جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فراخوان سومین جایزه سالانه الفبای فردا

موسسه خیریه دارالاکرام و کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران

(ویژه روز جهانی کودک)

موسسه خیریه دارالاکرام، طی دو دهه گذشته، برای رعایت حق آموزش کودکان مستعد فاقد سرپرست موثر در سراسر ایران فعالیت‌های حمایتی، آموزشی و فرهنگی متنوعی انجام داده است. این مؤسسه با هدف ترویج ارزش‌های انسانی و اسلامی مربوط به رعایت حقوق کودکان و تقدیر از تلاشگرانی که در این زمینه نقش‌آفرینی‌های برجسته ملی داشته‌اند از سال 1398 جایزه ویژه‌ای را تعیین کرده تا در روز جهانی کودک، به برگزیدگان، متناسب با موضوع فراخوان و به عنوان حمایت از آنها اعطا کند.

این جایزه به فعالیت‌های نظری یا عملی نهادها و اقشار مختلف جامعه اعم از هنرمندان، بازاریان، اصناف، معلمان، کارآفرینان، اهالی رسانه و سایر تلاشگران در باب موضوع اعلام‌شده اهدا می‌شود. تاکنون دو دوره از جایزه سالانه الفبای فردا برگزار شده است. سال اول با موضوع «برجسته‌ترین تلاش‌های رسانه‌ای در حوزه حقوق کودک» و سال دوم نیز با موضوع «برجسته‌ترین تلاش های مربوط به تغییر موفق سبک زندگی متناسب با شرایط بحران کرونا، با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایت‌های خاص».

ثبت‌نام در جایزه

  • موضوع فراخوان:

سومین جایزه سالانه الفبای فردا در سال 1400 نیز با موضوع «ابتکارات و تلاش‌های مربوط به رعایت و پیشبرد حقوق کودکان در فضای دیجیتال» به اجرا درخواهد آمد.

  • اهمیت موضوع:

فضای دیجیتال تمام ابعاد زندگی انسان معاصر و نسل‌های آتی را در برگرفته است. این شرایط حقوق کودکان را در همه زمینه‌ها در جهان و ایران تحت تاثیر قرار داده است؛ از این رو لازم است دولت‌ها و سایر نهادها از جمله خانواده‌ها به اقدامات ایجابی و سلبی متنوعی دست بزنند تا فضای دیجیتال در خدمت رشد و شکوفایی کودکان و نه صدمه زدن به آنان قرار گیرد.

نظر به اهمیت موضوع، امروزه در سطح جهانی قاعده‌گذاری‌های دقیقی در این حوزه صورت گرفته است. به عنوان نمونه به تازگی در فوریه 2021، کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد نظریه تفسیری شماره 25 را انجام داده است. در کشورهای مختلف نیز سازوکارها و تدابیر ویژه‌ای برای رعایت حقوق کودک در فضای دیجیتال اندیشیده شده است.

در روند انتخاب شایسته‌ترین‌های سومین جایزه به مهربانی 1400 تلاش خواهیم کرد اطلاع‌رسانی‌های تخصصی در این حوزه انجام پذیرد تا مخاطبان نسبت به اهمیت رعایت حقوق کودک در فضای دیجیتال حساسیت بیشتری پیدا کنند و دیگر شاهد این نباشیم که گاه خود خانواده‌ها زمینه‌های نقض حقوق کودکان خود یا سایر کودکان را در فضای دیجیتال فراهم می‌سازند.

  • انتخاب بهترین‌ها از میانِ:

الف) نهاد عمومی اعم از حاکمیتی یا غیر دولتی که با ابتکارات و خلاقیت‌ها و عملکردهای متنوع خود بیشترین کمک را به رعایت و پیشبرد حقوق کودکان مقیم ایران در فضای دیجیتال معمول داشته است.

ب) شهروندانی که در قالب فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه‌ای و ابتکارات و فعالیت‌های ماهوی مختلف در زمینه موضوع یاد شده اثرگذاری برجسته‌ای داشته‌اند.

ج) فعالان رسانه‌ای که در ترویج ارزش‌ها و اصول و فنون مربوط به موضوع اعلامی و شناسایی و معرفی راهکارها و نقد عملکردهای نامناسب و معرفی دستاوردهای مثبت جامعه جهانی به مخاطبان داخلی، ایده‌پردازی و تلاش اثربخش برجسته‌ای را معمول داشته‌اند.

  • نحوه‌ی معرفی شایستگان دریافت جایزه و داوریِ نهایی:
  • هر یک از فعالان مربوط به گروه‌های سه‌گانه یادشده می‌توانند خود را نامزد کنند و گزارشی از فعالیت‌های خود و مستندات ذی‌ربط را به دبیرخانه جایزه منعکس کنند.
  • هر یک از شهروندانی که از تلاش‌های افراد یا نهادهای مربوط به گروه‌های سه‌گانه فوق اطلاع داشته باشند، می‌توانند شایستگان را به طور مستند به دبیرخانه جایزه حمایت از کودکان معرفی کنند.
  • هیئت ارزیابی و داوری جایزه حمایت از کودکان مرکب از کارشناسان رشته‌های مختلف جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و تعلیم و تربیت، حقوق، علوم رسانه و ارتباطات، مطالعات فرهنگی و دینی، علوم فنی و صنعتی و انفورماتیک انتخاب نهایی را در آبان‌ ماه انجام خواهند داد. جایزه در مراسم ویژه روز جهانی کودکان (20 نوامبر/ 29 آبان ‌ماه1400) که از سوی موسسه دارالاکرام برگزار می‌شود، تقدیم برگزیدگان خواهد شد.
  • دبیرخانه جایزه حمایت از کودکان، خود نیز با تحقیق در سطح ملی، مصادیق شایسته‌ای را که شناسایی کند در اختیار هیئت ارزیابی و داوری قرار خواهد داد.

آدرس ارسال مستندات:

ایمیل:           info@darolekram.com

شبکه‌های اجتماعی: https://www.instagram.com/alefbayefarda

مهلت معرفی نامزدها:  پایان مهر ماه ۱۴۰۰

شماره تماس:

۰۲۱۵٨۶١۴ داخلی ۱۱۰

دبیرخانه جایزه سالانه الفبای فردا؛ ویژه روز جهانی کودک

موسسه خیریه و عام‌المنفعه دارالاکرام

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=3637

مطالب مرتبط

جایزه سالانه
محمد ابراهیم خانی

مراسم تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان کودک و نوجوان در چهارمین جایزه سالانه

موسسه خیریه دارالاکرام و کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار می‌کنند: (ویژه روز جهانی کودک) موضوع: تجلیل از  شایسته‌ترین‌ها بر اساس «تلاش‌های مربوط به ارتقای

ادامه مطلب »