جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فراخوان نشست بیست و سوم خیر و خرد

دارالاکرام برگزار می‌کند:

موضوع: بحران کیفیت در نظام آموزش و پرورش و راه‌حل‌های آن

شرح و بررسی ایده«مدرسه ملی»

سخنران:دکتر محمود مهرمحمدی
زمان:یکشنبه 29 بهمن 1402
ساعت:16 – 18
آدرس:خیابان وزرا، کوچه بیستم، پلاک ۶، طبقه دوم

نظام آموزش و پرورش ایران به طور جدی با معضل یا شاید بهتر بگوییم بحران کیفیت رو به رو است. وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی خوب نیست و روند معدل امتحانات نهایی و آزمون‌های بین‌المللی‌‌ای چون پرلز گواه آن است. از سوی دیگر نیز فرآیندهای آموزش و گزینش معلمان چندان قابل دفاع  و بهینه نیست و بازنگری در نظام تربیت معلم به نظر لازم میرسد.

اشتباه نیست اگر بگوییم دو بحران دیگر نظام آموزش و پرورش یعنی بحران عدالت و مشروعیت ریشه در بحران کیفیت  دارد یا به آن گره خورده است. عدالت در معنایی فراهم آوردن آموزش باکیفیت برای همۀ دانش اموزان است و اگر بحران کیفیت مدارس حل شود عدالت آموزشی تا حد خوبی محقق می‌شود. علاوه بر این اگر مدارس باکیفیتی داشته باشیم مدرسه، خانواده و دانش‌آموز یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند و فرایند گفت‌وگو تسهیل می‌شود. در واقع بحران مشروعیت به نوعی ریشه در عدم تعامل این سه رکن اصلی سیستم آموزش و پرورش دارد.

گام‌های عملی برای بهبود کیفیت و خروج از بحران چه باید باشد؟ آیا باید سراغ یک تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش برویم یا همین سیستم با تغییراتی جزئی می تواند وضعیت ناخوشایند فعلی را تغییر دهد. پیشنهاد «ملی سازی مدارس» راه حل اول را برمی‌گزیند. در این ایده مدارس ملی چیزی بین مدارس دولتی و خصوصی هستند. در واقع مشکل مدارس دولتی این است که وزارت آموزش و پرورش در آنها در حال مدرسه‌داری است. اگر دولت خود را به تأمین منابع مالی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان و نظارت محدود کند و فرایند اجرا را به ابتکار مدارس بسپارد راهی برای حل مسئلۀ کیفیت و به تبع آن مسئلۀ عدالت گشوده می‌شود.

ما در نشست بیست و سوم خیروخرد میزبان دکتر محمود مهرمحمدی (مدافع و پیشنهاد دهندۀ ایدۀ ملی‌سازی مدارس) هستیم، کلیات «طرح ملی‌‌سازی مدارس» را می‌شنویم و به سؤالات زیر می‌پردازیم:

  1. «مدرسۀ ملی» از چه جهت با انواع مدارس فعلی (به طور مشخص مدارس دولتی، هیئت امنایی، غیر انتفاعی و سمپاد) فرق دارد؟
  2. نسبت میان «طرح ملی‌سازی مدارس» و طرح کوپنی‌سازی آموزش چیست؟
  3. «طرح ملی سازی مدارس» در مورد جداسازی دانش‌آموزان در مدارس چه نظری دارد؟
  4. «طرح ملی‌سازی مدارس» از چه جنبه‌های می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش کمک کند؟
  5. گام‌های عملی اولیه‌ برای اجرای «طرح ملی‌سازی مدارس» کدام‌اند؟

پخش آنلاین

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=4025

مطالب مرتبط