جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کمک به کودکان با نیت خیرخواهی

کمک به کودکان با نیت خیرخواهی

تجربه همکاری قضایی و اجرایی برای حل معضل کودکان کار

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت وزیران ۱۱ دستگاه متولی سامان‌دهی کودکان کار ‌باشند، گفت: نمونه‌های خوبی از تجربه همکاری بین دادستان و بخش اجرایی برای رفع معضل کودکان کار در این استان پشت سرگذاشته شده است. در این روند با کمک دادستانی و نیروی انتظامی، ابتدا اخطاریه به خانواده‌های کودکان کار داده شد و در فاز بعد، جمع‌آوری و تحویل به مرکز سامان‌دهی کودکان خیابانی در دستور کار قرار گرفت.
با این اقدام شاهد بودیم که کودکان جمع‌آوری شده دیگر به خیابان برنگشتند. وی با اشاره به شناسایی ۵۰۰ کودک کار در این استان گفت: درصدد ایجاد یک کارگاه تولیدی برای مادران هستیم تا با تأمین معیشت، فرزند خود را به خیابان نفرستند؛ تاکنون ۳ مرکز توانمندسازی کودک و خانواده نیز در سطح استان ایجاد شده است. 262 کودک کار از بهزیستی کمک هزینه معیشتی دریافت می‌کنند.
(مهر)

کودکان متکدی با کمک‌های مالی مردم، آسیب‌های جدی می‌بینند

مردم از سر خیرخواهی کمک میکنند..

معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان گفت: ممکن است مردم ما از سر خیرخواهی به کودکان متکدی، کمک مستقیمِ مالی کنند، اما این کمکِ آنان این کودکان را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد. وی افزود: از مردم درخواست داریم به متکدیان به‌ویژه کودکان کمک مالی نکنند و سامان‌دهی این بخش را به سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای فعال حمایتی بسپارند چرا که این کودکان با گدایی در خیابان‌ها آسیب‌های اجتماعی بیشتری در آینده می‌بینند. وی با اشاره به فعالیت موثر خَیران گفت: در حال حاضر ۱۳ مرکز برای نگهداری کودکان فاقد سرپرست مؤثر در استان، فعال است که ۱۲ مرکز از این تعداد توسط مراکز خیریه و با همکاری خیران راه‌اندازی شده است. شجاعی با اشاره به اینکه کودکان بی‌سرپرستی که توسط خانواده درجه یک نگهداری می‌شوند سازمان بهزیستی از آنان حمایت می‌کند، یادآور شد: افرادی نیز که از سوی خانواده پس‌زده شده و به جامعه ورود پیدا نکرده و فاقد مکان زندگی هستند توسط سازمان بهزیستی پذیرش می‌شوند.
(مهر)

انتقاد از نحوه سامان‌دهی کودکان کار

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: ساماندهی کودکان کار و خیابان با قوه قهریه امکان‌پذیر نیست زیرا پس از جمع کردن این کودکان مجدداً به خیابان بازمی‌گردند. حسن خلیل‌آبادی با اشاره به اجرای طرح سامان‌دهی کودکان کار و خیابان گفت: وجود کودکان کار از پدیده‌های اجتماعی است که با قوه قهریه و برخورد فیزیکی از بین نمی‌رود. درباره کودکان کار نباید صورت مساله را پاک کرد. وی ادامه داد: سامان‌دهی کودکان کار و خیابان از وظایف سازمان بهزیستی است و جزو وظایف شهرداری تهران نیست که مداخله کند. سازمان بهزیستی باید این کودکان را از طریق برنامه‌ریزی سامان‌دهی کند و شهرداری، این امکانات را در اختیار ندارد. شهرداری تهران درخصوص کودکان کار و خیابان فقط می‌تواند فضایی را برای پناه دادن تهیه کند.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه معضل کودکان کار و خیابان نیازمند برنامه‌ریزی جدی از سوی دولت و مسئولان است، گفت: دولت باید برای پیشگیری از وجود کودک کار برنامه‌ریزی و برای آن چاره‌اندیشی کند چون علت حضور کودکان مشخص است. فقر، مهاجرت و بهره‌کشی از اصلی‌ترین دلایل وجود کودکان کار است، بنابراین باید برای این معضل به‌طور اساسی چاره‌اندیشی کرد. خلیل‌آبادی با اشاره به ضرورت شناسایی باندهای سوءاستفاده از کودکان کار گفت: حتماً باید نهادهای انتظامی در زمینه شناسایی این باندها ورود کنند و برای آن‌ها مجازات تعیین کنند. به طور کلی باید برای برخورد با پدیده‌های اجتماعی مطالعه و بررسی شود و طرحی جامع در این زمینه تهیه شود چون پس از جمع کردن این کودکان از خیابان، مجدداً به خیابان بازمی‌گردند.
(مهر)

۴۶۰۰ کودک زباله گرد فقط در تهران

فریده اولاد قباد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در همایش شورایاری‌ها در تهران به برخی معضلات اجتماعی این شهر اشاره کرد و گفت هر ساله ۲۰۰ هزار نفر به شهر تهران مهاجرت می‌کنند که این امر، معضلات مختلفی را برای این کلان‌شهر به‌وجود آورده است. این نماینده از جمله به وجود ۴۶۰۰ کودک زباله گرد اشاره کرد.
(ایرنا)

استمرار گزارش‌دهی مسئولان در زمینه سامان‌دهی کودکان کار

وزیر کشور در یکصد و بیستمین جلسه شورای اجتماعی کشور که در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوعی که دستور کار این جلسه قرار گرفت، گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در سامان‌دهی کودکان کار بود. وی افزود: البته این موضوع را دو سال قبل بررسی کرده بودیم و تصمیمی که در این زمان گرفته شد، این بود که رویکرد ما، سامان‌دهی، حفاظت و صیانت از این کودکان باشد. همچنین دستگاه‌های مربوطه وظایف خودشان را در این زمینه انجام دهند.

وزیر کشور تصریح کرد: گزارشی که به ما ارائه شده، حاکی از آن است که این کودکان در محل‌های نامناسبی نگهداری می‌شوند و باندها از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. رحمانی‌ فضلی گفت: بخش زیادی از کودکان کار داخل کشور را کودکان کار اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. وی بیان کرد: موضع ما در مقابل کودکان کار، حرفه‌آموزی، آموزش و در صورت نیاز، خدمات درمانی است که تصمیم گرفته شده تا کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، این خدمات را برای این کودکان ارائه دهند.

وزیر کشور اظهار کرد: ورود کودک از افغانستان، موضوع جدی است که قرار است ما این را با دولت افغانستان در میان بگذاریم چرا که بیشتر این کودکان غیرقانونی وارد می‌شوند و باید سامان‌دهی شوند. به گفته رحمانی ‌فضلی، اگر دولت افغانستان برای این موضوع، تصمیمی اتخاذ نکند، ما مجبور می‌شویم به‌عنوان افرادی که غیرمجاز وارد کشور شده‌اند، این کودکان را به کشور خودشان عودت دهیم. وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد تا نیروی انتظامی با باندهایی که بر این کودکان تسلط دارند، برخورد جدی کنند؛ همچنین قوه قضائیه در جایی که نیاز است، ورود کند

وزیر کشور تصریح کرد: شهرداری نیز متعهد شد که درباره محل‌های نگهداری این کودکان، به وظایف خود عمل کند، البته متولی اصلی این هماهنگی‌ها، بهزیستی است.

رحمانی‌ فضلی گفت: هیچ‌یک از مردم و ما به‌عنوان مسئول راضی نیستیم که این کودکان به جای آن‌که در کنار خانواده‌شان باشند یا اینکه مشغول به تحصیل و تفریح باشند، مجبور باشند در کف خیابان‌ها کار کنند و بعضاً از آن‌ها سوءاستفاده شود، بنابراین اقداماتی که ما انجام می‌دهیم برای حفظ و صیانت از این کودکان است.

وزیر کشور اظهار کرد: از آغاز طرح تا به امروز، ۳۰۰ کودک کار شناسایی شدند که از این تعداد ۸۴ درصد اتباع خارجی، ۸۸ درصد پسر، ۷۰ تا ۸۰ درصد کودک کار غیرمجاز و ۴۴ درصد از این کودکان، بازمانده از تحصیل هستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است این تعداد کودک (۳۰۰ کودک کار) فعلاً در دو مرکز «یاسر» و «بعثت» نگهداری شوند.
(مهر)

جمع‌آوری کودکان خیابانی و کنوانسیون‌های حقوق بشر

استاندار تهران گفت: طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی هیچ مغایرتی با کنوانسیون حقوق بشر ندارد و اساساً شرایط این کودکان با اصول همان کنوانسیون مغایر است. انوشیروان محسنی بندپی در این‌باره افزود: شرایطی که کودکان خیابانی با آن مواجه هستند مغایر با اصول اولیه همان کنوانسیون حقوق بشر است. وی تاکید کرد: طرح جمع‌آوری کودکان خیابانی به‌علت تبعاتی که حضور آنان برای حفظ مسائل امنیتی و سلامتی دارد باید اجرا شود.
(ایرنا)

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=985

مطالب مرتبط

مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

خشونت علیه کودکان و زنان

اگر کودک یا زنی مورد خشونت قرار گیرد قانون چه حمایتی از او می‌کند؟ این روزها که ویروس کرونا اذهان جهانی را به خود معطوف

ادامه مطلب »
مجله حقوق کودک
محمد ابراهیم خانی

در تکاپوی رسیدن به تکنولوژی

زنگ آخر کرونا، دغدغه والدین کردستانی‌ این روزها شبیه زنگ آخر مدرسه است که همه دانش آموزان لحظه شماری می‌کردند تا به پایان برسد و

ادامه مطلب »