جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حقوق کودک و فقر کودک در اولین نشست از سلسله جلسات ژورنال کلاب دارالاکرام بررسی شد

اتاقِ فکرِ موسسه‌ی دارالاکرام در راستای تحققِ شعار دانایی برای رهایی از فقر و نابرابری، اولین جلسه‌ی ژورنال کلاب را روز یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ در محل این موسسه برگزار کرد.
این برنامه‌ی آموزشی جهت فهم و درک اصولی کلی درباره‌ی دو مقوله‌ی حقوق کودک و فقر کودک برگزار شد و در آن به بررسی مقاله‌ای با همین عنوان پرداخته شد؛ مقاله‌ای که با عنوان حقوق کودک و فقر کودک؛ یک تناسب نامتناسب؟ به قلم وتر وندنهول در سال ۲۰۱۴ نوشته شده است.
ارائه مقاله در این جلسه از ژورنال کلاب را که با حضور عوامل اتاق فکر این نهاد خیریه و نیز پرسنل آن برگزار شد، سارا حسنی، مترجم و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، به عهده داشت.
نویسنده مقاله با اشاره به تعریف فقر کودکان در اقتصادهای پیشرفته و جوامع ثروتمند و نیز با استناد به گزارش‌های یونیسف، سازمان توسعه‌ و همکاری اقتصادی و مرکز ملی فقر کودکان دانشگاه کلمبیا، درباره‌ی مقابله با فقر کودکان راهکارهایی ارائه کرد و فقر کودکان را در تضاد با حقوق انسانی و کرامت آنان و نیز حق توسعه دانست و افزود: در فقر کودکان همواره شکلی از خشونت به نمایش گذاشته می‌شود.
در ادامه مقاله، نویسنده با اشاره به رویکرد دولت‌ها در مقابله با فقر و حمایت از حقوق کودکان، به رسمیت شناخته شدن نقش حقوق مدنی و سیاسی را در جلوگیری از فقر کودکان مهم دانست و توضیحاتی درباره‌ی نقش دولت‌ها و پیمان‌نامه‌ی حقوق کودک در زمینه‌ی حقوق کودکان و فقر ایشان ارائه داد و چالش‌های موجود در رویکردهای مختلف در مواجهه با حقوق کودک و فقر را تبیین کرد.
حسنی در پایان برنامه، نظرات نویسنده‌ی این مقاله را درباره‌ی انواع فقر بیان کرد و گفت: گرچه همنشینی دو عبارت حقوق کودک و فقر کودک یک تناسب نامتناسب به نظر می‌رسد اما در عین حال شاید امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری برای دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری هم باشد. در واقع، وزن مفهوم فقر کودک در کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی همچنان ناچیز است و این امر قدرت چانه‌زنی کنشگران مبتنی بر حقوق کودک را برای فشار به دولت‌ها برای کاهش فقر کودکان، کم خواهد کرد.
در نهایت در این برنامه‌ی آموزشی شرکت‌کنندگان با مشارکت در نقد و بررسی مقاله، ضمن تاکید بر اهمیت قانون‌گذاری در حمایت از حقوق کودکان، بر اهمیت و ارجحیت نهادهای اخلاقی بر نهادهای حقوقی تاکید کردند. همچنین تاکید شد که شایسته است که نهادهایی چون دارالاکرام که به دنبال احقاق حقوق کودکان هستند، به خلق گفتمان جمعی مبنی بر مقابله با فقر کودکان همت کنند و با خلق یک کلان‌روایت جمعی در این‌ خصوص، زمینه را برای تحولات ساختاری درباره کودکان فراهم نمایند. از سوی دیگر، با بیان این پرسش که چه فرآیندی باعث می‌شود که آموزش کودکان منجر به رفع فقر شود، بر اهمیت رفع انواع فقر پرداخته شد و بر الزام ورود هر چه بیشترِ این سمن نیکوکاری به زندگی کودکان و ارائه‌ی مشاوره‌های بیشتر در کنار انواع حمایت‌های پنجگانه تاکید شد.

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=3883

مطالب مرتبط