جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فراخوان چهارمین نشست خیر و خرد

دارالاکرام با همکاری نشر نی برگزار می‌کند:

چهارمین نشست خیر و خرد با موضوع

«اخلاق مدنی و منطق پشتیبان جامعه مدنی در دوران حوادث طبیعی»

سخنران: سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی
زمان:سه شنبه 27 آبان ماه 1399
ساعت:19:00 تا 20:30

فعالیت جامعه مدنی مستلزم پذیرش آزادی

حضور در جامعه مدنی و فعالیت در جامعه مدنی متضمن تبعات و آثاری است که جز با مبنای اخلاق و پذیرش تقدم خیر جمعی بر منافع فردی نمیتوان آن را توجیه کرد، همچنین فعالیت در جامعه مدنی مستلزم پذیرش نوعی  هویت مستقل است. از جمله ویژگی های مهم جامعه مدنی فعالیت مرتبط با زیست داوطلبانه و عرصه حضور همگان مبتنی بر خرد جمعی است. به علاوه بقا و حیات و فعالیت جامعه مدنی مستلزم پذیرش آزادی افراد در انتخاب مبتنی بر حقوق شهروندی و استقلال نسبی این جامعه از دولت و نظام های مستقر است. ورود در چنین حوزه ای باید مبتنی بر منطق اخلاق مدنی و  پذیرش تقدم منافع جمعی بر منافع فردی باشد. اخلاق مدنی بر فعالیت هایی برای هم زیستی انسان ها تاکید دارد، و منطقی است برای هم زیستی انسانها.

چهارمین نشست از سلسله نشست های «خیر و خرد» با موضوع «اخلاق مدنی و منطق پشتیبان جامعه مدنی در دوران حوادث طبیعی» با همکاری نشر نی برگزار می شود. در این جلسه سعید مدنی جامعه‌شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی  روز سه شنبه27 آبان ماه ساعت 19الی 20:30 مهمان موسسه خیریه دارالاکرام خواهند بود. سایر موضوعات نشست این دوره، چالش در صورت بندی فعالیت ها، چالش مشروعیت، چالش سازمان، چالش اولویت ها، چالش رابطه با دولت وچالش منابع است.

اخلاق مدنی با هم­بستگی اجتماعی، پیوند اجتماعی، نظم اجتماعی ارتباط دارد ولی لزوما اینها مترادف اخلاق مدنی نیستند؛ نظم اخلاقی و نظم هنجاری دو منطق کاملا متفاوت دارد. در نظم هنجاری یا نظم اجتماعی یعنی آنچه که در زندگی روزمره ما با آن مواجهیم، این قوانین و مقرراتند که ما را وادار میکنند نظمی را رعایت کنیم یا به به قوانین و مقررات پایبند باشیم. در حالی­که اخلاق مدنی مبتنی بر نوعی اختیار و خود مختاری فردی است. در دنیای امروز که سیستم ها حاکمند و قواعد و مقررات بر کل فعالیتهای جامعه انسانی مسلطند شکل گیری اخلاق مدنی در معرض موانع جدی قرار میگیرد و امکان فعالیت خود مختار و مبتنی بر خواست و اراده­ی افراد بسیار دشوار است. به همین دلیل است که در نقد این نظم تصنعی و قوانین و مقررات که لزوما مبتنی بر خواست و اراده فردی نیست جای عشق و توجه به دیگران خالی میماند .فعالیت در جامعه مدنی اتفاقا سرشار از این ویژگی ها است یعنی مبتنی بر منطق خواستن، دوست داشتن، عشق ورزیدن به دیگران و به همین دلیل است که اهمیت و ارزش دارد.

مانع اصلی ظهور اخلاق مدنی و رشد اخلاق مدنی در جوامع اقتدارگرا خود نظام اقتدارگراست . زیرا در این نظام ها فضایی ایجاد میشود که مانع از فعالیت خودمختار در جامعه مدنی است که مانع از رشد اخلاق مدنی میشود.  در دوره اپیدمی ها و پاندمی­ها اهمیت فعالیت مدنی بشتر میشود و به نوعی بیشتر از هر زمان دیگر افراد به هم نیاز دارند. در چنین مواقعی نشان داده میشود که فعالین حوزه مدنی چقدر به اخلاق مدنی اتکا دارند.

مواجهه با این چالش ها نیاز به انگیزه های جدی دارد. منطق پشتیبان این انگیزه اخلاق مدنی است. همین پشتوانه نیز امید را در خون جامعه مدنی روان میسازد و در دوران سخت ودشوار اپیدمی توان لازم را برای تداوم تلاش های سازمان های مردم نهاد مهیا میکند. وقتی از گابریل گارسیامارکز پرسیدند: اگـر بخواهی کتابی ۱۰۰ صفحه‌ای دربارهٔ امید بنویسی، چه مینویسی؟

گفت:« ۹۹ صفحه رو خالی میذارم، صفحه آخر، سطرِ آخـر مینویسم: یادت باشد دنیـا گـرد است ، هـر وقت احساس کردی به آخــر رسیده‌ای شاید در نقطـهٔ شروع باشی.»

لینک کوتاه مطلب:

https://alefbayefarda.ir/?p=1349

مطالب مرتبط