی سال‌های اخیر صورت گرفته است. سال گذشته برای اولین بار بیش از ۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان تحت آموزش‌های پیشگیری از مصرف موادمخدر قرار گرفتند.

رستم‌وندی با بیان اینکه طرح به‌صورت آموزشی و مهارت‌آموزی به سه گروه ارائه شد، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان، مربیان و اولیاء، تحت آموزش‌های این پروژه قرار گرفتند. اثرسنجی نیز از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص این پروژه انجام شده است که نتیجه آن از سوی ستاد اعلام خواهد شد.

(ماخذ: ایلنا)

دکتر محمود عباسي در نامه‌اي به رناته وينتر، درخواست كرد تا به‌عنوان رئيس كميته حقوق كودك، اثر تحريم‌هاي يك جانبه دولت ايالات متحده آمريكا داير بر نقض حقوق كودكان ايراني در دسترسي فوري به كمك‌هاي بشردوستانه بين‌المللي در سيل را مورد توجه جدي قرار دهد.

وي افزود: با وجود نياز جدي و فوري آسيب‌ديدگان سيل در ايران به كمك‌هاي بشردوستانه، اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه و غيرقانوني دولت ايالات متحده آمريكا كه صريحاً مغاير قطع نامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد است، باعث شد تا ارسال اينگونه كمك‌ها به جمهوري اسلامي ايران مختل شده و با مانع جدي روبرو شود


ايران به‌عنوان يكي از كشورهاي فعال در زمينه حقوق بشردوستانه

عباسي خاطرنشان كرد: ايران به‌عنوان يكي از كشورهاي فعال در زمينه حقوق بشردوستانه در وضعيت‌هاي آسيب‌زاي ناشي از بلاياي طبيعي همواره در چنين موقعيت‌هايي از طريق جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران پيشگام در كمك‌رساني دولتي و مردمي به ديگر كشورها به‌ويژه كشورهاي همسايه بوده است.

وي در اين نامه اظهار داشت: طي ماه‌هاي گذشته، بروز حادثه طبيعي سيل در بخش وسيعي از ايران به‌ويژه در استان‌هاي گلستان، خوزستان و لرستان، آثار ويرانگري را در پي داشته كه طيف گسترده‌اي از شهروندان ايراني به‌ويژه زنان و كودكان را تحت تأثير منفي قرار داده است. طبيعي است كه در چنين وضعيتي با وجود تلاش‌هاي همه جانبه دولت، نياز به دريافت كمك‌هاي بشر دوستانه بين‌المللي نيز امري حياتي است.

معاون حقوق بشر وزير دادگستري با اشاره به بند دوم ماده يك ميثاق حقوق مدني و سياسي گفت: هيچ ملتي را نمي‌توان از وسايل بقاء خود محروم ساخت همچنين اصول راهنماي مربوط به حق كمك بشردوستانه مصوب 1993، هر انساني را ذي‌حق در بهره‌مندي از كمك‌هاي بشردوستانه دانسته است تا احترام به حق حيات و سلامت در موارد اضطراري تضمين شود.

دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك تصريح كرد: كودكان سرزمين من علاوه بر رنج ناشي از سيل، زخم خورده جنايات دولتي طغيان‌گر در عرصه بين‌المللي هستند كه با تحريم‌هاي يك‌جانبه و نامشروع، موازين بين‌المللي حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بين‌المللي را نقض كرده و مانع از دسترسي كودكان قرباني سيل به غذا و دارو شده است.

دبير مرجع ملي كنوانسيون حقوق كودك، ابراز اميدواري كرد، در آستانه سي‌امين سالگرد كنوانسيون حقوق كودك، در راستاي تضمين حقوق درج شده در اين معاهده، همكاري‌هاي بين‌المللي از گزند يك‌جانبه گرايي‌ها دولتي كه به كنوانسيون حقوق كودك نپيوسته، مصون بماند.

(ماخذ: ایرنا)

ورود احتمالی «تست بسندگی زبان فارسی» به سنجش سلامت نوآموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اضافه کردن بررسی میزان آمادگی زبان فارسی در طرح سنجش سلامت در دستور کار قرار خواهد گرفت و روی آن کار می کنیم.

رضوان حکیم‌زاده در نشست خبری اجرای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد با اشاره به خدمات مترقی و ارزشمند سنجش سلامت در کشور اظهار کرد: امیدواریم سنجش را به‌جای بدو ورود به دبستان، دوسال قبل دبستان انجام دهیم.

وی افزود: اکنون سنجش به‌صورت اختیاری برای ۵ ساله‌ها و به‌طور محدود برای ۴ ساله‌ها نیز انجام می‌شود، اما اگر بتوانیم سنجش را دو سال عقب ببریم امکان مداخلات بهتری فراهم می‌شود، البته لازمه آن این است که دوره پیش دبستانی را هم دو سال قبل از کلاس اول داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت غربال‌گری در دوره پیش دبستانی گفت: این غربال‌گری در راستای عدالت آموزشی انجام می‌شود. مواردی چون کم‌بینایی و کم‌شنوایی عمدتا در مناطق محروم کمتر مورد توجه و شناسایی خانواده‌ها قرار می‌گیرد و طرح سنجش در راستای توسعه عدالت آموزشی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت یادگیری زبان فارسی گفت: در کارگروهی پیشنهاد شد بسندگی زبانی را به مجموعه سنجش اضافه کنیم. باید کودکان ما در شرایطی باشند که امکان دریافت و درک مطلب به زبان فارسی را داشته باشند و جزو گروهی قرار نگیرند که زودهنگام مدرسه را ترک می‌کنند.

حکیم‌زاده ادامه داد: در زمینه افت تحصیلی با دو گروه مواجهیم؛ یک گروه، کودکان دیرآموزند و دسته دیگر آن‌ها هستند که در مناطق دوزبانه پیش دبستانی را نگذرانده‌اند و اگر آزمون بسندگی زبان فارسی را به این مجموعه اضافه کنیم کمک بزرگی برای ایجاد آمادگی هدفمند زبانی در دوره ابتدایی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۳ هزار دانش‌آموز دیرآموز در مدارس عادی تحصیل می‌کنند اظهار کرد: فرزندان ما باید بیاموزند در محیط اجتماعی در کنار کسانی زندگی می‌کنند که ممکن است محرومیت‌هایی داشته باشند. نگرانی‌هایی برای مدیریت بهتر یادگیری دیرآموزان داریم. هر دانش‌آموز دیرآموز به‌لحاظ سختیِ کار، معادل سه دانش‌آموز عادی برای معلم است.

وی تاکید کرد: لازم است تجدیدنظرهایی در برنامه‌های آموزشی دیرآموزان داشته باشیم و انعطاف‌هایی ایجاد کنیم تا شاهد موفقیت بیشتر آن‌ها باشیم.

به گفته وی در سال گذشته یک‌میلیون و ۴۷۶ هزار و ۲۶۲ کلاس اولی داشتیم که پیش بینی می‌کنیم در سال جدید یک میلیون و ۵۰۱ هزار دانش آموز کلاس اولی داشته باشیم و آمار ۱.۷ درصد رشد داشته باشد. در دوره ابتدایی با احتساب اتباع، هشت میلیون و ۷۰ هزار دانش‌آموز در سال گذشته داشتیم که به هشت میلیون و ۲۲۹ هزار دانش‌آموز با دو درصد افزایش در سال جدید می‌رسد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 31 هزار و ۹۱۰ دانش‌آموز اتباع در سال ۹۶ داشتیم که در سال ۹۷ به 34 هزار و ۴۴۵ نفر رسید گفت: نرخ تکرار پایه در سال ۹۶، ۱.۴ بود که به 1.38 کاهش یافت.

وی درباره سنجش آمادگی بسندگی زبان فارسی گفت: این موضوع فعلا یک پیشنهاد بوده و قرار شده روی آن کار کنیم و استانداردها را احصاء کنیم. با توجه به تاثیر این آمادگی برای ورود به مدرسه و ایجاد ارتباط به زبان معیار، امیدواریم در غربال‌گری‌ها این مورد هم ارزیابی شود تا آن‌ها که نیاز دارند خدمت هدفمند دریافت کنند.

(ماخذ: ایسنا)

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=1652

مطالب مرتبط

مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

خشونت علیه کودکان و زنان

اگر کودک یا زنی مورد خشونت قرار گیرد قانون چه حمایتی از او می‌کند؟ این روزها که ویروس کرونا اذهان جهانی را به خود معطوف

ادامه مطلب »
مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و

ادامه مطلب »