جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درباره ما

الفبای فردا

خیر خردمندانه و محتوای آموزشی پژوهشی در حوزه حقوق کودک

نشست‌های خیر و خرد

خیر جویی خردورزانه، الفبای کار خیریه ها این کار که اکنون انجام می دهم آیا بهترین کار ممکن است؟ این دغدغه تعالی بخش، ما را در موقعیت های کنونی مان می سنجد و اشتیاق بهتر شدن، ما را به خلاقیت و تلاش بیشتر وامی دارد تا از لحظه و کاری که در حال انجام دادن آن هستیم فراتر رویم. این دغدغه در کارهای خیر و خیریه ها بیشتر مطرح می شود.

رادیو هسته سخت

چراغ صاعقه رادیو هسته سخت را صحاب کارگاه هنرمند درون روشن کرده است. کارگاه های هنرمند درون بود که شعله‌ی آتش پادکست های رادیو دیدار را افروخته و روح و روان بی‌قرار جویندگان حقایق انسانی را آرامش می‌بخشد.

حقوق کودک

کودکان از جمله گروههای انسانی هستند که به لحاظ شرایط جسمی و روحی نیازمند حمایت های خاص می باشند تا بتوانند به رشد وشکوفایی مناسب با استعدادهای ذاتی خود نائل آیند.

سلسله نشست های خیر و خرد

خیر جویی خردورزانه، الفبای کار خیریه ها
این کار که اکنون انجام می دهم آیا بهترین کار ممکن است؟ این دغدغه تعالی بخش، ما را در موقعیت های کنونی مان می سنجد و اشتیاق بهتر شدن، ما را به خلاقیت و تلاش بیشتر وامی دارد تا از لحظه و کاری که در حال انجام دادن آن هستیم فراتر رویم. این دغدغه در کارهای خیر و خیریه ها بیشتر مطرح می شود. خیریه ها در مظان اتهام های گوناگونی هستند از جمله اینکه خیریه ها در بهترین حال چیزی بیشتر از نیات خیر نیستند که در عمل چندان هم موثر نمی باشند و یا اینکه خیریه ها به تدوام چرخه فقر کمک می کنند و…آیا این چنین است؟ شایسته است در این ایده ها باقی نمانیم و با خردورزی به سنجش خیریه ها بپردازیم. اینجا دریچه ای به این پرسش است که خردمندانه ترین کار خیر چیست؟ نیات خیر ما چگونه در پرتو روشنای خرد می توانند راه یابند و چرخه فقر را بشکنند.

ایده های خردمندانه صاحب نظران در عرصه عمل چگونه باید تحقق یابند و مشکلات اجرایی این ایده ها چگونه رفع می شود.
دغدغه ها و نقدها، ما را بر آن داشته تا با همکاری موسسه دارلاکرام و نشر نی سلسله نشست ها و جلساتی را با عنوان خیر و خرد پی بگیریم. ما در تلاشیم تا خیر خردمندانه را بشناسیم و تا حد ممکن بسترهای خردمندانه خیرگستری را وسعت بخشیم. در این تاملات و برنامه ها از اساتید حوزه های مختلف و کتاب های مطرح در زمینه های مربوطه بهره می بریم. همچنین مشتاق ایده ها و حضور دوستان علاقمند در برنامه ها و فعالیت های خیر و خرد هستیم. خیر خردمندانه در تلاش است الفبای فردا را در حوزه امور خیر حروف چینی نماید تا با همت جمعی، ادبیات خیر خردمندانه، توسعه ای در خور و شایسته سوالات، دغدغه ها و نیازهای فردایمان باشد.

 

رادیو هسته سخت؛ انعکاس صدای کارگاه های هنرمند درون

چراغ صاعقه رادیو هسته سخت را صحاب کارگاه هنرمند درون روشن کرده است. کارگاه های هنرمند درون بود که شعله‌ی آتش پادکست های رادیو دیدار را افروخته و روح و روان بی‌قرار جویندگان حقایق انسانی را آرامش می‌بخشد.
توسعه ساختار های پیچیده اجتماعی امروز و انسان های بی‌پناه نتیجه ای جر از بین رفتن هویت و گم شدن خویشتن خویش ندارد؛ این خطر همگان را تهدید می‌کند اما کودکان مستعد در معرض آسیب‌های اجتماعی را بیشتر؛ که نتیجه آن چیزی جز از بین رفتن استعداد های درونی و شخصیت انسانی نیست. چه باید کرد که این گروه اجتماعی هنرمند درون خویشتن را پیدا کنند و آنرا بارور سازند.

   خیریه ها و موسسات نیکوکاری اگر در فرآیند کار های خویش به این نقطه نرسند و بر این نکته اندیشه نکنند و شخصیت اصیل و گنج های درون انسان هارا به خود ایشان نشناسانند جامعه هدف خویش را در چرخه تکرار و معیوب فقر و نیاز دائمی نگاه می‌دارند. سازمان های مردم نهاد اگر به این مهم توجه نکنند ممکن است بتوانند به صورت ظاهر فرد را مستقل و کارآمد کنند اما  آسیب‌هایی که به کرامت ذاتی ایشان وارد شده است را هیچگاه نمی‌توانند جبران کنند. ما معتقدیم همه مکتب های الهی و انسانی موفق بر همین نکته دست گذاشته‌اند و راز موفقیتشان پیدا کردن هنرمند درون هر انسانی بوده است. 

پژوهش در حوزه حقوق کودک

کودکان از جمله گروههای انسانی هستند که به لحاظ شرایط جسمی و روحی نیازمند حمایت های خاص می باشند تا بتوانند به رشد وشکوفایی مناسب با استعدادهای ذاتی خود نائل آیند. این حمایت ها در مورد کودکانی که به علل وعوامل مختلف از شرایط مناسب خانوادگی یا جسمی و روانی برخوردار نیستند، طبیعتا باید مضاعف باشد.
بر مبنای دو گزاره فوق، امروزه در سطح جهانی هم حقوق کودکان به طور عام، خود یک حوزه مشخص پیگیری از مجموعه مباحث حقوق بشر است وهم حمایتهای ویژه از کودکان خاص به شکل جداگانه مورد توجه جدی اسناد و موازین حقوقی قرار می گیرد. حمایت های مقرر در اسناد حقوقی ملی و بین المللی طیف گسترده ای  از موارد ایجابی و سلبی را در بر می گیرند وهمه ابعاد زندگی کودکان از تغذیه، سلامت، آموزش ، مسکن، تامین اجتماعی گرفته تا شادی و خلاقیت وآزادی بیان وحریم خصوصی و حق مشارکت و دیگر زمینه ها.

 نظر به گستردگی دامنه باید ها و نبایدهای مربوط به ارتقای وضعیت کودکان در هر کشور، طبیعتا رشته های مختلف علمی نیز ورود کرده وهر یک از زاویه ای در تلاشند تا سهمی مثبت در این زمینه ایفا کنند. رشته های پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، مددکاری، هنر، ادبیات ودیگر رشته های مرتبط هر یک پیشنهادات و راهکارهایی برای تامین وضعیت مناسب کودکان ارائه می کنند.