جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کارگاه هویت و بازدید از کاروانسرای حاج کمال در رباط کریم

در بخش اول  کارگاه با عنوان «کارگاه هویت» دانش­آموزان و دانشجویان با موقعیت جغرافیایی و پیشینۀ تاریخی زادگاه خود آشنا شدند. گلچینی از مطالب ارائه شده به شرح زیر است:

رباط کریم شهری تاریخی در استان تهران است که در 35 کیلومتری جنوب غربی آن واقع شده است.  وجود چندین تپه و محوطۀ باستانی در شهرستان رباط­کریم نشانۀ آن است که قدمت این شهر به هزاران سال پیش می‌رسد.

معلوم نیست از چه زمانی این شهر را رباط کریم نامیده­اند، امّا کهن­ترین کاروانسرای (رباط) فلات ایران از زمان پیش از سلجوقیان در آنجا واقع است. در بافت قدیم شهر نیز کاروانسرایی از دورۀ قاجار، معروف به آغا کمالی (فتحعلی شاهی) وجود دارد که به آن رباط می­گفته­اند و شاید از این رو در منابع دورۀ قاجار به بعد، نام رباط­کریم برای این شهر ذکر شده است.    

رباط­کریم از دوران باستان به عنوان یک منطقۀ استراتژیک و تجاری شناخته می‌شده است. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود (قرار گرفتن در مسیر جادۀ ابریشم) همواره محل عبور کاروان‌ها و تجار بوده است. در دوره قاجاریه، با انتخاب تهران به عنوان پایتخت، اهمیت رباط کریم به دلیل نزدیکی به تهران و واقع شدن بر سر راه تجاری-زیارتیِ تهران -بغداد و راه پستی تهران-قم، افزایش یافت.

کاروانیان و مسافرانی که از شهرهای همدان، ساوه و قم به پایتخت می­رفتند پس از طی منازل ناامن، بیابانی و بدون آب و آبادانی به روستای سرسبز و پر آب و درخت رباط­کریم- آخرین منزلگاه قبل از تهران-  می­رسیدند. همچنین راهی فرعی رباط­کریم را به ری متصل می­کرد و سیم خط تلگراف بغداد نیز از این روستا می­گذشت. 

بنابراین رباط کریم به سبب قرار داشتن در مسیرهای منتهی به پایتخت، تردد کاروانهای تجاری و زیارتی، داشتن کاروانسر­ها و دکان‌ها، تلگراف­خانه و باغ­های فراوان و وفور آب و آذوقۀ کافی برای مسافران به قصب‌ای آباد و بسیار معتبر تبدیل گردید. بی­گمان اطلاق صفت کریم به نام رباط هم به همین دلیل بوده است.

یکی از رویدادهای مهم تاریخی این منطقه، نبرد رباط کریم در جریان جنگ جهانی اول است. در این نبرد، نیروهای مقاومت مردمی به فرماندهی حیدر لطیفیان در برابر نیروهای روس ایستادگی کردند. این نبرد در ۵ دی ۱۲۹۴ خورشیدی (۲۷ دسامبر ۱۹۱۵ میلادی) رخ داد و اگرچه نتیجه اولیه آن پیروزی روس‌ها بود، اما از انحلال کشور ایران جلوگیری شد.

رباط کریم دارای آثار تاریخی و فرهنگی متعددی است که از هزاره سوم پیش از میلاد تا اوایل دوره معاصر را شامل می‌شود. از جمله این آثار می‌توان به تپه‌ها و محوطه­های باستانی از جمله تپۀ ده­حسن در مشرق روستای ده­حسن با قلعه­های چینه­ای و خشتی، تپۀ یقه، تپۀ قلعۀ حصارک بالا، تپۀ گلستان و تپۀ وجه­آباد اشاره کرد. از این میان کاروانسرای رباط­کریم که در کنار جادۀ بغداد-همدان -ری قرار دارد حائز اهمیت است. این کاروان‌سرا نزدیک دشت حاصلخیز شهریار و ایالت بزرگ ری برای استراحت کاروانیان و دفاع در برابر راهزنان ساخته شده بود، این کاروانسرا دارای چهار ایوان ساده و تعدادی اتاق در چهار طرف است و در حیاط مرکزی آن آثاری از ساختمانی شبیه کوشک­های ایرانی قرار دارد که مشابه آن در هیچ کاروانسرای دیگری در ایران دیده نشده است.

در بخش دوم کارگاه با دانش آموزان به بازدید کاروانسرای حاج کمال (فتحعلی شاهی) رفتیم. سر در ورودی این بنا هشتی است و بعد از آن حیاط مربعی شکل کاروانسرا قرار دارد.

در آنجا ضمن بازدید از قسمت­های مختلف بنا کمی دربارۀ رموز معماری اسلامی گفت­و­گو کردیم و دانستیم که هنر هنرمند اسلامی جلوه­ای از حقایق الهی است و هنر معماری عرصۀ مناسبی برای بروز این خلاقیّت به شمار می­رود. برای نمونه هر گنبدی نیاز به چهار پایه دارد. این پایه مربع که موجب استواری بناست حاوی نوعی دلالت رمزی است و نمودگار ثبات و استواری زمین است. میان پایۀ مربَّع شکل و نیم­دایرۀ خود گنبد، یک سلسله اشکال هندسی وجود دارد. همۀ آنها مبتنی بر حالات مختلفی از هشت­وجهی است که به منزلۀ اشکال انتقالی­اند. استفاده  از فرم هشتی در ورودی کارونسرا نمایندۀ ساحت­هایی از وجودند که میان قلمرو جسمانی و قلمرو روحانی جای دارند. در واقع «هشت» رمز عبور از عالم برون به عالم درون است؛ گذر از عالم محسوس به عالم معقول.      

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=4120

مطالب مرتبط

باغ بیدار
محمد ابراهیم خانی

معرفی کتاب جمجمک برگ خزون

نویسنده: نفیسه حکمت   کتاب «جمجمک برگ خزون» نوشتهٔ محمد هادی محمدی، اثری برجسته در حوزهٔ ادبیات کودک و نوجوان است. این کتاب در قالب

ادامه مطلب »